Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autům ordinují stále intenzivnější dietu: nekynou a tolik „nežerou“

Trendy v automobilovém průmyslu jsou poměrně snadno viditelné. Po stále aktuální vlně downsizingu teď nastupuje nová modla, snižování hmotnosti. Právě letos budeme svědky prvních výrazných výsledků. A automobilky zdaleka neřekly v této oblasti své poslední slovo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M98a13r82t59i12n 72K32u73c78h34a36r54í51k 7242357783981

A keby náhodou automobilky vyrábali znovu poctivé 10-20 rokov staré modely, ktoré už mali slušnú bezpečnostnú výbavu, klasický atmosferický benzínový motor a neobsahovali 250 kíl rôznej "zábavnej elektroniky", tam by cesta nebola? Všetky elektronické hračky (okrem tých jasne bezpečnostných ako ABS) vyhodiť a nechať auto mechanicky jednoduché...

0/0
11.1.2013 14:58

J61a34n 83M85a16l75ý 6211384672294

To je všechno moc krásné a idilické,ale již se zapomíná zminovat, že udávaná spotřeba je dosažitekná jen v měřícím cyklu a v reálném provozu je povětšinou nedosažitelná. Již se nezmiňuje řízená životnost hightech motorů na max 150 000 Km a vzhledem k nesmírně vysokým cenám ND jsou současná auta téměř nepoužitelná a tudíž cílem je ekologická likvidace za 5 let...a hurá čerpat další neobnovitelné zdroje na nový vůz s extrémně nízkou spotřebou atd....prdlajs ekologie, ale ekonomie!!

0/0
9.1.2013 20:49

F16r58a49n90t37i69š60e36k 27L38e82b76e36d27a 4984837269

není divu když lidi chtějí v autech miliony zbytečností který hlavně jen odvádí pozornost řidiče

0/0
9.1.2013 18:09

M35a36r14t53i26n 51K87u88b69á91t 2157915371711

ja sam sek v praci koukal co všechno za dily na autech už je z plastu :) ....BMW 7, plastova střecha, novy MB CLS plastovy víko kufru :) pokud to neni na ukor bezpečnosti tak mi to nevadí :)

0/0
9.1.2013 16:58

M31a44r53t25i25n 38K42u98b83á90t 2867175501261

já sam sem...

0/0
9.1.2013 16:58
Foto

M84a97r66t85i32n 59G84r11o62c75h89o16l 7616128666771

Snižování hmotnosti ssebou nese jeden nepříjemný dopad ... reakce na boční poryv vzduchu je daleko větší, neboť automobil nemá tolik setrvačnosti ve směru jízdy ... při současném trendu extrémnějšího počasí to asi nebude moc bezpečné ... kolik z nás zažilo na konci předjíždění kamionu na dálnici ten boční poryv? Jezdil jsem se skoro dvoutunovým minibusem a jedna jízda s Roomsterem mě naučila větší pozornosti ... co teprve až budou auta vážit 50 kg;-)

+3/−3
9.1.2013 10:15

K55a43r89e65l 61K42o82š11ť83á54l 8837361520235

Hmotnost není jediný způsob, jak omezit reakci na boční vítr. Roomster je příklad auta, které zákonitě bude díky svému bočnímu profilu mnohem citlivější na boční vítr, než přibližně stejně těžká Fabia.

0/0
9.1.2013 16:44

F65r18a10n71t14i71š35e29k 69L76e85b29e80d77a 4354187769

to bude platit hlavně pro SUV

0/0
9.1.2013 18:02

J39i41r16i 44S53i27m83a63k 9528258648123

tak ma to i svetle stranky, lehci auta jsou hbitejsi, mrstnejsi, lepe ovladatelne, lepe sedi v zatackach a hodi se na sportovnejsi jizdu. nevidim jediny duvod, proc zvysovat hmotnost aut kvuli vetru, to uz to radeji resit snizenim teziste, zvetsenim rozchodu a lepsim odpruzenim a optimalizaci aerodynamiky

