Diskuze

Japonci i Američané zkouší auta na vodík

Zhruba dvacet vyvolených získá možnost užívat automobil s vodíkovým pohonem. Na konec roku totiž japonská Toyota plánuje některým firmám a státním organizacím v Japonsku a USA pronajmout stodvacetikoňový vůz, který má ověřit "vodíkové" technologie v každodenním provozu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Ing Jiří VLK

21. 8. 2002 14:21
Pohon VODOU a Jiné energie
Tak jsem dosurfoval dnes až sem a tudíž po všech přede mnou. Ale již jsem objevil před tímto článkem český překlad nějakého hudebníka z USA, který jezdí s autem na vodík. Výroba vodíku je velice levná, když se nepoužívají principy rozkaldu vámi popsané. Protože jsem líný, tak si adresu najděte sami. Je to někde na Osud.cz, nebo WM.cz, WMmagazín nebo tak nějak. Zřejmě tam narazíte i na MEG, což je stacionární generátor elekřiny z vakua. A podobných "nesmyslů" můžete najít vy vědci víc. Toho hudebníka, když se pokoušel "svůj vynález" nabízet, navštívili pánové a hned mu doporučili skončit, nebo ... Ale takových volovin je víc. Pračka bez prášku na praní - princip ultrazvuk atd. atd. Ale co pak stát? A co vláda? K čemu mi budou? Prášek na praní nepotřebuji. Elektřinu a teplo mi dělá bednička u baráku. Voda do auta je z deště. Na co je sakra potřebuju? Zeleninu mám ze skleníku vytápěného mou vlastní elektřinou. Tak za co jim mám patit? TAKŽE VEŠKERÉ TYTO VYNÁLEZY PATŘÍ DO ŠUPLÍKU A TICHO PO PĚŠINĚ. A jestli nějaký vědec bude kecat? Vyhazov, výsměch nebo blázinec - dle jeho agresivity. Je to JAKO S KOUŘENÍM: MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ VARUJE, MINISTR FINANCÍ DOPORUČUJE. Léčit ze závislosti vás ale nikdo nebude, protože z kuřáků mají stálý a trvalý zdroj příjmů. Tak si to promyslete a zkuste zasurvovat i jinam. Ing Jiří VLK - Praha 3
0 0
možnosti

Ing Jiří VLK

21. 8. 2002 14:17
Pohon VODOU a Jiné energie
Tak jsem dosurfoval dnes až sem a tudíž po všech přede mnou. Ale již jsem objevil před tímto článkem český překlad nějakého hudebníka z USA, který jezdí s autem na vodík. Výroba vodíku je velice levná, když se nepoužívají principy rozkaldu vámi popsané. Protože jsem líný, tak si adresu najděte sami. Je to někde na Osud.cz, nebo WM.cz, tak nějak. Zřejmě tam narazíte i na MEG, což je stacionární generátor elekřiny z vakua. A podobných "nesmyslů" můžete najít vy vědci víc. Toho hudebníka, když se pokoušel "svůj vynález" nabízet, navštívili pánové a hned mu doporučili skončit, nebo ... Ale takových volovin je víc. Pračka bez prášku na praní - princip ultrazvuk atd. atd. Ale co pak stát? A co vláda? K čemu mi budou? Prášek na praní nepotřebuji. Elektřinu a teplo mi dělá bednička u baráku. Voda do auta je z deště. Na co je sakra potřebuju? Zeleninu mám ze skleníku vytápěného mou vlastní elektřinou. Tak za co jim mám patit? TAKŽE VEŠKERÉ TYTO VYNÁLEZY PATŘÍ DO ŠUPLÍKU A TICHO PO PĚŠINĚ. A jestli nějaký vědec bude kecat? Vyhazov, výsměch nebo blázinec - dle jeho agresivity. Je to JAKO S KOUŘENÍM: MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ VARUJE, MINISTR FINANCÍ DOPORUČUJE. Léčit ze závislosti vás ale nikdo nebude, protože z kuřáků mají stálý a trvalý zdroj příjmů. Tak si to promyslete a zkuste zasurvovat i jinam. Ing VLK
0 0
možnosti

G.J.R.

