- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
jsem jednou stál na nástupišti, když přijela rychlíková parní lokomotiva. Hrozivé černé syčící monstrum jak z jiného světa.
Já zase posledně stál v Rakousku. Ohlásili rychlík a namísto toho přijel k nástupišti vlak se dřevem, snad 40 vagonů. (měli nějaké výluky, tak to posílali přes trať St Polten-Vídeň.)
...jsem rád, že jsem ji ještě viděl na silnici, na kolejích i na vodě v míře vrchovaté. A dokonce jsem měl malý parní stroj na pevný líh jako hračku...
Ale to je celkem logický název. Jeho sídlem a současně základním prvkem sbírky je historická čistírna odpadních vod v Praze-Bubenči, pocházející ještě z doby před I.světovou válkou. Tedy je to zařízení technické, sloužící k ekologickým účelům.
Osobně vím o dvou kusech. Jeden je kousek před odbočkou na J.Hradec, když se jede od Tábora. Stojí tam před budovou nějaké silniční firmy(Strabag?) a druhý kus je na konci Berouna proti eternitce, když se jede na Kladno. Funkční při práci jsem ho viděl někdy v 60. roce, když válcoval silnici z Březových Hor ke stadionu u Litavky(FK Příbram) a pak (naposledy) jsem ho viděl válcovat ulici podél Strahovského stadionu nad kolejemi v 73.roce. Tehdy jsem si myslel, že už všechny parní válce skončily ve šrotu. Vůbec, ty parní stroje jsou krásné. Jako malý kluk jsem viděl ještě lokomobilu, která poháněla starou míchačku na beton(takový ten model, kdy je beton v korytě, ve kterém se podélně točí takový šnek). Jinak ještě počátkem 60. let byly na Zdaboři(Příbram) k vidění v ohradě sedlákům zabavené lokomobily v dost velkém množství(alespoň 20kusů, už jsem zapoměl, kolik jich bylo). Prostě všechno to byly krásné stroje s parní duší, která alespoň nesmrděla!