Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartují

aktualizováno 
Zima umí kvůli zamrzající naftě potrápit hlavně řidiče dieselových aut. Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až mrazům až do minus 32 stupňů Celsia.
Benzinky musí v tomto období nabízet zimní naftu.

Benzinky musí v tomto období nabízet zimní naftu. | foto: iDNES.cz

V automobilové době kamenné si majitelé aut s naftovými motory pomáhali novinami. Nacpali je do sání a zapálili je, aby dovnitř dostali teplý vzduch. Takové fígly na dnes použít nejde. Moderní dieselové motory jsou totiž hodně citlivé.

Nafta nemrzne, ale tvoří krystalky parafínu

Všechny zimní nafty (přehled druhů nafty v boxu) by měly odolat mrazům do -20 stupňů Celsia. Jenže v zimě bývají i větší mrazy. Zvlášť na horách, kam mnoho lidí vyráží oslavit Vánoce a Silvestra.

Druhy nafty

  • letní motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy B pro období od 15. 04. do 30. 09. s filtrovatelností 0 °C
  • přechodová motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy D pro období od 1. 3. do 14. 04. a od 1. 10. do 15. 11. s filtrovatelností -10 °C
    Přechodová nafta slouží zejména k tomu, aby se celý logistický systém, tedy zásoby na čerpacích stanicích, ale i provozní zásoby nafty ve vozidlech včas obměnily.
  • zimní motorová nafta – motorová nafta pro mírné klima třídy F pro období od 16. 11. do 28. 02. s filtrovatelností -20 °C
  • Pro zajištění bezporuchového provozu vznětových motorů za silných mrazů se vyrábí tzv. arktická motorová nafta s filtrovatelností nižší než -32 °C, která je některými distribučními společnostmi nabízena u vybraných čerpacích stanic například v podhůří Krkonoš, na Šumavě a Vysočině. Stejný typ motorové nafty používají také např. ozbrojené složky.

Motorová nafta obsahuje ve směsi uhlovodíků také parafiny, které při teplotách nižších než -8 °C vytvářejí drobné krystalky. Ty mohou omezit průchodnost filtrem a někdy jej dokonce i ucpat. To je ono „zamrzání“ nafty. V normě pro motorovou naftu je stanoveno, jaký obsah parafinů je přípustný pro dané roční období. Konkrétně jde o parametr nazývaný „filtrovatelnost“, označovaný zkratkou CFPP. „Zamrznout“ ovšem nafta může i při mírnější teplotě. I taková nafta totiž může vyloučit parafin, pokud vozidlo déle stojí.

Obzvlášť ten, kdo se svým naftovým autem málo jezdí, takže má v nádrží naftu ještě od začátku podzimu (takže ne zimní, ale takzvanou „přechodovou“), může čekat problémy.

Prevence

Určitě můžete riziko zamrznutí nafty snížit dotankováním plné nádrže. Častým problémem je totiž voda, která kondenzuje v palivovém systému. Nejčastěji se tam dostává v podobě vzdušné vlhkosti při otevření víčka nádrže. V zimě tedy obecně tankujte vždy plnou, aby v nádrži bylo co nejvíce nafty a co nejméně vzduchu a aby se nádrž otevírala co nejméně.

Zkuste také koupit aditivum snižující teplotu, při které se v naftě srážejí krystalky parafinů. Speciální aditiva vylepší filtrovatelnost zimní nafty o 5 až 8 °C. Plechovka speciálního elixíru, který kromě péče o palivový systém také zabrání zamrzání nafty, vyjde na dvě stovky a vystačí přibližně na deset nádrží. Aditiva je třeba přidat do nádrže dříve, než nafta zamrzne, nejlépe ještě před natankováním.

Majitelé starých nafťáků mohou zkusit zamrzání předejít přídavkem „panáka“ benzinu, který umí krystalky parafínu rozpouštět. Ale rozhodně to nezkoušejte, pokud máte moderní vznětový motor. S přidáním benzinu totiž prudce klesá mazivost, na kterou jsou vstřikovací systémy velmi citlivé. Jestli to opravdu chcete zkusit, poraďte se předtím v servisu.

Jen pro zajímavost: oficiální manuál k legendárnímu Mercedesu Piano (model 123) v dieselovém provedení povoloval přimíchávat do nafty benzin pro zimní starty až do extrémního poměru 1:1 při minus 22 stupních Celsia.

Rozmrazujte s rozumem

Fíglů, jak rozmrazit zatuhlou naftu v motoru, je více, stejně jako míst, kde palivo „zamrzlo“.

Nafta často zamrzne v palivovém vedení, které je zespodu auta. Na to, kudy vedou trubky pod autem, doplatilo mnoho řidičů, kteří chtěli ráno vyjet. Problém bývá také v tom, že když se pak zmrzlou naftu snažíte rozehřát, pod autem proudí vzduch a stále ochlazuje podvozek.

Pokud parkujete na ulici ve městě a už jste se s naftou zamrzlou v palivovém vedení setkali, můžete zkusit tomuto problému předejít tím, že zaparkujete nad kanálem, ze kterého jde teplejší vzduch.

Nafta také často zamrzá v palivovém filtru. Někdo pak zkouší polévat filtr vařící vodou. V tomto případě však hrozí poničení motoru z rozdílu teplot, může prasknout blok motoru. Voda také může zatéct, kam nemá.

Jediným opravdu bezpečným receptem na zmrzlou naftu je tak vytápěná garáž. Nafta v teple rozmrzá poměrně rychle.

Když ovšem garáž není po ruce, musíte si poradit jinak. Nejjednodušší je přivolat asistenční službu, která auto odveze do tepla. Servisy bývají na takové situace připravené.

S odtahem nestartujícího auta do servisu může pomoci buď vaše pojišťovna, v takovém případě si ovšem ověřte zpoplatnění služby a hlavně dostupné vytápěné místo v blízkém servisu, nebo sama automobilka. Třeba u Škodovky v rámci tzv. doživotní záruky mobility zaručují pomoc na místě nebo odtah do nejbližšího autorizovaného servisu a v případě nutnosti i zapůjčení náhradního vozu, vše zdarma.

Pokud se rozhodnete bojovat vlastními silami, chce to trochu fantazie a šikovnosti (a také rozumu - na otevřený oheň zapomeňte!). Pokud zamrzlo palivové vedení pod autem, zkuste třeba vytvořit z plachty (třeba prostěradel), kterou zavřete do dveří, autu jakousi sukýnku a fukarem (třeba fénem) hnát teplý vzduch pod auto.

Auta na benzin jsou bez problémů

Nejlepším receptem, jak se zamrzání nafty vyhnout, je pořídit si benzinové auto. Automobilové benziny fungují zcela standardně i při mrazech do -40 °C. Problémy mohou mít sváteční jezdci. Moderní paliva totiž obsahují biosložky, v případě benzinu je to etanol, který na sebe váže vodu. Ta může v mrazech dělat potíže.







Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Automyčka
Myčky aut: Lesk jak blesk, nebo poškrábané auto?

Bojíte se zajet do myčky, aby se vašemu autu nestalo něco nemilého? Nebo se bojíte, že byste takový manévr řidičsky nezvládli? Připravíme vás na to, co vás v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.