Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Španělská střela: unikátní IFR Aspid zvládne stovku za 2,8 sekundy

Španělsko nikdy nebylo automobilovou velmocí. S výjimkou koncernového sourozence naší Škody - Seatu - se na mapu automobilového světa příliš nezapsalo. Unikátní supersport IFR Aspid ale může pohled na španělské automobily změnit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Antonin

4 patenty

Pro všechny, kteří vědí o existenci limitů, ale rozhodli se je ignorovat.

Pro všechny, kteří nškdy šli za svým snem.

Pan Enzo Ferrari a mnoho jiných o tom ví své.

0/0
1.2.2009 23:55

Antonin

4 patenty

Pro všechny, kteří si kdy položoli otázku: "Je tohle to nejlepší co dokážu?"

Pro všechny, kteří se nebojí dělat veci jinak.

Pro všechny, kteří jako jediní vytrvali a nevzdali se.

0/0
1.2.2009 23:55

Antonin

4 patenty

4 patenty a HONDA motor. Aston se také ohřál. No a BMW myslím bylo inspirací Čili jsem spokojen a gratuluji. Pro ty, kteří nevědí oč jde nechť si alespoň připomenou slova nebožtíka pana Hondy:

0/0
1.2.2009 23:55

Ali

Až budu chtít spáchat sebevraždu

koupím:-)

0/0
1.2.2009 23:43

Antonin

4 patenty

0/0
1.2.2009 23:42

Clinton

spolecenstvi ze Skodovkou

Takova blba srovnani je zase typicke Ceske velikazstvi .Seat je je vlastne VW jako take Skodovka.

0/0
1.2.2009 16:12

Gandalf

Hračka pro snoby

Extravagantní předražená hračka. Bohužel jen pro dosti omezený okruh lidí, kteří maji potřebu dělat si radost zvráceným způsobem. Svět by bez podobných designerských i technických zázraků byl bezpochyby v jistém smyslu chudší, ale za to si svojí hloupostí můžeme my sami...

0/0
1.2.2009 16:00

hobit

Re: Hračka pro snoby

:-©

0/0
1.2.2009 23:02

Eric_Best

Něco mi tu nesedí...

Rychlost 100 form;km/h] odpovídá zhruba 27,8 form;m/s], takže pro 2,8 form;s] vychází (průměrné) zrychlení 9,92 form;m/s^2] (tj. větší než g). Jestli se nepletu, zrychlující síla, řekněme Fa, by neměla být větší než síla klidového smykového tření pneumatika-asfalt, řekněme Fst, čili Fa < Fst, jinak to "proklouzne". Je známo, že Fst = f • G, kde f je (zde klidový) činitel smykového tření a G je váha (zde) auta. Dále je známo, že G = m • g a Fa = m • a, takže m • a < f • m • g, čili musí platit: a < f • g, aby to neproklouzlo. Navíc, pokud už to proklouzne, bude ještě hůř - činitel smykového tření 'f' ještě klesne (klidový je větší). Abychom mohli dosáhnout zmíněného zrychlení, musel by klidový činitel smykového tření být větší než 1, přitom pro "pryž - suchý asfalt" se např. zde: cs.wikipedia.org#P.C5.99.C3.ADklad_hodnot_sou.C4.8Dinitele_klidov.C3.A9ho_t.C5.99en.C3.AD  uvádí 0,55... Mají pneumatiky tohoto auta 'f' výrazně větší než 1? Jak je to?

0/0
1.2.2009 13:54

Eric_Best

Re: Něco mi tu nesedí...

To "form;" byla původně levá hranatá závorka - evidentně se zde používá pro formátování textu; nechápu proč pro to formátování není při psaní příspěvku nápověda... (to je poznámka pro iDnes!)

0/0
1.2.2009 14:01

master_jarek

Re: Něco mi tu nesedí...

jiste budou hrat roli

1. povrch vozovky

2. pneumatiky

3. aerodynamicky pritlak, normalova slozka tihove sily muze s klidem prekonat klidovou tihu auta..

PS: F1 bude rozhodne pod 2s/100kmh, brzdne zrychleni pri dosahuje pretizeni az 5G

0/0
1.2.2009 14:34

Eric_Best

Re: Něco mi tu nesedí...

