Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem

Na Slovensku vzniká další z řady revolučních motorů, který má spasit automobilový svět. Výhodou je, že využívá současnou konstrukci. Slibované parametry jsou však natolik fantastické, až vzbuzují pochyby o jejich reálnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P97e14t92r 11U40r31a49m 1962380343337

slovensti tunelari teda moc sofistikovani nejsouRv

+2/0
10.1.2013 22:36

J34o57s25e80f 51L14e31b97d67u35š94k14a 4822203753975

Tak nevím. Ale vzpomínám jak mi děda vyprávěl, jak u nich v městečku zakládali akciovku na výrobu aut co jezdí na vodu. Jakýsi vynílezce přijel s autem, před svědky do nádrže nalil vodu z místního rybníka a 2x objel náměstí. A místní honorace hned skládala peníze na akcie. Za den, nebo dva vynálezce zmizel a bylo po akciovce. To bylo někdy v r. 1920 až 30. I já sám pamatuji hodně zázračných motorů. Ale adiabata, Jak? Bude stálý tlak, nebo objem? A jak to teplo přeměňují na výkon? Když nepřeměňují, co s ním po 100, 200 km dělají?

+1/0
10.1.2013 21:37

F11r58a89n56t59i77š35e36k 73M44i34c66h48a84l33i29c61a 8556808235626

Tomuto motoru samozřejmě taky nevěřím. Ale Vy si zopakujte adiabatický děj. Bude stálá teplota, tlak a objem se mění. Protože je systém tepelně izolován, energie se nemění na tepelnou ale projeví se změnou objemu a tím na mechanickou energii, která tlačí na píst.

0/0
11.1.2013 20:02

J40i81ř46í 35S56c90h63w13a98c20h 5906649337474

teplota ale stálá taky není ;-)

+2/0
11.1.2013 23:54

T48o48m77á73š 56U31r88b16a16n 9784644592810

Něco podobného existovalo na těchto stránkách http://top-topeni.cz/ . Tam pro změnu využívali "kavitační turbínu" pro výrobu tepla. Už samotný název je ptákovina, protože turbína zásadně přeměňuje teplo (nebo tlakový potenciál) na mechanickou energii. Rozhodně nevyrábí teplo. Celý ten princip je pouze podvod, který ani nic nevyrábí, dokonce podle mě ani nefunguje. Teď koukám, že tu stránku raději schodili.

Jde ale o to, že se vždycky najde nějaký chytrák, který si myslí, že zbohatne na převratném objevu ve fyzice. Naštěstí je nás dost, kteří mají větší než základní vzdělání a myslím, že se ani nenajde dost lidí, kteří na to skočí. Pak, že je české školství špatné :-)

0/0
13.1.2013 14:47

I11v74a52n 36M39a61r44e70k 6764528302

Pro všechny pochybovače (i pro ty kteří si myslí že tento článek je "kachna") zadejte si do vyhledávače slov.deníku "pravda.sk" název "zázračný motor ze Slovenska funguje">>>je to článek z 10.12.2012 ! Takže máme se dík našim bratrům na co těšit ! R^

0/−2
10.1.2013 20:39

J12o86s71e33f 74L34e43b11d25u47š84k80a 4832813343915

Skoro bych soudil, že to kachna je.

+4/0
10.1.2013 21:38

I73v33a74n 66M70a96r18e62k 6374568822

No kacna to je ale když se někdo potřebuje za každou cenu zviditelnit a poléčit si komplexy tak k tomu postačí i ona ! R^ ;-D

+1/0
10.1.2013 21:53

I61v13a88n 76M70a94r56e70k 6684598652

Oprava . . . .  kachna  . . . . .R^

0/0
10.1.2013 21:54

L41i81b45o62r 44P44o25l93á67k 9542146685699

Tak jsme ještě nerozdýchali novoroční Klausiádu a už je 1.4.

Toto letí  ;-)

+1/0
10.1.2013 18:35

I46v11a85n 59M15a77r18e95k 6274518802

Se divím ,není přeci  ještě "okurková sezona"  ? ! Vloni v létě se tu jako další bomba objevila zpráva že dva Francouzi si nechali patentovat motor který by poháněl pouze stlačený vzduch >>>spotřeba ? 0 ! Už tento rok mělo údajně jezdit po Paříži několik desítek autobusů na tento druh pohonu ! R^ ;-D

+2/0
10.1.2013 18:30

J97o36z69e23f 84L36o20v64í41š18e91k 7927301176614

Rád čítam články na iDnes.cz, aj keď som zo Slovenska. A aj v tomto prípade som rád, pretože tu na Slovensku o tomto "motore" nevie snáď nikto. A vďaka tejto stránke zisťujem že "Slováci se chlubí zázračným "studeným" motorem". Prosím Vás pán redaktor, koľkí Slováci sa Vám tým pochválili? Alebo je to len nejaká "garážová firma", ktorá si robí reklamu a podľa toho píšete všeobecne o Slovákoch? Nestačilo by napísať, že americká firma na Slovensku? Priznám sa, že tiež tomu celkom neverím, ale myslím, že aj tak je treba dať každému šancu. :-/

+2/−3
10.1.2013 17:15

I73v46a42n 87M37a56r43e28k 6404698192

Kupodivu to ale bylo ve slovenském tisku na "PRAVDE" už někdy na podzim jako bombastická zpráva>>>stačí si to zadat do vyhledávače "PRAVDY" ! R^

+2/0
10.1.2013 18:24

P96e65t89r 50U68r23a39m 1642630173737

bylo to na slovensku i ve zpravach a rozhodne to neznelo tak objektivne, jako zde na idnes (gratuluju autorovi).

+1/0
10.1.2013 18:47

J12i18r40i 44S49i36m61a53k 9188648518523

Uz za dob Rudolfa2 se poctivi vedci (jako Kepler a Tycho de Brahe) museli prizivovat "zazracnymi objevy" nebo "horoskopy" a cca 99% obycejne populace na to verila a kupovala to, panovnicke rody nevyjimaje. Rozdil mezi tehdejsi a dnesni dobou je v tom, ze dnesni seriozni vedci jsou kolikrat chudi a nedoceneni, zatimco nejaky John Jozin z Bazin ma za posledniho pul roku publicitu jako nejaka celebrita a redaktori pochybnych platku si mnou ruce, jak na to ctenari dychtive klikaji....

+1/0
10.1.2013 13:59

F14r71a63n38t24i33š64e17k 39F53r75a39n53k 2731900485778

Sem zkouknul tu animaci teto zazracne technologie a nejak nerozumim tomu, odkud vemou  energii na schlazeni privodniho vzduchu na tech -20°C bez ztraty výkonu motoru. Pokud by to tak fungovalo, tak tam zadny motor byt nemusi a stacilo by vyuzivat tu zazracnou energii, která je samo o sobe dost výkonná na pohon celého vozidla.

+4/0
10.1.2013 13:50

J62i65r53i 54S98i43m33a56k 9928178168663

bingo

0/0
10.1.2013 14:00

F85r60a53n54t22i85š77e15k 83F25r40a97n98k 2441570415118

nehledě na to, že by tam musel být i hodně výkonný odvlhčovák...už vidim, jak motor dosahuje extremnich výkonu ledem preplnovanym valcem :D

+1/0
10.1.2013 14:12

J89o74s45e22f 74V55y97s97k97o14č38i39l 7800309260583

Mě to připomíná slavnou firmu KIT digital.

Všechno super, akcie rostou .... a pak, po 3 letech se ukáže, že "Na účetnictví posedních 4 let nelze tak uplně spoléhat"

Ať z toho chlapci udělaj akciovku fóknó akcie na pražskou burzu a bude :).

Pak za 3 roky se dozvíme, že "vývojová vjetev se ukázalo jako delší, z důvodu absence unobtainia...

A může následovat akciovka na hledání tohoto materiálu;-D

+3/0
10.1.2013 13:43

J50a52n 92Z32b84y40t87o22v42s92k47ý 1343541547646

video:

3:26 a 3:31

3:35 a 3:40

jednou zakostickovany a jedno ne, proc?

