Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektroautům slibují baterky na dojezd 800 km. Zatím jsou moc třaskavé

Společnost IBM vyvíjí nové, takzvané lithium-vzduchové baterie. Mají přinést výrazné zvýšení energetické hustoty a elektromobilům by mohly dodat dojezd na vzdálenosti i přes 800 kilometrů. V praxi se ale s novými bateriemi setkáme až v roce 2020.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JavorMagor

Kdyz se budou na "benzinkach" baterky vymenovat a ne dobijet

Panimama rikavala, kdyby byly v r**i ryby, netreba by rybnika. Zapomente.

Zaprve, vyrobci se nikdy nedomluvi na technickem standardu.  Technicky je nabijecka k autu 100x vetsi problem nez nabijecka k notebooku. A podivejte se do notasu, co vyrobce, to jiny konektor, jina voltaz a hlavne 100x upozorneni v navodu, ze neautorizovanou nabijeckou prijdete o zaruku a muzete vybuchnout.

Zadruhe, co auto, to jine pozadavky, jine proudy a kapacity potrebujete ve Smartu, jine ve Fabii a jine v Superbu.

Takze tech baterek by muselo byt vice typu anebo byt vysoce modularni, coz bude zas na ukor rychlosti montaze a naroku na misto. Kde to chcete skladovat ??????

Zatreti, podivejte se co stoji v autorizovanem servisu blba vymena desticek. Je to maly levny dil, ale bezpecnostne dulezity - jeho vymena trva stoji pakatel oproti hypoteticke vymene 400kg tezkych baterii v cene mensiho auta. A ted si predstavte, ze musite menit desticky co 500km... chteli byste takove auto ? Ani zadarmo.

0/0
13.2.2012 16:23

Antonín, topič

Re: Kdyz se budou na

Však ti ho taky nikdo nenutí. Ale něco tě nutí pod každým článkem o elektroautech hystericky ječet, jak je to na nic? A navíc tomu zjevně vůbec nerozumíš. To bude asi ten důvod.

+1/0
15.2.2012 23:11

gmajlman

Re: Kdyz se budou na

Ona cela slavna "globalni ekologie je kybl vite ceho".  Smutne je kdyz se z lidi co meli problemy s matematikou/fyzikou rekrutuji ekologove a pak to dopada jak to dopada. Vetrniky/Fotovoltaika je cesta do pekla. Ted se snazi o "eko auta" na baterky :-).

0/0
12.3.2012 9:53

Si0 po 4. zákazu

Nechcu vidět ten "dojezd", když si v tom v těchhle mrazech

zatopíte.;-D

0/0
13.2.2012 13:10

Antonín, topič

Re: Nechcu vidět ten

Bufík tolik elektriky nežere.

0/0
15.2.2012 23:10

gmajlman

Re: Nechcu vidět ten

Ja bych spis videl problem s chlazenim kdyz bafnou ty baterky :-)

0/0
12.3.2012 9:55

wanad

Srovnáváte nesrovnatelné

Tyto baterky slibují energetickou hustotu na podobné úrovni jako má benzin – tedy zhruba 12 kWh na kilogram hmotnosti. Baterky uchovávají elektrickou energii. V kilogramu benzínu je ovšem uloženo zhruba 12 kWh CHEMICKÉ energie. Spalovací motor z této energie přenese na hnací hřídel pouze cca 1/3. Naproti tomu elektromotor přenese na hnací hřídel asi 9/10, tedy 90 procent dodané elektrické energie:-)  To znamená, že v baterkách slibujících dojezd 800 km se uloží VÍCE NEŽ TROJNÁSOBEK využitelné energie připadající na kilogram hmotnosti ve srovnání s benzínem;-)

0/0
13.2.2012 8:50

JavorMagor

Re: Srovnáváte nesrovnatelné

Ruzova je teorie sediva je praxe.

Krom toho vysoce preplnovane naftove motory se blizi 60% ucinnosti  a ten elektromotor ma i vnejsi ztraty .. pri nabijeni a pri vybijeni vlivem zahrivanim baterii  , ztraty na regulatoru  a na kabelazi k motoru.

Kdyby vsechny ty uzasne vyhody elektromotoru totiz v praxi fungovaly, tak uz by dneska v praxi jezdily.

