Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zelená je tráva a teď už i Ford Focus. Do roka vyjede čistě na elektřinu

Ford se pouští do souboje čistých elektromobilů. Do boje vysílá nový focus, který bude prodávat v Americe i v Evropě. Auto ujede na jedno nabití až 160 kilometrů, baterie se pak nabije za tři hodiny. O jejím stavu informuje majitele chytrý telefon.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zále

dobijeni

tady nekdo bezhlave cerpal informace pouhym prekladem z anglictiny..

v USA je trifazove napeti 240V. Tedy ne 3 hodiny v Evrope, ale z trifazove zasuvky a 10 hodin z bezne zasuvky se 120V stridaveho napeti. ;-)

0/0
19.1.2011 16:19

truthspeaker

článek ani nemusím číst

stejně v něm bude něco jako dojezd AŽ 180km a rychlost AŽ 130km/h, tedy stejné parametry jako v roce 1971.

0/0
18.1.2011 14:10

DuckEgg

Takhle to vypadá...

...když auto nic nepochopí, ale neodolá puzení psát a publikovat... Elektromobily jsou určeny k ježdění po městech a jejich nejbližším okolí, nikdo nepočítá, že by se s nimi mělo jezdit za stávajícího stavu technologií z Prahy do Brna... A dávat do jedné řady čistý elektromobil a sériový hybrid, to je taky dílo... Rv Jinak, když už jsme u toho, ty tři hodiny pro nabíjení jsou z nuly do plného dobití. Ale například dobití na 50 procent kapacity trvá jen nějakých 30 minut, takže pokud by někdo příliš nespěchal, do toho Brna by stejně i s nabíjením dojel jen s menším zpožděním oproti normálnímu autu...

0/0
18.1.2011 8:53

DuckEgg

Re: Takhle to vypadá...

mělo být autor nic nepochopí...

0/0
18.1.2011 9:05

truthspeaker

Re: Takhle to vypadá...

Dobití na 50 kapacity sice trvá méně, ale máte představu, jaký příkon musí mít taková nabíječka která by to zvládla za 30 minut? Každý nebydlíme v elektrátně.

0/0
18.1.2011 14:08

pekelný dědek

a co?

Je sice hezké hezké,že chtějí dělat auta na elektřinu,ale kdo si to koupí?Na jedno nabidí to ujede až 160 km....kdo když někde ztvrdnu v koloně?Se všichni rozjedou a já tam zůstanu stát.....vytáhnu solární panely a budu nabíjet přímo na dálnici....

0/0
18.1.2011 6:05

BOP B 3AKOHE

Re: a co?

Ano, stání v koloně je pro elektromobily nebezpečná situace, elektromotory běží naprázdno a baterie se rychle vybíjejí ;-D;-D;-D

0/0
18.1.2011 8:21

DuckEgg

Re: a co?

Je to klaun, volaly děti! ;-D

0/0
18.1.2011 8:54

Stoura

Re: a co?

Co třeba v zimě? Je v elektromobilu teplo a přitom nic nespotřebovává?

0/0
18.1.2011 11:15

hokejový expert von Kei

že se na to už Amíci nevykašlou...

palce, stopy, blbé zásuvky...

0/0
17.1.2011 23:16

josnow

Re: že se na to už Amíci nevykašlou...

Proč blbé zásuvky? Chce trochu znát fyziku. A pokud jde o míry, tak je mnohem přirozenější udávat míry v ekvivalentech hodno z okolního života (palce, stopy,..) než šílenosti typu "1 650 763,73 násobku vlnové délky záření šířícího se ve vakuu, které přísluší přechodu mezi energetickými hladinami 2p10 a 5d5 atomu kryptonu 86" (definice metru dle Wikipedie). Mimochodem, jaké máte na svém voze kola? 17 palcová nebo 432 mimilimetrová?

0/0
17.1.2011 23:45

bechernik

Re: že se na to už Amíci nevykašlou...

Jiste např. takový Fahrenheit v porovnání s Celsiovou stupnicí je toho zářným příkladem, že? :-D

0/0
18.1.2011 2:55

DuckEgg

Re: že se na to už Amíci nevykašlou...