31. 7. 2002 11:51
Vodík
No zatím jsou to jenom první krůčky tímto směrem, takže výroba vodíku zatím není pro automobilky klíčovým problémem, ale jednou bude. Vodík se pravděpodobně bude získávat elektrolýzou z vody. Jiné způsoby budou v budoucnu jen okrajové. Výroba elektrolýzou z vody je sice dost náročná na elektrickou energii, ale vodík je nejperspektivnější palivo v dějinách lidstva kvůli zásobám vody v oceánech. Předpokládá se, že až si věda poradí s řízením termonukleární fúze (což zatím neznamená blízkou budoucnost v horizontu několika let), bude navždy s palivem vystaráno. Bude to elegantní koloběh. Vodík se v reaktoru bude syntetizovat na hélium a s pomocí obrovského množství získané energie se bude vyrábět elektrolýzou tentýž vodík jako palivo pro "reaktory" i pro auta.....je dost divné, že za posledních 10-15 let fyzika v tomto směru takřka vůbec nepokročila, i když v 80. letech na tom pracovaly různé mezinárodní týmy a neřízená krátkodobá fúze byla tenkrát realizována v praxi....zdá se, že zatím neexistuje tlak na další výzkumy v této oblasti. Pravděpodobně chybí peníze na výzkum. A kdo jediný by mohl takový výzkum financovat? Vlády ne, spíš ropné společnosti, ale proč by to zbytečně uspěchávaly...
0 0
možnosti

albik

26. 7. 2002 12:37
Re: Davidovi, proč elektrolýza
Vodík ziskaný reakcí silné kyseliny (např. HCl) s kovem (např. Zn) je velice drahý díky nákladům na výrobu kovů, ale i kysleiny chlorovodíkové. Na druhou stranu elektrolýza vody, je sice nevyčerpatelný zdroj, ale energeticky náročnější(kvůli typům povahám vazeb - na jeden uhlík se sice v metanu váží čtyři uhlíky, ale ve vodě existjí kromě vazeb mezi kyslíkem a vodíkem ještě tzv. vodíkové můstky.)
0 0
možnosti

smartyJ

10. 7. 2002 7:31
munchen flughafen
Tady uz autobusy na vodicek jezdi nejakej ten rok...
0 0
možnosti

Big Hank

10. 7. 2002 6:56
Same hloupe kecy.
Samej odbornik tady. Volove nejvetsi produkce vodiku momentalne je
v Dominikanske Republice kde se stavi Norska fabrika na jeden million
nm^3 vodiku denne. Vy Cesi jste tak moudri a ukecany.
0 0
možnosti

petrklic

10. 7. 2002 9:26
Re: Same hloupe kecy.
Bych neurážel Čechy, páč když se zamyslíš (jestli teda ta fabrika pojede, nic jsem vo ní neslyšel, tak nemůžu soudit),  ten milion kubíků denně představuje nějakejch 11,25 TJ, to je dost, ale jenom spotřeba energie ČR v zemním plynu je nějakejch 900 TJ denně. Takže se vo nic extrovního nejedná. Spíš by mě zajímalo co s tím milionem budou dělat?
0 0
možnosti

tomas jedno

9. 7. 2002 23:23
yesa
hurraaa at uz je to tu..lets go ecologic fuck da persky zaliv and others yewings(southfork)
0 0
možnosti

