podstatne/nepodstatne
Jestli ma byt test k necemu, musi se drzet pouze meritelnych hodnoticich kriterii a kdyz uz se pokusi hodnotit neco subjektivnim pocitem, tak pouze jako doplnkovy nazor, nikoliv hodnotici kalkulovane kriterium. Dale se vyvarovat excesum, kdy lehce zmeritelne udaje se oboduji svete div se zcela opacne, nez by cisla nechavala tusit! Uz zde nekdo zminil, ze se muzete rozhlednout po testech jinych redakci a ustavu, kde se necha ziskat prehled o tom, co vsechno muze byt na vozu testovano. Dale byva castou chybou testovat z pozice jednoho typu zajemce o vuz, vuci jednomu stupni vybavy/dovybavy. Urcite neni problem pro kazdou tridu automobilu definovat minimalne 3 typy uzivatele, kteri ve voze pozaduji mit takovou a makovou vybavu, zatimco jinemu napr. staci samotny zaklad. Teprve vuci takto definovanemu typizovanemu zajemci je mozne srovnavat ceny konkurencnich vozu pri srovnavacim testu. Tim se pak odstrani podobne do oci bijici hovadiny, jako ze o 999 Kc lacinejsi auto z koncernu VW se tvari jako lepsi koupe v porovnani napr. s francouzskym, ktery ma za rozdilnych 999 Kc navic vybavu, za kterou by u VW musel zakaznik doplatit 70.000-100.000, atd. Nechci zde davat za vzor Francouze a konkr. Renault, ale napr. typicti 3 uzivatele odpovidajici vybavam Authentique (nenarocny uzivatel na vybavu, radio s kazetakem, 2 airbagy, mozna bez ABS), Dynamique (uzivatel majici sportovnejsi ambice - lita kola, sportovnejsi sedacky, 4 airbagy, ABS, drobne kozene doplnky jako volant, pal.pocitac, radio s CD atd.) a posledni Privilege (uzivatel cekajici maximum komfortu - aut.klimatizace, lita kola, kvalitni sedacky, 4 airbagy, ABS, pripadne ESP, pocitac, radio s CD, destove/svetelne senzory, atd) .... jsou to jen ukazky nastrelu, .. ostatne rada jinych automobilek ma velmi podobne koncipovane stupne vybav. Zaroven je zrejme, ze uzivatel se nelisi jen odlisnymi predstavami o mire komfortu sveho vozu, ale jsou rozdily i v potrebach toho ktereho. Jsou uzivatele, kteri potrebuji vozit pouze 1-2 osoby vc. sebe, jsou naproti tomu rodiny, kde je nutne pocitat s 2 + 2(deti) a vetsi naroky na kufr. Nekdo potrebuje auto vicemene pro cesty po meste, nekdo pro dalkove cesty, nekdo pro michany kombinovany provoz (mesto/dalnice/okrsky). Zda se to jako velmi slozita matice, tim spis, kdyz do ni zahrneme vic typu motoru? Nekdo samozrejme bude volit usporny diesel, nekdo pri pojisteni lacinejsi 1.2ojku, nekdo naopak zivejsi benzinak? Nemyslim .. protoze pro kazdou tridu vozu se necha vybrat rozumna podskupina z teto 3-dimensionalni matice. Nemluve o tom, ze kdyz bude test zameren napr. na nizkoobjemove diesely, razem je ta matice pouze 2D. A nemluve o dalsim faktu, ze pouze polozka "volba motoru" znasobuje naroky na samotne testovani v podobe vetsiho poctu testovacich vozu, kdezto zohlednit hodnoceni vuci kategoriim mira komfortu/typ uzivani vozu staci v pohode jen "na papire" s odlisne definovanymi vahami u danych kriterii. Za co se take primlouvam, aby u testu byla pripojena i kalkulace provoznich nakladu v radu let (palivo, provozni tekutiny a menene dily vramci servisnich prohlidek, pojisteni, ceny typickych nahradnich dilu a kalkulace prodejnosti takoveho vozu po x letech a y najetych km. (ikdyz je zjevne, ze takova kalkulace bude hodne subjektivni a bude to o cucani z prstu .. a proto by se neco takoveho melo objevit pouze jako NAZOR, nikoliv tvrzeni)