Trend poklesu zájmu o diesely je vidět napříč celou Evropou, staly se jakýmsi obětním beránkem v boji za čistotu ovzduší. Typickým důkazem je třeba příklad Velké Británie, kde se loni prodeje dieselů snížily o 17,1 %, ale průměrné emise CO2 na automobil se proti roku 2016 zvýšily o 0,8 % na 121,04 g/km.
I v České republice prodej dieselových aut klesá. Loni představovaly tyto vozy jen 37,79 % všech nových registrací, v roce 2016 to bylo 42,58 %, o rok dříve 43,01 %.
V nabídce autobazarů byl však poměr opačný, tam automobily spalující naftu výrazně převažovaly.
Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes |
To potvrzuje třeba generální ředitelka skupiny AAA AUTO Karolína Topolová: „Trh ojetých automobilů nabídl v roce 2017 o 43 % více automobilů s dieselovým motorem než s benzinovým. To je v celkovém počtu nabízených automobilů méně než v roce 2016, kdy nabídka dieselů byla dokonce o 61 % vyšší než benzinových variant. Rozdíl v poměru nabídky automobilů s dieselovým a benzinovým motorem na českém trhu se tak postupně snižuje a přibližuje, byť zatím vzdáleně, reálné poptávce, které dlouhodobě vévodí benzinové varianty.“
Podobné je to i v Auto ESA: „Je pravda, že v roce 2017 se počet dieselových a benzínových motorů v prodeji u naší společnosti v podstatě vyrovnal. Příčinu však nevidíme v tzv. aféře „dieselgate“, ale především v nástupu malolitrážních benzínových motorů na trh ojetin,“ říká ředitel strategického rozvoje Pavel Foltýn. „Například motory o objemu 1,0 se u vozidel koncernu VW v minulosti v nabídce ojetin téměř nevyskytovaly. Nyní se nabídka zvyšuje, stejně tak jako u dalších značek. Zároveň je ale potřeba říci, že neklesla poptávka po dieselech, ale vzrostla poptávka po benzínových motorech,“ dodává.
Trend by však opět mohla zvrátit zvýšená nabídka ojetých služebních dieselových aut, které k nám pravděpodobně zamíří ze západní Evropy, kde panuje poněkud přísnější politika v oblasti firemních flotil. V Británii třeba kvůli tomu loni vzrostl prodej hybridů a dalších alternativních pohonů o 34,8 %.
Tento názor sdílí třeba Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový sektor: „Pokles zájmu o auta s dieselovými motory v západní Evropě vede nejen k poklesu prodejů nových vozů, ale též k poklesu cen ojetých dieselových aut. Zákazníci nechtějí riskovat, že jejich auto bude v budoucnu neprodejné. Vzhledem k volnějšímu přístupu v zemích střední a východní Evropy tak značná část ojetin směřuje právě do těchto zemí. Druhým atraktivním odbytištěm pro ojeté vozy jsou africké země, které dlouhodobě patří k hlavním odběratelům ojetin z evropských zemí.“
V Auto ESA zatím tlak na cenu neregistrují: „Ceny dieselových motorů nijak neklesají a dá se říci, že cenová hladina zůstala za posledních 12 měsíců přibližně stejná,“ říká Pavel Foltýn.
Trochu jinak je to v AAA Auto: „V loňském roce naftové automobily mírně zlevnily, ale zároveň i zestárly a zvýšil se u nich počet najetých kilometrů,“ říká Karolína Topolová. „To pravděpodobně souvisí se zvýšeným dovozem starších a rizikových naftových automobilů ze zahraničí, které na tamních trzích nevyhovují emisním normám, a němečtí majitelé se jich tak zbavují na úkor tuzemského životního prostředí,“ dodává a potvrzuje tak, že na východ začíná mířit více ojetých aut s naftovými motory.