- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Když je někdo číňan, tak se asi lidem nezavděčí....když auta vozí z číny, tak diskutéři idnes reptají. Když tu chtějí koupit závod a zachránit 1500 pracovních míst, tak reptají ještě víc. Čínský vstup do evropy bude probýhat podobně, jako svého času Japonský do usa nebo v nedávné době korejský do EU. Prostě zde nastaví továrny a budou vyrábět auta podle evropského vkusu. V USA se sice mluvilo o krizi automobilového průmyslu, ale ta se dotkla hlavně "amerických" automobilek na severu. Naopak japonské automobilky se usídlily na jihu USA kde byla levnější pracovní síla, nebyly dotlačeny odbory k tak vysokým závazkům a tak krizi přežily v dobré kondici. Příchod čínských firem posílí konkurenci na trhu a zákazním a společnost na tom vydělají. Příchodu se namají důvod děsit obyčejní občané, ani dodavetelské firmy (budou moci dodávat novým odběratelům). Příchodu se děsí hlavně majtelé evropských automobilek, jejich odborové svazy vědomi si toho, že na autech mají přemrštěné marže.
Na ředě jsou ty továrny, které jsou ve špatné finanční kondici. Problém celého západního světa je, že dnes žije na dluh. Státní rozpočty jsou schodkové, lidé jsou přímo nuceni do úvěrů a dokonce i stav ekonomiky dnes měříme objemem poskytnutých úvěrů - čím víc - tím líp. Přitom ječtě za první republiky lidé spořili. Čína je ve zcela opačné situaci. Číňané jsou nejspořivějším národem na světě a i z nízkých platů ušetří v průměru 40%. A PRC má obří státní fondy plné peněz. V EU a USA lidé mají platy sice vysoké, ale utrácí je celé a ještě si půjčují. A státy se chovají ještě hůř. Navíc čína má pracovitější lidi, méně regulací a celkově má tržnější hospodářství než západ. Tohle se samozřejmě musí někde projevit. Nemá smysl se zlobit na čínu, ale je třeba se zamyslet a přiučit se, co lze dělat lépe. Evropské podniky v dobré kondici přežijí a udou moci expandovat do číny. Ty špatné padnou a budou převzaty konkurencí.