Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autům ordinují stále intenzivnější dietu: nekynou a tolik „nežerou“

Trendy v automobilovém průmyslu jsou poměrně snadno viditelné. Po stále aktuální vlně downsizingu teď nastupuje nová modla, snižování hmotnosti. Právě letos budeme svědky prvních výrazných výsledků. A automobilky zdaleka neřekly v této oblasti své poslední slovo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M25a44r35t81i29n 19K73u11c62h82a88r84í85k 7782867483401

A keby náhodou automobilky vyrábali znovu poctivé 10-20 rokov staré modely, ktoré už mali slušnú bezpečnostnú výbavu, klasický atmosferický benzínový motor a neobsahovali 250 kíl rôznej "zábavnej elektroniky", tam by cesta nebola? Všetky elektronické hračky (okrem tých jasne bezpečnostných ako ABS) vyhodiť a nechať auto mechanicky jednoduché...

0/0
11.1.2013 14:58

J42a80n 96M32a21l94ý 6561214892204

To je všechno moc krásné a idilické,ale již se zapomíná zminovat, že udávaná spotřeba je dosažitekná jen v měřícím cyklu a v reálném provozu je povětšinou nedosažitelná. Již se nezmiňuje řízená životnost hightech motorů na max 150 000 Km a vzhledem k nesmírně vysokým cenám ND jsou současná auta téměř nepoužitelná a tudíž cílem je ekologická likvidace za 5 let...a hurá čerpat další neobnovitelné zdroje na nový vůz s extrémně nízkou spotřebou atd....prdlajs ekologie, ale ekonomie!!

0/0
9.1.2013 20:49

F97r15a39n97t98i92š71e73k 75L87e43b19e65d51a 4544207459

není divu když lidi chtějí v autech miliony zbytečností který hlavně jen odvádí pozornost řidiče

0/0
9.1.2013 18:09

M47a72r55t12i46n 51K92u58b28á64t 2107145481771

ja sam sek v praci koukal co všechno za dily na autech už je z plastu :) ....BMW 7, plastova střecha, novy MB CLS plastovy víko kufru :) pokud to neni na ukor bezpečnosti tak mi to nevadí :)

0/0
9.1.2013 16:58

M69a39r97t75i94n 33K84u88b90á23t 2157215601961

já sam sem...

0/0
9.1.2013 16:58
Foto

M32a25r55t76i10n 58G19r48o43c17h60o63l 7456488796381

Snižování hmotnosti ssebou nese jeden nepříjemný dopad ... reakce na boční poryv vzduchu je daleko větší, neboť automobil nemá tolik setrvačnosti ve směru jízdy ... při současném trendu extrémnějšího počasí to asi nebude moc bezpečné ... kolik z nás zažilo na konci předjíždění kamionu na dálnici ten boční poryv? Jezdil jsem se skoro dvoutunovým minibusem a jedna jízda s Roomsterem mě naučila větší pozornosti ... co teprve až budou auta vážit 50 kg;-)

+3/−3
9.1.2013 10:15

K70a68r36e19l 72K79o66š75ť59á86l 8607571810415

Hmotnost není jediný způsob, jak omezit reakci na boční vítr. Roomster je příklad auta, které zákonitě bude díky svému bočnímu profilu mnohem citlivější na boční vítr, než přibližně stejně těžká Fabia.

0/0
9.1.2013 16:44

F96r34a89n95t36i12š18e33k 13L89e67b31e94d89a 4244407869

to bude platit hlavně pro SUV

0/0
9.1.2013 18:02

J45i18r62i 51S45i84m51a34k 9518588798273

tak ma to i svetle stranky, lehci auta jsou hbitejsi, mrstnejsi, lepe ovladatelne, lepe sedi v zatackach a hodi se na sportovnejsi jizdu. nevidim jediny duvod, proc zvysovat hmotnost aut kvuli vetru, to uz to radeji resit snizenim teziste, zvetsenim rozchodu a lepsim odpruzenim a optimalizaci aerodynamiky

0/0
9.1.2013 21:26

J22i97ř61í 65S11c20h36w73a49c22h 5776299477644

Š100, Š120 tomu říkám auto citlivé na boční vítr. Oproti nim nějaký Roomster a jakékoliv jiná dnešní auta s koncepcí "vše vpředu" jsou etalonem stability a necitlivosti na boční vítr;-)

0/0
9.1.2013 21:30

J45i50r50i 84S76i61m28a10k 9258488298893

problem 120 byl v tom, ze to bylo cele spatne, porsche carrera ma uplne stejnou koncepci a predstav si, ze na vitr to citlive neni

0/0
9.1.2013 21:55

R61a48d48k71o 84S53ü38t15t90ö 8911168641925

Konecne rozumne riesenie, downsizing sice priniesol znizenie emisii, ale iba na papieri. Vo vysledku potom 1.4 mohla zrat viac ako 1.6, pretoze vdaka mensiemu objemu poklesol krutiaci moment, co je najvyraznejsie prave v nizkych otackach. Vystiznym prikladom su korejske 1.4CVVT 80kW predoslej verzie - strop krutiaku 137 Nm v 5000 otackach, strop vykonu v 6200 - 6500 otackach. Problem je ale v tom, ze na patke pri 90-tke to tocilo 2500 otacok, kde mal mizernych 110 - 115 Nm, co v kombinacii s karoseriou tazkou takmer 1300 kg znemoznuje vyliezt akykolvek kopec bez podradenia. Situacia sa opakuje - vyrobcovia pridali sestku, ktora otacky znizila este viac, hmotnost sa podstatne nezmenila. Vysledok - 1.4CVVT v 90tke na sestke s plynom na podlahe jednoducho neakceleruje, tento prevod je na hrane pouzitelnosti aj pri 130-tke, staci mensi kopec a na radu sa dostava patka, este lepsie stvorka. To ale potom konci sen o papierovej spotrebe.

Vyrazne znizenie hmotnosti je jedine spravne riesenie.

+2/−1
9.1.2013 10:04

R79a87d66e46k 32M40i42t14a79s 6481108821660

Pokud chci jezdit stylem plyn brzda, tak si musim koupit silnejsi motor, ale pokud chci jezdit plynule tak mi staci 1.2 i v oktavce a usetrim na benzinu. Takze podle mojeho stylu jizdy si musim vybirat motory do auta a ne koukat na penize.

+1/−1
9.1.2013 11:42

V80l28a97d21i82s23l46a21v 58B86u35r77y37š33e90k 1419732537444

vyvbavilo se mě, co se skrývá pod slovem plynule, pod kopcem 80, na kopci 50, za mnou 5 nervozních řidičů

+1/0
10.1.2013 8:36

V84í90ť95a 73K61r63u91t17i85š 9847804983478

Jako downsizing se obecně bere zmenšování objemu motoru zároveň s přechodem z atmosférického plnění na přeplňování. U atmosférického motoru je totiž ten zásadní problém, že při dané konstrukci motoru (8V vs. 16V, podčtvercový / nadčtvercový apod.) je výkon a kroutící moment při běžných otáčkách u motorů srovnatelné konstrukce a objemu prakticky stejný a veškerými technickými vychytávkami je lze měnit velmi málo. Jedinou smysluplnou cestou je tak jen zvyšování otáček motoru a posun maxima výkonu k 6.000 ot., nebo dokonce ještě dále, což je ale pro normální ježdění naprd., viz. Váš příspěvek. Naopak při přeplňování se pak i v běžných otáčkách 1.500 – 4.000, které jsou pro 99% jízdy plně postačující, dá z motoru proti atmosféře dostat klidně dvojnásobek – viz. např Ecoboost 1.0, kde je maximum krotícího momentu 200Nm. Takže tam, kde se dříve používaly motor o objemu 1.6 – 2.0 litry dnes bohatě stačí nasadit objem 1.0 – 1.4.

0/0
9.1.2013 12:43

J87a27n 71M20a17l78ý 6181914282804

A v praxi jezdí jen za 8 litrů :-D

+1/0
9.1.2013 20:44

J31i10r41i 68S94i17m51a71k 9168948658963

turbobenzin je fakt o neco malo uspornejsi, ale neni to zadna hitparada. pokud toho moc nenajedu, tak se to nevyplati a jeste riskuju drahe neopravitelne zavady a pokud toho najedu fakt hodne, tak si poridim rovnou turbodiesel, kde je ta spotreba kapku nekde jinde.

0/0
9.1.2013 21:34

V74í84ť53a 46K57r90u15t60i35š 9767864863888

Máte pravdu. U moderních motorů skutečně o "kapku". Když se podíváte na Spritmonitor.de, tak pro několik set uživatelů tam u co do jízdních výkonů srovnatelných motorů 1.4 TSi 90kW a 2.0TDi 103kW v případě OII vychází průměrná spotřeba 7,07 vs. 6,36.Tzn. že benzín žere o 11% víc než ten oslavovaný úsporný diesel.

