Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nissan zavede řízení po drátě, obejde přitom současnou legislativu

Již příští rok by se v některém z modelů luxusní značky Infiniti měl objevit systém řízení po drátě. Volant a kola tedy nebudou mít mechanické spojení, což prý povede ke komfortnější a bezpečnější jízdě. Kvůli zákonům ale bude muset ponechat záložní řešení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21a97n 61Č22e51r63n21ý 9324870400910

muhehe

0/0
22.11.2012 9:58

P90e13t84r 10H69e20j52h72a74l 4311834648577

Co v autě není se nepokazí

Je to stará pravda, která platí pro všechny ostatní systémy.

Z šlánku chápu, že jedna jednotka bude snímat volant, druhá zatáčet, třetí zálohovat řídící tyč, čtvrtá filtrovat zpětnou odezvu, pátá vracet reakci a šestá korigovat stavy jako boční vítr.

Takže řidič bude často bez zpětné odezvy, to znamená, nebude vědět spostu informací. Ona taková věc, že na náledí nebo sněhu fouká boční vítr a jakou má sílu asi k ničemu není....

+6/0
22.11.2012 6:35

D36a39v22i82d 43J75a29n58s59a 5291883329300

Pokud tedy tomu dobře rozumím, staré řízení v autě zůstane, jen bude nějakou spojkou (elektricky ovládanou) odpojené od kol, ale navíc přibudou 3 řídící jednotky, dva elektromotory na řízení, jeden elektromotor na volantu (zpětná odezva), nějaký snímač polohy kol a polohy volantu. A to vše má sloužit k tomu, aby měl člověk horší odezvu od vozovky, protože se nebudou přenášet rázy vozovky od kol. 8-o

+4/0
21.11.2012 23:54

A89l43e26x35a91n53d34r 14K59o52s93t94k89a 5559136209616

Ovšem fly by wire se jaksi začalo používat z jediného důvodu: V letadle o váze 100 či 200 tun by na zadupnutí pedálu (pokud by šlo jen o mechanický přenos síly) nestačil ani slon. A než přidávat do mechaniky posilovače bylo jednodušší přenést povel po drátě a na místě určení instalovat hydrauliku. O nic jiného nejde a nešlo.

+6/−1
21.11.2012 22:31

Z92d36e42n13e84k 22V51r37b88a 8229205423417

Ne tak docela. Ovládací síla na řídící plochy je překvapivě malá, i když samozřejmě u

velkých letadel to již bez posilovačů jde jen velmi obtížně. V letadle ale podobné systémy byly již dávno, protože to bez nich prostě nešlo.   Starý známý Yaw Damper, aneb tlumič bočních kmitů a další. Velká letadla dnes připomínají principem řízení spíše modely. Zatímco u auta volant ovládá maximálně kola, u letadla se zatáčí křidélky, ale do toho se vysouvají při ostřejších zatáčkách spojlery na vnějším křídle a pro správně zaletěnou zatáčku se hýbe i se směrovkou. Navíc třeba spojler není jeden, ale je jich několik, na B747 je směrovka ze dvou segmentů atd. Těch ovládacích prvků je prostě na velkém letadle příliš mnoho, aby to šlo mechanicky spojit a čistě mechanicky realizovat proměnlivé vazby mezi jednotlivými prvky. Navíc vzniká i potřeba letadlo "chránit" před neadekvátními zásahy pilota do řízení. Proto to dnes řídí počítače a pro pilota vlastně "emulují" jednoduché letadlo.

+1/0
24.11.2012 21:20

M83a95r76t49i29n 19P55u48c38h40e39r53n75a 9857270879527

Proste se ty jednotlive funkce mixuji... Diky tomu muzeme stavet nove konstrukce letadel napr stealth bombardery (delta kridlo), ty by bez mixu litali hodne blbe... Zpatky k autum - tam mi staci stare dobre servo, myslim ze maji vyrobci dost prostoru k inovacim s elektrickym posilovanim...

0/0
25.11.2012 10:24

T29o26m48á96š 35Ž61i88t26n14ý 6301740971121

Co v autě není - nepokazí se.

