Diesel těžce pokořil benzinového bratra

Renault Laguna druhé generace získal jako první a dosud jediný z posuzovaných maximální počet pěti hvězdiček v nárazových testech nezávislé asociace Euro NCAP.
Renault Laguna druhé generace získal jako první a dosud jediný z posuzovaných maximální počet pěti hvězdiček v nárazových testech nezávislé asociace Euro NCAP. K vysvědčení nejbezpečnějšího vozu střední třídy čerstvě přibylo druhé místo v soutěži o titul Automobil roku 2002, dobré reference vozu vydávají testy v tuzemsku i v cizině. V hodnocení se však liší motory. MF DNES postupně porovnala Renaulta Lagunu s benzinovým pohonem 1.8 a stejný automobil s naftovým 1.9 dCi - výsledky zcela jednoznačně vyzněly ve prospěch dieselu.

Renault Laguna 1.8 je bezpečný vůz s rozvážným motorem, tak zněl závěr testu (MF DNES 6. června 2001). Automobil se prezentoval nevýraznými výkony, což částečně mohla ovlivnit okolnost, že tehdy měl na kontě teprve první tisícovku kilometrů. Z klidu na stovku akceleroval při měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy za téměř čtrnáct vteřin, nijak nevynikal v pružnosti. Při rychlosti 130 kilometrů v hodině byl sice pří- kladně tichý, ale žádné "závodění" nepadalo v úvahu. Spotřeba na dálnici dosahovala osmi litrů benzinu na 100 kilometrů, deset až dvanáct litrů paliva pak Renault Laguna 1.8 polykal ve městě. To silnější ze dvou nabízených dieselů 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) byl jiný sportovec. Na stovku zrychloval o více než dvě vteřiny rychleji a ještě výrazněji (viz tabulka na jiném místě stránky) svého benzinového sourozence pokořil v pružnosti. Na dálnicích se směle pustil do soubojů s tradičně rychlými auty a neprohrával. Spotřeba paliva se přitom ukázala velmi příznivá: při stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici se vůz spokojil s pěti litry nafty na 100 kilometrů, při vysokých rychlostních průměrech na dálnici v Německu vzal jen o litr víc, ve městě se spokojil s pěti a půl litru a poklidná jízda silnicemi I. a II. třídy (maximálně 90 kilometrů v hodině a do 50 kilometrů v hodině v obcích) žádala méně než pět litrů nafty na 100 kilometrů. V automobilu přitom byl za všech zmíněných režimů klid, ticho a pohodlí. Kromě vozu 1.9 dCi (88 kilowattů/120 koní) ve výbavě Expression za 739 tisíc korun, který se podrobil testu MF DNES, se vyrábí také Renault Laguna 1.9 dCi (77 kilowattů/100 koní) v provedení Authentique za 649 tisíc korun. Tedy za stejné peníze, které stál Renault Laguna 1.8 16V (89 kilowattů/123 koní) rovněž ve verzi Authentique, vůz, jenž byl v testu MF DNES letos v červnu a jeho parametry figurují v porovnání se silnějším z dieselů. Renaulta Lagunu šlechtí rovněž fakt, že má šestici airbagů, které každý majitel dostává automaticky. V základním vybavení je s výjimkou verze s nejslabším motorem 1.6 také elektronický program stability podvozku. Jízdní vlastnosti automobilu tak jsou - jak už jsme v testu benzinového provedení uvedli - bezproblémové, což platí i pro dramatičtější situace. Přitom nechybí typický francouzský komfort, ve srovnání s konkurenty vůz patří k nejlepším v nabídce vnitřního prostoru. Jen kufr je - viděno parametry automobilové střední třídy - v podprůměru, leč snadno ho lze sklopením zadních sedadel zvětšit. K zajímavostem a prvkům pro zabezpečení automobilu patří startovací karta, která spolu se startovacím tlačítkem z výbavy vozu odstranila klasický klíček od dveří i zapalování. Slabin nemá druhá generace Renaultu Laguna mnoho - k zásadním však patří špatný výhled dozadu, což je nepříjemné zvlášť při parkování poměrně velkého auta v komplikovanějších městských podmínkách.

Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES (v mm)

místo pro výška šířka šířka úhlopříčka výška šířka/výška kolena vzadu vzadu vpředu vzadu kufru hrany kufru otvoru kufru
objem
kufru

Renault Laguna 195 850 1465 1465 1100 705 940/1100 430/1500

Citroën C5 185 885 1550 1530 1230 700 1160/720 455/1310

Opel Vectra
4dv. 165 835 1430 1430 990 720 870/460
500/-

Peugeot 406 175 865 1455 1458 1170 710
1230/460 430/

Volkswagen Passat
195 860 1475 1475 970 705 940/440 475/800

Ford Mondeo 180 860 1450 1460 1200 710 1070/1100 500/-

Škoda Octavia 1)
70/95 2) 855 1420 1425 1190 710 990/880 528/1328

Poznámky: 1) uvedeno jen pro srovnání, jedná se o vůz o třídu menší; 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Měření MF DNES

Disciplína Laguna 1.8 Laguna 1.9
16V (89 kW) dCi (88 kW)

zrychlení 0-100 km/h (s) 13,6 11,5
zrychlení 0-400 m (s) 19 18
zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1 8,6
zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 25,9 15,9
brzdná dráha z 80 km/h (m) 26,4 26,9
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 9
Převodovka 9
Spotřeba v testu 10

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 6

Podvozek

Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 10
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10

EURO NCAP *****

Poznámka: Jedná se o výsledky nárazových zkoušek organizovaných evropskými spotřebitelskými asociacemi

Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *