Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: VW začne svolávat vozy v lednu, ve hře je i výměna auta

  13:00aktualizováno  13:00
Německý koncern Volkswagen by měl začít svolávat vozy s naftovým motorem, kterých se týká emisní skandál, do servisů v lednu. Opravy by měly být dokončené do konce příštího roku. Řekl to v rozhovoru s německým listem Frankfurter Allgemeinen Zeitung generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller.

Auta se do servisů pokusí svolat také Škoda | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Pokud všechno půjde podle plánu, začneme se svoláváním v lednu. Všechny vozy by měly být opravené do konce roku 2016,“ řekl Müller. Podle něj bude potřeba u každého modelu posoudit možnosti řešení. U většiny bude stačit aktualizace softwaru, některé však zřejmě budou potřebovat nové komponenty jako vstřikovače a katalyzátory.

Podle zdrojů agentury Bloomberg je ve hře dokonce i výměna automobilů, která představuje nejextrémnější variantu řešení, mezi další možnosti prý patří například instalace většího katalyzátoru.

Mluví se také o dodatečné instalaci systému odlučování oxidů dusíku NOx pomocí selektivní katalytické redukce (SCR) využívající roztok močoviny známé jako AdBlue.

Náklady na jeden automobil by se v závislosti na zvolené variantě mohly podle jednoho ze zdrojů pohybovat od pouhých 20 eur až po 10 000 eur (zhruba 500 Kč až 270 000 Kč). To by v případě 11 milionů vozů odpovídalo nákladům v rozsahu od 220 milionů do 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony Kč).

Aféra dieselgate

Volkswagen má do dneška (středy 7. října) představit řešení německým úřadům. Zdroje nicméně upozorňují, že postup Volkswagenu se může v jednotlivých zemích lišit. Na představení komplexního řešení celé záležitosti má koncern čas do konce října.

To je v mnoha ohledech šibeniční termín. Pokud bude muset automobilka přistoupit k technickým zásahům do vozidel, nastane problém s vývojem, odladěním a otestováním takového zařízení, což může trvat měsíce. Otázkou také je, jaké technické řešení generace motorů (výrobní kód EA 189), na které vývojáři už nepracují, umožní. Bude se třeba vrátit k práci na motorech, které se sice ještě v omezeném množství mimo Evropu vyrábějí, ale jejich nástupce (EA 288) je velmi odlišný.

VW bude na dietě

Nový šéf koncernu Müller dodal, že věří, že ve skandálu s falšováním emisí vozů s naftovým motorem bylo zapleteno jen několik zaměstnanců. Odmítl také, že by o tom věděl jeho předchůdce Martin Winterkorn.

FOTOGALERIE

Auta, která mohou mít problematické TDI


Škoda Superb
Audi TT RS
Seat Ibiza ST

Volkswagen se podle Müllera bude muset stát štíhlejší a decentralizovanější a u každého modelu a značky bude pečlivě prozkoumán přínos pro společnost. Proto, aby se Volkswagen dostal na správnou cestu, bude podle něj důležitější spíše „evoluce“ než „revoluce“ a firma by se mohla vrátit na výsluní do dvou až tří let.

„Tato krize nám dává příležitost k reorganizaci struktury Volkswagenu. Chceme, aby firma byla štíhlejší, decentralizovanější a dát značkám více odpovědnosti,“ řekl Müller.

Křišťálová Lupa 2015

Müller rovněž odmítl názor, že Volkswagen informoval finanční trhy o problému s naftovými motory příliš pozdě. Úředníci americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) věděli o problému týdny předtím, než byla informace zveřejněna.

Skandál vypukl 18. září, kdy EPA obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka přiznala, že software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Je to největší skandál za 78 let její existence.

Autoři: ,



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Mercedes-Benz X: terénní pick-up s japonským původem

Mercedes-Benz X

Novou třídou X vstupuje stuttgartská automobilka do segmentu terénních pick-upů, kde dosud neměla svého zástupce....

Už jsme jeli v nové Dacii Duster. Je víc nóbl a vyžehlí rozbitou cestu

Dacia Duster

Neříkejte jí low-cost, nezaslouží si to. Dacia je fenoménem na dnešním trhu aut a jejím vlajkonošem je Duster. Laciné...

První jízda v Seatu Arona: katalánská novinka se povedla

Seat Arona

Martorell je pupkem španělského autoprůmyslu, ve městě čtyřicet kilometrů vzdáleném od Barcelony sídlí Seat. Značka...

Najdete na iDNES.cz