Misto toho tu mame stohy papiru novinarskych clanku a vedeckych studii o elektromotorech a par z verejnych penez vysoce dotovanych a naprosto nesmyslnych projektu - jako napriklad elektro Porsche Boxster. A par neprodejnych elektrovozitek v praxi, jako jsou ta od Nissanu a Peugeotu.

+1/0
13.2.2012 16:12

Antonín, topič

Re: Srovnáváte nesrovnatelné

Rád se zasměji nad vašimi diletantskými vývody ;-D;-D;-D Prej nafťák 60 procent ;-D;-D Jo, ale jen v jednom bodě moment-otáčky ;-D

0/0
15.2.2012 23:10

truthspeaker

černý humor

uveřejnit uprostřed zimy článek o elektromobilech, když je venku -20 v noci a -15 přes den, to je fakt černej humor nejhrubšího zrna ;-D;-D;-DR^

+1/0
12.2.2012 21:24

Frantizsekk

Ampera, Volt

Dat do takoveho auta tuto baterii, ktera by umoznila pri mensi velikosti dewjme tomu 400 km elektricke jizdy a kdyby byla potreba, zapoji se spalovaci motor- to uz je jedno, na co pobezi. Nebyl by problem.

Pohonu je docela hodne, treba ti nemci vyrabeji pomoci vzdusnych elektraren umely cng.. Uvidime, co se masove zavede, ale nebude to levny :)))

0/0
12.2.2012 16:23

luban12

Ať to stojí co to stojí,

hlavně že na 1km ušetřím 2halíře. Je zajímavé kudy se směruje trend na pohon vozidel. Vždy je to nasměrováno do slepé uličky, aby se náhodou neobjevila konkurence pro naftařské  společnosti ke kterým patří i plyn. Pro laika je voda utopie, ale pokud by se chemikům podařilo to, aby se využilo její složení jako palivo,tak je problém vyřešen. Četl jsem několik článků, že v USA kolem roku 1930 něco takového nabízel státu a armádě amatérský chemik. Dokonce se prý v armádě dělali zkoušky,kdy dostal k dispozici auto, motorový člun, snad i letadlo s prázdnou nádrží do které nalil vodu s chemikáliemi zakoupenými v běžné drogerii a motor pracoval stejně jako na benzin. Údajně se nepodařilo zjistit co a v jakém poměru do vody přidal. Potom se ztratil beze stopy.

0/0
12.2.2012 13:11

Chleba a brambory

Re: Ať to stojí co to stojí,

;-D

0/0
12.2.2012 13:56

Qíteček - nikoli alpský

Re: Ať to stojí co to stojí,

Hezká pohádka, skoro jsem usnul...

0/0
12.2.2012 17:52

Stoura

Re: Ať to stojí co to stojí,

;-D;-D;-D

Doporučuji načíst si něco o nejzarputilejším spiklenci proti těmto superfantastickým pohonům. Jmenuje se "zákon zachování energie".

0/0
12.2.2012 20:00

Monastus

Re: Ať to stojí co to stojí,

Povídala bába Futéř.

0/0
13.2.2012 9:46

libl3

A až to vymyslí, budou se baterie měnit a výměnu bude jen

kapánek dražší než současné ceny za naftu;-D;-D;-D

0/0
12.2.2012 9:58

Hra11

Vznik ropy a odporující si teorie.

Anorganický původ ropy (Mendělejev): ropa vznikla působením přehřáté páry na karbidy těžkých kovů v dobách, kdy se vyskytovaly blízko zemského povrchu. Ve prospěch jeho teorie svědčí laboratorní příprava pevných, kapalných a plyných uhlovodíků z karbidu uranu, lathanu a ceru a také stálý únik metanu z nitra země.

Organická teorie (uznávaná většinou vědců), předpokládá, že ropa vznikla rozkladem z prehistorických živočišných a rostliných zbytků. Ty se vlivem tepla přeměnily na kerogen, živce a nakonec na ropu a zemní plyn.

Takže pánové můžete začít bádat nad tím, jak ty uhlovodíky zkapalnit, nebo jak vytvořit prosté C8H16, C16H38, čili oktan a cetan.

Nebo případně změnit legislativu (náboženství) tak, aby naše a zvířecí organické ostatky se ukládaly jiným způsobem než je spalování, či individuální pohřbívání. Nebo to za nás udělá zase planeta či vesmír sám. Je na to opravdu málo času.

0/0
12.2.2012 8:54

libl3

Re: Vznik ropy a odporující si teorie.