Naopak co tam je namontováno zbytečně - dříve či později za to v servisu zaplatíte majlantRv

+12/−1
21.11.2012 16:07
Foto

P40e24t70r 28Š68r97a27i50e36r 9933642232637

Přátelé konzervativci, měli byste si uvědomit, že elektronická část zařízení je naopak poruchová nejméně. Nejvíce se kazí mechanické věci. Jiná věc je, že elektronika nás obklopuje skoro všude a tak často ani není šance, aby se pokazil mechanický díl, který by byl sice poruchovější ale v současných zařízeních už není...;-)

+1/−6
21.11.2012 15:51

T95o13m59á19š 36Ž34i49t46n92ý 6931930441571

Hmm... Tak proč 120ka škodovka jezdila 25let (dokud ne nezměnila v červenohnědý prach ;-D) a fabie je po 5 letech zralá na (v lepším případě) generálku?

+7/−1
21.11.2012 16:08

J44a87n 33K24r87k 1801507353982

protoze se 120 se nejelo 5000km rocne prumernou rychlosti 40km/h a s fabii mnohem vice daleko rychleji

+3/−6
21.11.2012 16:29

M25a81r57t27i29n 69K12a92r31á83s83e71k 9658853658948

Protoze skodovka za tech 25 let najela ani ne polovinu toho co fabie za tech 5, nemluve o tom, jak se lidi starali o auta driv a jak ted

+1/−3
21.11.2012 22:28

M93i49r57a 65J47a29n76í83k 5203624395275

proc  nadavate na elektroniku, ano je to vec ktera se muze porouchat, ale to vsichni jezdite v uazu ktery mel elektricky snad jen svetla? Kdyby vsichni vyvojari resili co kdyby se nahodou neco, tak furt jezdime na odrazedlech. Driv byl volant pevne spojen s "koly" a vsadim boty, ze kdyz nekdo navrhl, ze tam da kloub kvuli bourackam, resilo se, co kdyz kloub povoli. a takovych pripadu je stovky.

0/0
21.11.2012 14:23

J21a16n 82B71u37c95h86a77r 9619181152786

Elekronika + Nissan = vražedná kombinace.

Poté, co je Nissan pod Renaultem, je po jeho spolehlivisti veta. Přetechnizovaná., poruchová auta, plná elektroniky, která se často kazí a opravy jsou velmi drahé. Příkladem budiž Nissan Primera - v první generaci jedno z nespolehlivějších aut (pod Nissanem), poté naopak jedno z nejvíce poruchových aut (pod Reanultem) a to tak, že museli ukončit výrobu.

+3/−3
21.11.2012 13:52

J43a10c72k 20O59n84e78i11l66l 7296931405910

Ti úřadové by si měli uvědomit, že klasická tyč volantu je při čelním nárazu smrtící zbraň.

+1/−2
21.11.2012 13:20

A69n61d95r15e73j 16S65o40c83h80a25r 9101212445685

Ne v dnešní konstrukci aut, kdy je tyč dělená klouby a "poskládá se".

+7/−2
21.11.2012 13:45

K98a87r43e84l 44V77a31c47h56u66t 9333352839383

Jojo...v dnešní moderní době už umíme na každý argument vymyslet i pádný protiargument! ;-)

+1/−4
21.11.2012 14:56

A59n91d22r51e78j 67S44o89c72h86a12r 9481482595285

Slova o smrtící zbrani ve formě tyče řízení nebyla argumentem, ale holým nesmyslem.

+1/0
23.11.2012 8:06

D56a19v47i50d 19J11a78n84s18a 5951243479230

Jakákoliv elektronika v autě je zvýšení poruchovosti vozu. A pokud jde o brzdy a řízení, tak na to elektroniku nepustím. Stačí problémy s elektronickým plynem, se selháním ESP a ABS v krizových situacích díky chybě v SW. Představa, že se kousne ŘJ a během jízdy se ŘJ restartuje nebo se na displayi auta objeví hláška, došlo k neočekávané chybě a program řízení vašeho vozu bude ukončen, prosím zastavte jakmile to bude možné a zavolejte servis. Děkuji, ale to už jsem zažil u Forda a nechci to zažít znovu.

+3/−1
21.11.2012 12:40

R49a47d49k80o 81S12ü33t88t12ö 8571428761345

Mam Forda, takze ma zaujima, co si zazil.