+1/0
10.1.2013 13:11
Foto

R84o90m55a12n 41V69i53e21t15z54e 9561242809490

zrovna jsem to samé chtěl napsat, a je prásně vidět, jak tam k žádné změně nedošlo ;-D

0/0
10.1.2013 13:16

F75r13a93n24t49i58š90e64k 19S26c58h86l32i79c80h18t73s 9525532481525

PS Jinak samozřejmě účinnější zářehový motor už dávno existuje. Je to Wankelův motor. Problém je tam někde jinde. Snad se to ale s nanotechnologiema změní.

0/−2
10.1.2013 13:08

T48o34m28á83š 87Ž96i41t87n76ý 6371260161721

Wankel je malý a lehký. Ale účinný právě moc není... Alespoň v dnešní podobě.

+2/0
10.1.2013 13:13

F66r89a52n19t15i95š73e30k 80S39c52h53l46i72c39h95t80s 9135702421965

Má dojem, že jsem někde čet, že wankel má při shodném objemu s "klasickým" zážehovým motorem poloviční váhu a dvojnásobný výkon. Problémem pak nebylo ani tak tření, jako netěsnosti mezi komorami a nízká životnost. To by právě nové materiály a nanotechnologie mohly podstatně zlepšit. Kdo by nechtěl mít v autě motorek 500 cm3 s výkonem 2-oulitru, že.

+1/−2
10.1.2013 13:20

M37i77c75h39a60l 60B59u76d41í87k 4426804598233

Problém je hlavně mazání mastnou směsí - tj. žere to olej a tím pádem jsou problém i emise. Ve verzi bez turba to má relativně malý kroutící moment a pro výkon je to potřeba trochu točit, tím pádem pak roste spotřeba. S turbem to je o dost lepší. Bohužel Wankel má několik dalších nedostatků, většinou se projeví při špatném používání tohoto motoru, kdy dojde k prasknutí, zkroucení nebo vydření housingu rotoru, který dost dobře nejde opravit a zpravidla se mění celý (při vydření nebo zkroucení nic jiného ani nezbývá). Je to dobrý motor, ale dnešní pohodlný uživatel se nechce o nic starat, maximálně jen tankovat.

+1/−1
10.1.2013 13:32

J79i53ř44í 23P52e48l51n20á71ř 6865593486419

Shodou okolností jednu tuhle hračku vlastním a i když se postavíš na hlavu a staráš se jako blázen, problémy to má pořád...

0/0
10.1.2013 16:17

M65i23c66h74a69l 82B10u98d19í36k 4576854458633

Já vím, proto dávám přednost šestiválcům od Toyoty. Ale vesměs všechno z řady RX je krásný kus techniky tak jako tak R^

+1/0
10.1.2013 16:45

K85a17r83e83l 77N87o83v92á22k 8603788278526

Prý: "Jednoduchá poučka přitom říká, že právě chlazením motoru, které je nutné kvůli jeho správné mechanické funkci, se ztrácí zhruba třetina využitelné energie paliva."

Škoda, že autor článku neuvedl zdroj, ze kterého tato kouzelná poučka pochází.

0/0
10.1.2013 13:06

J63i67r63i 73S62i58m78a66k 9418168108683

to je asi tak inteligentni tvrzeni, jako prijit s objevem, ze treni pneumatik o cestu predstavuje vyznamny faktor zvysujici spotrebu, tak proste zrusime pneumatiky nebo v jeste lepsim pripade cesty a tim usetrime obrovske mnozstvi paliva.

Tepelne motory bez chladice jsou totez jako osobni auta bez kol.

0/0
10.1.2013 13:38

T39o75m79á44š 17Ž65i66t13n86ý 6331630121751

Podle přiloženého obrázku to spíš vypadá že se snaží zbytkové teplo jímat a využít v nějaké sekundární turbíně??

To by ale nebyla moc novinka, s něčím takovém pod názvem turbosteamer si už dlouho hrají v BMW.