Ogare, tož začni u sebe;-)

0/0
12.2.2012 9:59

TYGR.NET

Hmmm, zní to zajímavě, ale pořád si myslím, že elektromobil

není onou správnou cestou .... Mne se líbí jak funguje Honda Clarity. Natankujete vodík, ten se promění v elektřinu a ta pohání elektromotor ... princip je stejný jako dnes, nemusí se nikde čekat na nějaké dobíjení, maximálně ve frontě u čerpačky jako dnes .... Ono, když si vezmu baterii, tak ta zrovna neí moc ekologická ... hromady starých baterií tato planeta potřebuje jako sůl .... tudy prostě cesta nevede.

0/0
11.2.2012 23:20

politicky nekorektní trolejbus

Re: Hmmm, zní to zajímavě, ale pořád si myslím, že elektromobil

Hmm, a kdepak vezmete ten vodík?

jediný známý efektivní způsob výroby vodíku je z fosilních paliv - takže jsme zase na začátku;-D.

Potom tu je možnost výroby elektrolýzou, na tu ovšem potřebujete víte co? Správně- elektřinu;-D

Navíc vodík se dost blbě uchovává, ona molekula vodíku je mrcha tak malá, že vám zdrhne ze zazátkované ocelové flašky, potvora...

Za třetí vodík je docela dobrá výbušnina, když se ve vhodném poměru smísí se vzduchem. Hrabě Zepelin by mohl vyprávět...;-D

0/0
11.2.2012 23:42

Stoura

Re: Hmmm, zní to zajímavě, ale pořád si myslím, že elektromobil

Vodík je nanic. Pokud jej budete spalovat, tak ztratíte 60% jeho energie jako teplo. A na to, aby se ten vodík vyrobil, se někde musí vzít energie. Obvykle je to chemická energie zemního plynu, z nějž se vodík získává.  Pokud se přepočte spotřeba toho plynu, tak je mnohem výhodnější (menší spotřeba, méně práce, jednodušší technologie, vyšší bezpečnost) spálit ten plyn rovnou v motoru auta, než se ztrátami vyrábět vodík.

Elektrolýzou se vodík prakticky nevyrábí, protože energeticky je to ještě mnohem horší, než zpracování plynu.

0/0
12.2.2012 0:05

TYGR.NET

Re: Hmmm, zní to zajímavě, ale pořád si myslím, že elektromobil

Pánové, já jsem psal, že se mi líbí ten princip, který nemění dnešní zvyklosti, což by se u elektromobilu měnilo, nepsal jsem, že je to správný směr, každopádně ať bádají ....  ten plyn není také dlouhodobé řešení, i jeho zásoby se výrazně zmenšují ...

0/0
12.2.2012 1:22

pavlik12

Re: Hmmm, zní to zajímavě, ale pořád si myslím, že elektromobil

O tom byl komentovaný čláken - nemáme technologii, která by zvládala uskladnit energii v poměru energie/(objem*hmotnost) alespoň podobnému benzínu a naftě. Stlačený vzduch, dřevo, uhlí, LPG, CNG... jsou pořád řádově níže. Baterie LiIon tak o řád.

0/0
12.2.2012 18:04

Stoura

Re: Hmmm, zní to zajímavě, ale pořád si myslím, že elektromobil

Dřevo a uhlí nejsou řádvě horší, ale jen 2-4x horší (antracit a koks mají skoro 3/4 spalného tepla nafty). LPG a CNG jsou na tom zhruba stejně nebo jako benzín či nafta (mají větší hustotu energie, ale potřebují těžší nádrž).

baterie nebo stlačený vzduch jsou ale skutečně řádově níž.

0/0
12.2.2012 19:57

Chleba a brambory

Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

K tomu si přidejte současné mrazy - za nízkých teplot klesá kapacita minimálně o polovinu, nemluvě o potřebě topení (nebo nutnosti jízdy v kabině, temperované vlastním dechem).  Je třeba si přiznat, že elektromobily jsou a ještě velice dlouho budou použitelné jen ve velice omezeném rozsahu, pružnosti, variabilitě a dosahu spalovacích motorů nemohou konkurovat. Motory s vnitřním spalováním potřebovaly na svůj vývoj desítky let a u elektromobilů tomu nebude jinak, jsme teprve na začátku.

0/0
11.2.2012 22:06

D.E.S.

