Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nissan zavede řízení po drátě, obejde přitom současnou legislativu

Již příští rok by se v některém z modelů luxusní značky Infiniti měl objevit systém řízení po drátě. Volant a kola tedy nebudou mít mechanické spojení, což prý povede ke komfortnější a bezpečnější jízdě. Kvůli zákonům ale bude muset ponechat záložní řešení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a51n 66Č31e19r44n66ý 9764730460960

muhehe

0/0
22.11.2012 9:58

P13e36t94r 21H67e42j89h49a80l 4781104698567

Co v autě není se nepokazí

Je to stará pravda, která platí pro všechny ostatní systémy.

Z šlánku chápu, že jedna jednotka bude snímat volant, druhá zatáčet, třetí zálohovat řídící tyč, čtvrtá filtrovat zpětnou odezvu, pátá vracet reakci a šestá korigovat stavy jako boční vítr.

Takže řidič bude často bez zpětné odezvy, to znamená, nebude vědět spostu informací. Ona taková věc, že na náledí nebo sněhu fouká boční vítr a jakou má sílu asi k ničemu není....

+6/0
22.11.2012 6:35

D31a40v52i33d 96J11a39n54s72a 5241433769120

Pokud tedy tomu dobře rozumím, staré řízení v autě zůstane, jen bude nějakou spojkou (elektricky ovládanou) odpojené od kol, ale navíc přibudou 3 řídící jednotky, dva elektromotory na řízení, jeden elektromotor na volantu (zpětná odezva), nějaký snímač polohy kol a polohy volantu. A to vše má sloužit k tomu, aby měl člověk horší odezvu od vozovky, protože se nebudou přenášet rázy vozovky od kol. 8-o

+4/0
21.11.2012 23:54

A65l97e73x66a51n49d85r 92K14o60s59t96k47a 5979866489606

Ovšem fly by wire se jaksi začalo používat z jediného důvodu: V letadle o váze 100 či 200 tun by na zadupnutí pedálu (pokud by šlo jen o mechanický přenos síly) nestačil ani slon. A než přidávat do mechaniky posilovače bylo jednodušší přenést povel po drátě a na místě určení instalovat hydrauliku. O nic jiného nejde a nešlo.

+6/−1
21.11.2012 22:31

Z71d65e60n62e22k 36V34r50b49a 8959625623397

Ne tak docela. Ovládací síla na řídící plochy je překvapivě malá, i když samozřejmě u

velkých letadel to již bez posilovačů jde jen velmi obtížně. V letadle ale podobné systémy byly již dávno, protože to bez nich prostě nešlo.   Starý známý Yaw Damper, aneb tlumič bočních kmitů a další. Velká letadla dnes připomínají principem řízení spíše modely. Zatímco u auta volant ovládá maximálně kola, u letadla se zatáčí křidélky, ale do toho se vysouvají při ostřejších zatáčkách spojlery na vnějším křídle a pro správně zaletěnou zatáčku se hýbe i se směrovkou. Navíc třeba spojler není jeden, ale je jich několik, na B747 je směrovka ze dvou segmentů atd. Těch ovládacích prvků je prostě na velkém letadle příliš mnoho, aby to šlo mechanicky spojit a čistě mechanicky realizovat proměnlivé vazby mezi jednotlivými prvky. Navíc vzniká i potřeba letadlo "chránit" před neadekvátními zásahy pilota do řízení. Proto to dnes řídí počítače a pro pilota vlastně "emulují" jednoduché letadlo.

+1/0
24.11.2012 21:20

M44a65r75t91i74n 24P37u59c83h63e27r78n91a 9367580129527

Proste se ty jednotlive funkce mixuji... Diky tomu muzeme stavet nove konstrukce letadel napr stealth bombardery (delta kridlo), ty by bez mixu litali hodne blbe... Zpatky k autum - tam mi staci stare dobre servo, myslim ze maji vyrobci dost prostoru k inovacim s elektrickym posilovanim...

0/0
25.11.2012 10:24

T15o21m51á76š 25Ž49i52t70n49ý 6261110531321

Co v autě není - nepokazí se.