0/0
9.1.2013 21:26

J77i74ř58í 58S48c19h80w15a88c96h 5946529367734

Š100, Š120 tomu říkám auto citlivé na boční vítr. Oproti nim nějaký Roomster a jakékoliv jiná dnešní auta s koncepcí "vše vpředu" jsou etalonem stability a necitlivosti na boční vítr;-)

0/0
9.1.2013 21:30

J22i79r42i 60S14i74m74a76k 9538938468773

problem 120 byl v tom, ze to bylo cele spatne, porsche carrera ma uplne stejnou koncepci a predstav si, ze na vitr to citlive neni

0/0
9.1.2013 21:55

R90a25d18k61o 56S69ü26t90t11ö 8361698421685

Konecne rozumne riesenie, downsizing sice priniesol znizenie emisii, ale iba na papieri. Vo vysledku potom 1.4 mohla zrat viac ako 1.6, pretoze vdaka mensiemu objemu poklesol krutiaci moment, co je najvyraznejsie prave v nizkych otackach. Vystiznym prikladom su korejske 1.4CVVT 80kW predoslej verzie - strop krutiaku 137 Nm v 5000 otackach, strop vykonu v 6200 - 6500 otackach. Problem je ale v tom, ze na patke pri 90-tke to tocilo 2500 otacok, kde mal mizernych 110 - 115 Nm, co v kombinacii s karoseriou tazkou takmer 1300 kg znemoznuje vyliezt akykolvek kopec bez podradenia. Situacia sa opakuje - vyrobcovia pridali sestku, ktora otacky znizila este viac, hmotnost sa podstatne nezmenila. Vysledok - 1.4CVVT v 90tke na sestke s plynom na podlahe jednoducho neakceleruje, tento prevod je na hrane pouzitelnosti aj pri 130-tke, staci mensi kopec a na radu sa dostava patka, este lepsie stvorka. To ale potom konci sen o papierovej spotrebe.

Vyrazne znizenie hmotnosti je jedine spravne riesenie.

+2/−1
9.1.2013 10:04

R54a12d87e41k 45M62i18t78a14s 6141308901200

Pokud chci jezdit stylem plyn brzda, tak si musim koupit silnejsi motor, ale pokud chci jezdit plynule tak mi staci 1.2 i v oktavce a usetrim na benzinu. Takze podle mojeho stylu jizdy si musim vybirat motory do auta a ne koukat na penize.

+1/−1
9.1.2013 11:42

V88l36a11d31i63s22l69a95v 88B89u80r45y48š82e19k 1819202527714

vyvbavilo se mě, co se skrývá pod slovem plynule, pod kopcem 80, na kopci 50, za mnou 5 nervozních řidičů

+1/0
10.1.2013 8:36

V28í45ť30a 71K88r21u58t82i69š 9427864213868

Jako downsizing se obecně bere zmenšování objemu motoru zároveň s přechodem z atmosférického plnění na přeplňování. U atmosférického motoru je totiž ten zásadní problém, že při dané konstrukci motoru (8V vs. 16V, podčtvercový / nadčtvercový apod.) je výkon a kroutící moment při běžných otáčkách u motorů srovnatelné konstrukce a objemu prakticky stejný a veškerými technickými vychytávkami je lze měnit velmi málo. Jedinou smysluplnou cestou je tak jen zvyšování otáček motoru a posun maxima výkonu k 6.000 ot., nebo dokonce ještě dále, což je ale pro normální ježdění naprd., viz. Váš příspěvek. Naopak při přeplňování se pak i v běžných otáčkách 1.500 – 4.000, které jsou pro 99% jízdy plně postačující, dá z motoru proti atmosféře dostat klidně dvojnásobek – viz. např Ecoboost 1.0, kde je maximum krotícího momentu 200Nm. Takže tam, kde se dříve používaly motor o objemu 1.6 – 2.0 litry dnes bohatě stačí nasadit objem 1.0 – 1.4.