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

a to si představ, že vlétě by jsi ty baterky musel při nabíjení chladit asi dusíkem, aby se ti neroztekly při tom rychlonabíjení .. ;-)

0/0
11.2.2012 22:22

sucipej roznec druhy

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

Kdyz se budou na "benzinkach" baterky vymenovat a ne dobijet, tak by to snad slo. Problem je ale v tom, ze porad mnohem levnejsi palit naftu a benzin.

0/0
11.2.2012 22:40

politicky nekorektní trolejbus

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

zatím....

Přijdte si o levné naftě popovídat tak za padesát let, to budeme svým vnukům povídat, jak levný pamatujeme benzín, že stál jenom dva dolary litr...;-D

0/0
11.2.2012 23:45

sucipej roznec druhy

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

A ma byt? Zatim je to porad mnohem levnejsi. Az to levnejsi nebude, elektroauta budou pribyvat.

0/0
11.2.2012 23:51

politicky nekorektní trolejbus

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

Elektroauta budou přicházet postupně, stejně jako spalovací motor, ovšem již dnes je potřeba začít vymýšlet nějaké převratné baterie ( nejen kvůli autům). Ono uvést do praxe novou technologii není práce na tejden.

Ono první auta byly také poměrně nespolehlivé vozy s malým dojezdem, proti kterým měl kočár s dobrými koňmi řadu výhod...

Ovšem stejně jako spalovací motor by se nikdy neprosadil bez objevu ropy a způsobu její těžby ve velkém ( před spalovacími motory se ropa vlastně k ničemu nehodila, tedy kromě petroleje), nemůže se elektromobil prosadit bez dostatečně kapacitních ( a dostatečně levných) baterií. Baterky jsou ten chybějící článek, proto se před sto lety elektromobily neuchytili.

0/0
12.2.2012 0:10

sucipej roznec druhy

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

S tim souhlasim a verim, ze se casem stanou konkurenceschopnymi. Dnes ale realne vyuziti nemaji, jen jako modni doplnek bohatych ekofanatiku.

0/0
12.2.2012 0:16

m4xp0w3r7

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

"První silniční vozidlo, které v soutěži prokazatelně překonalo rychlost 100 km/h, byl elektromobil Belgičana Camilla Jenatzyho v roce 1899." Můžete mi vysvětlit o jakém začátku čeho píšete? ;-D;-D

0/0
11.2.2012 22:59

D.E.S.

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

Vzhledem k tomu, že jsem v čechách na vlastní oči ještě žádné neviděl, tak se snad ani nedá mluvit o začátku ..

0/0
11.2.2012 23:08

Lev----z__Rožmitálu

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

to jen dokazuje že ten pohon má velký potenciál

jen jaksi chybí 100 let vývoje

0/0
11.2.2012 23:28

sucipej roznec druhy

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

A co chces vyvijet? Elektromotory uz efektivnejsi nebudou a jen se hleda nejake revolucni uloziste energie.

0/0
11.2.2012 23:35

Stoura

Re: Sliby jsou to hezké, ale takových už bylo..

Naopak. Vývoj pohonu probíhal. Jen se jaksi nepodařilo zatím vyvinout dostatečně dobrou baterii (a to i v tomhle oboru vývoj probíhá -elektronika potřebuje baterie také)

0/0
12.2.2012 0:00

D.E.S.

tedy pánové ..

pročetl jsem místní diskuzi, ale tolik fantastů jsem nikdy pohromadě neviděl. Dovedete si představit kolik energie potřebuje automobil aby ujel 800 km a u toho svítil, topil, brzdil, chladil atd ??? U běžných aut je to 60 litrů benzinu. A někdo chce 60 litrů benzinu nahradit několika baterkama. To je pravdu směšné. Vždyť za stovky let co jsou známé akumulátory, co se týče kapacity se neudáli v podstatě žádné změny. Třeba za další stovky let lidé jednou vymyslej opravdu zázračné "akumulátory" elektrické energie, ale i tak jsem k tomu velmi skeptický. Tohle prostě není v současné době správná cesta.

+1/0
11.2.2012 22:04

qwe111

Re: tedy pánové ..

no a jaka je spravna cesta? Nedelat nic, vsechnu ropu, ktera vznikala miliardy let, propalime za nejakych 100 let v motorech a nasi potomci at si v budoucnu jezdi zase na oslech?

