- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dnes bych si koupil tak tříkolku za mzdy, co jsou dnes oproti těm před dvaceti léty v poměru. Aspoň v mém zaměstnání. Bych musel mít nejmíň padesát čistýho, abych to mohl srovnávat.
neb musíte poté ještě zacálovat 10 kolíků Bursíkovu eko daň a jste hnedle na třiceti a to jste ještě nevyjeli ani z boxu neb nemáte povinné ručení které je destkrát dražší než tehdy, STK a emise jsou také prachy které se tehdá neplatily a kolek (dnes se to cáluje přímo na přepážce) za přepis na dopravce také řádně zdražil.
Zatímco tehdá na navou Škodovku dosáhla většina domácností dnes si nového Superba může dovolit podstatně menší procento rodin a to ani neberu v potaz že dnes většina těch Superbů nepatří řidičům nýbrž leasingovým firmám, či se jedná o služební vozy.
V 80. letech jsem měl kamaráda za kterým jezdili příbuzní z Mnichova a ti se hrozně divili tomu, že u nás i přesto že lidé berou cca stejně v kačkách co se u nich bere v markách tak u nás má auto za 60 tisíc skoro každý zatímco u nich aby si člověk mohl dovolit auto za 60 tisíc to už musí být pan "někdo".
Když budu chtít, tak rok 1989 vykreslím úplně v dokonalých barvách. Srovnám ho třeba s rokem 1920. A to najednou zjistíme, jaký byl v roce 1989 blahobyt! :-) V roce 1920 se auto startovalo klikou, v roce 1989 mělo startér, v roce 1920 byl na vsi třeba jeden automobil (kdoví jestli), v roce 1989 několikanásobně víc a tak bych mohl, hloupě, argumentovat, jak prvorepublikový režim nestál za nic!
Srovnávat techniku 1989 a 2009, to je blbost!
Ona se v článku nesrovnává technika, ale hlavně dostupnost a ceny...
To snad je jasné, že v technice je vývoj. A nemusíme ani porovnávat rok 1989 a dnešk. to nesouvisí s politickým zřízením. Za co jsem si v roce 2000 koupil nabušenou Octávii, za to mám dnes Mercedesa střední třídy s mnohem vyspělejšími technologiemi. To je úplně normální.
neměl ani na garsonku...
bych vyměnil za všechny svobody a demokracie ve vesmíru
Tak v roce 1989 bych si to auto za 26 platů (obrazně řečeno) opravdu koupil, protože jsem bral ještě o 200,- víc než byl průměr. Náklady např. na bydlení minimální i po nesmyslném přepočtu na dnešní "průměrný plat" Jenže kdo dneska na ten průměrný plat dosáhne Kdo dnes bere 24 000,-? Dřív byl ten průměrný plat opravdu průměrem velké části obyvatel. Dnes? Já beru 16 000,- a ty 32 000...oba máme 24 000,- ale v reálu jsou ty rozdíly daleko větší.
měl si se líp učit a víc snažit ...já mám 5 let po škole a plat cca 50.000 Kč brutto a auto řešit nemusím, protože to mám jako firemní benefit .... nestydím se za to, nejsem placen z daní, ale z výnosů soukromé firmy.
Nová a zejména ojetá auta jsou dnes mnóóhem dostupnější než v dobách temna. Sice tehdy byly relativně levnější opravy, pojištění atd., ale pořízení a provozování vozu je teď (kromě nejchudších) dostupné skoro každému. Naopak je to s bydlením a nemovitostmi. Smějeme se těm, kdo v 80. letech dali za Uno tolik co za barák, nám se zas budou smát naše děti, jaktože desetinásobek ceny kompaktu dáváme za dvougarsonku...