Diskuze

Auto na stlačený vzduch: revoluce nebo ekologický sen?

Jedna malá francouzská firma vsadila na použití stlačeného vzduchu jako paliva a představila prototyp třímístného auta na světovém autosalónu, který se otevřel veřejnosti o víkendu v Paříži. Informovala o tom agentura AFP s tím, že by se mohlo jednat o převrat v automobilové dopravě.Fotogalerie a články z Pařížského autosalonu ZDE!
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Medved

2. 10. 2002 17:05
Nerealne?
A co treba rekuperace? Brzdeni kompresorem, ktery stlacuje venkovni vzduch a doplnuje jej do nadrzi. To asi nebude az tak zanedbatelne.
0 0
možnosti

vitas@matfyz.cz

1. 10. 2002 18:01
Cena jednoho natankovani.
Dle parametru je 90m^3 stlaceno do nadrzi na tlak 30MPa a ty pak pohaneji motor. (a ted to prijde:) jedno nacerpani(pomoci el site) ma stat 1.5euro. Ja jsem to tedy tak laicky pocital, a vyslo mi ze ke stlaceni potrebuji 1350MJ coz je cca 375kWh. Jelikoz je 1kWh kolem .9kc vyjde cena natankovani okolo 330kc. A to jsem pocital 100% ucinnost. Stridme bych rekl, ze takove ztraty mohou byt i pres 50% pri pumpovani a 50% pri dekompresi. (tj 1.2kkc jedno natankovani) Ale i tak to vychazi spise na 10euro... udelal jsem nekde chybu (cena el energie, kurz koruny, prepocty 300baaru->30Mpa, ... atd)? Diky za potvrezeni ci vyvraceni meho postupu.
0 0
možnosti

ivosh

7. 10. 2002 16:49
Re: Cena jednoho natankovani.
Souhlas. Presne tohle jsem napsal autorovi, kdyz jsem si cca pred 3mesici precetl nadseny clanek o aute na vzduch na http://www.auto.cz" target="_blank" rel="nofollow">http://www.auto.cz
Rekl bych, ze se jedna o poradny hoax.
0 0
možnosti

ing. Pavel Nedbal

1. 10. 2002 18:01
Bohužel - je to trošku slabší,
není to ovšem proto, že by stavbě a provozu vozítka bránily energetické koncerny, tu potřebnou energii na provoz stejně musí nějak dostat a bude z principu stejně velká, jako při pohonu jakýmkoliv palivem. Ale, i kdyby byl motor na stlačený vzduch jakkoliv dobře zkonstruován, nemůže vydat více energie, než je obsaženo ve stlačeném plynu jeho expanzí. Žádné přidání vnějšího vzduchu energetickou bilanci nemůže zlepšit. Nejlepší získání energie ze stlačeného vzduchu je izotermická expanze, v autě je 0,3m3 vzduchu stlačeného na 30MPa. Ten bude expandovat, čímž bude vykonávat práci. Po izotermické křivce (ve skutečnosti spíše adiabata), dostanu výsledek Q(práce)= p0xV0xln(V/V0) kde p0 je počáteční tlak, V0 počáteční objem, V konečný objem, po dosazení dostanu vykonanou práci v Joulech: Vstupní data: p0 = 3OMPa, V0 = 0,3m3, expanzní poměr V/V0 50 (ln50 = 3,91) Q = 30 000 000x0,3x3,91=35 190 000 J = 35 190 kJ Kdybych počítal, že autu stačí pro provoz výkon 17,5 kW (nemyslím si, že bude až tak lehké, samy nádrže budou něco vážit, koneckonců pasažéři budou chtít také něco vozit), vyjde mi doba provozu 2000 sec, což je 33 minut, ale dostupný výkon bude klesat se snižujícím se tlakem v nádržích. Vozítko je tedy schopno ujet asi 30 km ve městě, na rovné silnici odhaduji i 50km. Údaj výrobce zřejmě počítal s ploužením se s velmi malým výkonem po rovné silnici, praktický provoz takto ovšem není možný. Nabíjení: 35190 kJ je 10 kWh, ovšem účinnost kompresoru (teplo) cca 50%, takže 20kWh. Z nočního proudu po 1,20 Kč u nás za 24 Kč, z obyčejné zásuvky (16A, 230V) za 5,5 hodiny. Vhodné pro krátké dojíždění do práce, rozvážkovou službu s dobíjením na připravených místech. nedbal@neko.cz
0 0
možnosti

jik

1. 10. 2002 18:39
Re: Bohužel - je to trošku slabší,
Zajímavé výpočty, ale článek jak se zdá neobsahuje nepřesné údaje, alespoň co se týká tvrzení výrobce auta, tyhle informace jsou stejné i v jiných zdrojích na internetu. Myslíte tedy, že výrobce jednoduše lže? Že začne tato auta prodávat a že lidé zjistí jejich skutečné parametry až poté, co si je koupí a poprvé se v nich projedou? To se mi zdá dost divné.
0 0
možnosti

jik

1. 10. 2002 17:03
je to nejasné
Bylo by to skvělé, ale je to dost nejasné: "Dopravní expert v Evropské komisi Günter Hoermandinger soudí, že dosah 150 kilometrů je vzhledem k množství stačeného vzduchu těžko uvěřitelný. Životaschopnost pohonu aut na stlačený vzduch ve městech se brzy ukáže, jelikož firma MiniCAT již oznámila, že její továrna u jihofrancouzského města Nice začne sériovou výrobu svých aut." To se to má ukázat až díky sériiové výrobě? Copak to nemůžou nezávislí experti dobře posoudit už podle testování prototypu? 
0 0
možnosti

jens013

1. 10. 2002 16:21
vzdy stejne
zaznelo ze "vyrobci" ropy se postaraji, je to fakt , kdyz dokazali zhatit takovou vec jako byla Tokyjska ekologicka konference pred par lety, znicit jednoho vyrobce aut nebude problem.
Ale bylo by to hezke , ekologicke a EKONOMICKE  mit takove auticko, hlavne pro lidi ve meste silna uleva...
0 0
možnosti

Pavel

1. 10. 2002 16:31
Re: vzdy stejne
Je to vrchol naivity. Nekde se ta energie vzit musi. Bude sice cistsi vzduch ve mestech, ale zas o to vic budou cmoudit elektrarny.
0 0
možnosti

Pudink

1. 10. 2002 15:37
Právě!!!
Pravě by byl pokoj od OPECu, umíte si představit tu svobodu nebýt na nich (alespoň částečně) závislí?
0 0
možnosti

Lom

1. 10. 2002 15:31
Auto na vzduch v CR
Jednou jsem jel s jednim starsim panem z ministrerstva CSSR (jiz byl mimo politiku). Bylo to pred nekolika lety. Ten mi rikal ze uz i v CSSR se takoveto auto pred mnoha lety vyvijelo. Projekt byl ale pozastaven po vyrobeni prototypu pohonu, (nepletu-li se). Problem pry byl pouze s ropou. Mnoho lidi se balo/boji krome ztraty svych zivotu jeste o zhrouceni ekonomiky sveta ... se nedivim.
I po prakticke strance se mi to zda realny, protoze uz par stovek let zname parny pohon (z lokomotiv napriklad) a vse je jen otazkou miniaturizace...
0 0
možnosti

Mal

1. 10. 2002 13:22
Více informací
Podobnou novinku jsem našel na stránce http://www.AUTONAVZDUCH.cz" target="_blank" rel="nofollow">http://WWW.AUTONAVZDUCH.cz - doporučuji se podívat. Hezký den, přátelé
0 0
možnosti