Ekologický poplatek se týká všech aut z devadesátých let.

Ekologický poplatek se týká všech aut z devadesátých let. | foto: BMW

Díky ekologickým poplatkům zmizelo ze silnic 150 tisíc starých aut

  • 86
Od prosince loňského roku do března bylo z registru vozidel vyřazeno 150 tisíc aut, dovoz ojetých vozů, které nesplňují emisní limity, se téměř zastavil. Mezi své úspěchy v čele ministerstva životního prostředí tento posun zařadil šéf zelených Martin Bursík.

Vyřazování starých aut z provozu nastartovala novela zákona o odpadech, která zavedla recyklační poplatky při první registraci nebo přeregistraci po lednu 2009. Na poplatcích zatím stát vybral 65 milionů korun.

V oblasti dopravy Bursík na bilanční tiskové konferenci uznal i resty. "Ministerstvo dopravy se ukázalo nejproblematičtějším partnerem, horším než ministerstvo průmyslu a obchodu," uvedl.

Mimo jiné už nepředloží novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která měla zlepšit systém kontrol technického stavu vozidel a měření emisí.

Za převod starého auta až 10 000 korun

Ekologický poplatek vybírají od Nového roku dopravní úřady při první přeregistraci starších vozidel. Při prvním převodu po 1. lednu zaplatí nový majitel poplatek 10 000 korun za auto, které neplní žádnou emisní normu Euro.

Při přeregistraci aut plnících emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996, noví majitelé zaplatí 5 000, respektive 3 000 korun.

ekologický poplatek pro auta

Kolik zaplatíte při převodu, zjistíte ZDE

Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní alespoň normu Euro 3. Ta platí zhruba od roku 2000.

Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. 

,