Jde jen o zvyk...

0/0
18.1.2011 8:55

josnow

Re: že se na to už Amíci nevykašlou...

Jasně, vezmeme ten nejhorší příklad jako zbraň a tlučeme a tlučeme až do krve. Já si jen nemyslím, že evropské míry jsou apriori dokonalé a univerzální a měl by se jim přizpůsobit celý zbytek světa tak, jak to mínil původní pisatel. Nejsem si jistý, ale mám dojem, že metrické míry používá jen menšina světa.

0/0
18.1.2011 9:45

bechernik

Re: že se na to už Amíci nevykašlou...

A co třeba míle? existuje jich asi pět, každá s jinou délkou. Ta nejpoužívanější má 5280 stop, co to má společného se skutečným světem a kdo si to má pamatovat?

Nejedná se o Evropské míry, ale jednotky SI používané po celém světě s jednoznačnou definicí. Ona i ta stopa je dnes odvozena z metru aby bylo jasné kolik vlastně měří. 

0/0
18.1.2011 12:19

Gaza

hmm

jen me tak napada az budou mit vsichni auta na elektriku kolik bude stat 1 kWh8-o

0/0
17.1.2011 18:17

techpriest

Re: hmm

Klidne by mohla byt levnejsi nez ted u nas (vyroba bez dotaci a prevazne v jaderkach). Ale pokud to vezmou do ruky lobysti a politici...

0/0
17.1.2011 18:28

josnow

Re: hmm

To je prosté, pro začátek se na elektřinu uvalí spotřební daň ve výši cca 50% ceny jedné kWh bez DPH, což máme odhadem 3,80+1,9=5,70 plus DPH (DPH se samozřejmě počítá jak z ceny elektřiny, tak ze spotřební daně, jak je zvykem u benzínu a nafty), což nám dává průměrnou cenu necelých 7 Kč za 1 kWh. Přiznejme si, je to cena vysoce optimistická, protože s rostoucí spotřebou díky nabíjení akumulátorů vozidel prudce poroste cena elektřiny (k čemuž se přidá nutnost mít několikanásobně jištěné všechny ty větrníky a odrážeče mraků) a můžeme spíš očekávat cenu minimálně dvojnásobnou. >>>>

0/0
18.1.2011 0:05

josnow

Re: hmm

pokračování:

Nabití malého akumulátoru tohoto vozu by pak při účinnosti nabíjení okolo 50% přišlo na cca 336 Kč, tedy 1km při optimálním využití přijde na 2,10Kč. Pro srovnání, motor Ford Duratec 1,6 (o něco vyšší výkon než uváděný elektromotor) má spotřebu mimo město 5,5 litru benzínu, což nám při ceně benzínu 33Kč dělá asi 1,86Kč na 1km. I při dnešní ceně elektřiny se nedostanete pod 1,4Kč/km a nezapomeňte připočíst klesající kapacitu akumulátoru, nutnost ho po několika letech vyměnit za nový, dobu nabíjení atd. Jistě, elektromobilům patří budoucnost, ale nebude to ani dnes ani zítra.

0/0
18.1.2011 0:06

bechernik

Re: hmm

nějak Vám nedochází že elektřina se nepoužívá jenom na "tankování" aut a uvalení spotřební daně v tomto případě je poněkud nereálné...

0/0
18.1.2011 2:56

Ghost47

Re: hmm

Taky bych to viděl spíš na zavedení mýta. Bohužel satelitní mýto má

jednu drobnou nevýhodu... faktura na 50 tisíc s položkami jako

"překročení rychlosti o 7 km/h, 13. kilometr silnice  2. třídy mezi

Horní Polní a Dolní Polní 11.6.2012 04:54" moc nepotěší :-(

0/0
18.1.2011 9:42

josnow

Re: hmm

Odpusťte mou zpozdilost. Taková nafta pod názvem topný olej se nepoužívá jen pro tankování aut a je proto nereálné na ni uvalit spotřební daň. Když procitnete ze své naivity, poznáte, že stát si najde vždycky cestu, jak hrábnout občanům do kapsy. Stačí vhodně upravená zásuvka plus příslušný zákon a máte naprostý ekvivalent dnešní situace okolo daňových úniků z nedaněné nafty.

