Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komentář: Za aféru dieselgate může hlavně amatérská komunikace VW

  16:00aktualizováno  16:00
Ke skandálu s emisemi vedl řetězec chyb, tvrdí Volkswagen. Aféra dieselgate však hlavně odhalila nepřipravenost firmy na krizové situace. Automobilka, která se vezla na vlně úspěchů na pozici největšího výrobce aut světa, vůbec nemyslela, že může nastat nějaký problém.

Krizová komunikace firmy totálně selhala a ukazuje se, že neměla žádný krizový plán.

O problému věděli rok dopředu

Krizový plán mají jaderné elektrárny, čističky vod i výrobci sušenek. Obří PR oddělení mají přesně připravené scénáře pro situace, které nejsou pro firmu úplně dobré. Volkswagen buď nic takového nemá, nebo plán někde zašantročili. Totální selhání v kauze dieselgate ukazuje, že i velký, neochvějně kráčející kolos může mít slabiny.

Volkswagen věděl, že jeho diesely zkoumají americké úřady déle než rok. Komunikoval s nimi a věděl, že jejich TDI se jim nelíbí. Ale když úřad pro ochranu životního prostředí EPA vydal zprávu o „podvodném softwaru, který manipuluje s výsledky měření emisí“, trvalo nekonečně dlouho, než Volkswagen zareagoval. Vyjádření tehdejšího nejvyššího šéfa Martina Winterkorna, který kvůli dieselgate rezignoval, bylo šokující: „Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti,“ uvedl Winterkorn v oficiálním prohlášení. „Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů,“ uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto.

Turbodiesel řady EA 189

Turbodiesel řady EA 189

Krotké prohlášení, ve kterém se vlastně koncern ke všemu přiznal, bylo nečekané a v mnoha ohledech nevídané. První kapitola učebnic PR a managementu mluví jasně: zapírat, zapírat, zapírat a říkat jen to, co chci. Ale reakce automobilky byly zmatečné, počáteční mlčení ničemu nepomohlo a Volkswagen jen vršil chybu za chybou.

Namísto lokálního odmítnutí celé kauzy, které by se dalo čekat, se Volkswagen v kauze sám utápí. Nejprve nekonečně dlouho přepočítával auta v Evropě, která bude stahovat. Pak sám přišel zcela nepochopitelně s prohlášením, že odhalil nesrovnalosti u benzinových motorů ve vykazovaných emisích oxidu uhličitého CO2. Nejnověji zase otočil, že se problém s CO2 týká jen mizivého množství aut (více zde).

Do celé dieselgate tak Volkswagen sám zatáhl i Evropu. Zatím pořád není jasné, jestli je koncern v Evropě vůbec za něco postižitelný. I když jednotlivé vlády a zelení aktivisté vřeští a vyžadují exemplární trest.

Zajímavé je, že se v celé dieselgate Volkswagen plácá stále sám. O tom, že i u ostatních značek není všechno čisté, vědí i uklízečky v Evropské komisi. Za poslední týdny bylo zveřejněno několik příkladů dalších aut, které špiní ovzduší více, než uvádí. O emisích Renaultu Espace čtěte zde.

Ostatní značky jen stroze prohlásí, že se jich tento problém netýká a mlčí. S obviněním ze švindlování tak radikálně zatočil třeba Opel. Během dvou dnů obvinění německých ekoaktivistů přebil několika prohlášeními. Poučen chybami Volkswagenu se namísto kajícného přiznání k celé věci postavil zostra.

Fotogalerie

Nový šéf koncernu VW Matthias Müller razí strategii transparentnosti. Volkswagen tak stále představuje a zpřesňuje plány koncernu pro další roky. Od Daimleru si vypůjčili krizovou manažerku, která má pomoci s urovnáním celé záležitosti. Ta se ovšem uvedla tím, že otevřela Pandořinu skříňku popsanou CO2. O oxidech dusíku se přitom v souvislosti s kauzu zpočátku přímo nemluvilo. Celá záležitost rozpoutaná v zámoří se točí kolem emisí oxidů dusíku (NOx).

Německo na jednu stranu ví, že koncern Volkswagen a vůbec autoprůmysl je jeden z pilířů hospodářství. Na druhou stranu chce exemplárně vyšetřit, jak se to má s emisemi aut, která Volkswagen v uplynulých letech prodal.

V této situaci selhává Volkswagen znovu. Zatím představil technické řešení problému, ovšem s dodatkem, že zatím nemá změřené, jak to ovlivní chování motorů. Koncern se však hlavně nepostavil za majitele postižených aut a jen sleduje, co na ně vymyslí úřady.

Zatím není jasné, jak chce Německo donutit majitele postižených turbodieselových aut přijet do servisu, ale podle všech prohlášení je odhodláno to udělat. Státní úřady vymýšlí, jak jim jinak zakázat jezdit. Kolik zákazníků si pak půjde koupit znovu volkswagen, když mu ten, co spokojeně používá doteď, stát úředně znehybní? Na tu chvíli se bezpochyby těší právničtí supové. Miliony lidí, kterým stát zakáže jezdit jejich autem, se na ně pochopitelně rády obrátí.

Za to, že se dieselgate šíří světem, si tak Volkswagen může z velké části sám.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.