Diskuze

Auta na setrvačník nejsou jen pro děti. Používat je budou i ve Formuli 1

Od příštího roku se může ve formuli 1 používat takzvaný systém KERS, který umožní znovu využít energii, která by se jinak ztratila při brzdění. Jak se zdá, KERS si také hodně rychle najde cestu do sériových automobilů. Co je to zač a jak funguje?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

mrtrade

29. 8. 2008 8:18
Nic nového....

Pomocí setrvačníku se přece již řadu let kumuluje energie kterou dodává např. tramvaj jedoucí z kopce, aby následně pomohla tramvaji, co jede do kopce :-) V Brně tak reší nedostatek trafo stanic, že nainstalují "PowerBridge" - obrovitý setrvačník :-)

Chtěl bych vidět, co by se stalo, kdyby místo setrvačníku použili třeba pružinu ;-D

0 0
možnosti

Mard

28. 8. 2008 23:53
A co torzní moment?!?

Jak s tím budou formule zatáčet? Chápu, když se setrvačník namontuje do těžkého autobusu, ale do lehké formule u které chceme aby dobře zatáčela?!?

0 0
možnosti

Mard

28. 8. 2008 23:59
Re: A co torzní moment?!?

Nevykládejte o svislé ose otáčení, dnes jsou zatáčky klopené.

0 0
možnosti

Masox

28. 8. 2008 12:26
Kdo někdy viděl kotouč z frézy uhánět po zdi ...

... bude doufat že to udělají hodně bytelný. Pár desítek deka při 11 tisících ot/min nadělá pořádnou paseku, co teprve 6,5 kila při 60ti tisících. Při karambolu bych v tom sedět fakt nechtěl.

0 0
možnosti

Vena.M

28. 8. 2008 10:36
Energie je mala ...

... nepomerujte tento system se systemem pohanejicim kdysi trolejbusy. Zde je energie "jen" 400kJ, což je cca. 100Wh ;) S tim by jste autobusem max. pohnuli ... tento system prave naopak bude pomahat energeticky nejnarocnejsi casti jizdy a to akceleraci ... Proto jsou i otazky lozisek a jejich treni malinko jinde, neb se nepredpoklada hodinove ulozeni energie, ale max. nekolik minut. A v tom je prave ta novost a genialita myslenky ...

0 0
možnosti

Snoopy

28. 8. 2008 10:40
Re: Energie je mala ...

taktak, ideální pro popojíždění v kolonách... na cestování po dálnici skoro nemá význam... to je vpodstatě stejné jako u běžných elektro/spalovacích hybridů, které na dlouhé trasy mimo město mají skoro stejné výsledky jako kvalitní moderní dieselové motory (pokud je hybrid na benzin).

0 0
možnosti

Tomas

28. 8. 2008 10:07
Energie rotujicich teles

Kdyz nekolikakilovy kotoucek roztocim na 60000 otacek za minutu a pak ho pustim, nadela docela slusnou paseku.

Maji konstrukteri spocitano, kolika auty by takovy kotoucek proletel, nez by se zastavil?

0 0
možnosti

Snoopy

28. 8. 2008 10:36
Re: Energie rotujicich teles

To záleží na kinetické energii, tedy kromě otáček (úhlové rychlosti, abychom byli přesní) také na hmotnosti sertvačníku.

Pokud by chtěli udělat jakousi bezpečnější verzi, pravděpodobně by bylo nejlepší vyrobit setrvačník z kapaliny v pouzdře s přepážkami, které by bránili volnému pohybu této tekutiny po celém obvodu. V případě havárie/závady systému by se přes bezpečnostní ventily tekutina ze setrvačníku vypustila - ideálně tak, aby se neshromážděná energie přeměnila v teplo a tím se spotřebovala např. na odpaření této kapaliny. Ale předpokládám, že tohle nějak vyřeší.

0 0
možnosti

pepa

28. 8. 2008 8:00
Gyroskop

Co ten setrvacnik bude delat, kdyz bude na maximalnich otackach a auto zacne prudce zacacet. Gyroskopicky efekt asi bude celkem drsny...

0 0
možnosti

Pikot

28. 8. 2008 8:36
Re: Gyroskop

Ten gyroskopický effekt je trojrozměrný. Tak mne zajímá, jak se "konstrukteří" vypořádají se silami=zátěží na osy.

Vpadesátých letech jezdily na tomto principu trolejbusy. Naštěstí jejich nasazení ukončila jakísi občanská válka v Africe..

0 0
možnosti

japonec

28. 8. 2008 7:13
Ale no taaak,

vzdyt tohle mely uz stare tatrovky:-/

0 0
možnosti

rudastraka

28. 8. 2008 7:51
Re: Ale no taaak,

??

muzes to trochu vic rozebrat??

0 0
možnosti

Little Boy

28. 8. 2008 7:10
setrvacnikove reseni

Muj tip je ze tohle reseni se nechytne, neni tam totiz moc prostoru k zvysovani ulozene energie (bud musi nahoru vaha nebo uz tak sileny otacky). Napr u reseni se superkapacitorama bude mozne kondenzatory umistit kamkoliv na podlaze a optimalizovat si tim rozlozeni hmotnosti a teziste, s timhle toho moc delat nepujde. Uz se na to tesim, urcite to zatraktivni zavody, bude vic prostoru k predjizdeni a stejne tak k obrane pomoci tohohle systemu.

0 0
možnosti

MiroTR

28. 8. 2008 12:55
Re: setrvacnikove reseni

On by setrvačník (nebo dva protiběžné) mohl přispěk ke stabilitě vozu. A to by mohla být  docela výhoda.

0 0
možnosti

28. 8. 2008 4:17
air

Napadá mě, když už se tu před nedávnem psalo o autech na stlačený vzduch, nebylo by možné energii z brzdění skladovat právě v nádobě se stlačeným vzduchem? (kde by ostatně vydržela delší dobu než točící se setrvačník, takže třeba do rána na cestu do práce)

0 0
možnosti

letadlo_hen_heen

28. 8. 2008 0:36
hm

jenom 6,5 kg, tak to je mazec, čekal sem právě že s hmotností budou daleko větší problémy... pěkně R^

0 0
možnosti