0/0
9.1.2013 12:43

J69a45n 79M89a89l79ý 6721574712714

A v praxi jezdí jen za 8 litrů :-D

+1/0
9.1.2013 20:44

J65i22r17i 95S95i79m98a95k 9928608588723

turbobenzin je fakt o neco malo uspornejsi, ale neni to zadna hitparada. pokud toho moc nenajedu, tak se to nevyplati a jeste riskuju drahe neopravitelne zavady a pokud toho najedu fakt hodne, tak si poridim rovnou turbodiesel, kde je ta spotreba kapku nekde jinde.

0/0
9.1.2013 21:34

V68í63ť22a 20K15r39u10t63i12š 9777924743138

Máte pravdu. U moderních motorů skutečně o "kapku". Když se podíváte na Spritmonitor.de, tak pro několik set uživatelů tam u co do jízdních výkonů srovnatelných motorů 1.4 TSi 90kW a 2.0TDi 103kW v případě OII vychází průměrná spotřeba 7,07 vs. 6,36.Tzn. že benzín žere o 11% víc než ten oslavovaný úsporný diesel.

0/0
10.1.2013 22:09

J13i28r91i 40S79i24m55a73k 9648588808243

;-D jasne a ted nejaky novy vtip, treba o taxikarich, kteri zahodi chrochtaky a presednou do turbobenzinu, nebo dokonce do elektromobilu ;-D;-D;-D;-D

0/0
11.1.2013 9:52

V61í12ť69a 45K92r59u38t96i70š 9207354773688

Máte s tím zkušenosti? Já osobní ano. Před lety 1.8T (148kW) - průměr za 3 roky a 70tkm rovných 7,14. Nyní 4 roky s přepňovanou 2.5 (224kW) a 60tkm - 9,1. Takže mi prosím dejte příklad obdobně výkoných atmosfér, které se těmto spotřebám alespoň přiblíží.

K tomu pá zkušeností kolegů z každodenního ježdění. Golf 1.2TSi 63kW - 5,7. Altea 1.4 TSi 90kW - 5.9. Mondeo 1.6 118kW Ecoboost - 6,7.

0/0
10.1.2013 21:57

M66a27r70t18i63n 44S23e30d92o76n79a 2145616806449

No nevim, Altea ma papirovou spotrebu 6,5. Jestli vas kolega nataha za nos.

0/0
14.1.2013 22:33

C26y10r14i14l 40P94a52v36e39l27k18a 4286642778415

Jenže je to užraný a motory jsou poruchový, drahý na provoz. Je to blbost, prostě atmosférickej dvoulitr se spotřebou 8 l a dostatkem výkonu = New Mazda 6

+1/−1
11.1.2013 9:19

M91a92r24t70i22n 95S83o64u11š24e67k 8938683359895

Aneb když nějaká komponenta vydrží déle než měsíc po záruce, pak je předimenzovaná. A proto do ní vyvrtáme díru, anebo ji uděláme z plastu.

.

Tím se nejen auto odlehčí, ale také je tím zajištěn odbyt nových aut.

.

Ideálem průmyslové výroby totiž je, že se kompletně celý výrobek skládá jen ze samých k..vítek ;-D

+7/−1
9.1.2013 9:31

M41i41l77a92n 79Š69v16a30g46r73o24v90s41k89ý 9542259585518

Hliník by sa používať nemal, teda ak nechceme aby kapoty, dvere a iné plechy zamierili do zberných surovín... ;-D

+2/−2
9.1.2013 9:08

P60a84v85e88l 89Z68a47j41í44č12e88k 8714100826110

co to delate... proc jste to odmontoval... ja jsem se jen dival jestli jsou ty dvere potrebne panko

+1/−1
9.1.2013 9:13

M49i84l75a49n 70Š97v70a85g71r76o96v96s14k52ý 9742559975198

Já nic neberu, já našel.