Naopak co tam je namontováno zbytečně - dříve či později za to v servisu zaplatíte majlantRv

+12/−1
21.11.2012 16:07
Foto

P40e73t48r 96Š61r81a31i93e73r 9463442162757

Přátelé konzervativci, měli byste si uvědomit, že elektronická část zařízení je naopak poruchová nejméně. Nejvíce se kazí mechanické věci. Jiná věc je, že elektronika nás obklopuje skoro všude a tak často ani není šance, aby se pokazil mechanický díl, který by byl sice poruchovější ale v současných zařízeních už není...;-)

+1/−6
21.11.2012 15:51

T97o94m56á41š 23Ž89i92t20n56ý 6281690841281

Hmm... Tak proč 120ka škodovka jezdila 25let (dokud ne nezměnila v červenohnědý prach ;-D) a fabie je po 5 letech zralá na (v lepším případě) generálku?

+7/−1
21.11.2012 16:08

J26a33n 30K34r96k 1351157613332

protoze se 120 se nejelo 5000km rocne prumernou rychlosti 40km/h a s fabii mnohem vice daleko rychleji

+3/−6
21.11.2012 16:29

M79a58r40t73i17n 70K48a50r57á24s18e12k 9218603218828

Protoze skodovka za tech 25 let najela ani ne polovinu toho co fabie za tech 5, nemluve o tom, jak se lidi starali o auta driv a jak ted

+1/−3
21.11.2012 22:28

M55i78r22a 43J65a97n72í49k 5483184105245

proc  nadavate na elektroniku, ano je to vec ktera se muze porouchat, ale to vsichni jezdite v uazu ktery mel elektricky snad jen svetla? Kdyby vsichni vyvojari resili co kdyby se nahodou neco, tak furt jezdime na odrazedlech. Driv byl volant pevne spojen s "koly" a vsadim boty, ze kdyz nekdo navrhl, ze tam da kloub kvuli bourackam, resilo se, co kdyz kloub povoli. a takovych pripadu je stovky.

0/0
21.11.2012 14:23

J74a51n 27B45u49c23h22a61r 9259531612246

Elekronika + Nissan = vražedná kombinace.

Poté, co je Nissan pod Renaultem, je po jeho spolehlivisti veta. Přetechnizovaná., poruchová auta, plná elektroniky, která se často kazí a opravy jsou velmi drahé. Příkladem budiž Nissan Primera - v první generaci jedno z nespolehlivějších aut (pod Nissanem), poté naopak jedno z nejvíce poruchových aut (pod Reanultem) a to tak, že museli ukončit výrobu.

+3/−3
21.11.2012 13:52

J79a74c74k 16O25n94e24i54l49l 7496961605820

Ti úřadové by si měli uvědomit, že klasická tyč volantu je při čelním nárazu smrtící zbraň.

+1/−2
21.11.2012 13:20

A20n81d84r90e35j 97S69o33c74h15a96r 9721622975475

Ne v dnešní konstrukci aut, kdy je tyč dělená klouby a "poskládá se".

+7/−2
21.11.2012 13:45

K59a66r11e26l 97V62a89c32h66u33t 9533922559733

Jojo...v dnešní moderní době už umíme na každý argument vymyslet i pádný protiargument! ;-)

+1/−4
21.11.2012 14:56

A35n53d65r62e19j 12S40o76c34h28a63r 9531552105685

Slova o smrtící zbrani ve formě tyče řízení nebyla argumentem, ale holým nesmyslem.

+1/0
23.11.2012 8:06

D19a52v42i26d 16J89a81n95s43a 5841763309580

Jakákoliv elektronika v autě je zvýšení poruchovosti vozu. A pokud jde o brzdy a řízení, tak na to elektroniku nepustím. Stačí problémy s elektronickým plynem, se selháním ESP a ABS v krizových situacích díky chybě v SW. Představa, že se kousne ŘJ a během jízdy se ŘJ restartuje nebo se na displayi auta objeví hláška, došlo k neočekávané chybě a program řízení vašeho vozu bude ukončen, prosím zastavte jakmile to bude možné a zavolejte servis. Děkuji, ale to už jsem zažil u Forda a nechci to zažít znovu.

+3/−1
21.11.2012 12:40

R27a66d80k14o 24S59ü49t61t40ö 8201528941175

Mam Forda, takze ma zaujima, co si zazil.