0/0
11.2.2012 22:22

D.E.S.

Re: tedy pánové ..

to bohužel nevím, snad jen udělat auto čistě na plyn a jezdit na plyn. Naopak domácnosti nevytápět plynem, ale elektřinou ..

+1/0
11.2.2012 22:26

qwe111

Re: tedy pánové ..

no a moje predstava je takova, ze se maji hledat nove cesty, investovat do vyzkumu a hledat zpusoby a reseni jak se dobrat k cili. Ne ze to smetu ze stolu s tim ze to nejde a tudiz se to musi vsechno delat po staru.

Me tady ti diskutujici, podle kterych to "nejde" a je to cele nesmysl pripominaji posmevacky, co se v predminulem stoleti vysmivali lidem jako Otto Lilienthal, nebo bratri Wrightove, protoze to da prece rozum, ze stroj tezsi nez vzduch litat nemuze, tak proc nad takovym nesmyslem plytvat usilim a penezi...

0/0
11.2.2012 22:48

D.E.S.

Re: tedy pánové ..

Ať si bádaj, ale ať z toho nikdo nedělá demagogii a neblokuje tak úplně jiné, třeba i pesrpektivnější směry ..  Co bychom pro ekologii neudělali že .. ;-D

0/0
11.2.2012 23:10

qwe111

Re: tedy pánové ..

a to je co, ten perspektivnejsi smer, ktery chce nekdo zablokovat? :-)

0/0
11.2.2012 23:14

TYGR.NET

Re: tedy pánové ..

Mno, třeba vysazování stromů ... když dnes koupíš elektromobil, který není rozhodně levnou záležitostí, tak si naivně myslíš, že nějak přispíváš přírodě ... ale kolik automobilky vynaloží peněz na obnovu přírody? Přitom u všeho máš nějakou eko daň. Ekologická likvidace vyjetého oleje .... suma. Ekologická likvidace filtrů .... suma. Stromy se kácí, plyny se produkují a eko daně se odkloňují ... a celá eko je v p****i!! Nechce to hledat jen cesty, ale i změnit přístup!!

0/0
11.2.2012 23:30

politicky nekorektní trolejbus

Re: tedy pánové ..

Plyn není dlouhodobé řešení jakožto náhrada ropy. I ten jednoho dne dojde.

.

Konečným řešení bude anihilace antihmoty, to potom na jedno zrnko ujedete 100.000 km,a s pár kily prolomíte časoprostor a na opačném konci galaxie budete za měsíc.

Ovšem tohle možná vzládnete tak za 200 let, jestli vůbec

0/0
12.2.2012 0:16

politicky nekorektní trolejbus

Re: tedy pánové ..

tak ono našim pradědům také připadalo směšné jezdit bez koní a bez páry :).

Thomase Newcomena měli jeho současníci za blázna, a nebezpečného snílka...

Bellovi by přišla směšná myšlenka přenášet hlas bezdrátově a ještě k tomu až na Měsíc...

A ani Edisona zřejmě ani v nejbláznivějším snu nenapadlo, že jednou bude moci mít každý v kapse malý počítač, který je chytřejší než většina jeho majitelů :o)

0/0
11.2.2012 23:54

Stoura

Re: tedy pánové ..

Ono se s těmi baterkami událo za posledních 100 let celkem dost. Kapacita se zvětšila o 1-2 řády, laboratorně až o tři řády.

Nejlepší komerčně dostupné baterky se blíží hustotou energie asi desetině benzínu.

Prozatím je to sice jen hračka pro fajnšmekry nebo pro některé režimy provozu, ale nejspíš to perspektivu má. Časové údaje v článku jsou ale i podle mého názoru jen zbožným přáním. A v současnosti to celé padá na ústa především ekonomicky.

0/0
12.2.2012 0:13

Antonín, topič

Re: tedy pánové ..

R^R^R^ Konečně názor od někoho nejenom s mozkem, ale i se základním technickým uvažováním a přehledem v předmětné oblasti.!!

0/0
15.2.2012 23:13

Jozxyqk

jedině

hybrid, ale spoustou dalších technologií (rekuperace, solární panely...) ;-)

0/0
11.2.2012 21:56

1000101111001111

Re: jedině

To bude zajisté velmi levné a vzhledem ke složitosti také velmi spolehlivé, že? ;-)

0/0
11.2.2012 22:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.