Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Elektromobil na ledu překonal hranici 250 km/h

Se zimou už je amen. Můžete přezout na letňáky, v neděli končí povinnost mít na autě zimní gumy. Ovšem ve Finsku si jízdu na zimních pneumatikách vychutnávají pořád, a to v dost vysokých rychlostech. Elektromobil studentů finské univerzity pokořil světový rekord na zamrzlém jezeře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JavorMagor

Sila 3200 Nm

heh, to je neco jako udalost stara milion svetelnych let.... boze...

a takovyhle povl pise clanky ktere si prectou tisice lidi... 8-o

0/0
5.4.2012 18:25

JavorMagor

Re: Sila 3200 Nm

kdyby si clovek mohl byt aspon jisty, ze to mysleli jako April, ale vzhledem k technicke erudici zdejsich clanku mam vazne obavy...

0/0
5.4.2012 18:33

Modrý a zelený blesk

---

Hysterko, člověk s mozkem a minimální technickou erudicí to snadno pochopí.

0/0
6.4.2012 10:25

FcapaB

Podívejte se na dokument

Podívejte se na dokument "Who killed the electric car?" - http://www.csfd.cz/film/225582-who-killed-the-electric-car/

Už dlouho jsme bez problémů mohli běžně jezdit na elektriku. Ale loby je loby a prachy jsou prachy. ;-O;-O

0/0
1.4.2012 23:33

petrolhead

Re: Podívejte se na dokument

(facepalm) .. ano, ten film popisuje případ kdy byl záměrně pohřben výzkum, což se dít nemá, ale opravdu to neznamená že jsme mohli už jezdit elektromobily. Limit elektromobilu byla a je vysoká cena a nízká kapacita a životnost baterií. Zároveň je to ale limit těžko překonatelný, dokud baterie nebudou tak o 3 generace dál. Kdo je vynalezne řešení bude možná nebohatší člověk světa, takže věřte že se na tom maká.

0/0
2.4.2012 12:14

FcapaB

Re: Podívejte se na dokument

právě že cena mohla být sériovou výrobou velmi snížena. Baterie jsou ve videu také řešeny. Ten vynálezce Oshvinsky tam řeší nějaké vysokokapacitní aukumáltory, ovšem jeho firma byla skoupena korporacemi okolo petrolejářského průmyslu... Kupodivu. Je to prostě hnus.

0/0
3.4.2012 11:05

petrolhead

Re: Podívejte se na dokument

Že by opravdu 1 člověk vynalezl něco tak převratného že po 15 letech nemáme ani pětinový ekvivalent? A všichni zúčastnění včetně vynálezce odolali touze se stát boháčem a neprokecli by to? Ten film jsem viděl, a otázce baterií se věnuje velmi stručně - právě proto, že ty baterie jsou "the one who really killed the electric car".

0/0
3.4.2012 11:10

FcapaB

Re: Podívejte se na dokument

Ano, je škoda že se tomu věnuje jen tak okrajově. Ale když taková technologie byla už před 15ti lety, kde by byla při pořádném vývoji dnes? Když tenkrát dokázalo ujet auto tolik, kolik by dokázalo dnes, při zvětšení účinností motoru, vylepšení technologií a materiálů.. Nehledě nato, že si ty patenety i s jeho firmou od něj koupily, tak je asi nemůže jen tak rozdávat..

A baterie jsou jedna z posledních věcí, které "zabily el. auto", vždyť kolik lidi dnes nevíc projezdí? Krátké vzdálenosti do několika desítek km denně.. Jenže kdejaká trubka musí mít do města SUV, rádoby OFFROADy apod.. Je to o tom, co se lidem nacpe do hlavy. A v tom dokumentu je to dobře řečené.

0/0
3.4.2012 23:29

Rambo-x

No a co

Proč by elektromotor takovou rychlost nedokázal,běžně vlaky pohání elektromotory a co musí táhnout a jaký výkon musí mít..........problém je ta šťáva,elektromotor ne

Je smutné že v době elektronické revoluce a 21 století,máme kapacitně prakticky stejné baterie jako před 100 lety,díky čemuž jsou elektromobily prakticky nepoužitelné,velmi slabý dojezd,který se díky mrazu a zapnutému topení sníží na desetinu,je prostě neakceptovatelný......pokud se zlepší akumulátory,a to hodně razantně tak nic nástupu elektromobilu nebrání

0/0
1.4.2012 19:37

Rubik1

Re: No a co

Pisete nesmysly. Vlak netahne zdroj energie, ale bere si elektrinu z troleji. To je naprosto podstatny rozdil. Dale baterie jsou uplne jine nez pred 100 lety. Neni nahodou, ze pred 100 lety zadne auto na elektricky pohon rychlost pres 200 km/h nedosahlo. Kazdy vi, ze se baterie nehodi na topeni. Kdo potrebuje v aute dost topit, coz se tyka kazdeho v Cechach, kdo jezdi v zime dal nez do samoobsluhy, tak pro nej elektricke auto neni vhodne. Stejne tak neni vhodne tam, kde je moc teplo a je nutna klimatizace. Do Kalifornie ale vhodne je.

