Úpravy „cinknutých“ TDI se na výkonech neprojeví, naměřily autokluby

aktualizováno 
Evropské autokluby zkoumaly, jak se změní chování dvoulitrových turbodieselů, které svolává koncern Volkswagen k přehrání softwaru řídicí jednotky motoru. Testem prošly tři Audi A4 a jeden Volkswagen Golf s motorem 2,0 TDI EA189, kvůli kterému se už skoro rok německý koncern potýká s patálii jménem Dieselgate.

Automobilky ve spolupráci s vládními institucemi (v Česku se v záležitosti angažuje ministerstvo dopravy) svolávají do servisů vozy s turbodiesely koncernu VW minulé generace, které mají mít software upravující chování motoru v určitých režimech (v měřicím homologačním cyklu) tak, aby lépe procházely emisními testy (vše o aféře dieselgate čtěte tady). Aktuálně se koncern VW dozvěděl, že kvůli tomu bude v USA platit pokutu 15 miliard dolarů, což je v přepočtu zhruba 360 miliard korun (více čtěte zde).

Škoda se k servisní akci mateřského koncernu přidala v červnu, kdy začala svolávat dva a půl tisíce superbů druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory k modifikaci softwaru motoru. Právě úpravy tohoto agregátu otestovaly evropské autokluby: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a k nim se přidala automobilová asociace FIA.

Pro ověření v laboratořích sehnaly autokluby tři Audi A4 Avant 2.0 TDI a jeden VW Golf 2,0 TDI, všechny s manuální šestistupňovou převodovkou. Technici nejprve v laboratoři naměřili podle standardních homologačních kritérií výkon, emise a spotřebu. V reálném provozu pak testovali dynamické chování vozů a spotřebu podle metodik WLTC a BAB130, které realističtěji měří spotřebu. Testy prováděli vždy před úpravami v autorizovaném servisu a po nich.

Fotogalerie

„Všechny čtyři vozy jsou tiché stejně jako před úpravou a mají i stejné zrychlení,“ uvádí švýcarský autoklub TCS. Měření na dynamometru ukázalo, že se nesnížil ani výkon. Testy potvrdily, že i po úpravě motory splňují ekonormu Euro 5, která byla platná v době výroby vozů.

U audi se podle měření TCS nezměnila ani spotřeba. U volkswagenu, který testoval německý ADAC, naměřili lehké zvýšení spotřeby o 0,15 l/100 km. Při započítání povolené chyby měření +/- 2 % se nárůst spotřeby pohybuje mezi 0,4 a 2,5 procenta v závislosti na použitém testovacím cyklu.

Autokluby tímto měřením také opět potvrdily, že tabulkové oficiálně udávané spotřeby je možné dosáhnout jen v laboratorních podmínkách, které nemají s reálným provozem nic společného. Při testech lépe odrážejících reálné chování na silnici měla auta spotřebu vyšší. ADAC dokonce naměřil u zkoumaných vozů o 7 až 15 procent vyšší spotřebu i v normovaném testu NEDC (NEFZ).

Autokluby měřily také emise oxidů dusíku, okolo kterých se celá mela dieselgate roztočila. Zjistilo se, že úpravy opravdu fungují: u audi klesla produkce NOx o dvanáct a u golfu dokonce o 36 procent.

Podle TCS tedy není důvod bát se zamířit s vozy k úpravě softwaru. ADAC je opatrnější a upozorňuje, že naměřené hodnoty platí pro testovaná auta, u jiných modelů bude třeba vliv změn na chování vozu ověřit.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Studie: elektromobily připraví Německo o 100 000 pracovních míst

Volkswagen I.D. Buzz

Přechod na elektromobily připraví Německo o dobře placená místa nejen v automobilovém odvětví. K tomuto závěru dospěla...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Najdete na iDNES.cz