Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem

Na Slovensku vzniká další z řady revolučních motorů, který má spasit automobilový svět. Výhodou je, že využívá současnou konstrukci. Slibované parametry jsou však natolik fantastické, až vzbuzují pochyby o jejich reálnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98e20t74r 70U73r69a82m 1372830473937

slovensti tunelari teda moc sofistikovani nejsouRv

+2/0
10.1.2013 22:36

J94o82s24e10f 85L68e30b48d25u71š44k50a 4212333683515

Tak nevím. Ale vzpomínám jak mi děda vyprávěl, jak u nich v městečku zakládali akciovku na výrobu aut co jezdí na vodu. Jakýsi vynílezce přijel s autem, před svědky do nádrže nalil vodu z místního rybníka a 2x objel náměstí. A místní honorace hned skládala peníze na akcie. Za den, nebo dva vynálezce zmizel a bylo po akciovce. To bylo někdy v r. 1920 až 30. I já sám pamatuji hodně zázračných motorů. Ale adiabata, Jak? Bude stálý tlak, nebo objem? A jak to teplo přeměňují na výkon? Když nepřeměňují, co s ním po 100, 200 km dělají?

+1/0
10.1.2013 21:37

F52r81a85n86t65i77š57e95k 85M88i30c50h51a75l29i54c76a 8916958465736

Tomuto motoru samozřejmě taky nevěřím. Ale Vy si zopakujte adiabatický děj. Bude stálá teplota, tlak a objem se mění. Protože je systém tepelně izolován, energie se nemění na tepelnou ale projeví se změnou objemu a tím na mechanickou energii, která tlačí na píst.

0/0
11.1.2013 20:02

J83i69ř79í 76S88c98h50w37a74c34h 5596499107404

teplota ale stálá taky není ;-)

+2/0
11.1.2013 23:54

T83o11m60á16š 39U14r65b13a98n 9784984962720

Něco podobného existovalo na těchto stránkách http://top-topeni.cz/ . Tam pro změnu využívali "kavitační turbínu" pro výrobu tepla. Už samotný název je ptákovina, protože turbína zásadně přeměňuje teplo (nebo tlakový potenciál) na mechanickou energii. Rozhodně nevyrábí teplo. Celý ten princip je pouze podvod, který ani nic nevyrábí, dokonce podle mě ani nefunguje. Teď koukám, že tu stránku raději schodili.

Jde ale o to, že se vždycky najde nějaký chytrák, který si myslí, že zbohatne na převratném objevu ve fyzice. Naštěstí je nás dost, kteří mají větší než základní vzdělání a myslím, že se ani nenajde dost lidí, kteří na to skočí. Pak, že je české školství špatné :-)

0/0
13.1.2013 14:47

I94v24a94n 43M41a72r15e77k 6974268172

Pro všechny pochybovače (i pro ty kteří si myslí že tento článek je "kachna") zadejte si do vyhledávače slov.deníku "pravda.sk" název "zázračný motor ze Slovenska funguje">>>je to článek z 10.12.2012 ! Takže máme se dík našim bratrům na co těšit ! R^

0/−2
10.1.2013 20:39

J88o88s58e55f 58L24e94b90d12u74š87k69a 4752403883165

Skoro bych soudil, že to kachna je.

+4/0
10.1.2013 21:38

I69v27a65n 79M96a88r11e77k 6414598392

No kacna to je ale když se někdo potřebuje za každou cenu zviditelnit a poléčit si komplexy tak k tomu postačí i ona ! R^ ;-D

+1/0
10.1.2013 21:53

I25v18a37n 35M16a13r44e98k 6504258162

Oprava . . . .  kachna  . . . . .R^

0/0
10.1.2013 21:54

L57i50b64o14r 15P70o29l36á35k 9672106825979

Tak jsme ještě nerozdýchali novoroční Klausiádu a už je 1.4.

Toto letí  ;-)

+1/0
10.1.2013 18:35

I18v79a59n 37M90a98r57e77k 6264638652

Se divím ,není přeci  ještě "okurková sezona"  ? ! Vloni v létě se tu jako další bomba objevila zpráva že dva Francouzi si nechali patentovat motor který by poháněl pouze stlačený vzduch >>>spotřeba ? 0 ! Už tento rok mělo údajně jezdit po Paříži několik desítek autobusů na tento druh pohonu ! R^ ;-D

+2/0
10.1.2013 18:30

J74o92z46e62f 63L72o95v89í65š54e20k 7187381416844

Rád čítam články na iDnes.cz, aj keď som zo Slovenska. A aj v tomto prípade som rád, pretože tu na Slovensku o tomto "motore" nevie snáď nikto. A vďaka tejto stránke zisťujem že "Slováci se chlubí zázračným "studeným" motorem". Prosím Vás pán redaktor, koľkí Slováci sa Vám tým pochválili? Alebo je to len nejaká "garážová firma", ktorá si robí reklamu a podľa toho píšete všeobecne o Slovákoch? Nestačilo by napísať, že americká firma na Slovensku? Priznám sa, že tiež tomu celkom neverím, ale myslím, že aj tak je treba dať každému šancu. :-/

+2/−3
10.1.2013 17:15

I94v16a22n 33M14a57r17e54k 6364978322

Kupodivu to ale bylo ve slovenském tisku na "PRAVDE" už někdy na podzim jako bombastická zpráva>>>stačí si to zadat do vyhledávače "PRAVDY" ! R^

+2/0
10.1.2013 18:24

P83e70t58r 25U58r79a33m 1112470403777

bylo to na slovensku i ve zpravach a rozhodne to neznelo tak objektivne, jako zde na idnes (gratuluju autorovi).

+1/0
10.1.2013 18:47

J81i72r70i 94S14i91m41a63k 9688518978593

Uz za dob Rudolfa2 se poctivi vedci (jako Kepler a Tycho de Brahe) museli prizivovat "zazracnymi objevy" nebo "horoskopy" a cca 99% obycejne populace na to verila a kupovala to, panovnicke rody nevyjimaje. Rozdil mezi tehdejsi a dnesni dobou je v tom, ze dnesni seriozni vedci jsou kolikrat chudi a nedoceneni, zatimco nejaky John Jozin z Bazin ma za posledniho pul roku publicitu jako nejaka celebrita a redaktori pochybnych platku si mnou ruce, jak na to ctenari dychtive klikaji....

+1/0
10.1.2013 13:59

F24r61a70n14t39i61š26e84k 91F35r65a49n22k 2291170385618

Sem zkouknul tu animaci teto zazracne technologie a nejak nerozumim tomu, odkud vemou  energii na schlazeni privodniho vzduchu na tech -20°C bez ztraty výkonu motoru. Pokud by to tak fungovalo, tak tam zadny motor byt nemusi a stacilo by vyuzivat tu zazracnou energii, která je samo o sobe dost výkonná na pohon celého vozidla.

+4/0
10.1.2013 13:50

J38i14r39i 46S64i38m39a60k 9428628138623

bingo

0/0
10.1.2013 14:00

F93r44a62n41t71i97š11e96k 18F29r71a85n23k 2911890465158

nehledě na to, že by tam musel být i hodně výkonný odvlhčovák...už vidim, jak motor dosahuje extremnich výkonu ledem preplnovanym valcem :D

+1/0
10.1.2013 14:12

J54o90s72e34f 34V17y23s93k29o76č95i42l 7740789280633

Mě to připomíná slavnou firmu KIT digital.

Všechno super, akcie rostou .... a pak, po 3 letech se ukáže, že "Na účetnictví posedních 4 let nelze tak uplně spoléhat"

Ať z toho chlapci udělaj akciovku fóknó akcie na pražskou burzu a bude :).

Pak za 3 roky se dozvíme, že "vývojová vjetev se ukázalo jako delší, z důvodu absence unobtainia...

A může následovat akciovka na hledání tohoto materiálu;-D

+3/0
10.1.2013 13:43

J81a39n 40Z31b85y79t56o18v37s63k29ý 1843671597516

video:

3:26 a 3:31

3:35 a 3:40

jednou zakostickovany a jedno ne, proc?

+1/0
10.1.2013 13:11
Foto

R46o48m23a36n 18V21i88e69t19z54e 9281772789330

zrovna jsem to samé chtěl napsat, a je prásně vidět, jak tam k žádné změně nedošlo ;-D

0/0
10.1.2013 13:16

F10r75a53n91t67i59š20e60k 16S83c67h21l25i26c95h53t92s 9185602261545

PS Jinak samozřejmě účinnější zářehový motor už dávno existuje. Je to Wankelův motor. Problém je tam někde jinde. Snad se to ale s nanotechnologiema změní.

0/−2
10.1.2013 13:08

T94o35m65á91š 55Ž69i49t70n21ý 6411610781381

Wankel je malý a lehký. Ale účinný právě moc není... Alespoň v dnešní podobě.

+2/0
10.1.2013 13:13

F14r62a52n40t75i91š91e36k 87S16c52h49l10i73c52h23t11s 9345682271165

Má dojem, že jsem někde čet, že wankel má při shodném objemu s "klasickým" zážehovým motorem poloviční váhu a dvojnásobný výkon. Problémem pak nebylo ani tak tření, jako netěsnosti mezi komorami a nízká životnost. To by právě nové materiály a nanotechnologie mohly podstatně zlepšit. Kdo by nechtěl mít v autě motorek 500 cm3 s výkonem 2-oulitru, že.

+1/−2
10.1.2013 13:20

M55i79c28h36a74l 13B50u20d44í72k 4366594458873

Problém je hlavně mazání mastnou směsí - tj. žere to olej a tím pádem jsou problém i emise. Ve verzi bez turba to má relativně malý kroutící moment a pro výkon je to potřeba trochu točit, tím pádem pak roste spotřeba. S turbem to je o dost lepší. Bohužel Wankel má několik dalších nedostatků, většinou se projeví při špatném používání tohoto motoru, kdy dojde k prasknutí, zkroucení nebo vydření housingu rotoru, který dost dobře nejde opravit a zpravidla se mění celý (při vydření nebo zkroucení nic jiného ani nezbývá). Je to dobrý motor, ale dnešní pohodlný uživatel se nechce o nic starat, maximálně jen tankovat.

+1/−1
10.1.2013 13:32

J91i90ř50í 77P84e34l62n68á46ř 6585483156689

Shodou okolností jednu tuhle hračku vlastním a i když se postavíš na hlavu a staráš se jako blázen, problémy to má pořád...

0/0
10.1.2013 16:17

M75i28c97h39a36l 20B20u96d16í71k 4216484268873

Já vím, proto dávám přednost šestiválcům od Toyoty. Ale vesměs všechno z řady RX je krásný kus techniky tak jako tak R^

+1/0
10.1.2013 16:45

K84a77r71e79l 23N50o37v64á30k 8203838898426

Prý: "Jednoduchá poučka přitom říká, že právě chlazením motoru, které je nutné kvůli jeho správné mechanické funkci, se ztrácí zhruba třetina využitelné energie paliva."

Škoda, že autor článku neuvedl zdroj, ze kterého tato kouzelná poučka pochází.

0/0
10.1.2013 13:06

J81i91r21i 81S76i36m97a80k 9438268738953

to je asi tak inteligentni tvrzeni, jako prijit s objevem, ze treni pneumatik o cestu predstavuje vyznamny faktor zvysujici spotrebu, tak proste zrusime pneumatiky nebo v jeste lepsim pripade cesty a tim usetrime obrovske mnozstvi paliva.

Tepelne motory bez chladice jsou totez jako osobni auta bez kol.

0/0
10.1.2013 13:38

T32o35m76á94š 83Ž77i65t45n17ý 6741820681861

Podle přiloženého obrázku to spíš vypadá že se snaží zbytkové teplo jímat a využít v nějaké sekundární turbíně??

To by ale nebyla moc novinka, s něčím takovém pod názvem turbosteamer si už dlouho hrají v BMW.

0/0
10.1.2013 13:03

T68o90m28á48š 62Ž76i29t51n29ý 6771250231601

Aha, to je turbo. Teď teprve jsem tu čmáranici pochopil Tak nic, to je úplná hovadina. Podle jejich stránek http://www.rtugroup.com/animation zřejmě nějak podchlazují vzduch na sání motoru na -20. To je celý vtip.

0/0
10.1.2013 13:12

J39i70r89i 88S14i43m54a15k 9268278118873

vase fyzikalni predstavy jsou krajne naivni. Ano, lze podchladit vzduch na -20 stupnu celsia, dokonce i na -60 a zkapalnit ho, neni to problem, ale spotrebujete na to mnohonasobne vic energie, nez pak usetrite zvysenim ucinnosti motoru tim, ze bude pracovat s vetsim rozsahem teplot. Perpetuum mobile 2. druhu nelze sestrojit, zakon formulovany Thomsonem a Oswaldem. pokud vam to prijde nejake moc nepochopitelne, je tu jeste jina formulace, Nelze sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který

by trvale konal práci pouze tím, že by ochlazoval jedno

těleso, a k žádné další změně v okolí by nedocházelo.

+1/0
10.1.2013 13:43

P35e36t16r 33D95v73o27ř37á23k 9892677161628

Tohle je zpráva z podobného soudku jako ono indické vozítko jezdící na vodu.

+2/0
10.1.2013 12:53

F94r62a96n75t79i15š97e79k 69S26c36h73l27i85c78h34t41s 9625742101465

Celé to připomíná Ukrainu, kde jeden Švejcar slíbil celé vládě zázračný terminál na dovoz zkapalněného plynu a pak frnknul i s 800 000 000 doláčů. PS Byl taky osobním přítelem premiéra. PS 2 U tepelného motoru závisí účinnost jen a jedině na teplotě. Chci li vyšší účinnost, nemůžu mít "studený" motor a "držet na něm ruku"! Naopak, co nejvyšší teplota a dobré chlazení je cesta k vyšším výkonům a účinnosti! Přeju Slovákům mnoho úspěchů s těém "pertinaxovým" motórem!

+5/−1
10.1.2013 12:46

M74i51c92h45a95l 80B50u95d33í26k 4806324818503

Co nejvyšší teplota ? To je nesmysl. Co největší využití paliva zvedá výkon.

0/−1
10.1.2013 12:53

F48r91a18n49t46i95š88e55k 65S89c96h32l56i41c57h87t58s 9145412621585

II. thermodynamická věta. Jistě jste to ve škole probírali ...

+5/0
10.1.2013 12:59

Š87t55e82f44a19n 26B38r72š91t19i92a93k 7136377850499

To co píšete je fyzikální nesmysls:-)

0/0
10.1.2013 12:55

F54r34a62n50t84i94š36e54k 97S58c92h63l74i38c31h28t50s 9875882141625

ný=1-T2/T1.

Třebas však Na Slovensku platí jiná fyzika

+3/0
10.1.2013 13:04

M66a12r85t71i26n 91D96r87a38h61o38n30o12v19s58k17y 6983175125

Slovensko je jina newtonovska soustava ;-)

+1/0
10.1.2013 13:19

R59a55d88i20m 67K45a18l27a80s 2700756612481

Prohřešek, kterého se tady mnozí dopouštíte je, že tzv. vynalézáte z opačného konce. Tzn. že si nemůžete vzít něco čemu budete říkat letadlo a začít přemýšlet, co s tím letadlem udělat, aby letělo. Když totiž na něco jako trup přiděláte dvě desky různých délek, tak to ještě neznamená, že vám to poletí...

Musíte na to jít z opačné strany, tj. cestou odhalování fyzikálních, chcete-li přírodních zákonů. A pak byste si nejprve museli nastudovat, co to je např. mezní vrstva, jak se chová a jaké důsledky má cirkulace vektoru rychlosti. A až byste tomu rozuměli, mohli byste se pustit do stavby letadla. - Spíše byste navrhli princip vedoucí k letu objetů těžších než vzduch.

A stejné je to i s tím motorem, pokud neuděláte pokrok v oblasti základního výzkumu a neobjevíte neznámé přírodní zákonitosti, pak vám ten aplikovaný (tj. vztažený ke konkrétnímu výrobku) podstatnou změnu nepřinese. Můžete optimalizovat (tunit) atd. ale revoluce se v tomto případě nedočkáte... Protože princip spalovacího motoru je známý a má své fyzikální limity.

Další možností je, že již využíváte objeveného ale nepoužívaného principu a řeknete, jak tento princip využít. Proto bych výzkumníkům věřil, kdyby oznámili o jaký princip (děj) se jedná (nikoliv jak jej využívají - tj. konkrétní patentované řešení... které jak jsme nakonec dočetli neexistuje). To že se píše o pseudoadiabatickém ději-motoru považuji za velmi málo. To je zhruba totéž jako kdybych řekl, že jsem z celého procesu vyloučil ztráty, a tím jsem motor zlepšil...

+1/−1
10.1.2013 12:45

J95i45r91i 66S60i63m23a78k 9438578208303

strasne moc slov k nicemu. Fyzikalni poucky kterymi se ridi ucinnost tepelneho motoru pochazeji vzacny pane povetsinou z konce 19 stoleti, jmenovite mechanika a termodynamika a jmenovite druhy termodynamicky zakon. z hlediska fyziky uz tu neni pres 100 let co vymyslet.

Teoreticky nejucinnejsi cyklicky tepelny motor na zaklade Carnotova cyklu a pro palivo benzin a chladic vzduch muze mit ucinnost maximalne +- 60%, v praxi mame tepelne cyklicke motory s ucinnosti ktere se uz tem  60% docela blizi a boj o kazde procento ucinnosti navic byl predmetem nescetnych zdokonaleni v prubehu poslednich 100let.

http://www.imysli.cz/ilearning/disertacka/druhy_tp/carnot1.html

+1/0
10.1.2013 13:35

M40i35c54h35a22l 68B42u87d81í11k 4136214228753

No, článek je velmi skeptický, nicméně ten motor tak skutečně funguje (kostičkování ve videu zakrývá ty podstatné komponenty a úpravy, které to umožňují). Druhá věc je, že pan Solaroli k tomu patentu dle mých informací nepřišel tak úplně čistou cestou a následně za něj požadoval takové sumy, že to učinil zcela neprodejným. To už je ovšem pár let. Pak se přesunul na Slovensko, kde staví zmiňovaný prototyp, nicméně dle všeho jsou zatím značné problémy s životností, takže do sériové výroby je nejspíš ještě hodně daleko. Nicméně se dá předpokládat, že v nějaké formě se to nakonec do aut dostane. I kdyby to jen snižilo spotřebu benzínových agregátů tak to bude plus, protože to může pomoci vymýtit smradlavé nafťáky.

0/−1
10.1.2013 12:42

M14i80r83o 79P16o66k85o75r80n15ý 2739665500487

Som fakt prekvapený spôsobom podania tohto článku! Názov "

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem" evokuje dojem, že slovenský národ sa momentálne nezaoberá ničím iným, len týmto "vynálezom".

V SR nie je okolo toho žiadna sláva, každému je jasné že to ani nie je slovenské, pretože patenty sú z USA! Dick je síce Slovák, ktorý však dlhodobo žil v USA alebo Kanade. Každý súdny človek sa rovnako pýta, prečo tento zázrak nevymyslel niektorý z tímov vyspelých automobiliek v Európe či inde. Nič proti, ja im prajem aby sa im podarilo vymyslieť aspoň o pár % účinnejší motor.

Rovnako ma prekvapuje poukazovanie na autorov konštrukcie motora (že niečo nezvážili alebo na niečo pozabudli...). U nás v tisku bol článok, v ktorom naopak priamo autori upozorňovali, že systém pracuje s mnohými patentami (alebo vylepšeniami) z ktorých ale každé je VEĽMI PRÍSNE závislé na udržiavaní presných a konštantných parametrov! Zmienili, že stačí v jednom z nich malé nedodržanie parametrov (z rôznych dôvodov) a účinok sa začína znižovať. Rovnako, že nový motor začali pôvodne vyvíjať pre potreby rôznych automobilových pretekov (v USA veľmi populárnych), teda pre vozidlá ktoré potrebujú vysoký výkon počas kratšieho času (nárazovo veľké zvýšenie výkonu) a až neskôr začali uvažovať o možnosti pre sériové využitie. Toto je však zatiaľ v plienkach a v etape testovania možností.

Informácie mám len z článku v našom tisku. Nevidím v SR žiadny poprask okolo tohto, som technickejší typ a tieto informácie by ma hneď zaujali. To, že tam bol niečo otvárať Fico - o tom si každý súdny človek rovnako urobí názor sám.

Vidím to ako príležitosť novinára (v SR aj v ČR) nejako sa prezentovať čo samo o sebe nie je zlé - takéto informácie iste každého zaujmú. Ale redaktor by to nemaô dramatizovať a snažiť sa byť zaujímavejším, než v skutočnosti je ...

+8/−2
10.1.2013 12:40

R53a87d79i21m 41K10a46l14a82s 2720546582171

Osobně jsem o tom motoru četl na SME tak jeden až tři měsíce dozadu a mezi nejčtenějšími se držel poměrně dlouho.

0/0
10.1.2013 12:54

J29i59ř24í 43Č88e55r47m87á18k 5970595768137

Mno, zatím to na mě působí podobným dojmem, jako zpráva o zázračném slovenském kopci u Lačnova, kde odbržděná auta jezdí sama do kopce. Tam se jim dokonce podařilo zkorumpovat i pár geodetů, kteří jim "potvrdili", že ta auta jezdí a pokusné koule se kutálí opravdu do kopce. Po nějakém čase, když si Slovensko a Lačnov užili svých pár měsíců slávy, přišel maník s GPSkou, změřil výškový profil té silnice, a řekl jim, že jsou všichni volové, načež tamti geodeti přiznali, že se "nepochopitelně spletli". :-)

+6/0
10.1.2013 12:40

P62e54t59r 72Z30á48l11e91s49n37ý 3224324980801

Hledají investora a doufají, že se někdo chytne. Třeba rovnou Fico, ten by toho snad byl i schopný:-/.

+2/0
10.1.2013 12:40

R74a67d75i11m 17Z60e18h78e56r 7305908409773

Budoucnost patří aluminiu!

+4/0
10.1.2013 12:26
Foto

R93o11b65e79r81t 60K63l95i83m59e32n98t 7348201157360

otec Richard Kvetnansky- muz roka 96 USA pracuje pre NASA,

Dick Kvetnansky -preziden race4slovakia, konstrukter a vyrobca automobilov K1 , K1race ,K1R4 Praga

uz v 2004 skonstruoval najrychlejsie vozidlo s hybridnym pohonom

http://sk.wikipedia.org/wiki/K-1_Attack

http://auto.idnes.cz/na-silnice-se-vrati-znacka-praga-bude-to-supersport-fxg-/ak_aktual.aspx?c=A110628_161444_ak_aktual_fdv

Pan redaktor co takto si radsej nastudovat fakty a az potom robit bombasticke clanky :-)

+2/−5
10.1.2013 12:24

M20a85r30t65i55n 65M22u50r31c58i69n51a 5548756136525

Pank Kliment. Ten pojem "vyrobca" si nahradte pojmom "assembler".

0/0
10.1.2013 12:29
Foto

R38o18b32e97r48t 71K42l49i47m27e78n83t 7268771187360

Ano mas pravdu work assembler.

http://adam.azet.sk/clanky/77/videoreportaz-k-1-attack-vyroba-a-technicke-vychytavky.html

Pokial si dobre pamätam aj L&K ci ine svetove automobilky zacinali v garazi.

+1/0
10.1.2013 12:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.