Asi jo. "Nejnadějnější" se mi zdál ten aerodynamický přítlak (tady daný asi tvarem, protože žádná křidélka tam nevidím), jenže ten závisí mj. na rychlosti a při nulové rychlosti je taky nulový, takže při rozjezdu asi moc nepomůže, snad až někde u té stovky...

(p.s. ovšem zrychlení také nebude konstantní, ta hodnota je výsledný průměr)

0/0
1.2.2009 15:00

Jeremy

Re: Něco mi tu nesedí...

Tohle je presne moment, kdy aplikace izolovanych vzorecku a poucek ze skoly znemozni premyslet spravnym smerem a uvazovat o necem jako ze to neni mozne. Asi nas to v te skole nedokazi ucit jinak.

Resenim je zrejme to f (klidovy) cinitel smykoveho treni... zrejme nebude spravne pouzit konstantu pro vsechny rychlosti. A take aerodynamicka pritlacna sila muze do hry vyznamne vstupovat uz kolem 80km/h

0/0
2.2.2009 8:08

Eric_Best

Re: Něco mi tu nesedí...

Bla, bla... neaplikuji žádné "izolované" vzorečky.

Nebyla by to ani první ani poslední novinářská kachna (čímž netvrdím, že ten článek je).

A řešením asi nebude to, že "f (klidovy) cinitel smykoveho treni" by byl různý pro různé rychlosti. Trochu uvažujte, proč se mu asi říká klidový... Asi proto, že jeho hodnota platí pro případ, že se ty dva povrchy, které o sebe třou, vzájemně nepohybují, neboli jejich VZÁJEMNÁ "smyková" rychlost je NULOVÁ, čili že neproklouzávají. Ta hodnota platí do okamžiku než se to "utrhne", pak výrazně klesne. Nemá to tudíž nic společného s rychlostí auta, ale se vzájemnou ("smykovou") rychlostí styčné plochy povrchu pneumatiky a vozovky vůči sobě - bude-li nenulová, znamená to, že kolo proklouzlo a to už je zle, pak činitel f výrazně klesne! (klidový je největší) a s nějakým maximálním dosažitelným (pro daný případ) zrychlením v tom okamžiku se můžeme rozloučit.

0/0
4.2.2009 23:05

Eric_Best

Re: Něco mi tu nesedí...

Ještě taková úvaha:

Kolo po vozovce nesmýkáme zablokované, tak, že bychom v ose kola působili nějakou silou rovnoběžnou s povrchem vozovky, ale otáčivý moment vyvolává sílu na obvodu kola. Reálné kolo se nedotýká povrchu vozovky jen v jednom, tečném bodě (nebo přesněji tečné přímce dané šířkou kola), ale deformuje se vahou auta - dotýká se plochou, což sice zvětší valivý odpor, ale ten se dá "kompenzovat" výkonem motoru. Obvodová síla však má potom kromě vodorovné ("poháněcí") složky i normálovou, která (v záběru kola) jakoby přispívá k váze (chcete-li tíze) auta - "náběžná část styčné plochy" kola je v záběru jakoby "tlačena do vozovky".

0/0
4.2.2009 23:06

Ebo

..hmm..

..to by mě zajímalo, jak tohle mohlo dostat homologaci... jinak celkem dobrej "úlet" ..

0/0
1.2.2009 12:18

toono

joo,

je to fakt skaredy..

0/0
1.2.2009 11:44

;-)

.

pekny auticko:-).........Rv..myslíte, že má airbag?

0/0
1.2.2009 11:19

Franta

Nejen Seatem Španělsko proslulo :o)

Myslím, že i nějakými dalšími značkami Španělsko přeci jen proslulo. Co třeba Hispano Suiza a Pegaso. ;)

www.partaj.cz

en.wikipedia.org

0/0
1.2.2009 11:09

Homer1

Re: Nejen Seatem Španělsko proslulo :o)

Diletantismus a ignorance rádobyredaktorů motorubriky... napsat něco takového o Španělské motoristické tradici je fakt síla. Hispano Suiza byla legenda a to tuším svého času špička i v leteckých motorech - absolutní motorářské lize, kam dosáhlo z auto-moto průmyslu jen pár vyvolených... BMW, Rolls-Royce a snad ještě málo dalších.

Vždyť H-S bylo synonymum pro luxusní auto dlouhá léta.