0/0
1.4.2012 19:50

Rambo-x

Re: No a co

No a co jsem asi psal,že není u vlaku problém elektromotor,ale ten zdroj,vlak si ji bere z trolejí,proto není s elektromotorem problém

Před 100 lety možná nedosáhlo takové rychlosti,ale dojezd byl bohužel stejný

V tom případě je nepoužitelný na většině planety,v mírném pásmu je v zimě nepoužitelný,v severském pásmu prakticky celý rok,v tropech a subtropech to zase neutáhne klimatizaci.....tzn že použitelných zemí zbývá hodně málo

Samotný elektrický motor by byl nejlepší,vysoká účinnost,tichý,jednoduchý,prakticky bezůdržbový,ale dokud nebude daleko lépe vyřešené skladování energie,tak je to prostě nepoužitelné

0/0
1.4.2012 21:10

Modrý a zelený blesk

Re: No a co

Hele, stopětkářu, nezávislý topení měla už T613, takže to problém vůbec není. Ostatně, nafta patří do kamen.

0/0
1.4.2012 21:38

T.Lojza

NADPIS PŘÍSPĚVKU:

Njn, zase April.

0/0
1.4.2012 15:51

semelik

To zas bude zítra dementů, totiž pardon dementování.

0/0
1.4.2012 15:39

oldfashioned Kokodák v2

a klakson vydrží troubit také 14 dní v kuse?

;-D

0/0
1.4.2012 11:46

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: a klakson vydrží troubit také 14 dní v kuse?

Vydrží, ale o půlku klesne dojezd.;-)

+3/0
1.4.2012 12:46

Mychal.B.

Re: a klakson vydrží troubit také 14 dní v kuse?

;-D

0/0
1.4.2012 14:32

emersonskej

Re: a klakson vydrží troubit také 14 dní v kuse?

;-D;-D;-DR^

0/0
1.4.2012 14:38

Qíteček s modrým naslouchátkem..

Re: a klakson vydrží troubit také 14 dní v kuse?

No neřehtat se, najít kapacitu batreky, příkon klaxonu, a počítat, holoto ;-)

0/0
1.4.2012 15:45

semelik

to záleží na tom, jak dlouhý je kabel

0/0
1.4.2012 15:37

intruder3

-

Problém s elektromobily je v dojezdu nikoliv v rychlosti, tak nevím co soudruzi řeší.:-)

0/0
1.4.2012 10:49

Leinad

Re: -

Machrujou. Diví se, že elektromotor něco dokáže, když zrovna má šťávu. (přestože je běžný u vlaků + přestože většina Japonských aut sou hybridy.)

0/0
1.4.2012 12:53

Kulhánková, dcera

Re: -

No já nevím, spalovací motor bez šťávy taky není zrovna raketa.

0/0
1.4.2012 14:24

Mychal.B.

Re: -

Není, ale na plnou má ten dojezd přece jen někde jinde, dotankováno na plnou i se zaplacením a koupením kafe na benzínce má za 10 minut a dojezd není závislý na tom, jestli si v zimě zatopím a nemusíme se oblečením pro jízdu vracet do dob Velorexu :-P

+1/0
1.4.2012 14:28

Euronymos

Re: -

Čistě teoreticky samozřejmě je dojezd závislý na zapnutém topení/klima.

0/0
1.4.2012 16:26

Modrý a zelený blesk

Re: -

To je otázka priorit, elektromobil umí jezdit ekonomickým ekvivalentem 2l/100km. Ale s malým dojezdem. Vadí to? Jak komu. Většině zatím jo.

0/0
1.4.2012 21:40

truthspeaker

při 250km/h

dojezd 23km ;-D U auta s uváděným maximálním dojezdem přes 200 km.

Údaj je zajímavý pro ty, co pod vlivem čísel výrobců sní o elektromobilech jedoucích po dálnici 160kou, protože věří dojezdu v rozmezí 200-300 km. Přitom ten dojezd výrobci měří při padesátce.