0/−1
21.11.2012 12:53

D18a24v55i81d 94J39a71n29s98a 5561853839730

Problikávání palubní desky je standard, prostě se občas ŘJ kousne a restartuje. Ale na to na co jsme dojel byl blbě udělaný EGR, který již v době koupě vozu jako nového nefungoval správně. Auto občas ztrácelo výkon. Dokonce jsem byl s autem na brzdě na Jarově, kde také technik říkal podle grafu že auto není v pořádku. Ale když jsme graf zaslal na FMC (zastoupení Forda v ČR), tak mi mi tvrdili, že je vše v pořádku a blahopřáli mi k 2% výkonu navíc. V době, kdy auto mělo najeto cca 40tis.km jsem jel na dovolenou do Skandinávie a ještě před dovolenou jsme nechal auto znovu zkontrolovat ve značkovém servisu. Prý vše v pořádku. Ale někde za Kirunou (za polárním kruhem) auto přestalo jet a rozsvítila se kontrolka, že je závada v motoru. Volal jsem na Ford, ale ti nevěděli a poslali mne k nejbližšímu servisu Ford. Jenže ten byl přes 800km daleko. A tak jsme vždy chvíli jeli, dokud se kontrolka nerozsvítila a auto nepřestalo jet. Vždy po vypnutí a nastartování motoru to chvíli jelo...

0/0
21.11.2012 14:21

D36a80v16i13d 54J64a29n30s50a 5341473319660

... V servisu v Trondheimu si s tím vůbec nevěděli rady. Tak jsme tak doskákal až do Čech. Tady to v servisu připojili na diagnostiku a řekli, že je vadný EGR a že se to ve 40tis.km stává. Zjistil jsem, že natekla voda do odporového snímače polohy EGR ventilu (položka tak za 200Kč). Jenže Ford tento snímač samostatně nevede a tak jsem musel vzít repasovaný EGR za cca 9000Kč. Kdybych si starý nechal, musel bych zaplatit ještě 1500Kč navíc. Naštěstí to nakonec udělali na garanci zdarma. Ve 120tis.km odešel EGR znovu a to už jsem platil. Závada stejná. S Fordy jsem skončil, ten přístup servisu a FMC mne odradil. Ani se mi za problémy ve Skandinávii neomluvili a náklady na volání a servis v Trondheimu neuhradili. 8-o

0/0
21.11.2012 14:22

L38u54d61v15í73k 84G91a63j39d35o11š83í74k 2935493904632

Z toho plyne ponaučení - nejezdit do Skandinávie... :-)

Jinak pokud jste s tou poruchou dojel ze Skandinávie až do Čech, tak to asi zas zásadní nebylo, že?

0/−5
21.11.2012 14:48

D95a17v74i52d 81J98a12n76s56a 5141663899170

Znamenalo to asi 300x zastavit, vypnout motor a znovu nastartovat. Vždy když se rozsvítila kontrolka šlo auto do nouzového motoru, to znamená, že ztratilo výkon a nejelo. Současně se zvýšila spotřeba a doba jízdy trvala výrazně déle. A to jenom proto, že se servis nevěnoval kontrole vozu jak měl a nezjistil závadu EGR i když na to vše včetně grafu motoru ukazovalo. Znamenalo to v podstatě velké problémy na dovolené a omezení aktivit. Když to vezmu i z tohoto pohledu, tak jsem díky neschopnosti servisu utrpěl i další škodu, protože dovolená musela být ukončena dříve.

0/0
21.11.2012 17:47

L38i92b45o89r 54J93a79n20e88č43e26k 4765765535791

Z tohoto uhlu pohledu by me zajimalo, ktera znacka aut je OK. Asi zadna:-)

0/0
21.11.2012 17:08

D54a35v11i42d 83J34a58n70s82a 5561543589370

Jsou dva způsoby fungování. Buď se vyrobí kvalitní a spolehlivé auto nebo se udělá méně kvalitní (u toho Forda to je jasná technická chyba v tom snímači), ale pak se zajistí hustá servisní síť a dostatečná záruka (3-5let). V mém případě totiž nešlo ani o opotřebení ani o vadný kus, to byl problém špatně navrhnutého řešení ve snaze snížit výrobní cenu ventilu. A totéž se může stát i s tím řízením. :-/

0/0
21.11.2012 17:50

P27a80v35e72l 31S74t72a89v38j14a94n95í82k 1850286410351

Mám prastarou Hondu Legend, ročník 2002. Najeto přes 300 tisíc km. Měněna přední spodní ramena, zadní díl výfuku a xenonová žárovka. Brzdy nepočítám, to je spotřebák. Ostatní je původní, všechny kontrolky blinkají tak jak mají v popisu práce. A furt to jezdí, jiné auto budu kupovat v létě jen z divného pocitu, že je to tak staré.

