Diskuze
Auto na stlačený vzduch: revoluce nebo ekologický sen?
Děkujeme za pochopení.
Medved
Nerealne?
A co treba rekuperace? Brzdeni kompresorem, ktery stlacuje venkovni vzduch a doplnuje jej do nadrzi. To asi nebude az tak zanedbatelne.vitas@matfyz.cz
Cena jednoho natankovani.
Dle parametru je 90m^3 stlaceno do nadrzi na tlak 30MPa a ty pak pohaneji motor. (a ted to prijde:) jedno nacerpani(pomoci el site) ma stat 1.5euro. Ja jsem to tedy tak laicky pocital, a vyslo mi ze ke stlaceni potrebuji 1350MJ coz je cca 375kWh. Jelikoz je 1kWh kolem .9kc vyjde cena natankovani okolo 330kc. A to jsem pocital 100% ucinnost. Stridme bych rekl, ze takove ztraty mohou byt i pres 50% pri pumpovani a 50% pri dekompresi. (tj 1.2kkc jedno natankovani) Ale i tak to vychazi spise na 10euro... udelal jsem nekde chybu (cena el energie, kurz koruny, prepocty 300baaru->30Mpa, ... atd)? Diky za potvrezeni ci vyvraceni meho postupu.ivosh
Re: Cena jednoho natankovani.
ing. Pavel Nedbal
Bohužel - je to trošku slabší,
není to ovšem proto, že by stavbě a provozu vozítka bránily energetické koncerny, tu potřebnou energii na provoz stejně musí nějak dostat a bude z principu stejně velká, jako při pohonu jakýmkoliv palivem. Ale, i kdyby byl motor na stlačený vzduch jakkoliv dobře zkonstruován, nemůže vydat více energie, než je obsaženo ve stlačeném plynu jeho expanzí. Žádné přidání vnějšího vzduchu energetickou bilanci nemůže zlepšit. Nejlepší získání energie ze stlačeného vzduchu je izotermická expanze, v autě je 0,3m3 vzduchu stlačeného na 30MPa. Ten bude expandovat, čímž bude vykonávat práci. Po izotermické křivce (ve skutečnosti spíše adiabata), dostanu výsledek Q(práce)= p0xV0xln(V/V0) kde p0 je počáteční tlak, V0 počáteční objem, V konečný objem, po dosazení dostanu vykonanou práci v Joulech: Vstupní data: p0 = 3OMPa, V0 = 0,3m3, expanzní poměr V/V0 50 (ln50 = 3,91) Q = 30 000 000x0,3x3,91=35 190 000 J = 35 190 kJ Kdybych počítal, že autu stačí pro provoz výkon 17,5 kW (nemyslím si, že bude až tak lehké, samy nádrže budou něco vážit, koneckonců pasažéři budou chtít také něco vozit), vyjde mi doba provozu 2000 sec, což je 33 minut, ale dostupný výkon bude klesat se snižujícím se tlakem v nádržích. Vozítko je tedy schopno ujet asi 30 km ve městě, na rovné silnici odhaduji i 50km. Údaj výrobce zřejmě počítal s ploužením se s velmi malým výkonem po rovné silnici, praktický provoz takto ovšem není možný. Nabíjení: 35190 kJ je 10 kWh, ovšem účinnost kompresoru (teplo) cca 50%, takže 20kWh. Z nočního proudu po 1,20 Kč u nás za 24 Kč, z obyčejné zásuvky (16A, 230V) za 5,5 hodiny. Vhodné pro krátké dojíždění do práce, rozvážkovou službu s dobíjením na připravených místech. nedbal@neko.czjik
Re: Bohužel - je to trošku slabší,
Zajímavé výpočty, ale článek jak se zdá neobsahuje nepřesné údaje, alespoň co se týká tvrzení výrobce auta, tyhle informace jsou stejné i v jiných zdrojích na internetu. Myslíte tedy, že výrobce jednoduše lže? Že začne tato auta prodávat a že lidé zjistí jejich skutečné parametry až poté, co si je koupí a poprvé se v nich projedou? To se mi zdá dost divné.jik
je to nejasné
jens013
vzdy stejne
Pavel
Re: vzdy stejne
Je to vrchol naivity. Nekde se ta energie vzit musi. Bude sice cistsi vzduch ve mestech, ale zas o to vic budou cmoudit elektrarny.Pudink
Právě!!!
Pravě by byl pokoj od OPECu, umíte si představit tu svobodu nebýt na nich (alespoň částečně) závislí?Lom
Auto na vzduch v CR
Mal
Více informací
Podobnou novinku jsem našel na stránce http://www.AUTONAVZDUCH.cz" target="_blank" rel="nofollow">http://WWW.AUTONAVZDUCH.cz - doporučuji se podívat. Hezký den, přáteléTest prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt
Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně
Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě
Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...
Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily
Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...
Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování
Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...
Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí
V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...
Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu
Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant
Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat:
34 310 - 39 458 Kč