0/0
10.1.2013 22:09

J19i60r79i 34S93i44m51a66k 9198748728293

;-D jasne a ted nejaky novy vtip, treba o taxikarich, kteri zahodi chrochtaky a presednou do turbobenzinu, nebo dokonce do elektromobilu ;-D;-D;-D;-D

0/0
11.1.2013 9:52

V93í95ť10a 44K23r73u14t80i89š 9517864653698

Máte s tím zkušenosti? Já osobní ano. Před lety 1.8T (148kW) - průměr za 3 roky a 70tkm rovných 7,14. Nyní 4 roky s přepňovanou 2.5 (224kW) a 60tkm - 9,1. Takže mi prosím dejte příklad obdobně výkoných atmosfér, které se těmto spotřebám alespoň přiblíží.

K tomu pá zkušeností kolegů z každodenního ježdění. Golf 1.2TSi 63kW - 5,7. Altea 1.4 TSi 90kW - 5.9. Mondeo 1.6 118kW Ecoboost - 6,7.

0/0
10.1.2013 21:57

M31a27r86t66i55n 53S23e53d78o84n55a 2705466216599

No nevim, Altea ma papirovou spotrebu 6,5. Jestli vas kolega nataha za nos.

0/0
14.1.2013 22:33

C24y40r65i19l 80P26a62v93e15l25k22a 4126812158975

Jenže je to užraný a motory jsou poruchový, drahý na provoz. Je to blbost, prostě atmosférickej dvoulitr se spotřebou 8 l a dostatkem výkonu = New Mazda 6

+1/−1
11.1.2013 9:19

M66a73r24t63i72n 27S64o98u63š31e59k 8758243209545

Aneb když nějaká komponenta vydrží déle než měsíc po záruce, pak je předimenzovaná. A proto do ní vyvrtáme díru, anebo ji uděláme z plastu.

.

Tím se nejen auto odlehčí, ale také je tím zajištěn odbyt nových aut.

.

Ideálem průmyslové výroby totiž je, že se kompletně celý výrobek skládá jen ze samých k..vítek ;-D

+7/−1
9.1.2013 9:31

M73i75l61a53n 66Š59v85a77g83r53o67v33s80k51ý 9422509405488

Hliník by sa používať nemal, teda ak nechceme aby kapoty, dvere a iné plechy zamierili do zberných surovín... ;-D

+2/−2
9.1.2013 9:08

P80a28v80e55l 82Z48a42j59í40č12e86k 8314500476820

co to delate... proc jste to odmontoval... ja jsem se jen dival jestli jsou ty dvere potrebne panko

+1/−1
9.1.2013 9:13

M60i50l45a49n 38Š48v47a80g95r39o20v14s92k82ý 9572309805288

Já nic neberu, já našel.

+3/−1
9.1.2013 9:15

J37i43r91i 72S27i92m22a21k 9178298828893

A ted to deticky uvedeme na pravou miru.

Skelet karoserie Golfu Mk1 vazil kompelt 810 kg, z toho skelet karoserie zhruba 100 kg a staralo se o to az cca 112 koni ve verzi GTI

Soucasny Golf vazi 1620 kg (2x tolik) a stara se o to typicky 1.2 TSI s 63 nebo 75 kW (85-105 koni) nebo 1.4 TSI s 103 kW 140 koni

Pokud by to melo mit stejny pomer vykon hmotnost jako Mk1 GTI, bylo by treba 224 koni a to by se EU asi po.ala z tech emisi CO2

+6/−6
9.1.2013 8:27

P62a12v29e49l 29Z10a96j10í12č98e42k 8464840266710

tak nejak proto rikam ze uz si nove auto nekoupim... designove je to o nicem a hlavne ty rechtacky na ty kila viz nova octa... argumentuje se obycejnymi ridici a ze to vlastne nikdo nepotrebuje... ale ja chci mit z jezdeni radost a ne se trapit a nadavat... navic vezu a platim sebou kila nepotrebnych asistentu ktere pokud clovek povypina tak se to auto obcas z toho zblazni... treba kdysi takova a6 a vyple abs

+1/−2
9.1.2013 9:04

M44i48l75a81n 81Š16v12a23g14r90o87v33s52k36ý 9272409275968

Ten Golf I mal v základe 37 kW (50 koní).

+3/−1
9.1.2013 9:14

F15r76a17n83t53i62š57e32k 79L26e37b10e54d86a 4114307779

a vida, bohatě mu to stačilo

0/0
9.1.2013 18:05
Foto

I71v40a47n 11K83o59p88t25a 5577412761547

A nezdá se Vám, že srovnáváte tehdejší nejvýkonější verzi a současný základ. Současné GTI totiž pohání cca. 211 koní. Tj starý 7,23kg/PS vs. nový  7,67kg/PS. takže nárust poměru váha/výkon je minimální, ale velikost a bezpečnost auta je uplně někde jinde.

jinak normalní tehdy montovaná 1,8 měla výkon něco kolem 50kW (cca 80 PS.)

