Diesel, nebo benzin? zní aktuální otázka

-
Jak se zvedají ceny pohonných hmot, tak roste zájem o dieselová auta. Jsou přece jen úspornější než srovnatelné benzinové verze, a také nafta si udržuje od benzinu v průměru čtyř- až šestikorunový odstup k lepšímu. "Například na trhu ojetin připomíná dnešní situace vítězné tažení dieselu z konce osmdesátých let," konstatuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v tuzemsku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax. Vyplatí se však dieselový automobil vždy a každému řidiči? Zůstanou-li stranou případy, kdy motorista koupí špatně a opravy starého dieselu ho velmi pravděpodobně stojí mnohem víc než v případě benzinového auta, tak lze konstatovat, že naftová ojetina šetří už od prvních kilometrů služby zhruba 300 korun na každé padesátilitrové nádrži. Z redakčního porovnání jeté Škody Felicia 1.3 MPi (pro příklad slouží vůz ročníku 1997 s 50 000 až 70 000 kilometry za 160 000 korun) s Fiatem Punto 1.7 D (ročník 1995 a asi 100 000 kilometrů na kontě) dál plyne, že na každém 1000 kilometrů majitel naftového auta uspoří zhruba 700 korun. A přestože dieselový Fiat Punto patří k vozům s náročnější údržbou (výměna oleje po 7500 kilometrech a výměna palivového filtru po 15 000 kilometrech, zatímco u benzinové i naftové felicie se olej mění po 15 000 kilometrech a palivový filtr po 60 000 kilometrech), vydělává majitel naftového auta po 30 000 kilometrech více než 15 000 korun. Absolvují-li oba jeté automobily bez nákladných oprav 90 000 kilometrů, tak dieselový fiat ušetří asi 45 000 korun proti benzinové Škodě Felicia. V poněkud jiném světle však je srovnání nových vozů - třeba Škody Fabia Classic 1.4 se Škodou Fabia Classic 1.9 SDI. Diesel sice na pětačtyřicetilitrové nádrži spoří 270 korun a na každé tisícovce kilometrů zhruba 900 korun (viz tabulka), ovšem při významně vyšší pořizovací ceně a dražších filtrech, olejích, pojištění a podobně se naftová verze fabie začne vyplácet až zhruba v 70 tisících kilometrech. A to ještě výpočty berou v úvahu jen roční náklady na pojištění a povinné ručení. I při rostoucích cenách pohonných hmot tedy platí, že nový diesel se vyplatí motoristům, kteří jezdí hodně - zhruba 30 000 až 40 000 kilometrů ročně. "Důvody renesance aut se vznětovými motory však v Česku nespočívají jen v šanci na levnější cestování. Moderní technika totiž postupně stírá rozdíly v mnoha parametrech benzinových a dieselových motorů," míní Peter Kolník. "Díky všudypřítomné elektronice i novým materiálům a způsobům vstřikování se z handicapů u dieselů stávají přednosti, což platí zejména pro hlučnost, zrychlení, elasticitu nebo obsah škodlivin ve výfukových plynech. Tato technika je v současnosti k dispozici za přijatelnou cenu také u mnoha ojetin." Právě u jetých osobních automobilů je rostoucí zájem o diesely zřetelnější než u vozů nových. "Nákup jetého dieselu je ovšem mnohem složitější než v případě srovnatelného vozu s benzinovým motorem," upozorňuje Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s novými i staršími vozidly. "U takové události by tedy neměl chybět skutečný odborník, nejlépe ze specializovaného dieselservisu."

Srovnání nákladů na provoz nových vozů Škoda Fabia s naftovým a benzinovým motorem

Model Škoda Fabia Škoda Fabia
Classic 1.4 Classic 1.9 SDI

Cena (Kč) 279 900 339 900
Zákonné pojištění (Kč) 3259 5000
Havarijní pojištění (Kč) 10 692 12 984
Celkem základní náklady (Kč) 293 851 357 884
Servisní interval (km) 15 000 15 000
Cena výměny oleje (kč) 1) 1610 2) 2240 2)
Palivový filtr (Kč) 360 3) 1253 3)
Servisní prohlídka (Kč) 600 700
Spotřeba (l/100 km) 7,0 4) 4,9 4)
Cena 1 litru (Kč) 28 5) 22 6)
Pohonné hmoty na 1000 km (Kč) 1960 1078
Náklady na 30 000 km
Celkem (Kč) 357 071 396 104
Náklady na 45 000 km
Celkem (Kč) 388 681 415 214
Náklady na 60 000 km
Celkem (Kč) 420 651 435 577
Náklady na 75 000 km
Celkem (Kč) 452 261 454 687
Náklady na 90 000 km
Celkem (Kč) 483 871 473 797

Vysvětlivky: 1) olej, filtr a práce, 2) Castrol TXT, 3) po 60 000 km, 4) měřeno v testech MF DNES, 5) Natural 95, 6) motorová nafta
Pramen: MF DNES
Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...