0/0
10.1.2013 13:03

T70o52m42á72š 10Ž15i95t52n39ý 6451400541611

Aha, to je turbo. Teď teprve jsem tu čmáranici pochopil Tak nic, to je úplná hovadina. Podle jejich stránek http://www.rtugroup.com/animation zřejmě nějak podchlazují vzduch na sání motoru na -20. To je celý vtip.

0/0
10.1.2013 13:12

J93i36r65i 96S53i11m82a24k 9478218138573

vase fyzikalni predstavy jsou krajne naivni. Ano, lze podchladit vzduch na -20 stupnu celsia, dokonce i na -60 a zkapalnit ho, neni to problem, ale spotrebujete na to mnohonasobne vic energie, nez pak usetrite zvysenim ucinnosti motoru tim, ze bude pracovat s vetsim rozsahem teplot. Perpetuum mobile 2. druhu nelze sestrojit, zakon formulovany Thomsonem a Oswaldem. pokud vam to prijde nejake moc nepochopitelne, je tu jeste jina formulace, Nelze sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který

by trvale konal práci pouze tím, že by ochlazoval jedno

těleso, a k žádné další změně v okolí by nedocházelo.

+1/0
10.1.2013 13:43

P14e94t21r 24D65v39o14ř61á97k 9912167461938

Tohle je zpráva z podobného soudku jako ono indické vozítko jezdící na vodu.

+2/0
10.1.2013 12:53

F41r10a14n26t10i39š48e88k 55S71c40h46l89i79c62h28t60s 9325412381245

Celé to připomíná Ukrainu, kde jeden Švejcar slíbil celé vládě zázračný terminál na dovoz zkapalněného plynu a pak frnknul i s 800 000 000 doláčů. PS Byl taky osobním přítelem premiéra. PS 2 U tepelného motoru závisí účinnost jen a jedině na teplotě. Chci li vyšší účinnost, nemůžu mít "studený" motor a "držet na něm ruku"! Naopak, co nejvyšší teplota a dobré chlazení je cesta k vyšším výkonům a účinnosti! Přeju Slovákům mnoho úspěchů s těém "pertinaxovým" motórem!

+5/−1
10.1.2013 12:46

M94i20c83h37a73l 15B36u92d63í11k 4306294128223

Co nejvyšší teplota ? To je nesmysl. Co největší využití paliva zvedá výkon.

0/−1
10.1.2013 12:53

F10r78a97n47t80i63š68e58k 33S79c76h74l59i50c42h47t69s 9735172781455

II. thermodynamická věta. Jistě jste to ve škole probírali ...

+5/0
10.1.2013 12:59

Š89t30e87f36a34n 22B94r91š69t20i27a86k 7666617490629

To co píšete je fyzikální nesmysls:-)

0/0
10.1.2013 12:55

F84r59a74n55t46i86š13e60k 97S55c84h60l25i41c55h21t33s 9755202581205

ný=1-T2/T1.

Třebas však Na Slovensku platí jiná fyzika

+3/0
10.1.2013 13:04

M21a56r51t72i66n 62D69r59a87h92o88n92o84v84s24k42y 6323985125

Slovensko je jina newtonovska soustava ;-)

+1/0
10.1.2013 13:19

R26a36d37i78m 36K44a75l37a64s 2150626892501

Prohřešek, kterého se tady mnozí dopouštíte je, že tzv. vynalézáte z opačného konce. Tzn. že si nemůžete vzít něco čemu budete říkat letadlo a začít přemýšlet, co s tím letadlem udělat, aby letělo. Když totiž na něco jako trup přiděláte dvě desky různých délek, tak to ještě neznamená, že vám to poletí...

Musíte na to jít z opačné strany, tj. cestou odhalování fyzikálních, chcete-li přírodních zákonů. A pak byste si nejprve museli nastudovat, co to je např. mezní vrstva, jak se chová a jaké důsledky má cirkulace vektoru rychlosti. A až byste tomu rozuměli, mohli byste se pustit do stavby letadla. - Spíše byste navrhli princip vedoucí k letu objetů těžších než vzduch.

