Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesel, nebo benzin? zní aktuální otázka

aktualizováno 
-
Jak se zvedají ceny pohonných hmot, tak roste zájem o dieselová auta. Jsou přece jen úspornější než srovnatelné benzinové verze, a také nafta si udržuje od benzinu v průměru čtyř- až šestikorunový odstup k lepšímu. "Například na trhu ojetin připomíná dnešní situace vítězné tažení dieselu z konce osmdesátých let," konstatuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v tuzemsku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. Vyplatí se však dieselový automobil vždy a každému řidiči? Zůstanou-li stranou případy, kdy motorista koupí špatně a opravy starého dieselu ho velmi pravděpodobně stojí mnohem víc než v případě benzinového auta, tak lze konstatovat, že naftová ojetina šetří už od prvních kilometrů služby zhruba 300 korun na každé padesátilitrové nádrži. Z redakčního porovnání jeté Škody Felicia 1.3 MPi (pro příklad slouží vůz ročníku 1997 s 50 000 až 70 000 kilometry za 160 000 korun) s Fiatem Punto 1.7 D (ročník 1995 a asi 100 000 kilometrů na kontě) dál plyne, že na každém 1000 kilometrů majitel naftového auta uspoří zhruba 700 korun. A přestože dieselový Fiat Punto patří k vozům s náročnější údržbou (výměna oleje po 7500 kilometrech a výměna palivového filtru po 15 000 kilometrech, zatímco u benzinové i naftové felicie se olej mění po 15 000 kilometrech a palivový filtr po 60 000 kilometrech), vydělává majitel naftového auta po 30 000 kilometrech více než 15 000 korun. Absolvují-li oba jeté automobily bez nákladných oprav 90 000 kilometrů, tak dieselový fiat ušetří asi 45 000 korun proti benzinové Škodě Felicia. V poněkud jiném světle však je srovnání nových vozů - třeba Škody Fabia Classic 1.4 se Škodou Fabia Classic 1.9 SDI. Diesel sice na pětačtyřicetilitrové nádrži spoří 270 korun a na každé tisícovce kilometrů zhruba 900 korun (viz tabulka), ovšem při významně vyšší pořizovací ceně a dražších filtrech, olejích, pojištění a podobně se naftová verze fabie začne vyplácet až zhruba v 70 tisících kilometrech. A to ještě výpočty berou v úvahu jen roční náklady na pojištění a povinné ručení. I při rostoucích cenách pohonných hmot tedy platí, že nový diesel se vyplatí motoristům, kteří jezdí hodně - zhruba 30 000 až 40 000 kilometrů ročně. "Důvody renesance aut se vznětovými motory však v Česku nespočívají jen v šanci na levnější cestování. Moderní technika totiž postupně stírá rozdíly v mnoha parametrech benzinových a dieselových motorů," míní Peter Kolník. "Díky všudypřítomné elektronice i novým materiálům a způsobům vstřikování se z handicapů u dieselů stávají přednosti, což platí zejména pro hlučnost, zrychlení, elasticitu nebo obsah škodlivin ve výfukových plynech. Tato technika je v současnosti k dispozici za přijatelnou cenu také u mnoha ojetin." Právě u jetých osobních automobilů je rostoucí zájem o diesely zřetelnější než u vozů nových. "Nákup jetého dieselu je ovšem mnohem složitější než v případě srovnatelného vozu s benzinovým motorem," upozorňuje Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s novými i staršími vozidly. "U takové události by tedy neměl chybět skutečný odborník, nejlépe ze specializovaného dieselservisu."

Srovnání nákladů na provoz nových vozů Škoda Fabia s naftovým a benzinovým motorem

Model Škoda Fabia Škoda Fabia
Classic 1.4 Classic 1.9 SDI

Cena (Kč) 279 900 339 900
Zákonné pojištění (Kč) 3259 5000
Havarijní pojištění (Kč) 10 692 12 984
Celkem základní náklady (Kč) 293 851 357 884
Servisní interval (km) 15 000 15 000
Cena výměny oleje (kč) 1) 1610 2) 2240 2)
Palivový filtr (Kč) 360 3) 1253 3)
Servisní prohlídka (Kč) 600 700
Spotřeba (l/100 km) 7,0 4) 4,9 4)
Cena 1 litru (Kč) 28 5) 22 6)
Pohonné hmoty na 1000 km (Kč) 1960 1078
Náklady na 30 000 km
Celkem (Kč) 357 071 396 104
Náklady na 45 000 km
Celkem (Kč) 388 681 415 214
Náklady na 60 000 km
Celkem (Kč) 420 651 435 577
Náklady na 75 000 km
Celkem (Kč) 452 261 454 687
Náklady na 90 000 km
Celkem (Kč) 483 871 473 797

Vysvětlivky: 1) olej, filtr a práce, 2) Castrol TXT, 3) po 60 000 km, 4) měřeno v testech MF DNES, 5) Natural 95, 6) motorová nafta
Pramen: MF DNES
Autor:


Témata: Fiat, Škoda, Škoda Fabia


Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.