Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díra na silnici poničila auto. Kdo zaplatí škodu?

aktualizováno 
Díra na silnici nebo i neuklizený štěrk může způsobit dopravní nehodu. Závěr policistů, kteří podobné situace řeší, je přitom většinou jednoznačný: "Pane řidiči, nepřizpůsobil jste rychlost a způsob jízdy stavu vozovky." Je však opravdu vždycky vina na motoristovi? Nebo si policisté chtějí jen usnadnit práci?

Ilustrační foto | foto: Čtenář iDNES.cz

Vrchní ředitel České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát říká, že vina řidiče tak jasná vždy není.

"Za dopravní nehodu někdy mohou i vlastníci komunikace. Jde o situace, kdy se na cestě nečekaně objeví třeba i sněhem zasypané neoznačené hluboké výtluky nebo ojedinělé zbytky po nedávno vykonávaných nedokončených stavebních pracích. Jindy řidiči neočekávaně vjedou na jinak dobré silnici do hlubokých výmolů nebo neoznačených hrbolů. To všechno jsou případy, kdy by měl vzniklé škody motoristům hradit majitel vozovky," říká Besperát. Majiteli silnic jsou obce, kraje nebo v případě dálnic stát.

Zajistěte si dostatek důkazů
Obdobné je to při smyku na vozovce znečištěné například olejem nebo hlínou. Stejně se dá na majitele komunikace obrátit při vymáhání škody, jestliže se ukáže, že příčinou nehody byla nečitelná dopravní značka. "Časté jsou případy, kdy je třeba schovaná za stromy nebo keři," dodává Besperát.

Vlastníci komunikací jsou až na výjimky pro případné vyplácení škod pojištěni. Odpovědnosti za škody se majitel silnice může zbavit jedině tehdy, když prokáže, že nebylo v mezích jeho možností závadu odstranit, zmírnit nebo na ni dostatečně upozornit.

Musí se tedy posoudit, zda například vůbec bylo v lidských silách štěrk po zimě ze silnice odklidit. To s největší pravděpodobností rozhodne až soud. Vlastníci komunikací se k výplatě škod řidičům většinou dobrovolně nehlásí.

"Ještě než se někdo pustí do soudního sporu, měl by si uvědomit, že se bude posuzovat třeba i to, zda ve chvíli, kdy se auto poškodilo, dodržoval předepsanou rychlost. I to může mít na rozsah škod velký vliv," radí právník Tomáš Beran.

Důležité je také mít dostatek důkazů. "Pokud si někdo auto poškodí tím, že vjede do díry, která se na jinak kvalitní silnici nedá předvídat, měl by zavolat policii a trvat na nafocení a zaprotokolování jejího stavu," doplňuje Beran.

Kdy škodu nikdo nezaplatí
"Něco jiného ovšem je, když je štěrk na silnici označen dopravní značkou a motorista přesto havaruje. Potom může tuto škodu hradit jen z vlastního havarijního pojištění nebo z vlastní kapsy," říká ředitel Wüstenrot pojišťovny Patrik Balla.

Tento fakt ještě upřesňuje: motoristé nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla z takzvaného stavebního nebo dopravně technického stavu pozemní komunikace. To znamená, že jde o silnici, která je poničená natolik, že závady nejde odstranit běžnou údržbou, pomůže jen celková přestavba.

"„Prostě je to takzvaný tankodrom, kterých je na našich silnicích bohužel hodně," vysvětluje Balla. Jet po takové silnici vysokou rychlostí je pak risk samotného řidiče. Argument, že byl překvapen nějakou neočekávanou dírou na silnici tady samozřejmě neobstojí. Takže v tomto případě nikdo jiný za havárii či poškození jeho vozu neodpovídá než on sám.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz