Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vyrobili nevyrobitelnou pneumatiku: spoří i drží zároveň

Společnost Lanxess představila koncept špičkové pneumatiky, která kombinuje úsporný provoz a špičkovou ovladatelnost, což jsou dva parametry, které jsou vlastně "proti sobě". Aby totiž byla pneumatika co nejúspornější, musí být hodně tvrdá, ale pak špatně drží na silnici. Materiálovým inženýrům se neřešitelný problém podařilo vyřešit. Zájem vývojářů se od konstrukce pneumatiky přesouvá k materiálům, že kterých je vyrobena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13a98n 31F96i11a13l54a 7694947975349

Na naše tankodromy se takové luxusní pneumatiky nehodí, naopak jsou vhodné levné pneumatiky s nízkou životností, průraz na děravé silnici pak tolik nezabolí.

0/0
10.2.2013 17:49

R10a74d88k76o 74S35ü20t20t38ö 8921118691315

Jednu letnu sezonu som jazdil na Michelin Primacy HP 205/55 R16, dalsie dve na GY Eagle F1 GSD3. Rozdiel je to neporovnatelny. Na GY auto drzi lepsie, brzdi lepsie, kontrola trakcie pri akceleracii nema tolko roboty ako v pripade Michelinky. Na suchom povrchu nie su rozdiely velmi velke, sranda zacinala vzdy na vode. Tam, kde na Michelinkach auto slo uz na hranici nedotacaveho smyku, GY mali vzdy este nejaku tu rezervu a zniesli rychlost o 10% vacsiu. Michelinky ma neprijemne prekvapili na dlazobnych kockach za dazda - proste to nebrzdilo. GY nesklamali a aj v takychto problematickych podmienkach brzdili uplne normalne. Za rok jazdenia z tych Micheliniek zliezol 1, maximalne 2 mm dezenu, GY po roku chybala tretina dezenu. Na moje velke pocudovanie sa nezmenila ani spotreba.

Raz som sa zviezol na rovnakom aute s Nankang Ultra Sport 225/45 R18 a opat to bolo o niecom uplne inom - slo to ako motokara a nebolo mozne ho odtrhnut a poslat dverami dopredu. Ak sa podari, tento rok dam uz leto na 18-tkach. Jednu sezonu to podvozok bude musiet vydrzat, potom aj tak planujem auto vymenit.

0/0
6.2.2013 6:48

R46a48d43k51o 96S28ü59t14t70ö 8961838871685

Oprava - Nankangy boli 225/40 R18...

0/0
6.2.2013 6:51

J37a30k72u72b 12M63a80t94ě84j17ů 5595882401665

i kdyby ta pneumatika fungovala tak dobre jak pisou, tak nic neusetrime (mysleno financne), protoze zaplatime vic za pneumatiky a zdrazej nam benzin, aby si vsichni vydelali stejne... :))

+2/−3
6.2.2013 2:19

I65v70o 73J31a61n12á12č46e96k 8413573841162

Fascinuje mě jak se stále objevují lidé, kteří nemají ani ponětí o tom jak funguje tvorba cen. Navíc ani neumíte logicky myslet, pokud budete mít pneu co vám ušetří palivo, tak se zvýšením ceny paliva s ní právě ušetříte více než pokud byste měl pneu s vyšší spotřebou.

0/−2
7.2.2013 8:48

L39i95b78a 12R26u73s21n54á25k 2350304425221

Dobrý, ale jak to u podobných PR článků bývá, relaita bude tak někde kolem 50 %. Bude to pravděpodobně tak drahé, že nikdo nebude mít zájem takové pneu kupovat.

+2/−3
5.2.2013 19:27

J63a80n 76K68r29p44e26c 5566663734642

tipnul bych si že je vyvinutá ve spolupráci s Yokohama. Tohle je mírně pozměněný design Parada (2)

+2/−1
5.2.2013 19:10

M36a13r61c97e34l 92P69a84v88l68í49k 7691814398559

ak by to bolo tak, potom sa dá tvrdeniam veriť. po osobnej skúsenosti tvrdím, že stará pneu yokohama je lepšia ako nová michelin!

+4/0
5.2.2013 19:41

K28a38r11e89l 95B61a41r66t85a89k 9396671915586

Pšt, hlavně ne nahlas! Kdo by pak kupoval, letní, zimní, do lesa, na led, do vody a na sucho. Takovou dobu trvalo, než jsme ty lidičky zpracovali a teď tohle:-(. Pochopitelně výjimky jsou, ale o těch 90% by bylo škoda přijít;-D

+5/−9
5.2.2013 16:08

S13t77e97p54a18n 55T88o31t85h 8748649485138

No do lesa s timhle vzorkem.... asi ne...

+2/0
5.2.2013 16:11

M65i20c35h78a86e71l 67M13e58n70s76i43k 8961436540572

No, zůstal bych klidný.

Jen se rozhlédni, kolik těch tvých "výjimek" ;-D jezdí v zimě na letních nebo na tzv. univerzálkách (synonymum pro "blbý v každém počasí a na každém povrchu").

Nejlépe značky Wan-Ťon-Ming či podobně znějící.

0/0
6.2.2013 0:10

K30a35r48e61l 38B10a46r63t94a26k 9896521625276

Já klidný jsem. Jen se bavím, jak to všechno baštíte;-D

+1/0
6.2.2013 12:51

J75i20n19d88ř73i63c36h 29Š62k33o94p24e58k 4295771280685

já označuji celoroční (univerzální) pneu pro osobní auta jako pneu spojující nevýhody zimní a letní pneu :-)

0/0
10.2.2013 15:34

I93v60a31n 48M20a69r31e22k 6224568172

Vypadá jako pneu vyrobená z nouze někde na vesnici v Číně >>>zřejmě to bude taková "bomba" jako ta včera prezentovaná íránská "stíhačka" na jedno použití ? ! ? ! Rv;-D

+3/−7
5.2.2013 15:27

J13a76n 62R77i38e94g43e57l 1804726475392

Jde to vubec vyrobit neco nevyrobitelneho? :] asi ne

+9/−1
5.2.2013 14:25

T98o10m57á30š 92G44r49ä25t25z 2833551687406

Trochu mi tenhle článek připomněl co jsem kdysi slyšel od jednoho učitele ještě na střední škole, že výrobci pneumatik nemají v podstatě žádný problém vyrobit a prodávat pneu se směsí která by měla řádově vyšší životnost a dobrou přilnavost, ale že to vživotě samozřejmě neudělají. Nebo z jiného oboru ale aktuálně ještě, že výrobci slinutých karbidů taky nemají už dnes v podstatě žádný problém vyrobit obráběcí nástroje z karbidů s povlaky které by taky v podstatě zničily jejich i ostatních prodeje :), samozřejmě to může být jedna paní povídala, ale když vám toto řekne přímo jeden z konstruktérů těch nástrojů v Koreji, tak na tom něco přece musí být, kdo jinej by tomu měl víc rozumět :)

+8/−3
5.2.2013 14:20

J50i69ř67í 16S41c36h95w34a41c84h 5146529317754

to jsou pohádky pro "pražáky"....

+1/−4
6.2.2013 0:10

A29n30t76o70n48í10n 25L81e32j93s84e74k 1533819167465

On se otupí i diamant a že je to hodně tvrdý materiál, nic nevydrží věčně. Pokud funguje konkurence, tak je spíše nepravděpodobné, že by si někdo nechával nějaké zásadní vylepšení pro sebe.