A stejné je to i s tím motorem, pokud neuděláte pokrok v oblasti základního výzkumu a neobjevíte neznámé přírodní zákonitosti, pak vám ten aplikovaný (tj. vztažený ke konkrétnímu výrobku) podstatnou změnu nepřinese. Můžete optimalizovat (tunit) atd. ale revoluce se v tomto případě nedočkáte... Protože princip spalovacího motoru je známý a má své fyzikální limity.

Další možností je, že již využíváte objeveného ale nepoužívaného principu a řeknete, jak tento princip využít. Proto bych výzkumníkům věřil, kdyby oznámili o jaký princip (děj) se jedná (nikoliv jak jej využívají - tj. konkrétní patentované řešení... které jak jsme nakonec dočetli neexistuje). To že se píše o pseudoadiabatickém ději-motoru považuji za velmi málo. To je zhruba totéž jako kdybych řekl, že jsem z celého procesu vyloučil ztráty, a tím jsem motor zlepšil...

+1/−1
10.1.2013 12:45

J90i52r72i 12S32i82m78a33k 9438118208613

strasne moc slov k nicemu. Fyzikalni poucky kterymi se ridi ucinnost tepelneho motoru pochazeji vzacny pane povetsinou z konce 19 stoleti, jmenovite mechanika a termodynamika a jmenovite druhy termodynamicky zakon. z hlediska fyziky uz tu neni pres 100 let co vymyslet.

Teoreticky nejucinnejsi cyklicky tepelny motor na zaklade Carnotova cyklu a pro palivo benzin a chladic vzduch muze mit ucinnost maximalne +- 60%, v praxi mame tepelne cyklicke motory s ucinnosti ktere se uz tem  60% docela blizi a boj o kazde procento ucinnosti navic byl predmetem nescetnych zdokonaleni v prubehu poslednich 100let.

http://www.imysli.cz/ilearning/disertacka/druhy_tp/carnot1.html

+1/0
10.1.2013 13:35

M95i67c40h56a40l 78B11u76d18í41k 4826824778243

No, článek je velmi skeptický, nicméně ten motor tak skutečně funguje (kostičkování ve videu zakrývá ty podstatné komponenty a úpravy, které to umožňují). Druhá věc je, že pan Solaroli k tomu patentu dle mých informací nepřišel tak úplně čistou cestou a následně za něj požadoval takové sumy, že to učinil zcela neprodejným. To už je ovšem pár let. Pak se přesunul na Slovensko, kde staví zmiňovaný prototyp, nicméně dle všeho jsou zatím značné problémy s životností, takže do sériové výroby je nejspíš ještě hodně daleko. Nicméně se dá předpokládat, že v nějaké formě se to nakonec do aut dostane. I kdyby to jen snižilo spotřebu benzínových agregátů tak to bude plus, protože to může pomoci vymýtit smradlavé nafťáky.

0/−1
10.1.2013 12:42

M38i90r35o 15P53o34k12o47r11n42ý 2219215190497

Som fakt prekvapený spôsobom podania tohto článku! Názov "

Slováci se chlubí zázračným „studeným“ motorem" evokuje dojem, že slovenský národ sa momentálne nezaoberá ničím iným, len týmto "vynálezom".

V SR nie je okolo toho žiadna sláva, každému je jasné že to ani nie je slovenské, pretože patenty sú z USA! Dick je síce Slovák, ktorý však dlhodobo žil v USA alebo Kanade. Každý súdny človek sa rovnako pýta, prečo tento zázrak nevymyslel niektorý z tímov vyspelých automobiliek v Európe či inde. Nič proti, ja im prajem aby sa im podarilo vymyslieť aspoň o pár % účinnejší motor.

