Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

  10:33aktualizováno  10:33
Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy celých 25 let a o všem vědělo i nejvyšší vedení včetně Carlose Ghosna.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Agentura informace o podvodech získala od francouzských vyšetřovatelů pracujících pro místní antimonopolní úřad, který spadá pod ministerstvo financí. Děsivý je jejich rozsah, podle vyjádření bývalého zaměstnance Renaultu totiž emisní testy pomocí speciálního zařízení obcházela již první generace Clia na začátku devadesátých let.

Podle zprávy dosahovaly rozdíly mezi laboratorními a skutečnými emisemi škodlivin až 377 procent. Zařízením, které rozpoznalo nebo jinak využilo podmínky v laboratoři, bylo vybaveno mnoho modelů a na rozdíl od kauzy Dieselgate se nejednalo jen o vozy se vznětovými ale i zážehovými motory.

Policejní vyšetřování se nyní tak jako tak zaměřuje především na vznětové motory splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6.

Renault patří do skupiny automobilek, u nichž nezávislé testy ukázaly více než desetinásobné reálné emise NOX, než kolik dovoluje norma. Výrobce to odůvodnil nastavením ventilu zpětného vedení výfukových plynů, který (prý) kvůli ochraně motoru pracuje jen v teplotním rozsahu od 17 do 35 stupňů. Takové teploty však panují v laboratoři, v reálném provozu jsou tak emise rakovinotvorných oxidů dusíku výrazně vyšší.

Renault všechna obvinění odmítá. „Renault nepodvádí,“ prohlásil v reakci na telefonický dotaz agentury AFP, druhý nejvyšší muž automobilky Thierry Bollore. Zpráva vyšetřovatelů ale klade odpovědnost na celé vedení a především na jeho šéfa Carlose Ghosna, který sám rozhodoval o strategii nastavení motorů a tuto pravomoc na nikoho nedelegoval.

Renault má ještě čas připravit se na následky svého jednání, k soudu se totiž celá aféra zatím nedostala, civilní žalobu ale již zvažuje ekologická organizace France Nature Environement. Obvinění se tak dosud projevilo jen na ceně akcií automobilky. Během čtvrtka klesla o více než pět procent.

Autoři:




Nejčtenější

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Bentley Continental GT
Bentley zanevřel na fotbalisty a míří na čínského zákazníka

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Čína je pro mnohé automobilky největším odbytištěm a to se projevuje i na nabídce modelů. Zdá se, že se tím teď začala řídit i značka Bentley, která ve...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.