0/−1
21.11.2012 12:53

D82a42v82i62d 53J17a89n62s57a 5801213769490

Problikávání palubní desky je standard, prostě se občas ŘJ kousne a restartuje. Ale na to na co jsme dojel byl blbě udělaný EGR, který již v době koupě vozu jako nového nefungoval správně. Auto občas ztrácelo výkon. Dokonce jsem byl s autem na brzdě na Jarově, kde také technik říkal podle grafu že auto není v pořádku. Ale když jsme graf zaslal na FMC (zastoupení Forda v ČR), tak mi mi tvrdili, že je vše v pořádku a blahopřáli mi k 2% výkonu navíc. V době, kdy auto mělo najeto cca 40tis.km jsem jel na dovolenou do Skandinávie a ještě před dovolenou jsme nechal auto znovu zkontrolovat ve značkovém servisu. Prý vše v pořádku. Ale někde za Kirunou (za polárním kruhem) auto přestalo jet a rozsvítila se kontrolka, že je závada v motoru. Volal jsem na Ford, ale ti nevěděli a poslali mne k nejbližšímu servisu Ford. Jenže ten byl přes 800km daleko. A tak jsme vždy chvíli jeli, dokud se kontrolka nerozsvítila a auto nepřestalo jet. Vždy po vypnutí a nastartování motoru to chvíli jelo...

0/0
21.11.2012 14:21

D83a52v56i31d 77J41a81n80s58a 5661463589390

... V servisu v Trondheimu si s tím vůbec nevěděli rady. Tak jsme tak doskákal až do Čech. Tady to v servisu připojili na diagnostiku a řekli, že je vadný EGR a že se to ve 40tis.km stává. Zjistil jsem, že natekla voda do odporového snímače polohy EGR ventilu (položka tak za 200Kč). Jenže Ford tento snímač samostatně nevede a tak jsem musel vzít repasovaný EGR za cca 9000Kč. Kdybych si starý nechal, musel bych zaplatit ještě 1500Kč navíc. Naštěstí to nakonec udělali na garanci zdarma. Ve 120tis.km odešel EGR znovu a to už jsem platil. Závada stejná. S Fordy jsem skončil, ten přístup servisu a FMC mne odradil. Ani se mi za problémy ve Skandinávii neomluvili a náklady na volání a servis v Trondheimu neuhradili. 8-o

0/0
21.11.2012 14:22

L95u60d17v77í42k 88G30a97j16d49o23š80í40k 2695403944692

Z toho plyne ponaučení - nejezdit do Skandinávie... :-)

Jinak pokud jste s tou poruchou dojel ze Skandinávie až do Čech, tak to asi zas zásadní nebylo, že?

0/−5
21.11.2012 14:48

D85a69v37i74d 74J96a14n18s42a 5201233369340

Znamenalo to asi 300x zastavit, vypnout motor a znovu nastartovat. Vždy když se rozsvítila kontrolka šlo auto do nouzového motoru, to znamená, že ztratilo výkon a nejelo. Současně se zvýšila spotřeba a doba jízdy trvala výrazně déle. A to jenom proto, že se servis nevěnoval kontrole vozu jak měl a nezjistil závadu EGR i když na to vše včetně grafu motoru ukazovalo. Znamenalo to v podstatě velké problémy na dovolené a omezení aktivit. Když to vezmu i z tohoto pohledu, tak jsem díky neschopnosti servisu utrpěl i další škodu, protože dovolená musela být ukončena dříve.

0/0
21.11.2012 17:47

L74i45b14o24r 20J38a55n78e48č31e55k 4505765125431

Z tohoto uhlu pohledu by me zajimalo, ktera znacka aut je OK. Asi zadna:-)

0/0
21.11.2012 17:08

D50a46v71i50d 84J87a80n75s30a 5641303639120

Jsou dva způsoby fungování. Buď se vyrobí kvalitní a spolehlivé auto nebo se udělá méně kvalitní (u toho Forda to je jasná technická chyba v tom snímači), ale pak se zajistí hustá servisní síť a dostatečná záruka (3-5let). V mém případě totiž nešlo ani o opotřebení ani o vadný kus, to byl problém špatně navrhnutého řešení ve snaze snížit výrobní cenu ventilu. A totéž se může stát i s tím řízením. :-/

0/0
21.11.2012 17:50

P69a98v77e17l 71S81t73a76v76j26a58n11í49k 1900466480801

Mám prastarou Hondu Legend, ročník 2002. Najeto přes 300 tisíc km. Měněna přední spodní ramena, zadní díl výfuku a xenonová žárovka. Brzdy nepočítám, to je spotřebák. Ostatní je původní, všechny kontrolky blinkají tak jak mají v popisu práce. A furt to jezdí, jiné auto budu kupovat v létě jen z divného pocitu, že je to tak staré.