0/0
18.1.2011 9:43

bechernik

Re: hmm

Tak tenhle přístup už hraničí s paranoiou...

0/0
18.1.2011 12:22

truthspeaker

Re: hmm

ne, má absolutní pravdu. :-/

0/0
18.1.2011 14:06

bechernik

Re: hmm

Pokud bude chtít stát sáhnout do peněženek, tak by to mohl udělat mnohem jednodušším způsobem než povinnou montáži speciálních zásuvek a měřáků se vší tou administrativní parádou okolo.

Co třeba zvláštní daň na baterie, které se provozem opotřebovávají ekvivalentem spotřebované elektřiny, to by bylo mnohem jednodušší...

0/0
18.1.2011 14:36

islandan

My hledíme jen

na to, kolik to dojede a za jak dlouho se to znovu nabije. Srovnejte si ale odpad z JE se spoustou odhozenych baterii, které se už nedaji využít. U vyhoreleho jaderneho paliva existuje jisty statni dozor, u jednotlivcu, likvidujících aku zadny dozor neni/nebude. Podivejte se, kolik je dnes na ruznych mistech odhozenych odpadku, casto velice nebezpecneho charakteru. Současné vize jsou myslím slepou uličkou. Nejsem věštec, řekl bych ale, že by cesta mohla vést přes masovou výrobu vodíku, který by se zpracovával zatím neznámým způsobem na látku, podobnou dnešním benzinům (viz výroba benzinu z hnědého uhlí). Omlouvám se těm, kteří tomu rozumí, s tím, že nejsem chemik.

0/0
17.1.2011 13:42

politicky nekorektní trolejbus

Re: My hledíme jen

Moderní LI Ion baterie jsou z velké části recyklovatelné. výroba paliva pro mobilní motory nikdy neude stoprocentně čistá, jde o to, aby byla co nejčistší, pokud možno hromadná a pokud možno mimo velké lidské aglomerace. Mnohem menší zlo je velká plynová výtopna pro celé město, než stovky lokálních topenišť. To samé platí u paliv. Raději na kontinent pět jaderek na elektrolýzu vodíku a dvě mamutí továrny na výrobu a recyklaci baterií pro clou planetu, než miliony výfuků v ulicích.

.

Mimochodem ideálem je řízená jaderná fůze, potom ze sklenice mořské vody vyrobíte energie na získání pár set tun vodíku pro pár milionu aut... nebo se časem dopracujem k maličkému tokamaku pod kapotou každé rodinné Škodovky;-)

0/0
18.1.2011 0:05

bechernik

Re: My hledíme jen

haha, to máte teda pěkně zkreslenou představu, kolik proboha myslíte, že se v té mořské vodě vyskytuje deuteria pro jadernou fůzi? :-D

0/0
18.1.2011 2:59

truthspeaker

Re: My hledíme jen

Baterie jsou z velké části recyklovatelné - pražením v elektrických pecích. Ovšem hora odpadu vám stejně zůstane a nezapomeňte v pro-ekologické argumentaci zahrnout energii potřebnou na recyklacy nedostatkového lithia.

0/0
18.1.2011 14:14

Garion.

Akumulátory

Zásadním a dodnes nedořešeným problémem elektromobilů jsou akumulátory. Současná technologie na bázi lithia neuspokojí očekávaný nárůst výroby a jejich životnost a následná likvidace zůstává brzdou v rozvoji tohoto odvětví. Určitou možností je dobíjení akumulátorů spalovacím motorem běžícím v optimálním výkonu/otáčkách, jak už tady někdo psal, ale to spíš řeší problém krátkého dojezdu a vytápění, nikoliv problém s akumulátory. Prostě elektromobil zůstane drahou hračkou právě kvůli drahým akumulátorům s nízkou životností.

 

Vodík vyráběný elektrolýzou a poté v autě spálený je energetickej nesmysl a jediný smysl má ve zde popsaném případě, jakožto odpad při nadvýrobě elektřiny. Např. jako regulace JE nebo u větrných elektráren, když moc fouká.