0/0
21.11.2012 21:32

P15ř31e58m95y11s77l 65C57h33u36r78a32v62ý 9432987458523

ano, oni v článku píší, že se bude potřeba vypořádat s předsudky řidičů.

0/0
21.11.2012 14:16

R91a17d18e52k 55J12a80n89č25a31ř15í45k 7101474398

Já jsem v tomto strašný konezrvativec, ale prostě jsem rád, že ve svém autě mám elektroniky ještě minimum, děsí se toho až si budu muset kupovat nové auto, co si koupím. Stačí, že už jsem 2x zůstal stát se služebním autem, kterému dlouhodobě blbne nějak elektronika, uprostřed silnice.

+1/−1
21.11.2012 10:52

A38n56d50r32e10j 40S25o12c68h25a96r 9481922675755

A proč jsi nezajel ke krajnici ;-)?

+6/−6
21.11.2012 10:58

M70i94r60a 40J93a21n32í82k 5593294765165

chapu vtip, davam plus..:)

+2/0
21.11.2012 14:11

M85a56r59t21i32n 87S48o92u16š91e76k 8458213769155

V letectví rychle postupující věc. Vojenská letadla se dokonce staví záměrně nestabilní a bez kopce elektroniky by se ani neodlepila od země.

.

Dost mi vadí, že automobilový průmysl výrazně zaostává za vývojem techniky. Existují krabičky do kapsy s výkonem dřívějších výpočetních center, s rozpoznáváním hlasu, funkcemi dřívějšího televizního přenosového vozu a neuvěřitelnými možnostmi. Tyto krabičky se nazývají mobily, jsou veliké akorát do dlaně a stojí od 6 000 do 12 000 Kč.

.

Na druhé straně stojí zaostalý automobilový průmysl, svázaný nesmyslnými předpisy a každý trapný kousek automatizace stojí neuvěřitelné příplatky.

+5/−6
21.11.2012 10:27

F49r37a57n63t86i31š49e59k 20M84o69s53s 8282163739909

Pro vás "zastaralé věci" se používají nejen v automobilovém průmyslu, ale třeba i v automatizaci. Resp. všude tam, kde je potřeba určitá míra spolehlivosti ;-)

+4/−2
21.11.2012 10:46

A12n32d34r38e55j 18S13o73c59h53a73r 9681782285245

Jako že v letectví, které je před automobilovým průmyslem ve značném náskoku, není třeba spolehlivosti?

+3/−2
21.11.2012 10:59

P29a26v15e82l 54Z11a65j89í84č46e95k 8494360626440

trosku jinak... klidne se muzou delat auta ktere budou technologicky vyspela... ale taky jejich servis bude nekde jinde a za jine ceny... navic spousta lidi se na takovy servis vykvakne dokud neco neupadne v tomto pripade to muze mit fatalni dusledky

+2/−2
21.11.2012 11:54

J30a86n 42R10i73c23h86t47e58r 7405330821132

Což už je ale ryze jejich problém. Sevis bude drahý dokud toho bude málo. Až to bude běžné, bude i servis levný. A upřímně řečeno, brzy musí dojít k tomu, že bude levnější přehrát firmware než vyměnit kus auta.

+2/−1
21.11.2012 12:47

P42a56v79e80l 91Z69a50j36í22č32e28k 8884450426480

Trosku zapominate na to ze cim bude system sofistikovanejsi tak tim bude mensi skupina lidi kteri se snim dokazi vyporadat. Navic cim bude system user friendly k pripadnym opravarum tim vice chyb v nem bude...

0/−1
21.11.2012 12:56

P91ř58e68m76y21s25l 33C86h35u77r53a11v41ý 9782557528313

To je nesmysl. Elektronika už dens je mnohem levnější než jakákoliv mechanická součástka. Dovedu si představit, že výměna servo motoru, nebo i řídicí jednotky vyjde levněji, než třeba výměna tyče řízení.

+1/−2
21.11.2012 14:19

V28á62c56l37a66v 24S56v66o22b17o18d63a 3241209370800

tak to fakt levněji nevyjde :D

+1/0
21.11.2012 14:32

J47a55k10u70b 56Š71a87f19a69n53d13a 7475677181571

No jo. To je pravda. Já už měnil tyč řízení asi 3x.

0/0
21.11.2012 14:36

P65a79v95e70l 82S84t21a35v44j21a19n97í18k 1250326210671

Například švihadla jsou výrobně dražší, než elektrické stahování oken.