0/0
21.11.2012 21:32

P33ř96e93m70y67s94l 48C71h50u46r93a68v82ý 9592897748533

ano, oni v článku píší, že se bude potřeba vypořádat s předsudky řidičů.

0/0
21.11.2012 14:16

R19a48d52e48k 77J94a38n65č72a30ř23í49k 7451954438

Já jsem v tomto strašný konezrvativec, ale prostě jsem rád, že ve svém autě mám elektroniky ještě minimum, děsí se toho až si budu muset kupovat nové auto, co si koupím. Stačí, že už jsem 2x zůstal stát se služebním autem, kterému dlouhodobě blbne nějak elektronika, uprostřed silnice.

+1/−1
21.11.2012 10:52

A37n49d40r32e68j 41S11o14c39h44a31r 9441792185935

A proč jsi nezajel ke krajnici ;-)?

+6/−6
21.11.2012 10:58

M66i67r36a 95J81a96n94í41k 5543124655155

chapu vtip, davam plus..:)

+2/0
21.11.2012 14:11

M93a73r35t32i14n 49S59o41u42š28e67k 8158223179445

V letectví rychle postupující věc. Vojenská letadla se dokonce staví záměrně nestabilní a bez kopce elektroniky by se ani neodlepila od země.

.

Dost mi vadí, že automobilový průmysl výrazně zaostává za vývojem techniky. Existují krabičky do kapsy s výkonem dřívějších výpočetních center, s rozpoznáváním hlasu, funkcemi dřívějšího televizního přenosového vozu a neuvěřitelnými možnostmi. Tyto krabičky se nazývají mobily, jsou veliké akorát do dlaně a stojí od 6 000 do 12 000 Kč.

.

Na druhé straně stojí zaostalý automobilový průmysl, svázaný nesmyslnými předpisy a každý trapný kousek automatizace stojí neuvěřitelné příplatky.

+5/−6
21.11.2012 10:27

F23r14a56n59t57i57š78e63k 54M23o49s24s 8452423189849

Pro vás "zastaralé věci" se používají nejen v automobilovém průmyslu, ale třeba i v automatizaci. Resp. všude tam, kde je potřeba určitá míra spolehlivosti ;-)

+4/−2
21.11.2012 10:46

A30n13d35r17e39j 14S21o26c94h29a75r 9601472105305

Jako že v letectví, které je před automobilovým průmyslem ve značném náskoku, není třeba spolehlivosti?

+3/−2
21.11.2012 10:59

P82a73v62e80l 36Z97a51j17í56č24e20k 8794190646340

trosku jinak... klidne se muzou delat auta ktere budou technologicky vyspela... ale taky jejich servis bude nekde jinde a za jine ceny... navic spousta lidi se na takovy servis vykvakne dokud neco neupadne v tomto pripade to muze mit fatalni dusledky

+2/−2
21.11.2012 11:54

J23a97n 34R42i46c11h85t10e14r 7195910401642

Což už je ale ryze jejich problém. Sevis bude drahý dokud toho bude málo. Až to bude běžné, bude i servis levný. A upřímně řečeno, brzy musí dojít k tomu, že bude levnější přehrát firmware než vyměnit kus auta.

+2/−1
21.11.2012 12:47

P38a80v28e25l 53Z91a65j49í82č61e80k 8864770956780

Trosku zapominate na to ze cim bude system sofistikovanejsi tak tim bude mensi skupina lidi kteri se snim dokazi vyporadat. Navic cim bude system user friendly k pripadnym opravarum tim vice chyb v nem bude...

0/−1
21.11.2012 12:56

P91ř28e33m12y60s69l 16C77h35u14r62a28v96ý 9732587708443

To je nesmysl. Elektronika už dens je mnohem levnější než jakákoliv mechanická součástka. Dovedu si představit, že výměna servo motoru, nebo i řídicí jednotky vyjde levněji, než třeba výměna tyče řízení.

+1/−2
21.11.2012 14:19

V66á86c78l75a94v 93S35v27o97b84o40d46a 3531559680150

tak to fakt levněji nevyjde :D

+1/0
21.11.2012 14:32

J17a17k84u85b 89Š78a93f32a13n92d21a 7905727671741

No jo. To je pravda. Já už měnil tyč řízení asi 3x.

0/0
21.11.2012 14:36

P33a89v45e29l 90S27t12a95v34j96a84n62í84k 1740406800581

Například švihadla jsou výrobně dražší, než elektrické stahování oken.

