Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

  10:33aktualizováno  10:33
Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy celých 25 let a o všem vědělo i nejvyšší vedení včetně Carlose Ghosna.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Agentura informace o podvodech získala od francouzských vyšetřovatelů pracujících pro místní antimonopolní úřad, který spadá pod ministerstvo financí. Děsivý je jejich rozsah, podle vyjádření bývalého zaměstnance Renaultu totiž emisní testy pomocí speciálního zařízení obcházela již první generace Clia na začátku devadesátých let.

Podle zprávy dosahovaly rozdíly mezi laboratorními a skutečnými emisemi škodlivin až 377 procent. Zařízením, které rozpoznalo nebo jinak využilo podmínky v laboratoři, bylo vybaveno mnoho modelů a na rozdíl od kauzy Dieselgate se nejednalo jen o vozy se vznětovými ale i zážehovými motory.

Policejní vyšetřování se nyní tak jako tak zaměřuje především na vznětové motory splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6.

Renault patří do skupiny automobilek, u nichž nezávislé testy ukázaly více než desetinásobné reálné emise NOX, než kolik dovoluje norma. Výrobce to odůvodnil nastavením ventilu zpětného vedení výfukových plynů, který (prý) kvůli ochraně motoru pracuje jen v teplotním rozsahu od 17 do 35 stupňů. Takové teploty však panují v laboratoři, v reálném provozu jsou tak emise rakovinotvorných oxidů dusíku výrazně vyšší.

Renault všechna obvinění odmítá. „Renault nepodvádí,“ prohlásil v reakci na telefonický dotaz agentury AFP, druhý nejvyšší muž automobilky Thierry Bollore. Zpráva vyšetřovatelů ale klade odpovědnost na celé vedení a především na jeho šéfa Carlose Ghosna, který sám rozhodoval o strategii nastavení motorů a tuto pravomoc na nikoho nedelegoval.

Renault má ještě čas připravit se na následky svého jednání, k soudu se totiž celá aféra zatím nedostala, civilní žalobu ale již zvažuje ekologická organizace France Nature Environement. Obvinění se tak dosud projevilo jen na ceně akcií automobilky. Během čtvrtka klesla o více než pět procent.

Autoři:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...



Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Na autosalonu v Detroitu začíná čínský útok na Ameriku

Čínská automobilka GAC Motor potvrdila vstup na americký trh.

Auromobilka GAC Motor, jedna z nejrychleji rostoucích v Číně, se na autosalonu NAIAS v Detroitu představila Americe....

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Najdete na iDNES.cz