Aféra dieselgate se týká turbodieselových motorů TDI koncernu Volkswagen.

Aféra dieselgate se týká turbodieselových motorů TDI koncernu Volkswagen. | foto: Volkswagen

Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

  • 72
Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká republika.

Komise chce kromě Česka učinit právní kroky proti Británii, Německu, Španělsku, Řecku, Litvě a Lucembursku kvůli nedostatečnému potrestání a neuložení sankcí proti koncernu Volkswagen za používání nelegálního softwaru manipulujícího s chováním vozu při testech emisí (vše o dieselgate čtěte zde).

Británie a Německo podle Evropské komise porušily zákon tím, že odmítly komisi poskytnout technické informace, které o emisním chování Volkswagenu shromáždily. Po startu emisního skandálu dieselových aut Volkswagenu komise vyzvala všechny státy EU, aby otestovaly také další značky, zda nemanipulují s emisemi.

DIESELGATE

Aféra dieselgate vypukla loni v září v USA. Volkswagen se poté přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto (VÍCE O KAUZE ČTĚTE ZDE).

Řada členských států zjistila, že podobný software používají také jiní výrobci, ale mají jej používat jen výjimečně kvůli ochraně motoru. Komise však uvedla, že to potřebuje prověřit.

„Je to silné pokárání Německa a dalších zemí za nečinnost. Selhání v postupu proti výrobcům, kteří podváděli, ukazuje jednostrannost odezvy na dieselgate - šlo o ochranu průmyslu na úkor spotřebitelů,“ komentuje Monique Goyensová, generální ředitelka Evropské spotřebitelské organizace BEUC.

„VW používáním odpojovacích zařízení porušil právo EU. Nyní je třeba pokutovat VW a další automobilky za nedodržování emisních norem a za ublížení na zdraví lidí,“ dodává Monique Goyensová.

Tyto praktiky poškodily podle Goyensové spotřebitele. „Očekáváme, že výrobci automobilů spotřebitelům škody vynahradí.“

České ministerstvo dopravy uvedlo, že se chystá novela, která v této věci sladí českou a unijní legislativu. Německo a Británie se naproti tomu vůči kroku Bruselu důrazně ohradily.

Podle českého ministerstva dopravy se výtka vůči Česku netýká přímo aféry „dieselgate“, protože v tuzemsku vozidla skupiny Volkswagen nebyla schvalována. „V současné české legislativě už existuje správní delikt spočívající v uvedení na trh vozidla nezpůsobilého ke schválení a chystaná novela specifikuje sankce za toto jednání,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad věří, že se celou věc s Evropskou komisí podaří vyřešit domluvou a věc nevyústí v žádné sankce.

Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily na Volkswagen své sankční předpisy, přestože firma používala software, který umožňoval manipulovat s měřením emisí a který je v EU od roku 2007 protizákonný. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země systém sankcí, který by výrobce odrazoval od porušování emisních pravidel, do svého vnitrostátního práva ani nezavedly.

Německé ministerstvo dopravy obvinění Bruselu z nečinnosti odmítlo. Poukázalo na to, že Německo je jedinou zemí EU, která podnikla kroky, které do budoucna zabrání manipulacím s emisními testy. „Evropská komise dostala návrh na změnu příslušné regulace a na přijetí nových technologií, které zlepší kvalitu systému kontroly emisí,“ uvedl mluvčí v e-mailu zaslaném mimo jiné agentuře Reuters.

Británie uvedla, že na obvinění komise „co nejrozhodněji odpoví“. „Jsme tímto mimořádným krokem překvapeni, protože od roku 2009 u nás platí zákony, které tento problém řeší, což jsme komisi už letos jasně sdělili,“ řekl mluvčí britského ministerstva dopravy.

Komise, která dohlíží na uplatňování právních předpisů EU, dala zemím dva měsíce na reakci. Pokud jejich reakci komise shledá neuspokojivou, může na ně podat žalobu u soudu EU.

Evropské automobilky, které v celé EU zaměstnávají asi 12 milionů lidí, argumentují tím, že používání softwaru, který dočasně vypíná systém omezování emisí, není v EU na rozdíl od USA nezákonný, protože platí výjimka v zájmu ochrany motoru. Německo říká, že legislativa EU je v tomto případě vadná, protože je nejednoznačná a umožňuje výjimky.