+2/0
1.4.2012 10:43

intruder3

Re: při 250km/h

Napadlo mě to samé s tím dojezdem při čtení článku;-D

0/0
1.4.2012 10:51

pečlivý čtenář

Re: při 250km/h

Není to nereálné. Pakliže vezmeme v úvahu, že nafťák s účinností palivo-kola 33% zvládá při 160km/h za 9l/100km. Pak se bavíme o potřebné energii na kolech cca 28kWh. Některé elektromobily mají již baterie o celkové kapacitě 54 kWh, takže 300 km není tak úplně zcestné. Ona totiž 160km/h je zhruba hranice, kdy se ještě dá udělat rozumný tvar s dostatečné nízkým Cx, aby proudění vzduchu nebylo turbulentní a tedy odporová síla nerostla s kvadrátem, ale lineárně. Samozřejmě nevýhodou je, že baterie o kapacitě 54kWh váží 200kg a stojí tak půl milionu korun.

0/0
1.4.2012 11:06

petrolhead

Re: při 250km/h

... a vydrží tak 3, 4 roky... ekologie par excellence

+1/0
1.4.2012 12:02

pečlivý čtenář

Re: při 250km/h

njn, taky si myslím, že to je slepá větev. To neznamená, ale že budu o této technologii fabulovat.

Já zastávám názor, že jedinou správnou odpovědí na náhradu fosilních paliv jsou supravodiče. Ovšem s aktuálními investicemi do jejich vývoje to bude na hodně dlouhé lokty.

0/0
1.4.2012 13:22

Kulhánková, dcera

Re: při 250km/h

Pardon, ale fosilní palivo je, na rozdíl od supravodiče, zdroj energie.

+1/0
1.4.2012 14:25

pečlivý čtenář

Re: při 250km/h

Tak za prvé, fosilní palivo není zdroj energie, ale pouze akumulátor energie. A to energie sluneční, kterážto pochází z jaderné reakce. To jen pro sémantický pořádek. A druhak diskuze je o automobilech. Z toho lze automaticky předpokládat, že těmi fosilními palivy myslím benzín a diesel, kterýmžto je SMES do automobilů plně ekvivalentní náhrada. Fosilní paliva obecně lze pak v plném měřítku nahradit pouze jadernou reakcí. Zatím štěpnou, později snad fúzní.

0/0
1.4.2012 14:42

Modrý a zelený blesk

Re: při 250km/h

Jo, do aut. No tak už se těším. Jinak máte pravdu.

0/0
1.4.2012 21:41

MiroTR

Re: při 250km/h

;-D  Podívejte se na datum. ;-D

0/0
1.4.2012 11:19

hariprasad8

Re: při 250km/h

Četl jsem o Bugatti Veyron, dojezd 400 km, ale při 400 km/h máte 100l nádrž za 12 minut prázdnou a pak se to musí aspoň 15 minut chladit. Toho čulibrka tam ani dávat nebudu. Tyhle super speciály jsou prostě pro rekordy nebo pro blbnutí.

0/0
1.4.2012 12:45

Leinad

Vývoj baterek a recyklace

To by měl ekoterorista dotovat, ne garantovat výkupní cenu ze solárek(až je výhodné svítit lampou na solárko), kytky do ropy(biobenzin, bionafta),...

0/0
1.4.2012 10:37

truthspeaker

vždycky se najde nějaký blbec

který bude tvrdit, že černá je bílá a že to dělá pro dobro všech.

0/0
1.4.2012 10:31

kvedlal

A teď tu o tom, jak elektromobil

s touto rychlostí měl dojezd 1000 km. ;-D;-D;-D;-D

0/0
1.4.2012 9:10

petrolhead

Elektromobil na ledu překonal hranici 250 km/h

došly vymrzlý baterky, tak ho postavili na vrchol ledovce a šťouchli do něj? :-)

0/0
1.4.2012 9:09

jan.banos

že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Jak dlouho předtím stál na mrazu (alespoň v -10°C) ?

Na léto elektromobil klidně, ale v zimě nehodlám v autě mrznout.