+6/−1
9.1.2013 9:21

I72v84a68n 25K48o79h48o64u60t 1941233346584

Jen taková malá technická. Porovnáváte nejvýkonějšího golfa z té doby s nejméně výkoným dnešním. To je trošku nefér nemyslíte.

+1/−1
9.1.2013 11:06

V85í14ť45a 10K31r31u58t54i10š 9797954313268

Takže zpět z říše pohádek na zem.

 

Golf I s nejslabším motorem 1.1 37kW vážil 775 kg. Golf VII v dnes nejslabší motorizaci 1.2 TSI 63kW váží 1.205 kg. To je měrný výkon 20,95 kg/Kw vs. 19,13.

Obdobně - Golf I GTi s 1.8 82kW vážil 825 kg. Golf GTi minulé generace v nejvýkonnějších variantách váží 1.393 kg (155kW), 1.401 kg (173kW), resp. 1.521 kg (199kW). Takže srovnání měrného výkonu je 10,06 kg/kW vs. 8,99 / 8,10 resp. 7,64. A se lze domnívat, že sedmičkové GTi bude obdobně jako ostatní motorizace proti šestce o pár desítek kilo lehčí.

 

Kde tedy vidíte nějaký problém, resp. kde máte Golfa, který váží 16 metráků? Snad jen v testu na Auto.cz navážili u R32 1.604 kg (proti 1.538 kg v TP), u auta, vybaveného těžkým 6-ti válcem, DSG a 4x4.

+2/0
9.1.2013 12:13

J27i68r94i 30S79i77m17a41k 9688838158173

odpovedel sis sam, az navazi v testu Golfu Mk7 750kg, muzeme se bavit o nejakem snizovani hmotnosti.

Tak nam totiz redaktori predestreli danou problematiku.

P.S.  Samotna kastle vazi neco pres 100kg jak u te jednicky tak patrne u te sedmicky, takze tam velky potencial na odlehceni nevidim.

Narust hmotnosti je uplne nekde jinde a to ruzne pridavne agregaty, komfortni vybava a zvetsovani rozmeru, odhlucneni, pridavne bezpecnostni prvky, tim padem se musi nadimenzovat podvozek, ten je zase tezsi a prenasi vetsi sily, tak se zas zesili kastle a tak porad dokola po spirale a v konecnem dusledku nam auta rok od roku tloustnou.

0/0
9.1.2013 16:06

K61a65r27e76l 27K22o52š57ť72á13l 8207211400545

Tak se do toho jedničkovéhoGolfa posaďte! Nemá prostornost ani dnešní Fabie. Je to prostě výrazně menší auto.

+2/0
9.1.2013 16:31
Foto

I32v23a39n 67K44o52p57t31a 5467902981917

Ale jedničkový golf je velikostí něco mezi Citigo a Fábií.

0/0
9.1.2013 16:59

V53í79ť28a 54K27r29u40t92i69š 9647414773818

Jenže ono je nutné to také hodnotit s ohledem na velikost auta. Ten Golf totiž mezitím poprostl z dnešního pohledu o 1,5 třídy. Golf I je dnes auto velikostně na rozhraní mini a malého vozu, takže když jej srovnáme např. s Citigo nebo Fiatem 500, oba okolo 850 kg, tak to není žádná hrůza. A např. Polo jako typický představitel malého vozu dá Golfu I na délku pěkných pár centimetrů.

Takže když vezmeme třeba aktuální OIII, která už rozměrově pomalu vyrůstá z nižší střední třídy a přitom váží proti předchozí menší generaci o metrák míň  a je na úrovni generace první, při úplně jiné výbavě, bezpečnosti apod., tak auta skutečně maji dietu. Problémem je ovšem legislativa, která prostě určité věci natvrdo přikazuje, a čím dál větší pohodlnost zákazníků, kteří vyžadují stále lepší výbavu.

0/0
9.1.2013 18:10

J66i52r73i 53S24i57m83a88k 9358548928113

no, tak pokud chceme lehci auta, budeme je muset zmensit :) zatim ten trend nejak nevidim, zato vidim plno Cayennu a Q7 coby mestskych korabu a v nich pany podnikatele a politiky, kteri ten downsizing vymejsleji a vehementne prosazuji

0/−1
9.1.2013 21:37

J10i49ř61í 58S39c29h35w76a35c68h 5716389287854

Souhlas. Viděl jsem hodně starého Golfa, (nevím jaká to byla generace) stát vedle současného Fiatu 500 a ten Golf se mi z venku opticky jevil jako menší auto.

