Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf VW o manipulacích věděl měsíce před odhalením aféry Dieselgate

  16:02aktualizováno  16:02
Bývalý generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulacích s testy emisí naftových vozů přinejmenším dva měsíce před vypuknutím skandálu. Informoval o tom německý list Bild am Sonntag.

Martin Winterkorn při svém vystoupení před německými zákonodárci (19. ledna 2017). | foto: Reuters

Volkswagen podle agentury DPA tvrdí, že jeho nejvyšší vedení se podrobnosti o manipulacích dozvědělo jen několik dnů před odhalením skandálu v USA. Již dříve se však objevily zprávy, že ve skutečnosti bylo vedení na manipulaci upozorněno mnohem dříve.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Podle listu Bild am Sonntag o tomto softwaru Winterkorna již v červenci 2015 podrobně informoval jeden ze zaměstnanců. „Neměl jsem pocit, že o tom Winterkorn slyší poprvé,“ citoval list zaměstnance. Schůzky se údajně zúčastnil rovněž Herbert Diess, který ve Volkswagenu stále pracuje jako šéf hlavní značky VW. Diess nastoupil do Volkswagenu jen několik týdnů před údajnou schůzkou.

V srpnu 2015 pak podle listu Bild am Sonntag byli Winterkorn, Diess a bývalý šéf technického vývoje Heinz-Jakob Neusser informováni, že podvádění při testech emisí by firmu v samotných Spojených státech mohlo stát až 18,5 miliardy dolarů (424 miliard korun).

Volkswagen se po odhalení skandálu dohodl, že na řešení aféry ve Spojených státech vynaloží až 25 miliard dolarů. Tato částka zahrnuje náklady na řešení požadavků regulačních orgánů a státních úřadů i na odškodnění majitelů a prodejců naftových aut, která manipulaci s testy emisí umožňovala.

Bývalý předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch již delší dobu tvrdí, že Winterkorn a někteří členové rady měli informace o manipulacích s testy emisí ve Spojených státech už v březnu 2015 (více čtěte zde).

Autoři: ,




Nejčtenější

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.