EU se obává, že staré diesely z Německa zamíří do východní Evropy

  11:17aktualizováno  11:17
Evropská komise se obává, že se německé automobilky budou snažit vyvážet staré osobní vozy s naftovým motorem, které v rámci nových opatření odkoupí od motoristů, do zemí východní Evropy. Uvedla to jedna z nejhlasitějších eurobojovnic za auta bez emisí, eurokomisařka Elžbieta Bieńkowská.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Špičky německé vládní koalice se minulý týden shodly na souboru opatření, který by měl zabránit zákazům vjezdu dieselových vozů do německých měst. Vláda automobilky požádala, aby majitelům starších automobilů nabídly pobídky ve formě odkupu starého auta na protiúčet při nákupu nového stroje, nebo modernizaci motorového a výfukového systému. 

Firmy slíbily, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě. Ne všechny se však zavázaly k nákladným úpravám. Vláda chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci. Ministr dopravy Andreas Scheuer řekl, že byla dosažena politická dohoda a o podrobnostech jejího zavedení včetně finančních podmínek se stále jedná.

Automobilky preferují odkupy starších vozů výměnou za koupi ekologičtějších modelů, což by vedlo k nárůstu prodeje, byť za snížené ceny.

„Vývoz by znamenal přesun problémů s kvalitou ovzduší ze západu na východ,“ prohlásila Bieńkowská, která je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání, v rozhovoru pro deník Tagesspiegel. 

Například Bulharsko podle ekologické skupiny Transport&Environment loni dovezlo ze států EU přes 100 000 ojetých automobilů, z toho více než třetina měla nejvíce znečišťující motory. „Mělo by být jasně určeno, co se stane s opotřebenými vozidly,“ řekla eurokomisařka a dodala, že jde o evropský, nikoliv národní problém.

Odkup nebo nový výfuk

Německá vláda přišla s řešením pro majitele starších naftových vozů. Majitelé aut z německých měst, ve kterých je vzduch zvláště znečištěný, by si mohli nově vybrat: buď využijí pobídek formou odkupu starého auta na protiúčet při nákupu nového, nebo si nechají modernizovat motorový a výfukový systém vozu.

Na takové možnosti se dohodly strany německé vládní koalice. Samotné automobilky pak dávají přednost výměně aut před úpravou motoru, která by pro ně mohla být nákladná. 

Němečtí výrobci aut slíbili, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě. V případě úpravy pohonné jednotky je podle ministra dopravy stále potřeba domluvit finanční podmínky, tedy kdo bude výměnu platit, a také technickou stránku věci. Vláda totiž chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci, někteří to však odmítají.

Výměna ještě před zákazem

Program výměny starých aut za nové formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6, který platí od roku 2014. Nová osobní auta splňující Euro 5 se nesmějí v EU prodávat od 1. ledna 2015. To znamená, že dohoda se týká naftových vozů prodaných nejpozději v roce 2014.

Okamžité zavedení pobídek by mělo zajistit, že řidiči se starými vozy je budou moci vyměnit za nové ještě před zavedením zákazů jízdy starých naftových vozů v některých městech. Vláda očekává, že stejnou nabídku učiní svým zákazníkům nejen německé, ale také zahraniční automobilky.

U vozů splňujících standard Euro 5 si majitelé mohou nechat nainstalovat další technologii čištění výfukových plynů. Pokud dají přednost tomuto dodatečnému vybavení a bude takový systém k dispozici a vhodný, vláda očekává, že náklady na sebe vezmou automobilky.

Scheuer zdůraznil, že v zákoně je jasné ustanovení, že každý výrobce musí převzít zodpovědnost za konstrukční díly, v tomto případě za technologii výfukových plynů. Některé automobilky však úpravu odmítají, protože podle nich není z ekonomického hlediska praktická a ani technologie není dostatečně vyvinutá, a dávají přednost výměně aut.

Ekologická organizace Greenpeace uvedla, že německá vláda nedokázala poskytnout řešení dieselové krize, a obvinila automobilky, že zneužívají situace. „Automobilky se snaží obrátit podvody s emisemi ve zlatý důl prodeje nových aut - tato strategie bude nadále poškozovat klima a plýtvat zdroji,“ uvedla v prohlášení.

Téměř čtyři miliony starých aut

Podle údajů německého úřadu pro dopravu KBA jezdí na německých silnicích v současnosti 46,5 milionu vozů. Z toho je 3,1 milionu naftových splňujících standard Euro 4 a 5,7 milionu s Euro 5.

Němečtí politici se tématu starých dieselových aut věnují, protože hrozí zákazy jízdy těchto vozů v některých městech. Německé soudy umožnily zakázat městům jízdy starých aut v rámci boje s vysokými úrovněmi oxidu dusíku v ovzduší. Částečný zákaz již platí v Hamburku a od února vstoupí zákaz v platnost také ve Frankfurtu nad Mohanem.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa jde o další střípek do mozaiky působící směrem k omezování vjezdu dieselů do center německých měst. „Takže bych čekal další tlak exportu ojetin z Německa směrem na východ a tlak na nižší ceny na českém trhu,“ řekl.

Autoři: ,


Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Máte stočený tachometr a nevíte o tom? STK může auto vyřadit z provozu

Ilustrační foto

Od 1. října vstupuje v platnost novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která za stočení tachometru dovoluje...

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

EU se obává, že staré diesely z Německa zamíří do východní Evropy

Ilustrační snímek

Evropská komise se obává, že se německé automobilky budou snažit vyvážet staré osobní vozy s naftovým motorem, které v...



Najdete na iDNES.cz