0/0
17.1.2011 12:48

politicky nekorektní trolejbus

Re: Akumulátory

Vodík nemusíte pálit, můžete ho využít v palivových článcích

0/0
18.1.2011 0:06

DuckEgg

Re: Akumulátory

Ten vodík pálili jen hlupáci od BMW, jinak je používán jako palivo palivových článků, kde je jeho účinnost vysoká. Problémem je vodíkové hospodářství a výroba vodíku - i když ta se zřejmě v blízké budoucnosti vyřeší. 

0/0
18.1.2011 8:59

Ghost47

Re: Akumulátory

Já bych konstruktéry u BMW za pitomce nepovažoval, oni dobře vědí, že palivové články jsou lepší - akorát je v roce 2007 neměli v takovém stavu, aby na nich šlo postavit opravdu použitelné auto schopné provozu i mimo vodíkovou distribuční síť. Ten bavorák byla spíš taková ukázka, že kdyby bylo potřeba, dá se na vodík přejít prakticky okamžitě.

0/0
18.1.2011 10:10

Shumway

Re: Akumulátory

ani ne tak potřeba, jako spíš možnost, řekl bych

0/0
19.1.2011 21:39

techpriest

elektromobil neni cisty, elektromobil je elektromobil

Je to jina technologie nez spalovaci motor. A muze byt (casem i vyrazne) cistsi (pokud nejakej blb neumozni vyrabet dotovanou elektrinu ze slunce treba za polarnim kruhem) nez spalovaci motor, ale nikdy ne cista. A je na novinarich, aby tyhle zvasty prestali sirit, nebo to skonci zase nejakejma dotacema od jeste "technicky erudovanejsich" ci zainteresovanych politiku, kteri to diky temhle zvastum muzou pred takto masirovanou verejnosti "ospravedlnit".

0/0
17.1.2011 11:08

picky

Re: elektromobil neni cisty, elektromobil je elektromobil

Pozor! ne jen novináři, ale i výrobci se chlubí že mají auto "bez emisí", nebo s "0 uhlíkovou stopou" ! Jsou to účelové lži, které jsou určeny pro politiky a spotřebitele, kteří si nevidí ani na špičku nosu. Takovou dobrou cílovou skupinou jsou lidé jako Kačka Biomasa. Ti jim sežerou všechno.

0/0
17.1.2011 12:30

DuckEgg

Re: elektromobil neni cisty, elektromobil je elektromobil

Hmm, jaký myslíte, že je poměr emisí well-to-wheel mezi fosilními palivy z ropy a elektrickou energií z fosilního uhlí? Nevíte? Já vám to pošeptám: takto získaná elektřina vykáže na kilometr jízdy cca čtyřikrát nižší emise než spalovací motor... Dále je třeba vidět, že automobilky hovoří o nulových "lokálních" emisích, což je pravda. Takže se stopnutím žvástů musíte začít nejprve u sebe... Rv

0/0
18.1.2011 9:02

loogieboy

design predku

... pekny fiat ;-D

0/0
17.1.2011 10:35

Dr.Ozd

Re: design predku

Kdybys napsal Aston,bylo by to mnohem blíž pravdě.:-)

0/0
17.1.2011 11:01

politicky nekorektní trolejbus

dojezd

je na poposkakování po městě více než dostatečný.

160km, to je v mým případě 8 krát do práce a zpět i se zajížkou do centra. takže dobíjení jednou týdně.

nehledě na to, že auták stojí 8 hodin na firemním parkovišti, takže stacč z kanclu 100 metrová prodlužovačka;-D.

Možná by to mohl být zaměstnanecký benefit. nabíjení auta zdarma v pracovní době:-P

0/0
17.1.2011 10:29

loogieboy

Re: dojezd

no pokud byste si to nedomluvil, chrozila by vam vypoved za kradez... minimalne v nemecku ;-)

0/0
17.1.2011 10:36

josnow

Re: dojezd

Teoreticky. V praxi budete nabíjet 1x denně, samozřejmě doma. Ten 160km dojezd je v ideálních podmínkách, kdežto právě "poskakovačky" po městě baterii zlikvidují během pár desítek km. Je to stejné jako u spalovacího motoru - nejvíce energie spotřebujete na rozjezd. Fyzika se oblbnout nedá, je jedno, jak moc si to zelení přejí.

