ing. Pavel Nedbal
1. 10. 2002 18:01
Bohužel - je to trošku slabší,
není to ovšem proto, že by stavbě a provozu vozítka bránily energetické koncerny, tu potřebnou energii na provoz stejně musí nějak dostat a bude z principu stejně velká, jako při pohonu jakýmkoliv palivem. Ale, i kdyby byl motor na stlačený vzduch jakkoliv dobře zkonstruován, nemůže vydat více energie, než je obsaženo ve stlačeném plynu jeho expanzí. Žádné přidání vnějšího vzduchu energetickou bilanci nemůže zlepšit. Nejlepší získání energie ze stlačeného vzduchu je izotermická expanze, v autě je 0,3m3 vzduchu stlačeného na 30MPa. Ten bude expandovat, čímž bude vykonávat práci. Po izotermické křivce (ve skutečnosti spíše adiabata), dostanu výsledek Q(práce)= p0xV0xln(V/V0) kde p0 je počáteční tlak, V0 počáteční objem, V konečný objem, po dosazení dostanu vykonanou práci v Joulech:
Vstupní data: p0 = 3OMPa, V0 = 0,3m3, expanzní poměr V/V0 50 (ln50 = 3,91)
Q = 30 000 000x0,3x3,91=35 190 000 J = 35 190 kJ
Kdybych počítal, že autu stačí pro provoz výkon 17,5 kW (nemyslím si, že bude až tak lehké, samy nádrže budou něco vážit, koneckonců pasažéři budou chtít také něco vozit), vyjde mi doba provozu 2000 sec, což je 33 minut, ale dostupný výkon bude klesat se snižujícím se tlakem v nádržích.
Vozítko je tedy schopno ujet asi 30 km ve městě, na rovné silnici odhaduji i 50km. Údaj výrobce zřejmě počítal s ploužením se s velmi malým výkonem po rovné silnici, praktický provoz takto ovšem není možný. Nabíjení: 35190 kJ je 10 kWh, ovšem účinnost kompresoru (teplo) cca 50%, takže 20kWh. Z nočního proudu po 1,20 Kč u nás za 24 Kč, z obyčejné zásuvky (16A, 230V) za 5,5 hodiny. Vhodné pro krátké dojíždění do práce, rozvážkovou službu s dobíjením na připravených místech.
nedbal@neko.cz