Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dietářka micra: povedená novinka má malou cenu i spotřebu

Čtvrtá generace Nissanu Micra už není tak nápadně roztomilá, jako byla před osmi lety její předchůdkyně. Na český trh však právě přijíždí v podobě většího a výkonnějšího auta s mnohem nižší spotřebou. Základní cena 209 900 korun se přitom neliší od té, za jakou se doprodávají výběhové kusy minulé generace.

"Ta nízká cena byla docela drahá," svěřil redakci iDNES.cz šéf českého zastoupení Nissanu Petr Ouška, který prý kvůli vyjednávání utratil spoustu peněz za letenky do japonské firemní centrály.

Snažil se tam přesvědčit své nadřízené, že za navrhovanou základní cenu 259 900 korun je nová micra v Česku neprodejná. Nakonec se mu podařilo šéfy přemluvit, což prý považuje za velký úspěch. "Už teď máme 170 objednávek, a to se micra ani nezačala prodávat," pochvaluje si. Na rozdíl od minulosti má tohle auto výhradně pět dveří a do začátku také jediný motor.

Nissan Micra

Bestseller jménem Micra (v Japonsku March) má u Nissanu třicetiletou tradici a po celém světě skoro šest miliónů zákazníků. Přesto, že oproti odcházející generaci o něco povyrostla, s délkou 3,78 metru je stále tak trochu kategorií sama pro sebe. Na prostor, které nabízejí malá auta typu Škoda Fabia nemá, zároveň je však o poznání větší, než městská supermini Fiat Panda nebo Toyota Aygo.

Jak narostla nová micra
(údaje v závorkách platí pro předchozí generaci)

délka

3 780 mm (3720 mm)
výška 1 520 mm (1530 mm)
šířka 1 665 mm (1660 mm)
rozvor 2 450 mm (2430 mm)
objem zavazadlového prostoru 265 – 511 l (235 - 370 l)

Zatímco minulá micra sbírala body za netradiční design, připomínající volnou interpretaci německého volkswagenu new beetle, novinka je na pohled o poznání konzervativnější. S dosluhujícím modelem ji pojí snad jen zadní boční dveře. Ty jsou, stejně jako dříve, výrazně zakulacené. Zatímco však minulá micra za rámem zadních dveří prakticky končila, u novinky pokračuje karoserie ještě poměrně výrazným sloupkem a nepřehlédnutelným blatníkem. Když se k tomu přidá robustní příď a mohutné nárazníky, působí micra mnohem bezpečněji, než dříve.

Dietářka

Když už nová micra už nemůže lovit zákazníky na ojedinělý design, láká je na velmi nízkou spotřebu. Základní osmdesátikoňová dvanáctistovka si podle výrobce vystačí s pěti litry. Až se na jaře začne prodávat verze s přeplňováním a výkonem 98 koní, budou ji v průměru stačit dokonce pouhé čtyři litry naturalu. "Ta spotřeba je tak nízká, že by bylo zbytečné nabízet v micře naftový motor," míní mluvčí automobilky Martina Jirásková.

Nissan Micra

Čtvrtinové snížení spotřeby nepřišlo náhodou. Nissan se například snažil micru odlehčit, kde se dalo: na palivové nádrži ušetřil dva kilogramy, výfuk bez středového tlumiče ubral další tři a přední náprava devět kilo. Lehčí jsou i sedala nebo přístrojová deska. A dva prolisy ve tvaru bumerangu, které zdobí střechu, odlehčí karoserii o dva kilogramy. Micra je tak s pohotovostní hmotností 915 kg o 35 kilo lehčí než její předchůdce, přitom však uveze úctyhodný pětisetkilogramový náklad.

Přestože kufr micry se svými 265 litry nepatří k největším, zadní sedadla je možné sklopit včetně sedáků. Tahle zdánlivá maličkost přetvoří micru na malou dodávku s rovnou podlahou. Dokonalost kazí poměrně vysoký vstupní práh a také páté dveře, které se otevírají jen do výšky 175 centimetrů.

