Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské peníze, ale auta, která je mají pod kapotou, jsou teď kvůli aféře Dieselgate v nemilosti. Velkým tématem jsou u dieselů emise.

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen | foto: Volkswagen

Budoucnost je podle vizionářských plánů elektrická. Praktický život je ovšem dnes spojen se spalovacím motorem. Diesely jsou teď na pranýři. V jejich případě se musí vývojáři vypořádat se třemi zásadními složkami emisí: sazemi (pevnými částicemi), s oxidem uhličitým (CO2) a oxidy dusíku (NOX). Pevné částice zachytí speciální filtr, to je vyřešeno, úroveň vypouštěného CO2 je u dieselů velmi dobrá, automobilky tedy s modely s naftovými motory efektivně snižují flotilový průměr emisí CO2. Problém je však s oxidy dusíku, právě kvůli nim dostávají moderní diesely drahé a náročné technologie. Zjednodušeně řečeno: čím chudší směs nafty se vzduchem motor spaluje, tím více NOX vypouští.

Německý magazín Automobilwoche uspořádal před frankfurtským autosalonem anketu mezi šéfy automobilek – diesel podle nich bude i v roce 2025 naprosto běžný.

„Náročné limity CO2 jsou bez dieselových motorů nesplnitelné a jejich rychlé opuštění ve prospěch elektromobilů je nerealistické,“ tvrdí například šéf Continentalu Elmar Degenhart. „Dieselový motor bude mít svou roli i v roce 2025, ale bude menší než v současnosti, a to zejména mezi osobními a městskými vozy. Vzhledem k různým omezením v řadě evropských měst výrazně vzroste poptávka po nízkoemisních technologiích všech možných typů. Ty určitě přeberou významný podíl vznětových motorů. Takový přechod bude ovšem mimo velká města a v oblasti lehkých užitkových vozů výrazně pomalejší, neboť v těchto případech nepřináší elektromobilita dostatečné výhody,“ doplňuje ho šéf evropského Fordu Steven Armstrong.

„PSA chce v budoucnu u svých modelů nabízet všechny typy pohonných ústrojí a všechny je vyrábět na stejné lince. Od roku 2020 bude 50 % našich modelů elektrifikovaných, od roku 2023 to bude již 80 %. Chceme, aby úřady, které vytvářejí předpisy, omezovaly emise a ne použitelné technologie,“ říká pak hlavní muž francouzského koncernu vyrábějícího Peugeoty, Citroëny a nově také Opely Carlos Tavares.

S kolegy souhlasí i Herbert Diess z Volkswagenu. Náběh elektromobilů podle něj bude trvat ještě poměrně dlouho a navíc i v závislosti na regionu. „S inovativní technikou dokážeme výrazně snížit dopady na životní prostředí,“ říká. Již dnes se ostatně požadavky dají splnit i v běžném provozu. Nové BMW 520d tak v nedávném testu německého časopisu Auto Motor und Sport dosáhlo v běžném provozu na emise NOX 28 mg/km. Aktuální laboratorní limit je přitom 80 mg/km, na běžné silnici dovoluje předpis EU do roku 2023 jeho 2,1násobné překročení.

Dva velcí hráči mezi dodavateli, Bosch a Continental, ukázali nedávno své prototypy čistých dieselů. Prvně jmenovaná společnost kompletně vznětový motor přepracovala. Jeho objem snížila z 2,0 na 1,7 litru, nasadila vysokotlaké vstřikování (2000 bar) a slibuje emise NOX v rozmezí 18 až 38 g/km. K tomu pomáhá jen účinná dodatečná recirkulace výfukových plynů. Bosch totiž do auta namontoval 25l nádrž na kapalinu AdBlue, která škodlivé oxidy dusíku dokáže pomocí chemického procesu (selektivní katalytická redukce) odbourat. 

Motor „poladěný“ Boschem s močovinou tedy nemusí šetřit. Neustále aktivní je také systém zpětného vedení výfukových plynů (EGR). „Dieselové motory splňující limity RDE (Real Driving Emissions) jsou realizovatelné i bez vysokých nákladů,“ tvrdí Dirk Naber, emisní specialista Bosche. „Velká část nutné techniky je dnes dokonce již na palubě.“ Jeho šéf Volkmar Denner pak předestírá budoucnost syntetických paliv: „Naší vizí jsou takzvaná e-paliva, která mají celkovou neutrální uhlíkovou stopu, a spalovací motory, které budou vypouštět čistší vzduch, než nasávají.“

Continental oproti Boschi představil komplikovanější techniku, ale slibuje i snížení emisí CO2 a s nimi spojené spotřeby. Představil totiž předehřívaný katalyzátor, který svoji energii čerpá z 48V palubní sítě. Systém zabezpečující selektivní katalytickou redukci (snížení emisí NOX) se tak rychleji dostane na pracovní teplotu. Continental slibuje emise NOX 14 mg/km a pohodlné splnění normy i při teplotách pod nulou.

Podobné technologie znamenají, že ke vznětovým motorům nejsou skeptičtí ani představitelé prémiových automobilek. „Budoucnost patří elektřině, ale v roce 2025 bude mít elektromotor jen jeden ze čtyř nově prodaných vozů, vývoj stávajících typů pohonných jednotek a jejich optimalizace bude mít nadále význam. Patří mezi ně i moderní diesel, neboť je účinnou pákou na snižování CO2,“ říká boss Mercedesu Dieter Zetsche. Mezi šéfy automobilek ale podle všeho existuje jedna výjimka.

Oliver Blume z Porsche sice diesel zcela nezatracuje: „Moderní vznětové motory budou i dále v autobranži mít svou roli při snižování emisí CO2.“ Podle důvěrných informací ovšem již rozhodnutí ve Stuttgartu padlo. Porsche totiž dlouhodobě odebírá diesely od Audi a v souvislosti s emisními švindly se samo cítí velice podvedeno. Vždyť musí kvůli špinavé hře svých koncernových kolegů svolávat 22 tisíc kusů SUV Cayenne.

Konec dieselů v nabídce Porsche se může udát dvěma způsoby. Ten ostrý předpovídá okamžité vystoupení. To by ovšem znamenalo u klíčového Cayenne pokles prodejů v Evropě o 15 tisíc kusů, ztrátu ve výši jedné miliardy eur a nevytíženou továrnu v Bratislavě. Jako realističtější se proto jeví měkčí odchod. Nejprve by z nabídky zmizely osmiválce (aktuálně je Porsche přestalo nabízet pro Panameru), šestiválce z Macanu, Panamery a Cayenne by se pak odebraly pryč s generační obměnou. Takový konec by přišel v roce 2020. „U Porsche bude růst význam elektromobilů. V příštích deseti letech chceme sázet na nabídku složenou ze spalovacích motorů, plug-in hybridů a elektromotorů,“ řekl (ale nic nepotvrdil) magazínu Automobilwoche Blume.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda představuje nový malý elektromobil, jmenuje se Epiq

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...