0/0
17.1.2011 11:15

politicky nekorektní trolejbus

Re: dojezd

tak u elektroaut předpokládám rekuperaci jako samozřejmost.Takže při brždění a jízdě z kopce by se baterie dobíjela. I kdyby to mělo ujet polovinu, na městský provoz pořád super.

Ale uznávám že hydrib v kombinaci hydrogen - elektřina je lepší řešení.

Akorát, že u vodíkového pohonu je zatím velký problém materiál nadrže, aby se z ní vodík samovolně neztrácel ( jeho atom je tak malý, že "proleze" i ocelovou nádobou).

Výroba ve velkém by technologicky nebyl problém - elektrolýzou přičemž energie by se mohla brát z jádra v době, kdy je menší poptávka po proudu a je ho nadbztek - dnes se to řeší přečerpávacími elektrárnami a stahováním kotlů uhelek.

Rovněž tankování kapalného vodíku by muselo být plně robotizované, protože pistole by měla -100 stupnů celsia....

0/0
17.1.2011 11:48

josnow

Re: dojezd

A teď reálně. Tohle bude tak za 50-100 let, pokud všechno půjde bez dalších komplikací. Ale je to něco úplně jiného, než původní článek.

0/0
17.1.2011 15:39

politicky nekorektní trolejbus

Re: dojezd

Všechny popsané technologie už existují.

Elektrolýza už je známa skoro sto let, jaderné elektrárny skoro 50 let,plně robotizovaný stojan na čerpání tekutého vodíku do aut jsem vidět popsaný a vyfocený v nějakém odborném časopisu cca před pěti lety (testovali to v německu na nějakém modelu VW).Palivové vodíkové články jsou už také známé a výrobně vyřešené

Jediným zatím nedostatečně vyřešeným problémem je přeprava a skladování kapalného vodíku. Je moc lehký a každým zatím známým materiálem časem "vyšumí". Ovšem čerpán z veřejně dostupných informací.Kdoví, co má v archivech a laboratořích armáda. Nedivil bych se, kdyby technologie vodíkového pohonu byla už dávno vykoumaná a prakticky odzkoušená, připravená do roka přijít na trh. Ropná loby má dostatek peněz a moci podobné technologie utajit.Do doby dokud ropa teče.Věřím, že vědci počítají s tím, že jednoho dne ropa opravdu dojde a potom přijde čas to vytáhnout ze šuplíku,vynalízat něco nového až v okamžiku,kdy ropa nebude není moc chytré

0/0
17.1.2011 23:56

josnow

Re: dojezd

To jste uhodil na hlavičku. Technologie již existují minimálně desítky let. A nic. Dokud se dá efektivně používat současný vysoce optimalizovaný spalovací motor s větší efektivitou a věětší účinností, jsou všechny tyto experimenty jen laboratorními přípravami na budoucnost. Kompletně přebudovat dopravu na eletřinu, přesněji opustit motory s vnitřním spalováním jako zdroj pohybové energie, potrvá desítky let. Mimochodem, už vás napadlo, jak se v elektromobilu zahřejete v zimě?

0/0
18.1.2011 0:09

DuckEgg

Re: dojezd

Typický městský provoz = cca 5 hodin jízdy, tzn při průměru 20 km/h asi 100 km... Pořád dost na jednodenní dobíjení. Firmy časem budou na svých parkovištích nabízet zaměstnancům dobíjecí stojany s evidencí a vyúčtováním přímo na výplatní pásce například...

0/0
18.1.2011 9:05

BOP B 3AKOHE

 

Solidní opulentní oběd v Humpolci, to je nabídka, které nelze odolat! ;-D;-D;-D

0/0
17.1.2011 9:36

prick

.

Už se těším až po ránu budou na ulici místo vyrachtanejch tdíček po důchodci z NDR "startovat" auta na elektřinu. Ten klid a ne-smrad....

0/0
17.1.2011 9:25

DuckEgg

Re: .

To já taky... R^

0/0
18.1.2011 9:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.