Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komentář: Za aféru dieselgate může hlavně amatérská komunikace VW

  16:00aktualizováno  16:00
Ke skandálu s emisemi vedl řetězec chyb, tvrdí Volkswagen. Aféra dieselgate však hlavně odhalila nepřipravenost firmy na krizové situace. Automobilka, která se vezla na vlně úspěchů na pozici největšího výrobce aut světa, vůbec nemyslela, že může nastat nějaký problém.

Krizová komunikace firmy totálně selhala a ukazuje se, že neměla žádný krizový plán.

O problému věděli rok dopředu

Krizový plán mají jaderné elektrárny, čističky vod i výrobci sušenek. Obří PR oddělení mají přesně připravené scénáře pro situace, které nejsou pro firmu úplně dobré. Volkswagen buď nic takového nemá, nebo plán někde zašantročili. Totální selhání v kauze dieselgate ukazuje, že i velký, neochvějně kráčející kolos může mít slabiny.

Volkswagen věděl, že jeho diesely zkoumají americké úřady déle než rok. Komunikoval s nimi a věděl, že jejich TDI se jim nelíbí. Ale když úřad pro ochranu životního prostředí EPA vydal zprávu o „podvodném softwaru, který manipuluje s výsledky měření emisí“, trvalo nekonečně dlouho, než Volkswagen zareagoval. Vyjádření tehdejšího nejvyššího šéfa Martina Winterkorna, který kvůli dieselgate rezignoval, bylo šokující: „Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ uvedl Winterkorn v oficiálním prohlášení. „Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů,“ uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto.

Turbodiesel řady EA 189

Turbodiesel řady EA 189

Krotké prohlášení, ve kterém se vlastně koncern ke všemu přiznal, bylo nečekané a v mnoha ohledech nevídané. První kapitola učebnic PR a managementu mluví jasně: zapírat, zapírat, zapírat a říkat jen to, co chci. Ale reakce automobilky byly zmatečné, počáteční mlčení ničemu nepomohlo a Volkswagen jen vršil chybu za chybou.

Namísto lokálního odmítnutí celé kauzy, které by se dalo čekat, se Volkswagen v kauze sám utápí. Nejprve nekonečně dlouho přepočítával auta v Evropě, která bude stahovat. Pak sám přišel zcela nepochopitelně s prohlášením, že odhalil nesrovnalosti u benzinových motorů ve vykazovaných emisích oxidu uhličitého CO2. Nejnověji zase otočil, že se problém s CO2 týká jen mizivého množství aut (více zde).

Do celé dieselgate tak Volkswagen sám zatáhl i Evropu. Zatím pořád není jasné, jestli je koncern v Evropě vůbec za něco postižitelný. I když jednotlivé vlády a zelení aktivisté vřeští a vyžadují exemplární trest.

Zajímavé je, že se v celé dieselgate Volkswagen plácá stále sám. O tom, že i u ostatních značek není všechno čisté, vědí i uklízečky v Evropské komisi. Za poslední týdny bylo zveřejněno několik příkladů dalších aut, které špiní ovzduší více, než uvádí. O emisích Renaultu Espace čtěte zde.

Ostatní značky jen stroze prohlásí, že se jich tento problém netýká a mlčí. S obviněním ze švindlování tak radikálně zatočil třeba Opel. Během dvou dnů obvinění německých ekoaktivistů přebil několika prohlášeními. Poučen chybami Volkswagenu se namísto kajícného přiznání k celé věci postavil zostra.

Fotogalerie

Nový šéf koncernu VW Matthias Müller razí strategii transparentnosti. Volkswagen tak stále představuje a zpřesňuje plány koncernu pro další roky. Od Daimleru si vypůjčili krizovou manažerku, která má pomoci s urovnáním celé záležitosti. Ta se ovšem uvedla tím, že otevřela Pandořinu skříňku popsanou CO2. O oxidech dusíku se přitom v souvislosti s kauzu zpočátku přímo nemluvilo. Celá záležitost rozpoutaná v zámoří se točí kolem emisí oxidů dusíku (NOx).

Německo na jednu stranu ví, že koncern Volkswagen a vůbec autoprůmysl je jeden z pilířů hospodářství. Na druhou stranu chce exemplárně vyšetřit, jak se to má s emisemi aut, která Volkswagen v uplynulých letech prodal.

V této situaci selhává Volkswagen znovu. Zatím představil technické řešení problému, ovšem s dodatkem, že zatím nemá změřené, jak to ovlivní chování motorů. Koncern se však hlavně nepostavil za majitele postižených aut a jen sleduje, co na ně vymyslí úřady.

Zatím není jasné, jak chce Německo donutit majitele postižených turbodieselových aut přijet do servisu, ale podle všech prohlášení je odhodláno to udělat. Státní úřady vymýšlí, jak jim jinak zakázat jezdit. Kolik zákazníků si pak půjde koupit znovu volkswagen, když mu ten, co spokojeně používá doteď, stát úředně znehybní? Na tu chvíli se bezpochyby těší právničtí supové. Miliony lidí, kterým stát zakáže jezdit jejich autem, se na ně pochopitelně rády obrátí.

Za to, že se dieselgate šíří světem, si tak Volkswagen může z velké části sám.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.