Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díra na silnici poničila auto. Kdo zaplatí škodu?

aktualizováno 
Díra na silnici nebo i neuklizený štěrk může způsobit dopravní nehodu. Závěr policistů, kteří podobné situace řeší, je přitom většinou jednoznačný: "Pane řidiči, nepřizpůsobil jste rychlost a způsob jízdy stavu vozovky." Je však opravdu vždycky vina na motoristovi? Nebo si policisté chtějí jen usnadnit práci?

Ilustrační foto | foto: Čtenář iDNES.cz

Vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát říká, že vina řidiče tak jasná vždy není.

"Za dopravní nehodu někdy mohou i vlastníci komunikace. Jde o situace, kdy se na cestě nečekaně objeví třeba i sněhem zasypané neoznačené hluboké výtluky nebo ojedinělé zbytky po nedávno vykonávaných nedokončených stavebních pracích. Jindy řidiči neočekávaně vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. To všechno jsou případy, kdy by měl vzniklé škody motoristům hradit majitel vozovky," říká Besperát. Majiteli silnic jsou obce, kraje nebo v případě dálnic stát.

Zajistěte si dostatek důkazů
Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka. "Časté jsou případy, kdy je třeba schovaná za stromy nebo keři," dodává Besperát.

Vlastníci komunikací jsou až na výjimky pro případné vyplácení škod pojištěni. Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit.

Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách štěrk po zimě ze silnice odklidit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud. Vlastníci komunikací se k výplatě škod řidičům většinou dobrovolně nehlásí.

"Ještě než se někdo pustí do soudního sporu, měl by si uvědomit, že se bude posuzovat třeba i to, zda ve chvíli, kdy se auto poškodilo, dodržoval předepsanou rychlost. I to může mít na rozsah škod velký vliv," radí právník Tomáš Beran.

Důležité je také mít dostatek důkazů. "Pokud si někdo auto poškodí tím, že vjede do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, měl by zavolat policii a trvat na nafocení a zaprotokolování jejího stavu," doplňuje Beran.

Kdy škodu nikdo nezaplatí
"Něco jiného ovšem je, když je štěrk na silnici označen dopravní značkou a motorista přesto havaruje. Potom může tuto škodu hradit jen z vlastního havarijního pojištění nebo z vlastní kapsy," říká ředitel Wüstenrot pojišťovny Patrik Balla.

Tento fakt ještě upřesňuje: motoristé nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace. To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba.

"„Prostě je to takzvaný tankodrom, kterých je na našich silnicích bohužel hodně," vysvětluje Balla. Jet po takové silnici vysokou rychlostí je pak risk samotného řidiče. Argument, že byl překvapen nějakou neočekávanou dírou na silnici tady samozřejmě neobstojí. Takže v tomto případě nikdo jiný za havárii či poškození jeho vozu neodpovídá než on sám.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.