Diesel od Hyundaie - povedený kousek

  • 27
Hyundai Accent v novém kabátě roku 2003 jsme si už v testu na auto.idnes.cz představili. Levné a velmi slušně vybavené auto sice neoplývá dokonalými jizdními vlastnostmi a moderními materiály jako konkurence. Oproti ní je ale o hodně lacinější.

U aut této cenové kategorie jejich majitelé předpokládají především vysokou užitnou hodnotu. Řidič, který si accent pořídí, sice v garáži nebude mít perlu inženýrského umu, jako dopravní prostředek s výborným poměrem cena/užitek ale poslouží víc než dobře.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých vozů Hyundai Accent www.automodul.cz

Tříválcový dieselový agregát 1,5 CRDi, který jsme si v krátkém testu osahali je dozajista velmi zajímavou alternativou. Accent v pětidvéřovém provedení liftback pořídíte jen v kombinaci s testovaným common railovým dieselem, nebo s benzínovou "jedna-trojkou".  Rozdíl v ceníkové ceně je 35 tisíc (což je citelně méně než u konkurence). Nezanedbatelným argumentem pro, je též tříletá záruka bez omezení ujetých kilometrů.

I přesto, že se někteří motoristé dívají na vozy korejské provenience skrz prsty, je

Otázkou je, má-li cenu auto které ze své povahy není určeno k dlouhým plynulým cestám "na spotřebu" pořizovat s dieselovým agregátem. Ceny benzínu a nafty se neustále přibližují a pouhá úspora paliva vyšší investici zaplatí za příliš dlouhou dobu.

nutné s nimi na našem trhu, který je především velmi citlivý na cenu, počítat. Accentu přeci jen ještě něco málo na konkurenci chybí co do komfortu a designu. Jedenapůllitrový dvanáctiventilový tříválec CRDi ale rozhodně patří k tomu lepšímu, co lze na našich silnicích potkat. Vpředu napříč uložený motor se chlubí velkou pružností a překvapivou dynamikou, nevýhodou je naopak velký hluk hodný spíše rallyového speciálu. Spotřeba se drží na očekávaném průměru - neohromí, ale ani neudělá průvan v peněžence.

Díky velkému rozsahu účinných otáček - maximální točivý moment 184 Nm nabízí v širokém pásmu 1900-2600 otáček - je motor překvapivě živý a pružný. 60 kW (82 koní) výkonu  přenáší na kola přední nápravy dobře odstupňovaná převodovka, která by však zasloužila přesnější řazení a méně "humpolácké" zpracování. Stačila by alespoň o něco kratší řadící páka.

Při startování a zhasínání agregátu vystraší posádku mohutné třepání celého vozu, hodné nákladního auta majícího nejlepší léta za sebou. Po startovací procedůře, při které auto vypadá spíše na smrt než na jízdu, se vše dostane k normálu, hluk se ustálí na obvyklé úrovni a vůz se uklidní.

***

Velký test Hyundai Accent 1,3 najdete ZDE.

Nabízí se srovnání s před nedávnem testovaným agregátem 1,4 HDI od PSA. ten jsme si osahali v Citroënu Xsara. Čtěte TADY.

***

I při plném naložení dokáže accent pelášit relativně svižně - brzdou provozu rozhodně není. V rámci rychlostních limitů dokáže uhánět víc než dobře a ani vyšší rychlosti mu nedělají problémy. V obsazení 4 pasažéry nebyla 160 kilometrová rychlost větším problémem. Svižné rozjezdy také nejsou pro accent neznámou disciplínou.

Testovaný motor 1,5 CRDi disponuje vyspělou technikou přímého vstřikování paliva common rail.
Řekněme si o ní něco více:

Funkční princip připomíná sekvenční vstřikování u benzínových motorů, v případě systému common rail se však využívá elektronicky řízeného vysokého tlaku vstřiku. Vysokotlaké motorem poháněné čerpadlo nepřetržitě zásobuje palivem společný trubkový zásobník, neboli common rail, který je propojen s tryskami.

