Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyrobili nevyrobitelnou pneumatiku: spoří i drží zároveň

Společnost Lanxess představila koncept špičkové pneumatiky, která kombinuje úsporný provoz a špičkovou ovladatelnost, což jsou dva parametry, které jsou vlastně "proti sobě". Aby totiž byla pneumatika co nejúspornější, musí být hodně tvrdá, ale pak špatně drží na silnici. Materiálovým inženýrům se neřešitelný problém podařilo vyřešit. Zájem vývojářů se od konstrukce pneumatiky přesouvá k materiálům, že kterých je vyrobena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J68a56n 62F95i26a97l40a 7664807145309

Na naše tankodromy se takové luxusní pneumatiky nehodí, naopak jsou vhodné levné pneumatiky s nízkou životností, průraz na děravé silnici pak tolik nezabolí.

0/0
10.2.2013 17:49

R13a44d80k60o 67S98ü40t80t47ö 8371518421445

Jednu letnu sezonu som jazdil na Michelin Primacy HP 205/55 R16, dalsie dve na GY Eagle F1 GSD3. Rozdiel je to neporovnatelny. Na GY auto drzi lepsie, brzdi lepsie, kontrola trakcie pri akceleracii nema tolko roboty ako v pripade Michelinky. Na suchom povrchu nie su rozdiely velmi velke, sranda zacinala vzdy na vode. Tam, kde na Michelinkach auto slo uz na hranici nedotacaveho smyku, GY mali vzdy este nejaku tu rezervu a zniesli rychlost o 10% vacsiu. Michelinky ma neprijemne prekvapili na dlazobnych kockach za dazda - proste to nebrzdilo. GY nesklamali a aj v takychto problematickych podmienkach brzdili uplne normalne. Za rok jazdenia z tych Micheliniek zliezol 1, maximalne 2 mm dezenu, GY po roku chybala tretina dezenu. Na moje velke pocudovanie sa nezmenila ani spotreba.

Raz som sa zviezol na rovnakom aute s Nankang Ultra Sport 225/45 R18 a opat to bolo o niecom uplne inom - slo to ako motokara a nebolo mozne ho odtrhnut a poslat dverami dopredu. Ak sa podari, tento rok dam uz leto na 18-tkach. Jednu sezonu to podvozok bude musiet vydrzat, potom aj tak planujem auto vymenit.

0/0
6.2.2013 6:48

R93a62d64k62o 20S27ü33t39t67ö 8691568801745

Oprava - Nankangy boli 225/40 R18...

0/0
6.2.2013 6:51

J31a61k49u23b 93M74a12t50ě95j91ů 5965932631485

i kdyby ta pneumatika fungovala tak dobre jak pisou, tak nic neusetrime (mysleno financne), protoze zaplatime vic za pneumatiky a zdrazej nam benzin, aby si vsichni vydelali stejne... :))

+2/−3
6.2.2013 2:19

I18v85o 97J35a26n24á28č11e63k 8423763551632

Fascinuje mě jak se stále objevují lidé, kteří nemají ani ponětí o tom jak funguje tvorba cen. Navíc ani neumíte logicky myslet, pokud budete mít pneu co vám ušetří palivo, tak se zvýšením ceny paliva s ní právě ušetříte více než pokud byste měl pneu s vyšší spotřebou.

0/−2
7.2.2013 8:48

L76i77b40a 34R42u76s39n92á97k 2690674685561

Dobrý, ale jak to u podobných PR článků bývá, relaita bude tak někde kolem 50 %. Bude to pravděpodobně tak drahé, že nikdo nebude mít zájem takové pneu kupovat.

+2/−3
5.2.2013 19:27

J77a25n 53K68r44p40e65c 5566293974162

tipnul bych si že je vyvinutá ve spolupráci s Yokohama. Tohle je mírně pozměněný design Parada (2)

+2/−1
5.2.2013 19:10

M45a47r20c31e59l 60P27a72v23l71í70k 7391544738919

ak by to bolo tak, potom sa dá tvrdeniam veriť. po osobnej skúsenosti tvrdím, že stará pneu yokohama je lepšia ako nová michelin!

