Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úpravy „cinknutých“ TDI se na výkonech neprojeví, naměřily autokluby

aktualizováno 
Evropské autokluby zkoumaly, jak se změní chování dvoulitrových turbodieselů, které svolává koncern Volkswagen k přehrání softwaru řídicí jednotky motoru. Testem prošly tři Audi A4 a jeden Volkswagen Golf s motorem 2,0 TDI EA189, kvůli kterému se už skoro rok německý koncern potýká s patálii jménem Dieselgate.

Automobilky ve spolupráci s vládními institucemi (v Česku se v záležitosti angažuje ministerstvo dopravy) svolávají do servisů vozy s turbodiesely koncernu VW minulé generace, které mají mít software upravující chování motoru v určitých režimech (v měřicím homologačním cyklu) tak, aby lépe procházely emisními testy (vše o aféře dieselgate čtěte tady). Aktuálně se koncern VW dozvěděl, že kvůli tomu bude v USA platit pokutu 15 miliard dolarů, což je v přepočtu zhruba 360 miliard korun (více čtěte zde).

Škoda se k servisní akci mateřského koncernu přidala v červnu, kdy začala svolávat dva a půl tisíce superbů druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory k modifikaci softwaru motoru. Právě úpravy tohoto agregátu otestovaly evropské autokluby: německý ADAC, rakouský ÖAMTC a švýcarský TCS a k nim se přidala automobilová asociace FIA.

Pro ověření v laboratořích sehnaly autokluby tři Audi A4 Avant 2.0 TDI a jeden VW Golf 2,0 TDI, všechny s manuální šestistupňovou převodovkou. Technici nejprve v laboratoři naměřili podle standardních homologačních kritérií výkon, emise a spotřebu. V reálném provozu pak testovali dynamické chování vozů a spotřebu podle metodik WLTC a BAB130, které realističtěji měří spotřebu. Testy prováděli vždy před úpravami v autorizovaném servisu a po nich.

Fotogalerie

„Všechny čtyři vozy jsou tiché stejně jako před úpravou a mají i stejné zrychlení,“ uvádí švýcarský autoklub TCS. Měření na dynamometru ukázalo, že se nesnížil ani výkon. Testy potvrdily, že i po úpravě motory splňují ekonormu Euro 5, která byla platná v době výroby vozů.

U audi se podle měření TCS nezměnila ani spotřeba. U volkswagenu, který testoval německý ADAC, naměřili lehké zvýšení spotřeby o 0,15 l/100 km. Při započítání povolené chyby měření +/- 2 % se nárůst spotřeby pohybuje mezi 0,4 a 2,5 procenta v závislosti na použitém testovacím cyklu.

Autokluby tímto měřením také opět potvrdily, že tabulkové oficiálně udávané spotřeby je možné dosáhnout jen v laboratorních podmínkách, které nemají s reálným provozem nic společného. Při testech lépe odrážejících reálné chování na silnici měla auta spotřebu vyšší. ADAC dokonce naměřil u zkoumaných vozů o 7 až 15 procent vyšší spotřebu i v normovaném testu NEDC (NEFZ).

Autokluby měřily také emise oxidů dusíku, okolo kterých se celá mela dieselgate roztočila. Zjistilo se, že úpravy opravdu fungují: u audi klesla produkce NOx o dvanáct a u golfu dokonce o 36 procent.

Podle TCS tedy není důvod bát se zamířit s vozy k úpravě softwaru. ADAC je opatrnější a upozorňuje, že naměřené hodnoty platí pro testovaná auta, u jiných modelů bude třeba vliv změn na chování vozu ověřit.



Nejčtenější



Další z rubriky

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

Ilustrační snímek

Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají,...

Škoda nestíhá vyrábět, hledat volné kapacity by mohla i mimo koncern VW

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Škoda by mohla outsourcovat výrobu, aby uspokojila poptávku. Renomovaný zpravodaj z autoprůmyslu Automotive News Europe...

Najdete na iDNES.cz