+1/0
21.11.2012 21:35

P93e23t89r 66H72e84j53h86a91l 4551724128827

Ano, ale elektrické ovládání dostanete za příplatek

Připomíná mi to trojnásobně dražší CD proti kazetám, nebo DVD proti VHS. S výrobními náklady to také nemělo nic společného.

0/0
22.11.2012 6:42

J44a53k39u19b 16Š56a18f35a76n87d14a 7205607871151

U letadel není až tak rozhodující cena (v ceně letadla se to naprosto ztratí) a navíc vzhledem k rozměrům letadla je problém s mechanickým přenosem u klasického systému. U letadel je to tedy naprosto logické. U auta, kde mám volant metr od nápravy v tom moc přínos nevidím.

+4/0
21.11.2012 14:38

P26e19t56r 71H21o62f95m58a77n18n 6609144905420

To bych ani nerekl. Spis jde o to, ze lidi proste bavi ridit. Nebyl by problem udelat automobiloveho autopilota, ktery by na dalnici ridil, kontroloval vzdalenosti, max. rychlost, plynulost atd., ale nebyla by po tom poptavka. To se radeji budeme vyblikavat, vybrzdovat, delat mysky a prekracovat max. rychlost.

+1/0
21.11.2012 16:54

D98a70v39i93d 50J62a40n32s75a 5671833729320

Stačí zvážit cenu vozu a cenu letadla. Náklady na vývoj a výrobu aut se dlouhodobě snižují a spolehlivost auta tedy bude úplně někde jinde než spolehlivost letadel.

+1/−1
21.11.2012 12:42

A26n35d85r55e22j 95S48o69c81h98a10r 9891302475945

No to je tedy logika ;-D.

+1/−5
21.11.2012 13:07

O61n10d55ř51e26j 92S77t26a74r26o20c35h 5740933432874

No to je celkem logika. V analogii k letadlu - jestli bude potřeba po každé jízdě zavézt auto do garáže, tam na šroubky rozebrat, znovu složit a třikrát přezkoušet motor, tak to bude stát takovou dardu, že to prostě nikdo dělat nebude. A z aut se stanou Barmské aerolinky.

+2/−2
21.11.2012 13:42

A87n48d39r79e33j 91S61o47c17h52a71r 9261712385135

Letadlo je třeba po každém letu do šroubku rozebrat?

0/−3
21.11.2012 13:45

P74ř22e41m56y38s48l 19C20h39u11r70a73v75ý 9482207228513

Myslíte si, že je na světě více aut, nebo letadel? Takže porovnávat jejich cenu je nesmysl. Vývoj v automobilkách může být klidně řádově držší než v letectví (Nevím jestli to tak je, nepátral jse)

0/0
21.11.2012 14:22
Foto

P91e11t41r 24Š80r31a46i46e77r 9943762612267

Nojo, jenomže v leteckém průmyslu soutěží de facto jen Boeing a Airbus (a špičkových vojenských značek je taky jen pár) a elektroniku není při ceně letadla (natožpak vojenského) problém vícenásobně zálohovat, zatímco zde se pere hejno kohoutů...;-)

0/0
21.11.2012 15:45

J38a56n 73R98i36c14h96t82e17r 7855640741272

Všichni se tu dohadují o tom, jak to bude nebo nebude nebezpečné. Upřímně si myslím, že žádná firma si nedovolí pustit do výroby auto, které by zabíjelo lidi. To už by si asi neškrábli. Jestli to bude nebo nebude pohodlné a dostatečně reaktivní se uvidí až se to mezi lidi dostane. Určitě to bude na vyšší úrovni než feedback do volantů k PC. Já bych se toho a priori nebál.

V článku je ale mnohem zajímavější informace než řízení po drátě, která s tématem souvisí jen okrajově. Nissan na Standfordu sponzoroval vývoj dané technologie. Tak o tom se nám u nás může jenom zdát. Takhle to totiž má fungovat. Firma chce něco vyvinout, tak si zaplatí výzkum. U nás to funguje tak, že stát cpe peníze firmám, aby si mohly zaplatit výzkum a nemusely do toho cpát svoje peníze (nemluvě o tom, že případný zisk je pak pochopitelně jejich). Výsledek - značná část těchto peněz mizí kdesi v nenávratnu místo toho, aby se dostala k vědcům.

+3/−2
21.11.2012 9:53



Najdete na iDNES.cz