0/0
1.4.2012 1:52

pečlivý čtenář

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Elektromobil je méně náchylný na velké rozdíly a extrémy teplot. Jak to již několik let dokazují MERy na Marsu ;-)

0/0
1.4.2012 2:59

wanad

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Za podmínek na Marsu možná. Na planetě zemi mají ale lithiové akumulátory problém s poskytováním energie za mrazu;-) 

Článek mi připadá jako povedený aprílový žertR^

+2/0
1.4.2012 8:46

pečlivý čtenář

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Hehe, tak na Marsu, kde -10 je letní pařák to funguje, ale na Zemi nee? Nízké teploty vedou k poklesu kapacity, ale nikoliv ztrátě funkčnosti. Navíc Lithium-Intový akumulátor je sakra široký pojem. Např. kombinace Lithium-Titan má provozní rozpětí teplot standartně 200K až 350K. Tedy dalece za rozpětím, při kterém je schopen pracovat a hlavně startovat benzínový motor (o dieselu nemluvě).

0/0
1.4.2012 10:56

wanad

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Tvé tvrzení: "Elektromobil je méně náchylný na velké rozdíly a extrémy teplot." nelze zevšeobecňovat příkladem "Jak to již několik let dokazují MERy na Marsu ;-)".

Elektromobilem totiž může být i elektromobil poháněný trakčními olovnatými akumulátory. A ty jsou sakra náchylné na extrémní nízké teploty pod nulou na planetě Zemi.

Na Marsu, kde -10 je letní pařák, je třeba vzít v úvahu i neexistující tlak atmosféry;-)

0/0
1.4.2012 11:22

pečlivý čtenář

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

A ten tlak má jaký vliv? (navíc atmosféra tam je, takže existuje)

0/0
1.4.2012 11:57

wanad

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Když považujež cca 100x nižší tlak na Marsu - ve srovnání se Zemí - za tlakRv

Jaký má vliv?

Minimálně se blbě nehehtat.

Může to být důvod, že na Marsu, kde -10 je letní pařák to funguje, ale na Zemi nee;-)

0/0
1.4.2012 12:14

pečlivý čtenář

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Otázku jsem položil rétoricky, věděl jsem, že Jste vedle jak ta jedle. Pokud vycházíte z předpokladu, že s klesajícím tlakem klesá teplota varu vody a tedy, že za nízkého tlaku jsou efekty nízkých teplot mírnější, tak to Vám rovnou řeknu, tento předpoklad je zcela mylný. Efekt teploty na elektrolytické reakce v akumulátoru je zcela nezávislý na okolním tlaku. Ostatně, zcela logicky je akumulátor MERů hermeticky izolován od okolní

A 100x nižší tlak je pro fyzika stále tlak.Víte, že to odpovídá výšce cca 26km na Zemi? Vcelku bezproblémová výška pro mnohá letadla a ty na jiném principu, než vztlaku nefungují. A kde je vztlak, je i tlak ;-)

0/0
1.4.2012 14:09

wanad

S klesajícím tlakem klesá teplota varu vody?

Už absoloventi základní školy přece znají Papinův hrnec. A v něm se stoupajícím tlakem klesá teplota varu vody;-). Ale tak to platí jen u krystalů, že, jak se studenti dozví při dalším vzdělávání.

100x nižší tlak je pro fyzika stále tlak. Může to klidně odpovídat výšce cca 26km na Zemi, což je vcelku bezproblémová výška pro mnohá letadla a ty na jiném principu, než vztlaku nefungují. Kde je vztlak, je i tlak.

Problém ovšem nastane s vlivem tlaku na skupenství, což ovlivní tekutost elektrolytu. To je příčinou, že elektrochemické akumulátory na Zemi mají za mrazu sakra problém.

A ten 100násobný rozdíl tlaku na Zemi a Marsu může být právě příčinou, že elektromobily na Marsu, díky vyšší tekutosti elektrolytu, fungují nehledě na velké rozdíly a extrémy teplot;-)

0/0
1.4.2012 15:38

wanad

Re: že elektrovůz je spolehlivý jak v mrazivém počasí

Beru zpět ten Papinův hrnec. I mistr tesař se někdy utne.

Mně jste k tomu dostal argumentem: 100x nižší tlak je pro fyzika stále tlak. Může to klidně odpovídat výšce cca 26km na Zemi, což je vcelku bezproblémová výška pro mnohá letadla a ty na jiném principu, než vztlaku nefungují. Kde je vztlak, je i tlak.

Ano, problém ovšem nastane s vlivem tlaku na skupenství, což ovlivní tekutost elektrolytu, což zvýší jeho odpor a snižuje kapacitu akumulátoru. To je příčinou, že elektrochemické akumulátory na Zemi mají za mrazu sakra problém.

A ten 100násobný rozdíl tlaku na Zemi a Marsu může být právě příčinou, že elektromobily na Marsu, díky vyšší tekutosti elektrolytu, fungují nehledě na velké rozdíly a extrémy teplot;-)

0/0
1.4.2012 17:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.