Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie táhne do boje proti dieselům. Paříž má být město pro pěší

  17:18aktualizováno  17:18
Pařížská starostka Anne Hidalgová oznámila, že se v centru francouzské metropole chystá omezit osobní automobilovou dopravu. Chce tím prý zabránit dopravním zácpám a znečištění ovzduší, které město na Seině dlouhodobě trápí. Na ráně jsou hlavně naftová auta, proti kterým brojí i francouzský premiér.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směla jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. | foto: AP

Pařížská starostka chce do šesti let z centra vykázat většinu aut. Do čtyř čtvrtí v centru města by směly podle jejího plánu od roku 2020 jen jízdní kola, autobusy, taxíky, sanitky a vozy místních obyvatel či zásobování.

Zpočátku by se mělo opatření týkat pouze víkendového provozu, ale pokud by se osvědčilo, mohlo by se prý rychle rozšířit i na zbytek týdne.

Dieselová auta by měla podle starostčiných představ z vnitřního města zmizet úplně. „Chci vyhnat dieselová auta z Paříže do roku 2020, nejlépe za městský okruh (známý peripherique - pozn. red.),“ prohlásila starostka, která chce do pařížských ulic pustit jen super-nízkoemisní vozy.

Centrum Paříže se dlouhodobě potýká s častými dopravními zácpami spojenými se znečištěním ovzduší. V současnosti nemá vlastní auto podle Hidalgové až 60 procent obyvatel Paříže, ještě v roce 2001 to přitom bylo pouze 40 procent.

Podle Hidalgové znamená znečištění ovzduší v Paříži vážné zdravotní riziko. Pařížané prý žijí v průměru o šest až sedm měsíců kratší dobu oproti lidem, kteří nejsou vystaveni tak vysokým hladinám exhalací.

Podle průzkumu magazínu Journal du Dimanche, ve kterém rozhovor se starostkou vyšel, s případným vyhnáním dieselů souhlasí 54 procent hlasujících, pro 84 procent má být boj se znečištěným ovzduším prioritou.

Letos v březnu bojovala Paříž s extrémní úrovní znečištění, podle expertů byl smog srovnatelný s tím pekingským, přičemž Peking patří k městům s nejhorším ovzduším na světě. V Paříži tehdy jezdila hromadná doprava zdarma a město zavedlo ještě další opatření.

Hidalgová chystá v příštích šesti letech také rozšíření sítě cyklistických pruhů, a to až na dvojnásobek. Na podporu cyklistiky v hlavním městě chce prý vydat až 100 milionů eur (2,76 miliardy korun). Rozšířit by se měla také soustava půjčoven klasických i elektrických kol. Na úkor silnic by měl stoupnout také počet pěších zón.

Starostka Anne Hidalgová byla do úřadu zvolena letos v březnu na období šesti let za vládní socialistickou stranu prezidenta Françoise Hollandea.

Boj proti dieselům

Naftová auta byla v posledních desetiletích ve Francii velmi oblíbená, ale teď jim politici vyhlašují boj. Francouzský premiér Manuel Valls už oznámil, že chce zrušit všechna zvýhodnění pro auta na naftu. „Dlouhou dobu jsme zvýhodňovali dieselové motory. Byla to chyba,“ prohlásil. Ve Francii má dnes 80 procent aut pod kapotou naftový motor.

Manuel Valls (mimochodem, stejně jako Anne Hidalgová je španělského původu) chce už v roce 2015 zavést systém rozdělení aut podle úrovně vypouštěných emisí, který má být velmi tvrdý a má zamezit vjezdu „špinavých“ aut do měst. Podle neoficiálních informací se uvažuje také o tom, že má být pro ekologičtější vozy určeno také více parkovišť.

Francouzský socialistický premiér chce také zvednout spotřební daň u benzinu o dva eurocenty (asi 55 haléřů) na litr. Nafta je dnes ve Francii výrazně levnější než benzin, v přepočtu je to asi pětikorunový rozdíl.

Peníze navíc, které stát vybere (podle odhadů to má být za příští rok až 807 milionů eur, to je asi 22 miliard korun), mají být použity na příspěvky pro motoristy na nákup nových ekologických aut.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.