+4/0
5.2.2013 19:41

K48a84r34e13l 92B73a18r98t84a64k 9466751395916

Pšt, hlavně ne nahlas! Kdo by pak kupoval, letní, zimní, do lesa, na led, do vody a na sucho. Takovou dobu trvalo, než jsme ty lidičky zpracovali a teď tohle:-(. Pochopitelně výjimky jsou, ale o těch 90% by bylo škoda přijít;-D

+5/−9
5.2.2013 16:08

S24t45e56p79a33n 88T93o65t18h 8428479525948

No do lesa s timhle vzorkem.... asi ne...

+2/0
5.2.2013 16:11

M54i83c16h84a98e94l 51M91e80n31s26i14k 8421376480352

No, zůstal bych klidný.

Jen se rozhlédni, kolik těch tvých "výjimek" ;-D jezdí v zimě na letních nebo na tzv. univerzálkách (synonymum pro "blbý v každém počasí a na každém povrchu").

Nejlépe značky Wan-Ťon-Ming či podobně znějící.

0/0
6.2.2013 0:10

K65a23r83e86l 79B98a36r24t59a30k 9846961815766

Já klidný jsem. Jen se bavím, jak to všechno baštíte;-D

+1/0
6.2.2013 12:51

J90i65n49d78ř62i25c77h 78Š47k80o87p10e43k 4235401740905

já označuji celoroční (univerzální) pneu pro osobní auta jako pneu spojující nevýhody zimní a letní pneu :-)

0/0
10.2.2013 15:34

I60v55a40n 51M29a62r64e24k 6554568912

Vypadá jako pneu vyrobená z nouze někde na vesnici v Číně >>>zřejmě to bude taková "bomba" jako ta včera prezentovaná íránská "stíhačka" na jedno použití ? ! ? ! Rv;-D

+3/−7
5.2.2013 15:27

J35a77n 20R53i19e14g39e59l 1644626745322

Jde to vubec vyrobit neco nevyrobitelneho? :] asi ne

+9/−1
5.2.2013 14:25

T57o85m75á13š 98G79r65ä23t83z 2833391337506

Trochu mi tenhle článek připomněl co jsem kdysi slyšel od jednoho učitele ještě na střední škole, že výrobci pneumatik nemají v podstatě žádný problém vyrobit a prodávat pneu se směsí která by měla řádově vyšší životnost a dobrou přilnavost, ale že to vživotě samozřejmě neudělají. Nebo z jiného oboru ale aktuálně ještě, že výrobci slinutých karbidů taky nemají už dnes v podstatě žádný problém vyrobit obráběcí nástroje z karbidů s povlaky které by taky v podstatě zničily jejich i ostatních prodeje :), samozřejmě to může být jedna paní povídala, ale když vám toto řekne přímo jeden z konstruktérů těch nástrojů v Koreji, tak na tom něco přece musí být, kdo jinej by tomu měl víc rozumět :)

+8/−3
5.2.2013 14:20

J51i34ř71í 12S83c64h16w67a85c53h 5686699437894

to jsou pohádky pro "pražáky"....

+1/−4
6.2.2013 0:10

A39n82t79o20n38í85n 33L82e64j53s59e65k 1443889437175

On se otupí i diamant a že je to hodně tvrdý materiál, nic nevydrží věčně. Pokud funguje konkurence, tak je spíše nepravděpodobné, že by si někdo nechával nějaké zásadní vylepšení pro sebe.