+3/−1
9.1.2013 9:15

J52i18r50i 13S52i50m19a55k 9478358138403

A ted to deticky uvedeme na pravou miru.

Skelet karoserie Golfu Mk1 vazil kompelt 810 kg, z toho skelet karoserie zhruba 100 kg a staralo se o to az cca 112 koni ve verzi GTI

Soucasny Golf vazi 1620 kg (2x tolik) a stara se o to typicky 1.2 TSI s 63 nebo 75 kW (85-105 koni) nebo 1.4 TSI s 103 kW 140 koni

Pokud by to melo mit stejny pomer vykon hmotnost jako Mk1 GTI, bylo by treba 224 koni a to by se EU asi po.ala z tech emisi CO2

+6/−6
9.1.2013 8:27

P73a72v40e88l 90Z15a78j75í86č53e88k 8974240216920

tak nejak proto rikam ze uz si nove auto nekoupim... designove je to o nicem a hlavne ty rechtacky na ty kila viz nova octa... argumentuje se obycejnymi ridici a ze to vlastne nikdo nepotrebuje... ale ja chci mit z jezdeni radost a ne se trapit a nadavat... navic vezu a platim sebou kila nepotrebnych asistentu ktere pokud clovek povypina tak se to auto obcas z toho zblazni... treba kdysi takova a6 a vyple abs

+1/−2
9.1.2013 9:04

M70i43l88a69n 56Š89v62a57g74r60o45v41s35k39ý 9252599455818

Ten Golf I mal v základe 37 kW (50 koní).

+3/−1
9.1.2013 9:14

F41r12a33n66t24i60š68e76k 32L31e97b28e51d88a 4414577489

a vida, bohatě mu to stačilo

0/0
9.1.2013 18:05
Foto

I21v58a64n 55K49o21p24t65a 5387552721527

A nezdá se Vám, že srovnáváte tehdejší nejvýkonější verzi a současný základ. Současné GTI totiž pohání cca. 211 koní. Tj starý 7,23kg/PS vs. nový  7,67kg/PS. takže nárust poměru váha/výkon je minimální, ale velikost a bezpečnost auta je uplně někde jinde.

jinak normalní tehdy montovaná 1,8 měla výkon něco kolem 50kW (cca 80 PS.)

+6/−1
9.1.2013 9:21

I46v71a92n 52K26o82h18o68u14t 1281373116794

Jen taková malá technická. Porovnáváte nejvýkonějšího golfa z té doby s nejméně výkoným dnešním. To je trošku nefér nemyslíte.

+1/−1
9.1.2013 11:06

V67í40ť59a 55K19r56u10t76i90š 9137104803368

Takže zpět z říše pohádek na zem.

 

Golf I s nejslabším motorem 1.1 37kW vážil 775 kg. Golf VII v dnes nejslabší motorizaci 1.2 TSI 63kW váží 1.205 kg. To je měrný výkon 20,95 kg/Kw vs. 19,13.

Obdobně - Golf I GTi s 1.8 82kW vážil 825 kg. Golf GTi minulé generace v nejvýkonnějších variantách váží 1.393 kg (155kW), 1.401 kg (173kW), resp. 1.521 kg (199kW). Takže srovnání měrného výkonu je 10,06 kg/kW vs. 8,99 / 8,10 resp. 7,64. A se lze domnívat, že sedmičkové GTi bude obdobně jako ostatní motorizace proti šestce o pár desítek kilo lehčí.

 

Kde tedy vidíte nějaký problém, resp. kde máte Golfa, který váží 16 metráků? Snad jen v testu na Auto.cz navážili u R32 1.604 kg (proti 1.538 kg v TP), u auta, vybaveného těžkým 6-ti válcem, DSG a 4x4.

+2/0
9.1.2013 12:13

J90i90r18i 10S85i15m94a33k 9848598148753

odpovedel sis sam, az navazi v testu Golfu Mk7 750kg, muzeme se bavit o nejakem snizovani hmotnosti.