Svatopluk Stoupa

9. 7. 2002 23:20
Žádný blábol
Musím se také přidat do diskuze, protože zde dochází k velkému překrucování a nepochopení. Co se týče palivových článku - v nich se vodík spojuje  s kyslíkem,  přičemž dochází k uvolňování energie, která je poté odváděna k elektromoturu. Tedy zde nedochází k žádnému spalování!!! jak si zde mnozí myslí, tedy jde opravdu o naprosto čistý způsob pohonu. Jiná věc je, jakým způsobem vyrábět dostatečné množství vodíku, aby byl  možný v budoucnu provoz milionů aut. Je tu několik možností. Za prvé je možné ho získávat z benzínu. Logicky vzato tato varianta není moc perspektivní, protože neřeší problém hledání alternativní pohonné hmoty k docházející ropě, nepředstavuje zrovna o moc ekologičtější způsob pohonu a navíc taková auta by musela mít pod kapotou malou rafinérii, která by zabírala mnoho místa. Druhý způsob získávání vodíku je z jiných uhlovodíkových materiálů. Zde se jako nejperspektivnější jevý methanol. Tady by už šlo o podstatně ekologičtější způsob výroby (jediným vedlejším produktem by byl CO). Třetí  a zároveň nejšetrnější k životnímu prostředí je možnost vyrábět vodík hydrolízou z vody. Ta by byla prováděna pochopitelně externě, ve velkém, nikoliv tedy v samotném voze (nejednalo by se tedy o žádné čepování vody přímo do nádrže auta). Jakým způseb by byla hydrolíza prováděna je stále nejasné. Jednou z možností je postavit velké výrobny vodíku někde v oblastech s vysokým svitem slunce (jako výhodným místem by mohlo být Středomoří), kde by se pomocí elektřiny ze slunečních kolektorů vyráběl vodík a poté pomocí potrubí na bázi ropovodů rozváděl po kontinentu. Toto je samozdřejmě poměrně dost nákladné řešení a v blízké budoucnosti nerealizovatelné. Dále by se mohlo využívat spousta odpadního vodíku z různých výrob chemikálíí. Pakliže by se přímo do auta čepoval čistý vodík, vyžadovalo by to pochopitelně vysoké bezpečnostní nároky. Vodík totiž smíšením se vzduchem vytváří vysoce výbušnou směs, takže by čerpací zařízení muselo být dokonale utěsněnos nádrží auta a to by nebylo nijak technicky jednoduché. Je tu i varianta čepovat tekutý vodík, ale ten, aby zůstal tekutý, by se musel ochladit k -250°C, což je také tychnicky velmi náročné. Proto se v současné době zkoumá možnost ukládat vodík v tzv. kovových hydridech, které jsou schponé na sebe navázat velké množství vodíku. Každopádně vývoj aut poháněných na palivové články jde zdárně kupředu a doufejme, že se jejich uvedení do provozu dočkáme už v roce 2010, což podle mě je poměrně reálné datum. Nakonec už v roce 2004 chtějí v Německu začít provozovat  autobusy s tímto pohonem.
P.S. Tak zvaná auta na vzduch, o kterých se zde zmiňoval petrklic, opravdu existují. Zde se jedná o podobný systém, jako u spalovacích motorů, akorát místo benzínu, či nafty by byl do motoru vstřikován chladný vzduch, který by v silně zahřátém vzduchu stlačením válce ve válcové komoře způsobil obdobnou expanzi, jako palivová hmota. Vzduch by bylo ovšem nutné nakompresovat do talkové nádoby, což si samozřejmě vyžádalo přísun  nějaké vnější energie, takže by vlastě o úplně čistý pohon na vzduch nešlo. Mimochodem také existuje tzv. Stirlingův motor, který pracuje na podobném systému jako parní stroj, akorát místo vody je v něm obsažen vzduch, který je ovšem nutné zyhřát také nějakým vnějším zdrojem energie, takže se opět nejedná o čistý motor na vzduch.
 
0 0
možnosti

petrklic

10. 7. 2002 8:47
Re: Žádný blábol
Pravda, pravda, ale dnes stojí kilowata v palivovej článcích 1200 dolarů!!! Takže koupit káru se sto kilowatama bude dost náročný. Takže ekonomicky výhodnější bude pístovej spalovací motor, né? Běžnej automobil drobně přestvíš, přidáš nádrž a tradá. Jo, stirling je zajímavej, ale vnější spalování není moc výhodný pro auta...a vzduch už vůbec ne. Jo a když už to tady všichni tak vodborně posuzujou, tak by bylo férový říct, že především de vo celkovou účinnost systému, ne vo účinnost pohonnýho agregátu. Vodík je v tomto vohledu úplně mimo, páč pro výrobu spapká moc džoulů. P.S. ten vodborník, co psal vo fabrice v dominikánii by si měl přepočítat, kolik to dělá kilo, páč takhle napsaný je to úžasný, ale realita je jinde.
0 0
možnosti

vonicnejde

9. 7. 2002 22:33
no to snad ne!!
tak nevim, autor clanku neumi ani opsat original ;)))
 
 
0 0
možnosti

petrklic

9. 7. 2002 18:00
Omluva autorovi
Sem to ale blbec. To s tou vodou, psal někdo v příspěvcích, takze velika omluva autorovi (horko mi motá s mozkem). A ještě jedna krávovina. Nedávno na Nově dávali zprávu, že auta jezdí na vzduch. Takovou blbost snad nemůžou myslet vážně. Dyť je to jak kdyby byly auta na setrvačník nebo natahovací. Se divim, že to prof. Macek vůbec komentoval. To pak všichni, co dělaj kolem motorů vypadaj jak kokoti. A křupan co to ukutil doma ve stodole lízá smetanu za naprostou hovadinu podpořenou debilitou novinářů.
0 0
možnosti

Edison

9. 7. 2002 18:35
Re: Omluva autorovi
Auto na vodu je samozřejmě blbost, ale setrvačník bych nezatracoval. V Anglii s tím experimentují delší dobu a v praxi se to již používá jako záložní zdroje (lze koupit i v Čechách). Dosahovaná kapacita je kolem 100 kWh - Na to se dá ujet 150-300 km.
0 0
možnosti