+1/0
21.11.2012 21:35

P26e30t93r 32H55e80j74h55a74l 4461664228217

Ano, ale elektrické ovládání dostanete za příplatek

Připomíná mi to trojnásobně dražší CD proti kazetám, nebo DVD proti VHS. S výrobními náklady to také nemělo nic společného.

0/0
22.11.2012 6:42

J19a97k13u59b 51Š83a28f48a53n94d35a 7305657591461

U letadel není až tak rozhodující cena (v ceně letadla se to naprosto ztratí) a navíc vzhledem k rozměrům letadla je problém s mechanickým přenosem u klasického systému. U letadel je to tedy naprosto logické. U auta, kde mám volant metr od nápravy v tom moc přínos nevidím.

+4/0
21.11.2012 14:38

P72e78t93r 47H42o45f31m47a24n34n 6199974315250

To bych ani nerekl. Spis jde o to, ze lidi proste bavi ridit. Nebyl by problem udelat automobiloveho autopilota, ktery by na dalnici ridil, kontroloval vzdalenosti, max. rychlost, plynulost atd., ale nebyla by po tom poptavka. To se radeji budeme vyblikavat, vybrzdovat, delat mysky a prekracovat max. rychlost.

+1/0
21.11.2012 16:54

D18a48v53i22d 32J12a20n93s58a 5721483929280

Stačí zvážit cenu vozu a cenu letadla. Náklady na vývoj a výrobu aut se dlouhodobě snižují a spolehlivost auta tedy bude úplně někde jinde než spolehlivost letadel.

+1/−1
21.11.2012 12:42

A71n35d67r12e89j 31S37o81c94h51a29r 9791752865605

No to je tedy logika ;-D.

+1/−5
21.11.2012 13:07

O88n34d41ř84e95j 33S45t55a81r17o42c56h 5360783302304

No to je celkem logika. V analogii k letadlu - jestli bude potřeba po každé jízdě zavézt auto do garáže, tam na šroubky rozebrat, znovu složit a třikrát přezkoušet motor, tak to bude stát takovou dardu, že to prostě nikdo dělat nebude. A z aut se stanou Barmské aerolinky.

+2/−2
21.11.2012 13:42

A98n49d26r59e21j 55S31o28c76h92a42r 9231952345425

Letadlo je třeba po každém letu do šroubku rozebrat?

0/−3
21.11.2012 13:45

P55ř25e58m14y33s40l 62C95h93u35r78a85v93ý 9572747118133

Myslíte si, že je na světě více aut, nebo letadel? Takže porovnávat jejich cenu je nesmysl. Vývoj v automobilkách může být klidně řádově držší než v letectví (Nevím jestli to tak je, nepátral jse)

0/0
21.11.2012 14:22
Foto

P73e30t30r 39Š58r36a49i43e12r 9223172132897

Nojo, jenomže v leteckém průmyslu soutěží de facto jen Boeing a Airbus (a špičkových vojenských značek je taky jen pár) a elektroniku není při ceně letadla (natožpak vojenského) problém vícenásobně zálohovat, zatímco zde se pere hejno kohoutů...;-)

0/0
21.11.2012 15:45

J32a59n 56R73i85c41h76t73e96r 7895450521312

Všichni se tu dohadují o tom, jak to bude nebo nebude nebezpečné. Upřímně si myslím, že žádná firma si nedovolí pustit do výroby auto, které by zabíjelo lidi. To už by si asi neškrábli. Jestli to bude nebo nebude pohodlné a dostatečně reaktivní se uvidí až se to mezi lidi dostane. Určitě to bude na vyšší úrovni než feedback do volantů k PC. Já bych se toho a priori nebál.

V článku je ale mnohem zajímavější informace než řízení po drátě, která s tématem souvisí jen okrajově. Nissan na Standfordu sponzoroval vývoj dané technologie. Tak o tom se nám u nás může jenom zdát. Takhle to totiž má fungovat. Firma chce něco vyvinout, tak si zaplatí výzkum. U nás to funguje tak, že stát cpe peníze firmám, aby si mohly zaplatit výzkum a nemusely do toho cpát svoje peníze (nemluvě o tom, že případný zisk je pak pochopitelně jejich). Výsledek - značná část těchto peněz mizí kdesi v nenávratnu místo toho, aby se dostala k vědcům.

+3/−2
21.11.2012 9:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.