Přitom uvnitř micry nemají s místem problém ani nadprůměrně vysocí Evropané. Automobilka za tímto účelem dokonce protáhla i střechu nad zadními sedadly, karosérie tu klesá až v místě za jejich hlavou.

Pokud se něco na novém nissanu nepovedlo, pak je to přehršel tvrdých plastů v interiéru, které jsou navíc v jednolitě černé barvě. S výjimkou nejvyšší verze. Patrně by to nevadilo, kdyby přístrojová deska nepůsobila ve srovnání s minulou generací tak designérsky bezradně. Neomlouvá ji ani to, že je ergonomicky v pořádku - snad až na USB zástrčku nešikovně umístěnou v dolní části u levé spolujezdcovy nohy.

V nejvyšší verzi vybavila automobilka micru také jednou elektronickou rozmařilostí - parkovacím asistentem. Na rozdíl od známého volkswagenovského systému, který auto dokáže i sám zaparkovat, tenhle místo k zaparkování umí jen změřit. A na displej napíše, jestli se do mezery vejde pohodlně, s obtížemi, nebo vůbec ne. Asistenta je možné nastavit podle zkušeností osoby za volantem - pro začátečníka, běžného šoféra a experta. Otázkou zůstává, zda běžný řidič, nebo dokonce expert, něco takového u kapesního auta skutečně potřebuje.

Nissan Micra

Jízda na jedničku

V ostrém kontrastu k rozpočtovému interiéru micry se pak jeví její jízdní vlastnosti. Jen těžko lze v současné nabídce malých aut najít takové, které by se základním motorem nabídlo řidiči takovou porci zábavy. Nově vyvinutý, konstrukčně nenáročný podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečnými rameny s torzní příčkou vzadu, autu svědčí.

Jízda s ním je naprosto stabilní, zároveň však dobře tlumí většinu nerovností a posádku nenatřásá ani na městské dlažbě. Řízení má příjemnou zpětnou vazbu a motor, ochotný stoupat do vysokých otáček, postrádá neklidné momenty, které jsou někdy tříválcům vlastní. Zklamán nebude ani ten, kdo si místo pětistupňové manuální převodovky zvolí bezestupňový automat CVT (s vyšší výbavou stojí od 306 900 korun). Nebývá úplnou samozřejmostí, že si automatická převodovka s malým motorem rozumí. CVT řadí bez cukání a zbytečných prodlev, ve srovnání s manuálem však zvyšuje spotřebu zhruba o osm procent.

Nissan Micra

Nejlevnější základní verze micry má centrální dálkové zamykání, elektrická přední okna, šest airbagů a elektronicky řízený podvozek ESP. Komu však chybí klimatizace a autorádio s CD přehrávačem, sáhne po vyšší verzi za 239 900 korun. Nejvyšší provedení za 312 000 má mimo jiné prosklenou střechu, automatickou klimatizaci nebo barevný displej s navigací a propojení externích přístrojů pomocí bluetooth.

K evropským zákazníkům nová micra doputuje až z indického Chennai, kde se auta kompletují. Samotná výroba pak probíhá v Mexiku, Číně a Thajsku. Automobilka ujišťuje, že tradičně dobrou kvalitu micry, která se až dosud vyráběla ve Velké Británii, indické angažmá neovlivní. Sytý zvuk zavírajících se dveří a čisté slícování karoserie u zkoušeného exempláře ji dávají za pravdu.

Nissan Micra 1,2 12V v číslech
motor řadový tříválec, 1198 cm3
výkon kW/k 59/80 při 6000 ot.
točivý moment 110 Nm/4000 ot.
max. rychlost 170 km/h (161 km/h)
zrychlení 0-100 km/h 13,7 s (14,5 s)
spotřeba město/mimo město/kombinace v l/100 km 6,1/4,3/5,0 (6,7/4,6/5,4)
Poznámka: Údaje v závorce platí pro převodovku CVT

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...