Do Česka zamíří ve velkém ojeté diesely ze západní Evropy

aktualizováno 
Stejně jako roste poptávka po nových autech, zvyšuje se i prodej ojetin. Klesá však prodej nových aut s dieselovými motory, což odráží i nabídka autobazarů. Dá se ale čekat zvýšený příval levných dieselů, kterých se zbavují firmy v západní Evropě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

Trend poklesu zájmu o diesely je vidět napříč celou Evropou, staly se jakýmsi obětním beránkem v boji za čistotu ovzduší. Typickým důkazem je třeba příklad Velké Británie, kde se loni prodeje dieselů snížily o 17,1 %, ale průměrné emise CO2 na automobil se proti roku 2016 zvýšily o 0,8 % na 121,04 g/km.

I v České republice prodej dieselových aut klesá. Loni představovaly tyto vozy jen 37,79 % všech nových registrací, v roce 2016 to bylo 42,58 %, o rok dříve 43,01 %. 

V nabídce autobazarů byl však poměr opačný, tam automobily spalující naftu výrazně převažovaly.

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes

To potvrzuje třeba generální ředitelka skupiny AAA AUTO Karolína Topolová: „Trh ojetých automobilů nabídl v roce 2017 o 43 % více automobilů s dieselovým motorem než s benzinovým. To je v celkovém počtu nabízených automobilů méně než v roce 2016, kdy nabídka dieselů byla dokonce o 61 % vyšší než benzinových variant. Rozdíl v poměru nabídky automobilů s dieselovým a benzinovým motorem na českém trhu se tak postupně snižuje a přibližuje, byť zatím vzdáleně, reálné poptávce, které dlouhodobě vévodí benzinové varianty.“

Podobné je to i v Auto ESA: „Je pravda, že v roce 2017 se počet dieselových a benzínových motorů v prodeji u naší společnosti v podstatě vyrovnal. Příčinu však nevidíme v tzv. aféře „dieselgate“, ale především v nástupu malolitrážních benzínových motorů na trh ojetin,“  říká ředitel strategického rozvoje Pavel Foltýn. „Například motory o objemu 1,0 se u vozidel koncernu VW v minulosti v nabídce ojetin téměř nevyskytovaly. Nyní se nabídka zvyšuje, stejně tak jako u dalších značek. Zároveň je ale potřeba říci, že neklesla poptávka po dieselech, ale vzrostla poptávka po benzínových motorech,“ dodává.

Trend by však opět mohla zvrátit zvýšená nabídka ojetých služebních dieselových aut, které k nám pravděpodobně zamíří ze západní Evropy, kde panuje poněkud přísnější politika v oblasti firemních flotil. V Británii třeba kvůli tomu loni vzrostl prodej hybridů a dalších alternativních pohonů o 34,8 %.

Výhodné nabídky ojetých dieselů

na vás čekají na portálu automodul.cz

Tento názor sdílí třeba Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový sektor: „Pokles zájmu o auta s dieselovými motory v západní Evropě vede nejen k poklesu prodejů nových vozů, ale též k poklesu cen ojetých dieselových aut. Zákazníci nechtějí riskovat, že jejich auto bude v budoucnu neprodejné. Vzhledem k volnějšímu přístupu v zemích střední a východní Evropy tak značná část ojetin směřuje právě do těchto zemí. Druhým atraktivním odbytištěm pro ojeté vozy jsou africké země, které dlouhodobě patří k hlavním odběratelům ojetin z evropských zemí.“

V Auto ESA zatím tlak na cenu neregistrují: „Ceny dieselových motorů nijak neklesají a dá se říci, že cenová hladina zůstala za posledních 12 měsíců přibližně stejná,“ říká Pavel Foltýn. 

Trochu jinak je to v AAA Auto: „V loňském roce naftové automobily mírně zlevnily, ale zároveň i zestárly a zvýšil se u nich počet najetých kilometrů,“ říká Karolína Topolová. „To pravděpodobně souvisí se zvýšeným dovozem starších a rizikových naftových automobilů ze zahraničí, které na tamních trzích nevyhovují emisním normám, a němečtí majitelé se jich tak zbavují na úkor tuzemského životního prostředí,“ dodává a potvrzuje tak, že na východ začíná mířit více ojetých aut s naftovými motory.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

Ilustrační snímek

Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu,...

Autofotka týdne: závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949,...

Téměř sedmdesátiletý závodní speciál Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii...

Autům bez technické kontroly by mohl hrozit odtah z ulic

Odstavené auto stojí od léta také poblíž hradeckého letiště.

Vlastníci silnic a veřejných parkovišť by mohli dostat širší práva na odstraňování automobilů. Skupina poslanců...

Najdete na iDNES.cz