0/0
1.2.2009 22:59

Lepší než my

Jó jo

Dokonce jsme je ve třicátých letech licenčně vyráběli a bylo to nejsilnější "sériová" auta která se unás za první republiky dělala!!! Znal je celý svět.:-©

0/0
2.2.2009 1:10

oId fashioned Vince III..

ok, a k čemu je to

prosím dobré?:-)

0/0
1.2.2009 9:31

papas

Re: ok, a k čemu je to

jste schopen pochopit že jsou mezi námi lidé kteří si kupují auta pro radost a ne jenom proto aby si přivezli víkendovýj nákup z LIDLu? Asi ne jinak byste se hloupě neptal.:-)

0/0
1.2.2009 9:46

dívenka prostá

to je tak hnusny

že je škoda, že to nedělal kaplicki* Mohlo se ted o tom tvrdit, že je to nadčasovi a zhanět penize na realizaci těhto skvostu* Dyt tam nedam ani tašku z lidlu!

0/0
1.2.2009 9:17

Martin

blbost

Chtel bych to videt v nejake prudsi zatacce. Na blbnuti po rovince asi super vec, ale rezat s tim okruh, nevim nevim, moc stabilne to nevypada.

0/0
1.2.2009 9:12

alfons

Re: blbost

myslíš že bys to otočil přes boudu? to bych ti pak snad i pogratuloval...

0/0
1.2.2009 12:13

Dr.Ozd

Je to sice obluda k pohledání

ale zrychlení to má lepší než motorka.A představa že na světě existuje auto,které mi  dokáže za křižovatkou ujet,mi opravdu zkazila dnešní den.(Y)

0/0
1.2.2009 9:06

dívenka prostá

Re: Je to sice obluda k pohledání

to neni auto doktore* Dyt tam nevidím stěrač* Tak si nenech kazit radost* Já vás dusila na křižovatkách a okreskách i s se starou MI16 ctkou* Kolik radosti sem z toho měla, ani 3 mega sem na to nepotřebovala*

0/0
1.2.2009 10:23

Ingot

Re: Je to sice obluda k pohledání

No jak ktera ze, moje ma napriklad zrychleni uplne stejny , takze remiza ....

0/0
2.2.2009 8:10

tatami

Fuj

Spanele by se meli drzet toho co znaji, delat sunku, rajcata a vino a ne...se do veci o kterych nemaji nejmensi znalosti. tak skarede auto jsem jeste nevidel. No ale mali kluci maji bugyny tomuhle asi papa nechal nejake drobne tak se hraje s velkyma. jeste jednou , fuj.

0/0
1.2.2009 7:21

er

Re: Fuj aneb i tací jsou mezi náma

toto je opravdu kvalitní názor R^

0/0
1.2.2009 12:49

Homer1

Re: Fuj

ty jsi blbý jak televizní seriál...

0/0
1.2.2009 23:00

lukasinko

Hispano- Suiza

Ešte by som doplnil túto legendárnu značku. I keď z časti Švajčiarsku...

0/0
1.2.2009 1:38

měkej malvin

prst v prdelce

ppřipadá mi to jak splašená žehlička

0/0
1.2.2009 0:28

Horways

Re: prst v prdelce

;-D R^

0/0
1.2.2009 1:49

Howard

Predrazene

No nevim, ale zda se mi to dost predrazene. Mozna kdyby se uvedlo vice detailu, ktere by cenu obhajily, zmenil bych nazor.

Za 3 mega uz ale muzu mit skvely supersport se jmenem, tradici a hlavne zarukou kvality. Tady kdyz se neco po..., tak jezdit do Spanelska kvuli opravam, nevim nevim. To uz radeji toho Lotuse ci jina lehka, ovsem i levna vicemene okruhova auticka.

0/0
1.2.2009 0:22

username

Re: Predrazene

blázníš? Já chtěl napsat přesný opak, za 3 míče si nic pořádného nekoupíš, tak možná něco dva roky jetýho.

Mně se to náhodou moc líbí, to že je design jiný než u běžných italských žihadel vidím jako pozitivum, ta si kupují jen mladí frajírci, co to vidí ve filmech a nemají o tom ani šajn. Škoda že v Česku na to nejsou podmínky, tady by s tím člověk mohl tak okorát na okruh (a pro okruh jsou zas lepší ještě jiný káry), není tu prakticky žádná kvalitní silnice (alespoň ne delší než třeba 10 km úsek).

0/0
1.2.2009 10:27

Horways

.

Perfektní obluda. ;-D R^

0/0
1.2.2009 0:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.