Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

aktualizováno 
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není dostatečná. Tuningové firmy mezitím nabízejí její odstranění.

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru. | foto: Volkswagen

Měření, která pro ekology provedl odborník na životní prostředí Axel Friedrich, ukazují, že v reálném provozu sice emise NOX klesly, stále jsou však u jím zkoušeného Golfu Variant 1.6 TDI více než třikrát vyšší, než kolik dovoluje emisní norma Euro 5. V absolutních číslech klesly z 970 mg/km, na cca 600 mg/km, limit je ovšem 180 mg/km.

Měření jsou tak přesným opakem toho, co tvrdil spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt. Podle něj měla servisní opatření zajistit, že z aut zmizí ilegální software a budou přitom splňovat všechny platné předpisy. Šéf organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch dokonce nový software pro německý Zeit označil za pouhé placebo a chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla, který ho schválil.

DIESELGATE

Emisní skandál

Koncern Volkswagen měl podvádět při testech emisí. Vše o aféře Dieselgate, která začala na podzim roku 2015 čtěte ve speciální příloze iDNES.cz

Vadí mu, že byl upraven jen software. „Emise NOX by šlo snížit více, pokud se ale omezíte jen na přehrání software, zvednete tím zároveň spotřebu.“ A s ní nesměl Volkswagen při úpravě hnout. „Zatímco v USA musí VW do aut namontovat i nové katalyzátory, u nás došlo jen na poloviční řešení,“ doplňuje Resch. DUH tedy chce, aby byly problematické volkswageny odstaveny a došlo na nich k úpravám na celém systému čištění výfukových plynů. Řešením je plošné nasazení SCR katalyzátorů, které oxidy dusíku ve výfukovém potrubí pomocí vstříknutí močoviny téměř zcela odstraní. „Úprava zpětného vedení výfukových plynů, která byla použita u VW Golf má jen částečný účinek,“ vysvětluje Axel Friedrich. „Díky doplnění SCR katalyzátoru by starší auta mohla dokonce splnit nejnovější normu Euro 6.“

Tu však porušují i moderní auta, která ji již mají plnit. Důvod? „Čištění výfukových plynů je funkční jen tehdy, když jsou nádrže na močovinu dostatečně velké, nebo dochází k častému doplňování,“ vysvětluje Friedrich. Obojí se ale podle něj výrobcům automobilů do krámu nehodí.

Softwarový update není po chuti ani samotným motoristům. Existuje obava z toho, že upravené nastavení poškodí motor. V Německu již existují servisy, kde vám původní nastavení řídicí jednotky nahrají zpět, jak potvrzuje web Motor-talk.de. Většina zákazníků podobný zákrok ráda spojí s navýšením výkonu motoru. Vše u Golfu GTD vyjde cca na 27 000 Kč a zákazníci si pak libují: kromě vyššího výkonu mají i nižší spotřebu. Upravené softwary řídicích jednotek by sice měly projít schválením u Dekry nebo TÜV, většina z úpravců ale podobné věci neřeší.

Modifikace pak jsou pochopitelně nelegální. Pozměněná řídicí jednotka motoru by totiž neměla projít na technické kontrole. I to ale chiptuneři umí obejít: někteří tvrdí, že jejich software na kontrole nerozpoznají. Další tvrdí, že se auto nesmí při měření emisí připojit na diagnostiku, a pokud se tak stane, upravený program se stejně sám smaže. Kromě úprav řídicí jednotky jsou v Německu stále populárnější i odstranění filtrů pevných částic nebo deaktivace SCR katalyzátoru. S ohledem na přísnější emisní kontroly v Česku, to znamená i další věc: dejte si pozor na ojetiny dovezené od našich západních sousedů.

Srovnávací test: co změní svolávačka kvůli dieselgate?


Autoři:




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.