Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diesel, nebo benzin? zní aktuální otázka

  22:22aktualizováno  22:22
- Jak se zvedají ceny pohonných hmot, tak roste zájem o dieselová auta. Jsou přece jen úspornější než srovnatelné benzinové verze, a také nafta si udržuje od benzinu v průměru čtyř- až šestikorunový odstup k lepšímu. „Například na trhu ojetin připomíná dnešní situace vítězné tažení dieselu z konce osmdesátých let,“ konstatuje Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v tuzemsku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.

Vyplatí se však dieselový automobil vždy a každému řidiči?
Zůstanou-li stranou případy, kdy motorista koupí špatně a opravy starého dieselu ho velmi pravděpodobně stojí mnohem víc než v případě benzinového auta, tak lze konstatovat, že naftová ojetina šetří už od prvních kilometrů služby - zhruba 300 korun na každé padesátilitrové nádrži.
Z redakčního porovnání jeté Škody Felicia 1.3 MPi (pro příklad slouží vůz ročníku 1997 s 50 000 až 70 000 kilometry za 160 000 korun) s Fiatem Punto 1.7 D (ročník 1995 a asi 100 000 kilometrů na kontě) dál plyne, že na každém 1000 kilometrů majitel naftového auta uspoří zhruba 700 korun. A přestože dieselový Fiat Punto patří k vozům s náročnější údržbou (výměna oleje po 7500 kilometrech a výměna palivového filtru po 15 000 kilometrech, zatímco u benzinové i naftové felicie se olej mění po 15 000 kilometrech a palivový filtr po 60 000 kilometrech), vydělává majitel naftového auta po 30 000 kilometrech více než 15 000 korun. Absolvují-li oba jeté automobily bez nákladných oprav 90 000 kilometrů, tak vlastník dieselového fiata ušetří asi 45 000 korun proti kolegovi s benzinovou Škodou Felicia.
V poněkud jiném světle však je srovnání nových vozů - třeba Škody Fabia Classic 1.4 se Škodou Fabia Classic 1.9 SDI. Diesel sice na pětačtyřicetilitrové nádrži spoří 270 korun a na každé tisícovce kilometrů zhruba 900 korun (viz tabulka), ovšem při významně vyšší pořizovací ceně a dražších filtrech, olejích, pojištění a podobně se naftová verze fabie začne vyplácet až zhruba v 70 tisících kilometrech. A to ještě výpočty berou v úvahu jen roční náklady na pojištění a povinné ručení.
I při rostoucích cenách pohonných hmot tedy platí, že nový diesel se vyplatí motoristům, kteří jezdí hodně - zhruba 30 000 až 40 000 kilometrů ročně.
„Důvody renesance aut se vznětovými motory však v Česku nespočívají jen v šanci na levnější cestování. Moderní technika totiž postupně stírá rozdíly v mnoha parametrech benzinových a dieselových motorů, míní Peter Kolník. „Díky všudypřítomné elektronice i novým materiálům a způsobům vstřikování se z handicapů u dieselů stávají přednosti, což platí zejména pro hlučnost, zrychlení, elasticitu nebo obsah škodlivin ve výfukových plynech. Tato technika je v současnosti k dispozici za přijatelnou cenu také u mnoha ojetin.
Právě u jetých osobních automobilů je rostoucí zájem o diesely zřetelnější než u vozů nových. „Nákup jetého dieselu je ovšem mnohem složitější než v případě srovnatelného vozu s benzinovým motorem, upozorňuje Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s novými i staršími vozidly. „U takové události by tedy neměl chybět skutečný odborník, nejlépe ze specializovaného dieselservisu.

Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.