Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselgate: VW začne svolávat vozy v lednu, ve hře je i výměna auta

  13:00aktualizováno  13:00
Německý koncern Volkswagen by měl začít svolávat vozy s naftovým motorem, kterých se týká emisní skandál, do servisů v lednu. Opravy by měly být dokončené do konce příštího roku. Řekl to v rozhovoru s německým listem Frankfurter Allgemeinen Zeitung generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller.

Auta se do servisů pokusí svolat také Škoda | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Pokud všechno půjde podle plánu, začneme se svoláváním v lednu. Všechny vozy by měly být opravené do konce roku 2016,“ řekl Müller. Podle něj bude potřeba u každého modelu posoudit možnosti řešení. U většiny bude stačit aktualizace softwaru, některé však zřejmě budou potřebovat nové komponenty jako vstřikovače a katalyzátory.

Podle zdrojů agentury Bloomberg je ve hře dokonce i výměna automobilů, která představuje nejextrémnější variantu řešení, mezi další možnosti prý patří například instalace většího katalyzátoru.

Mluví se také o dodatečné instalaci systému odlučování oxidů dusíku NOx pomocí selektivní katalytické redukce (SCR) využívající roztok močoviny známé jako AdBlue.

Náklady na jeden automobil by se v závislosti na zvolené variantě mohly podle jednoho ze zdrojů pohybovat od pouhých 20 eur až po 10 000 eur (zhruba 500 Kč až 270 000 Kč). To by v případě 11 milionů vozů odpovídalo nákladům v rozsahu od 220 milionů do 110 miliard eur (šest miliard až tři biliony Kč).

Aféra dieselgate

Volkswagen má do dneška (středy 7. října) představit řešení německým úřadům. Zdroje nicméně upozorňují, že postup Volkswagenu se může v jednotlivých zemích lišit. Na představení komplexního řešení celé záležitosti má koncern čas do konce října.

To je v mnoha ohledech šibeniční termín. Pokud bude muset automobilka přistoupit k technickým zásahům do vozidel, nastane problém s vývojem, odladěním a otestováním takového zařízení, což může trvat měsíce. Otázkou také je, jaké technické řešení generace motorů (výrobní kód EA 189), na které vývojáři už nepracují, umožní. Bude se třeba vrátit k práci na motorech, které se sice ještě v omezeném množství mimo Evropu vyrábějí, ale jejich nástupce (EA 288) je velmi odlišný.

VW bude na dietě

Nový šéf koncernu Müller dodal, že věří, že ve skandálu s falšováním emisí vozů s naftovým motorem bylo zapleteno jen několik zaměstnanců. Odmítl také, že by o tom věděl jeho předchůdce Martin Winterkorn.

FOTOGALERIE

Auta, která mohou mít problematické TDI


Škoda Superb
Audi TT RS
Seat Ibiza ST

Volkswagen se podle Müllera bude muset stát štíhlejší a decentralizovanější a u každého modelu a značky bude pečlivě prozkoumán přínos pro společnost. Proto, aby se Volkswagen dostal na správnou cestu, bude podle něj důležitější spíše „evoluce“ než „revoluce“ a firma by se mohla vrátit na výsluní do dvou až tří let.

„Tato krize nám dává příležitost k reorganizaci struktury Volkswagenu. Chceme, aby firma byla štíhlejší, decentralizovanější a dát značkám více odpovědnosti,“ řekl Müller.

Křišťálová Lupa 2015

Müller rovněž odmítl názor, že Volkswagen informoval finanční trhy o problému s naftovými motory příliš pozdě. Úředníci americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) věděli o problému týdny předtím, než byla informace zveřejněna.

Skandál vypukl 18. září, kdy EPA obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka přiznala, že software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Je to největší skandál za 78 let její existence.

Autoři: ,



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

Lexus LC

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i...

Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Tuktuk Bajaj

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola....

Oranžové bentley za deset milionů: jako byste řídili vesmírnou loď

Bentley Mulsanne Speed

Velké limuzíny Bentley byly vždy neobyčejnými vozy. Takovou kombinaci luxusu, královského vnitřního prostoru a až...



Najdete na iDNES.cz