Tak nam totiz redaktori predestreli danou problematiku.

P.S.  Samotna kastle vazi neco pres 100kg jak u te jednicky tak patrne u te sedmicky, takze tam velky potencial na odlehceni nevidim.

Narust hmotnosti je uplne nekde jinde a to ruzne pridavne agregaty, komfortni vybava a zvetsovani rozmeru, odhlucneni, pridavne bezpecnostni prvky, tim padem se musi nadimenzovat podvozek, ten je zase tezsi a prenasi vetsi sily, tak se zas zesili kastle a tak porad dokola po spirale a v konecnem dusledku nam auta rok od roku tloustnou.

0/0
9.1.2013 16:06

K35a16r32e87l 43K92o31š62ť75á81l 8797641190295

Tak se do toho jedničkovéhoGolfa posaďte! Nemá prostornost ani dnešní Fabie. Je to prostě výrazně menší auto.

+2/0
9.1.2013 16:31
Foto

I97v72a75n 55K67o92p71t88a 5907262591137

Ale jedničkový golf je velikostí něco mezi Citigo a Fábií.

0/0
9.1.2013 16:59

V42í31ť15a 56K81r80u54t79i82š 9507774883568

Jenže ono je nutné to také hodnotit s ohledem na velikost auta. Ten Golf totiž mezitím poprostl z dnešního pohledu o 1,5 třídy. Golf I je dnes auto velikostně na rozhraní mini a malého vozu, takže když jej srovnáme např. s Citigo nebo Fiatem 500, oba okolo 850 kg, tak to není žádná hrůza. A např. Polo jako typický představitel malého vozu dá Golfu I na délku pěkných pár centimetrů.

Takže když vezmeme třeba aktuální OIII, která už rozměrově pomalu vyrůstá z nižší střední třídy a přitom váží proti předchozí menší generaci o metrák míň  a je na úrovni generace první, při úplně jiné výbavě, bezpečnosti apod., tak auta skutečně maji dietu. Problémem je ovšem legislativa, která prostě určité věci natvrdo přikazuje, a čím dál větší pohodlnost zákazníků, kteří vyžadují stále lepší výbavu.

0/0
9.1.2013 18:10

J20i78r27i 59S19i21m52a89k 9658168328573

no, tak pokud chceme lehci auta, budeme je muset zmensit :) zatim ten trend nejak nevidim, zato vidim plno Cayennu a Q7 coby mestskych korabu a v nich pany podnikatele a politiky, kteri ten downsizing vymejsleji a vehementne prosazuji

0/−1
9.1.2013 21:37

J39i90ř21í 13S45c24h15w37a40c60h 5986579297984

Souhlas. Viděl jsem hodně starého Golfa, (nevím jaká to byla generace) stát vedle současného Fiatu 500 a ten Golf se mi z venku opticky jevil jako menší auto.

0/0
9.1.2013 21:37

J97i20r39i 45S57i93m85a97k 9578238538393

no a postav vedle toho jeste treba takovou Hondu CRX, co to bylo teprve za pidiauto. a vedle toho tu zgichaninu CR-Z, udajne jeho nastupce. Pche.... Rv

0/0
9.1.2013 21:54

J81a15n 17J22e75ž24e81k 3971515887425

Možná v článku měli zmínit, jak růst hmotnosti aut ovlivnila honba za Euro NCAP hvězdičkami.