+1/−1
6.2.2013 5:41

L44u69k31á51š 42V69a11ň71u75r30a 1265624783793

Ten vzorek mě docela děsí. Sice budou tiché, ale na vodě budou plavat (na tak širokou pneu jedna drážka odvádět vodu nestačí) a ty šikmé drážky zase nebudou moc sedět v zatáčkách (kolo se po nich odvaluje do boku)

+2/−12
5.2.2013 13:03

P79e58t54r 43H33a42n91á88k 9691921862671

Bych řekl, že to neřešili a kdyby tam byly na vzorku kytičky, tak je to asi jedno. Přeci jenom jde o prototyp, kde se demonstruje něco jiného. Dělat ještě na vzorku by byla asi ztráta času a peněz. To si dodělají výrobci pneu.

+17/−3
5.2.2013 13:12

J62a30n 71M71o15h54y91l71a 3838428756108

Konečně někdo, kdo použil při čtení mozek.R^

+6/−1
5.2.2013 15:40

R59i66c50h96a89r88d 55P81o58d88z11i94m14e59k 2931487836

Já bych to neviděl zas tak dramaticky. Navíc tohle je jen prototyp, kde se jedná o směs. Vzorek je víceméně jen ilustrativní.

+6/0
5.2.2013 13:22

J24a97r58o45s87l76a38v 87K42u54b26r12i22c38h81t 2684647865503

No, tak právě vzorek ja ní hodně dobrý. Na vodu právě od oka hodně užitečný.

+1/0
5.2.2013 13:33

J83a12r87o73s88l36a72v 24K46u56b73r55i18c14h93t 2544547425553

Hlavně podobný vzorek mají i Pirelli Zero určený pro F1.. tak asi to na vodě držet bude, když s tím formule lítají 250...

+1/0
5.2.2013 13:34

P43e63t38r 67K17r30á89l 6937176152970

;-D

0/0
5.2.2013 14:48

P17e39t70r 67H74a68n76á50k 9841891782721

No právě. Létají;-D

0/0
5.2.2013 15:37

L44u42k87á21š 69V68a57ň10u24r60a 1445964563763

Jenže P Zero má tři podélné drážky. A nemá ty příčné šikmé. Jen jsem poukazoval na to, že jedna podélná drážka na vodě nestačí.

0/0
5.2.2013 21:57

A96l88e66n58a 65S15i49l77o78n32o69v27á 2342319200214

Rovnoběžný drážky asi nejsou na vodu moc dobrý, spíš naopak. Ty držví vodu v pneumatice a auto pak na ní plave. Důležitý jsou ty drážky co vodu odvádějí pryč.

+1/0
5.2.2013 13:39

L54u44k72á93š 79V67a92ň68u55r96a 1595384113283

Pokud by testovali na suchu, tak bych vzorek neřešil, ale pokud testovali na vodě, tak už má vzorek velký význam. Právě podélné drážky odvádí vodu.

0/0
5.2.2013 19:08

P72e21t11r 68H28a98n70á62k 9291601472221

Tak fyziku jsem měl již docela dávno, ale když ta pneumatika bude mít sníženou deformovatelnost, tak ta zbývající energie se musí pohltit jinde. Mluvím především o různých nerovnostech. Takže buď to bude více ničit silnice nebo tlumiče. Spíše oboje. To není moc ekonomické a ani environmentalistické. Kor u nás v ČR. :-/

+3/0
5.2.2013 12:28

J32i76ř66í 35K95r63a29m55p66l 4756514596266

ono je to jinak. Tou deformovatelností myslí pevnost bočnic, což je rozhodně lepší je mít nedeformovatelné, jinak by nebyly v oblibě nízko profilové gumy. Guma pohlcuje jen část energie. Většinu energie pohlcuje odpružení.

Částečně máte pravdu, ale vliv je velmi malý vzhledem k celku.