+1/−1
6.2.2013 5:41

L50u48k85á12š 67V78a67ň56u79r96a 1675644703423

Ten vzorek mě docela děsí. Sice budou tiché, ale na vodě budou plavat (na tak širokou pneu jedna drážka odvádět vodu nestačí) a ty šikmé drážky zase nebudou moc sedět v zatáčkách (kolo se po nich odvaluje do boku)

+2/−12
5.2.2013 13:03

P16e42t64r 88H36a39n13á73k 9101471272681

Bych řekl, že to neřešili a kdyby tam byly na vzorku kytičky, tak je to asi jedno. Přeci jenom jde o prototyp, kde se demonstruje něco jiného. Dělat ještě na vzorku by byla asi ztráta času a peněz. To si dodělají výrobci pneu.

+17/−3
5.2.2013 13:12

J69a28n 52M28o30h26y33l77a 3128308836408

Konečně někdo, kdo použil při čtení mozek.R^

+6/−1
5.2.2013 15:40

R32i59c25h32a40r41d 27P67o21d32z46i27m10e54k 2621147146

Já bych to neviděl zas tak dramaticky. Navíc tohle je jen prototyp, kde se jedná o směs. Vzorek je víceméně jen ilustrativní.

+6/0
5.2.2013 13:22

J76a47r48o83s98l19a49v 14K60u75b50r40i92c39h84t 2584347665753

No, tak právě vzorek ja ní hodně dobrý. Na vodu právě od oka hodně užitečný.

+1/0
5.2.2013 13:33

J24a80r43o68s29l59a56v 46K80u34b27r74i63c29h73t 2354817445553

Hlavně podobný vzorek mají i Pirelli Zero určený pro F1.. tak asi to na vodě držet bude, když s tím formule lítají 250...

+1/0
5.2.2013 13:34

P33e50t75r 28K78r64á76l 6377276912600

;-D

0/0
5.2.2013 14:48

P68e75t87r 86H89a33n42á78k 9281341512711

No právě. Létají;-D

0/0
5.2.2013 15:37

L67u79k43á11š 86V21a29ň13u13r23a 1775434353473

Jenže P Zero má tři podélné drážky. A nemá ty příčné šikmé. Jen jsem poukazoval na to, že jedna podélná drážka na vodě nestačí.

0/0
5.2.2013 21:57

A61l64e14n52a 32S39i53l30o65n51o86v76á 2382499910134

Rovnoběžný drážky asi nejsou na vodu moc dobrý, spíš naopak. Ty držví vodu v pneumatice a auto pak na ní plave. Důležitý jsou ty drážky co vodu odvádějí pryč.

+1/0
5.2.2013 13:39

L26u30k80á78š 18V48a45ň63u89r25a 1965884573543

Pokud by testovali na suchu, tak bych vzorek neřešil, ale pokud testovali na vodě, tak už má vzorek velký význam. Právě podélné drážky odvádí vodu.

0/0
5.2.2013 19:08

P97e54t60r 51H70a77n74á75k 9121221272471

Tak fyziku jsem měl již docela dávno, ale když ta pneumatika bude mít sníženou deformovatelnost, tak ta zbývající energie se musí pohltit jinde. Mluvím především o různých nerovnostech. Takže buď to bude více ničit silnice nebo tlumiče. Spíše oboje. To není moc ekonomické a ani environmentalistické. Kor u nás v ČR. :-/

+3/0
5.2.2013 12:28

J23i90ř23í 19K81r78a20m10p96l 4566614556396

ono je to jinak. Tou deformovatelností myslí pevnost bočnic, což je rozhodně lepší je mít nedeformovatelné, jinak by nebyly v oblibě nízko profilové gumy. Guma pohlcuje jen část energie. Většinu energie pohlcuje odpružení.

Částečně máte pravdu, ale vliv je velmi malý vzhledem k celku.

