Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartují

aktualizováno 
Zima umí kvůli zamrzající naftě potrápit hlavně řidiče dieselových aut. Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až mrazům až do minus 32 stupňů Celsia.
Benzinky musí v tomto období nabízet zimní naftu.

Benzinky musí v tomto období nabízet zimní naftu. | foto: iDNES.cz

V automobilové době kamenné si majitelé aut s naftovými motory pomáhali novinami. Nacpali je do sání a zapálili je, aby dovnitř dostali teplý vzduch. Takové fígly na dnes použít nejde. Moderní dieselové motory jsou totiž hodně citlivé.

Nafta nemrzne, ale tvoří krystalky parafínu

Všechny zimní nafty (přehled druhů nafty v boxu) by měly odolat mrazům do -20 stupňů Celsia. Jenže v zimě bývají i větší mrazy. Zvlášť na horách, kam mnoho lidí vyráží oslavit Vánoce a Silvestra.

Druhy nafty

  • letní motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy B pro období od 15. 04. do 30. 09. s filtrovatelností 0 °C
  • přechodová motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy D pro období od 1. 3. do 14. 04. a od 1. 10. do 15. 11. s filtrovatelností -10 °C
    Přechodová nafta slouží zejména k tomu, aby se celý logistický systém, tedy zásoby na čerpacích stanicích, ale i provozní zásoby nafty ve vozidlech včas obměnily.
  • zimní motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy F pro období od 16. 11. do 28. 02. s filtrovatelností -20 °C
  • Pro zajištění bezporuchového provozu vznětových motorů za silných mrazů se vyrábí tzv. arktická motorová nafta s filtrovatelností nižší než -32 °C, která je některými distribučními společnostmi nabízena u vybraných čerpacích stanic například v podhůří Krkonoš, na Šumavě a Vysočině. Stejný typ motorové nafty používají také např. ozbrojené složky.

Motorová nafta obsahuje ve směsi uhlovodíků také parafiny, které při teplotách nižších než -8 °C vytvářejí drobné krystalky. Ty mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. To je ono „zamrzání“ nafty. V normě pro motorovou naftu je stanoveno, jaký obsah parafinů je přípustný pro dané roční období. Konkrétně jde o parametr nazývaný „filtrovatelnost“, označovaný zkratkou CFPP. „Zamrznout“ ovšem nafta může i při mírnější teplotě. I taková nafta totiž může vyloučit parafin, pokud vozidlo déle stojí.

Obzvlášť ten, kdo se svým naftovým autem málo jezdí, takže má v nádrží naftu ještě od začátku podzimu (takže ne zimní, ale takzvanou „přechodovou“), může čekat problémy.

Prevence

Určitě můžete riziko zamrznutí nafty snížit dotankováním plné nádrže. Častým problémem je totiž voda, která kondenzuje v palivovém systému. Nejčastěji se tam dostává v podobě vzdušné vlhkosti při otevření víčka nádrže. V zimě tedy obecně tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo co nejvíce nafty a co nejméně vzduchu a aby se nádrž otevírala co nejméně.

Zkuste také koupit aditivum snižující teplotu, při které se v naftě srážejí krystalky parafinů. Speciální aditiva vylepší filtrovatelnost zimní nafty o 5 až 8 °C. Plechovka speciálního elixíru, který kromě péče o palivový systém také zabrání zamrzání nafty, vyjde na dvě stovky a vystačí přibližně na deset nádrží. Aditiva je třeba přidat do nádrže dříve, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním.

Majitelé starých nafťáků mohou zkusit zamrzání předejít přídavkem „panáka“ benzinu, který umí krystalky parafínu rozpouštět. Ale rozhodně to nezkoušejte, pokud máte moderní vznětový motor. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou vstřikovací systémy velmi citlivé. Jestli to opravdu chcete zkusit, poraďte se předtím v servisu.

Jen pro zajímavost: oficiální manuál k legendárnímu Mercedesu Piano (model 123) v dieselovém provedení povoloval přimíchávat do nafty benzin pro zimní starty až do extrémního poměru 1:1 při minus 22 stupních Celsia.

Rozmrazujte s rozumem

Fíglů, jak rozmrazit zatuhlou naftu v motoru, je více, stejně jako míst, kde palivo „zamrzlo“.

Nafta často zamrzne v palivovém vedení, které je zespodu auta. Na to, kudy vedou trubky pod autem, doplatilo mnoho řidičů, kteří chtěli ráno vyjet. Problém bývá také v tom, že když se pak zmrzlou naftu snažíte rozehřát, pod autem proudí vzduch a stále ochlazuje podvozek.

Pokud parkujete na ulici ve městě a už jste se s naftou zamrzlou v palivovém vedení setkali, můžete zkusit tomuto problému předejít tím, že zaparkujete nad kanálem, ze kterého jde teplejší vzduch.

Nafta také často zamrzá v palivovém filtru. Někdo pak zkouší polévat filtr vařící vodou. V tomto případě však hrozí poničení motoru z rozdílu teplot, může prasknout blok motoru. Voda také může zatéct, kam nemá.

Jediným opravdu bezpečným receptem na zmrzlou naftu je tak vytápěná garáž. Nafta v teple rozmrzá poměrně rychle.

Když ovšem garáž není po ruce, musíte si poradit jinak. Nejjednodušší je přivolat asistenční službu, která auto odveze do tepla. Servisy bývají na takové situace připravené.

S odtahem nestartujícího auta do servisu může pomoci buď vaše pojišťovna, v takovém případě si ovšem ověřte zpoplatnění služby a hlavně dostupné vytápěné místo v blízkém servisu, nebo sama automobilka. Třeba u Škodovky v rámci tzv. doživotní záruky mobility zaručují pomoc na místě nebo odtah do nejbližšího autorizovaného servisu a v případě nutnosti i zapůjčení náhradního vozu, vše zdarma.

Pokud se rozhodnete bojovat vlastními silami, chce to trochu fantazie a šikovnosti (a také rozumu - na otevřený oheň zapomeňte!). Pokud zamrzlo palivové vedení pod autem, zkuste třeba vytvořit z plachty (třeba prostěradel), kterou zavřete do dveří, autu jakousi sukýnku a fukarem (třeba fénem) hnát teplý vzduch pod auto.

Auta na benzin jsou bez problémů

Nejlepším receptem, jak se zamrzání nafty vyhnout, je pořídit si benzinové auto. Automobilové benziny fungují zcela standardně i při mrazech do -40 °C. Problémy mohou mít sváteční jezdci. Moderní paliva totiž obsahují biosložky, v případě benzinu je to etanol, který na sebe váže vodu. Ta může v mrazech dělat potíže.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Přehled slev: Se starým autem i do značkového servisu

Geometrie kol

Značkové servisy nabízejí levnější práci i náhradní díly majitelům starších vozů. Zmapovali jsme desítku...

Test zimních pneu 2018: za nové gumy si připlaťte, ty levné propadly

Test zimních pneumatik pro sezonu 2018

Čeká vás nákup nových zimních pneumatik? Řiďte se podle toho, jak se jednotlivé pneumatiky chovají na sněhu, ledu nebo...

Nastartuje i v mrazu. Vše, co potřebujete vědět o autobateriích

Autobaterie

Mráz sám o sobě autobateriím nijak výrazně nevadí. Přesto je začátek zimy s prvními teplotami pod nulou nejtypičtějším...

Najdete na iDNES.cz