+2/0
5.2.2013 12:57

L86u47k84á53š 14V79a58ň79u60r17a 1975724823963

Měl jsem možnost porovnat pneumatiku 205/50 17" a 195/65 15" a musím říct, že ta užší měla nižší spotřebu, jízda byla pohodlnější a jízdní vlastnosti srovnatelné. Nakonec jsem ten 17" disk v jedné z děr přetrhl vejpůl a nízkoprofilové pneu nechci. Teď používám na jiném autě celoroční 215/65 R16 a do českých podmínek to optimální řešení.

+4/−1
5.2.2013 13:00

P88e77t77r 47H97a26n47á46k 9111781542101

No mně občas kamarád vozí vzadu Mazdou a ta má 17. To jsou rázy, že by se z toho jeden pozvracel. A ani vepředu to není nejlepší pro spolucestující. Se ho vždycky ptám, jestli by se někdo neměl podívat na tlumiče. Ale u jiných aut se mně to zdálo O. K. Asi to bude jak pro co.

+1/0
5.2.2013 13:10

M21a42r40c35e36l 56P64a47v50l90í11k 7221624748399

ak tie kolesá neboli v objednávke, tak má podvozok nastavený na iné. pruženie, tlmiče, ...

0/0
5.2.2013 19:47

J34a86r87o57s57l64a13v 18K30u73b71r14i26c56h54t 2164597275563

Tak ono to bude tím, že vyšší pneumatika, když se dobře nahustí, tak má menší plochu ke tření a proto je nižší spotřeba. Hlavně vyšší výška "spotřebuje" více energie do sebe a proto je i jízda pohodlnější. To vidím u nás. Mladí kluci přijdou, že chtějí elektrony v 18 na svoje Golfy a Audiny, kde je běžne 225/40 R18 a pak po měsíci přijdou,že by to rádi dali do komise a budou jim stačit nejoptimálnější rozměr 205/55 R16. Já byl to samé. Začal jsem na "17, na kterých jsem jezdil i v zimě a teď mám na zimu už "15 a na léto "16. Všichni říkají, že bych tam měl mít kola co největší, jako reklamu, když je prodáváme.. ale mě to za to huntování podvozku nestojí.

+3/0
5.2.2013 13:40

P25e20t39r 69R16o84m19á17n66e63k 8894887894494

Máte pravdu, pneumatika je tam především proto, aby držela auto na silnici. Ne na ozdobu.

+1/0
5.2.2013 14:09

J60i43n38d80ř15i82c94h 93Š84k85o28p75e39k 4175311390605

fyzika se nedá obejít. Rázy tlumí buď pneu (s vyšším profilem), nebo se přenáší na poloosy, podvozek (pokud jsou nízkoprofilové). Osobě beru, že pneu rozměru xx/45-/17+ jsou na silnice do civilizace, nikoli na české tankodormy

0/0
5.2.2013 17:21

L40u15d77v64í31k 66G32a97j67d67o25š52í73k 2905913654312

To je panečku "nejoptimálnější" moudro... ;-D

+1/0
5.2.2013 17:26

M31a61r68t30i40n 50P27u18c87h10e19r74n79a 9417520459967

R^

0/0
7.2.2013 11:22

P66a90v31e80l 45S90t64a89v23j27a73n72í32k 1260976450871

Záleží i na celkovém naladění podvozku. Mám auto, kde jsou ve specifikaci jediné pneumatiky o rozměru 215/55/16 a projíždím tankodromy relativně bez problémů (samozřejmě se jim snažím vyhnout, ale uvnitř auta to nijak dramaticky nevypadá). Takže hodně záleží na tom, jak moc si výrobce vyhrál s nastavením podvozku. Víc možností pneumatik vždycky vyvolá nějaké kompromisy. Na druhou stranu je potom trochu problém ve výběru pneu, obzvlášť, když vás nutí do rychlostního indexu V.

0/0
5.2.2013 20:59

Z88d23e50n60ě31k 40N96e33č78a31s 2351402762465

A co opotrebeni pneumatiky?

+4/0
5.2.2013 12:00







Najdete na iDNES.cz