+2/0
5.2.2013 12:57

L23u29k50á62š 16V41a64ň71u20r52a 1415254863783

Měl jsem možnost porovnat pneumatiku 205/50 17" a 195/65 15" a musím říct, že ta užší měla nižší spotřebu, jízda byla pohodlnější a jízdní vlastnosti srovnatelné. Nakonec jsem ten 17" disk v jedné z děr přetrhl vejpůl a nízkoprofilové pneu nechci. Teď používám na jiném autě celoroční 215/65 R16 a do českých podmínek to optimální řešení.

+4/−1
5.2.2013 13:00

P24e37t50r 28H67a60n69á34k 9531491792421

No mně občas kamarád vozí vzadu Mazdou a ta má 17. To jsou rázy, že by se z toho jeden pozvracel. A ani vepředu to není nejlepší pro spolucestující. Se ho vždycky ptám, jestli by se někdo neměl podívat na tlumiče. Ale u jiných aut se mně to zdálo O. K. Asi to bude jak pro co.

+1/0
5.2.2013 13:10

M27a77r57c57e51l 91P15a21v56l58í34k 7221954808619

ak tie kolesá neboli v objednávke, tak má podvozok nastavený na iné. pruženie, tlmiče, ...

0/0
5.2.2013 19:47

J74a13r48o80s93l94a10v 95K71u55b38r93i94c68h88t 2744107815723

Tak ono to bude tím, že vyšší pneumatika, když se dobře nahustí, tak má menší plochu ke tření a proto je nižší spotřeba. Hlavně vyšší výška "spotřebuje" více energie do sebe a proto je i jízda pohodlnější. To vidím u nás. Mladí kluci přijdou, že chtějí elektrony v 18 na svoje Golfy a Audiny, kde je běžne 225/40 R18 a pak po měsíci přijdou,že by to rádi dali do komise a budou jim stačit nejoptimálnější rozměr 205/55 R16. Já byl to samé. Začal jsem na "17, na kterých jsem jezdil i v zimě a teď mám na zimu už "15 a na léto "16. Všichni říkají, že bych tam měl mít kola co největší, jako reklamu, když je prodáváme.. ale mě to za to huntování podvozku nestojí.

+3/0
5.2.2013 13:40

P23e86t24r 61R11o49m20á74n32e64k 8134377314864

Máte pravdu, pneumatika je tam především proto, aby držela auto na silnici. Ne na ozdobu.

+1/0
5.2.2013 14:09

J97i94n30d14ř67i85c47h 27Š80k84o12p23e97k 4195511660825

fyzika se nedá obejít. Rázy tlumí buď pneu (s vyšším profilem), nebo se přenáší na poloosy, podvozek (pokud jsou nízkoprofilové). Osobě beru, že pneu rozměru xx/45-/17+ jsou na silnice do civilizace, nikoli na české tankodormy

0/0
5.2.2013 17:21

L33u40d32v67í74k 59G50a46j41d83o29š76í41k 2685283164172

To je panečku "nejoptimálnější" moudro... ;-D

+1/0
5.2.2013 17:26

M95a73r67t69i41n 95P34u94c16h38e59r87n50a 9107320649807

R^

0/0
7.2.2013 11:22

P78a96v97e29l 33S44t78a67v36j12a28n49í48k 1260826160901

Záleží i na celkovém naladění podvozku. Mám auto, kde jsou ve specifikaci jediné pneumatiky o rozměru 215/55/16 a projíždím tankodromy relativně bez problémů (samozřejmě se jim snažím vyhnout, ale uvnitř auta to nijak dramaticky nevypadá). Takže hodně záleží na tom, jak moc si výrobce vyhrál s nastavením podvozku. Víc možností pneumatik vždycky vyvolá nějaké kompromisy. Na druhou stranu je potom trochu problém ve výběru pneu, obzvlášť, když vás nutí do rychlostního indexu V.

0/0
5.2.2013 20:59

Z23d77e97n22ě90k 43N97e71č68a30s 2901582892825

A co opotrebeni pneumatiky?

+4/0
5.2.2013 12:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.