Rovnako ma prekvapuje poukazovanie na autorov konštrukcie motora (že niečo nezvážili alebo na niečo pozabudli...). U nás v tisku bol článok, v ktorom naopak priamo autori upozorňovali, že systém pracuje s mnohými patentami (alebo vylepšeniami) z ktorých ale každé je VEĽMI PRÍSNE závislé na udržiavaní presných a konštantných parametrov! Zmienili, že stačí v jednom z nich malé nedodržanie parametrov (z rôznych dôvodov) a účinok sa začína znižovať. Rovnako, že nový motor začali pôvodne vyvíjať pre potreby rôznych automobilových pretekov (v USA veľmi populárnych), teda pre vozidlá ktoré potrebujú vysoký výkon počas kratšieho času (nárazovo veľké zvýšenie výkonu) a až neskôr začali uvažovať o možnosti pre sériové využitie. Toto je však zatiaľ v plienkach a v etape testovania možností.

Informácie mám len z článku v našom tisku. Nevidím v SR žiadny poprask okolo tohto, som technickejší typ a tieto informácie by ma hneď zaujali. To, že tam bol niečo otvárať Fico - o tom si každý súdny človek rovnako urobí názor sám.

Vidím to ako príležitosť novinára (v SR aj v ČR) nejako sa prezentovať čo samo o sebe nie je zlé - takéto informácie iste každého zaujmú. Ale redaktor by to nemaô dramatizovať a snažiť sa byť zaujímavejším, než v skutočnosti je ...

+8/−2
10.1.2013 12:40

R29a77d82i35m 27K26a39l76a44s 2800336352611

Osobně jsem o tom motoru četl na SME tak jeden až tři měsíce dozadu a mezi nejčtenějšími se držel poměrně dlouho.

0/0
10.1.2013 12:54

J22i42ř58í 68Č89e33r17m54á87k 5970375568857

Mno, zatím to na mě působí podobným dojmem, jako zpráva o zázračném slovenském kopci u Lačnova, kde odbržděná auta jezdí sama do kopce. Tam se jim dokonce podařilo zkorumpovat i pár geodetů, kteří jim "potvrdili", že ta auta jezdí a pokusné koule se kutálí opravdu do kopce. Po nějakém čase, když si Slovensko a Lačnov užili svých pár měsíců slávy, přišel maník s GPSkou, změřil výškový profil té silnice, a řekl jim, že jsou všichni volové, načež tamti geodeti přiznali, že se "nepochopitelně spletli". :-)

+6/0
10.1.2013 12:40

P59e57t65r 97Z45á28l68e61s57n39ý 3584564650611

Hledají investora a doufají, že se někdo chytne. Třeba rovnou Fico, ten by toho snad byl i schopný:-/.

+2/0
10.1.2013 12:40

R83a60d56i54m 80Z28e72h88e15r 7525728309863

Budoucnost patří aluminiu!

+4/0
10.1.2013 12:26
Foto

R11o94b40e78r54t 78K41l65i80m20e45n44t 7158651107640

otec Richard Kvetnansky- muz roka 96 USA pracuje pre NASA,

Dick Kvetnansky -preziden race4slovakia, konstrukter a vyrobca automobilov K1 , K1race ,K1R4 Praga

uz v 2004 skonstruoval najrychlejsie vozidlo s hybridnym pohonom

http://sk.wikipedia.org/wiki/K-1_Attack

http://auto.idnes.cz/na-silnice-se-vrati-znacka-praga-bude-to-supersport-fxg-/ak_aktual.aspx?c=A110628_161444_ak_aktual_fdv

Pan redaktor co takto si radsej nastudovat fakty a az potom robit bombasticke clanky :-)

+2/−5
10.1.2013 12:24

M12a98r22t33i71n 32M92u41r53c55i38n22a 5698526226355

Pank Kliment. Ten pojem "vyrobca" si nahradte pojmom "assembler".

0/0
10.1.2013 12:29
Foto

R24o40b67e66r26t 59K14l77i34m94e13n50t 7208191757610

Ano mas pravdu work assembler.

http://adam.azet.sk/clanky/77/videoreportaz-k-1-attack-vyroba-a-technicke-vychytavky.html

Pokial si dobre pamätam aj L&K ci ine svetove automobilky zacinali v garazi.

+1/0
10.1.2013 12:54







Najdete na iDNES.cz