Obecně je u systému common rail navzájem odděleno vytváření tlaku a vstřikování. Motorem poháněné vysokotlaké čerpadlo vytváří v zásobníku (rail) vstřikovací tlak stanovený v datové charakteristice řízení motoru. Okamžik a doba vstřiku lze velmi přesně řídit. Čím jemněji se může rozdělit vstřikované palivo do předvstřiku, hlavního vstřiku a dostřiku, tím přesněji se může systém přizpůsobit okamžitým požadavkům motoru. Systémy common rail umí dávku paliva rozdělit až na pět jednotlivých vstřiků, které jsou uloženy v paměti řídicí jednotky. V závislosti na provozním stavu motoru řídí jednotka celkové vstřikování z jednotlivých vstřiků a umožňuje dosáhnout nízkých emisí, hluku a výfukových plynů, jakož i řídit případně použitý čistič pevných částic.

Ani při razantním způsobu jízdy se vám při pohledu na hodnotu průměrné spotřeby (accent má palubní počítač v základní výbavě) neprotočí panenky. Během čtyřdenního testování si motor moc odpočinku neužil a přesto vystačil přibližně s 6,5 - 7 litry paliva v kombinované spotřebě. S lehkou nohou se dá jezdit ještě minimálně o litr levněji.

Nevíce omezujícím faktorem tak zůstávají jízdní vlastnosti, které jsou rozhodně podprůměrné. Měkký a nejistý podvozek zůstává daleko za dynamikou karoserie. Podvozek accentu je rozhodně "pomalejší" než agregáty do něj nabízené. A ostré nářadí z něho vzešlé - Hyundai Accent WRC, by v něm hledal málokdo. Oproti benzínovému agregátu se jevil podvozek accentu s "CRDičkem" pod kapotou o něco tvrdší a jistější. Za vším stojí vyšší hmotnost turbodieselového agregátu a z toho vyplývající použití tužších pružin a tlumičů.

Cena

Základní provedení Hyundai Accent s common-railem 1,5 CRDi pořídíte za 334 900 korun. V ceníku ho najdete pod označením Elegance. Daná výbava obsahuje mimo jiné airbagy řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná okna a zrcátka, centrální zamykání atd. Za příplatek 26 900 je k mání tzv. bezpečnostní sada obsahující ABS, EBD a boční airbagy. Za klimatizaci si u Hyundaie napočítají dalších 34 900. Obojí dohromady lze pořídít za necelých 40 tisíc. "Lenošivé" řidiče, kterým neučarovala řadicí páka nepotěší, že v kombinaci s dieselovým agregátem automobilka nenabízí automatickou převodovku.

Závěrem...

Hyundai Accent je téměř nezařaditelné auto. Cenou se řadí mezi nákupní tašky. Rozměry se naopak probijí do nižší střední třídy. Přísně sedanovitá karoserie skrývá liftbackové páté dveře. Objemem kufru stojí na pomezí konkurenčních sedanů a hatchbacků. Pro srovnání: Škoda Fabia sedan - 440 litrový zavazadelník, hatchback - 260. Připomeňme, že kufr accentu pojme 321 litrů.

Hyundai Accent s motorem 1,5 CRDi v číslech: 

Délka x výška x šířka (mm) 4215 x 1680 x 1405
Rozvor (mm) 2440
Kufr nesklopená/sklopená sedadla (l) 321/859
Objem nádrže (l) 45
Pneumatiky 185/60 R14
Motor diesel přeplňovaný turbodmychadlem s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva common-rail
Objem (cm3) 1493
Max. výkon (kW/k) 60/82 při 4000 ot/min
Max. točivý moment (Nm) 184 při 1900-2600 ot/min
Počet válců 3 v řadě (motor vpředu napříč)
Maximální rychlost (km/h) 170
Zrychlení 0-100 km/h (s)  14
Spotřeba město/mimo město/ kombinovaná (l/100 km) 7,2/4,5/5,5
Záruka (roky) 3 bez omezení počtu ujetých kilometrů
Cena základního modelu "X" (Kč) 334 900

,