+1/−1
9.1.2013 8:26

J75a47n 35H71a60v25r58d78a 4691409194229

Dokud je za co jezdit a ropa nebude nedostatkova komodita, zadne superradikalni zmeny ve snizovani hmotnosti a spotreby necekejte. Ale az to skutecne prijde, tak se vratime k hmotnostem, velikostem a vykonum aut jako byly v 70 letech. Maximalka 140 km/hod, vaha 900 kg, spoteba pri 90 km/hod 2 - 3 l/100 km. Ale realna spotreba, nikoliv spocitana dle metodiky EUBYRO. Nakonec uznejte, budete v praci driv s VW Pasat 2.0 TSI nez s Vartburgem? Nebudete. Nemluvim samozrejme o pohodli mezi temito o generace rozdilnych autech. Kontrolni dotaz: jaka by byla spotreba Skody 105 se zabudovanym motoem  obsahu 1 l z nejakeho soucasneho auta pri 80 km/hod? Do 3 l jako prd.

0/−3
9.1.2013 7:51
Foto

O42n60d30r58e37j 70V40a42l97o59u16s41e98k 4300271847841

Až dojde ropa, tak ti nic takovýho nepomůže. Jeden člověk v autě bude prostě luxus který si většina z nás nebude moci dovolit. Auta se budou víc sdílet a bude se víc jezdit MHD atd.

Tohle je prostě jen přechodné období...

0/−1
9.1.2013 11:28

V74á30c56l18a77v 62V96á31c32l35a81v 2986448835975

Narozdíl od downsizingu dobrá cesta. Škoda, že se autor nezmiňuje o elektronice (teorie zvýšit napětí z 12V a ušetřit váhu kabelů, zmenšování jednotek abs atd. )

0/−1
9.1.2013 7:24
Foto

O72n92d73r61e54j 65V54a37l20o55u44s26e41k 4930711397971

K tomu reálně nedojde. Svítí se bude ledkama a bude úspornější elektronika, takže potřeba jít na 24V nebo víc nebude

0/−1
9.1.2013 11:30

J93o93s20e62f 13T63u96m32a 6368143445589

Nekynou, nežerou a taky nejedou vzhledem k těm stále menším a menším motorům :-(

+1/−1
9.1.2013 2:46

M43i62r75e17k 68T16u55r65e39č28e30k 4913452620432

Ale taky netahnou !

Koupil jsem uplne nove (2012) auto Chevroelt Cruze 1.6l (124 koni). Pred tim jsem zkousel par (novych) aut 1.4, 1.6 a 1.8 l. V cizine mam auto Pontiak Sunfire 2.2 l /120 koni (jiz 13 let stare) a mohu rict, ze se ABSOUTNE neda prirovnat rychlost, svisnost a akcelerace. Zatimco Pontiac rozjedu pohodlne na dvojku a pak mohu dat  ctverku, u zadneho auta co jsem zkousel to nepripada v uvahu. Take do kopce se neda srovnat. Pontiac mi jede (po rozjeti) do mirneho kopce na petku, a jeste ma tendenci sice pomalu, ale zrychlovat. Ten samy mirny kopec musim u 1.6l vyjizdet na trojku.

+2/−3
9.1.2013 2:11

J46a65n 37H60a95v83r34d50a 4881879194899

A to ma byt ucel, rozjezd na 2, a pak rovnou na 4 ku.

+2/−1
9.1.2013 7:53

F20r63a32n38t49i92š61e22k 80L49e33b35e65d82a 4424437749

;-D

0/0
9.1.2013 18:08

J73i27r27i 50S30i60m65a98k 9538488738183

spis jde o to, ze ta dnesni auta maji tak dlouhe prevody aby usetrili pul deci v testu spotreby dle EU a ridice to jen otravuje.

A samotnym autum to tez nedela dobre, kdyz je vecne lidi podtaci, pak se sypou dvojhmotove setrvaky, rozvody, ruzne silentbloky a buhvi , co jeste. V kabine to ani slyset neni, protoze to je odhlucnene, ale pod kapotou se deje prave peklo. jeste tam vrazi trivalec, ktery se klepe jak ratlik sam o sobe, anebo twinair... ten se aspon tocit musi, budiz podotknuto, protoze ten se neklepe, ale rovnou chcipne.

0/0
9.1.2013 21:42







Najdete na iDNES.cz