0/0
9.1.2013 21:37

J90i80r47i 83S66i81m60a85k 9768108838773

no a postav vedle toho jeste treba takovou Hondu CRX, co to bylo teprve za pidiauto. a vedle toho tu zgichaninu CR-Z, udajne jeho nastupce. Pche.... Rv

0/0
9.1.2013 21:54

J31a42n 25J12e27ž34e35k 3521275797775

Možná v článku měli zmínit, jak růst hmotnosti aut ovlivnila honba za Euro NCAP hvězdičkami.

+1/−1
9.1.2013 8:26

J44a39n 45H16a11v56r97d80a 4441349374669

Dokud je za co jezdit a ropa nebude nedostatkova komodita, zadne superradikalni zmeny ve snizovani hmotnosti a spotreby necekejte. Ale az to skutecne prijde, tak se vratime k hmotnostem, velikostem a vykonum aut jako byly v 70 letech. Maximalka 140 km/hod, vaha 900 kg, spoteba pri 90 km/hod 2 - 3 l/100 km. Ale realna spotreba, nikoliv spocitana dle metodiky EUBYRO. Nakonec uznejte, budete v praci driv s VW Pasat 2.0 TSI nez s Vartburgem? Nebudete. Nemluvim samozrejme o pohodli mezi temito o generace rozdilnych autech. Kontrolni dotaz: jaka by byla spotreba Skody 105 se zabudovanym motoem  obsahu 1 l z nejakeho soucasneho auta pri 80 km/hod? Do 3 l jako prd.

0/−3
9.1.2013 7:51
Foto

O12n51d50r87e20j 50V23a71l61o73u60s96e91k 4610331507471

Až dojde ropa, tak ti nic takovýho nepomůže. Jeden člověk v autě bude prostě luxus který si většina z nás nebude moci dovolit. Auta se budou víc sdílet a bude se víc jezdit MHD atd.

Tohle je prostě jen přechodné období...

0/−1
9.1.2013 11:28

V12á75c68l20a13v 12V54á31c75l59a39v 2776298485535

Narozdíl od downsizingu dobrá cesta. Škoda, že se autor nezmiňuje o elektronice (teorie zvýšit napětí z 12V a ušetřit váhu kabelů, zmenšování jednotek abs atd. )

0/−1
9.1.2013 7:24
Foto

O92n75d22r59e76j 46V25a12l13o17u25s70e78k 4480231487331

K tomu reálně nedojde. Svítí se bude ledkama a bude úspornější elektronika, takže potřeba jít na 24V nebo víc nebude

0/−1
9.1.2013 11:30

J57o43s42e58f 68T55u98m49a 6958663445899

Nekynou, nežerou a taky nejedou vzhledem k těm stále menším a menším motorům :-(

+1/−1
9.1.2013 2:46

M83i92r42e34k 17T13u26r48e72č72e10k 4863722640122

Ale taky netahnou !

Koupil jsem uplne nove (2012) auto Chevroelt Cruze 1.6l (124 koni). Pred tim jsem zkousel par (novych) aut 1.4, 1.6 a 1.8 l. V cizine mam auto Pontiak Sunfire 2.2 l /120 koni (jiz 13 let stare) a mohu rict, ze se ABSOUTNE neda prirovnat rychlost, svisnost a akcelerace. Zatimco Pontiac rozjedu pohodlne na dvojku a pak mohu dat  ctverku, u zadneho auta co jsem zkousel to nepripada v uvahu. Take do kopce se neda srovnat. Pontiac mi jede (po rozjeti) do mirneho kopce na petku, a jeste ma tendenci sice pomalu, ale zrychlovat. Ten samy mirny kopec musim u 1.6l vyjizdet na trojku.

+2/−3
9.1.2013 2:11

J86a41n 74H81a61v21r15d30a 4841169944349

A to ma byt ucel, rozjezd na 2, a pak rovnou na 4 ku.

+2/−1
9.1.2013 7:53

F29r23a20n79t79i79š22e28k 24L81e45b70e45d96a 4984597849

;-D

0/0
9.1.2013 18:08

J42i54r84i 13S52i21m17a30k 9838818788773

spis jde o to, ze ta dnesni auta maji tak dlouhe prevody aby usetrili pul deci v testu spotreby dle EU a ridice to jen otravuje.

A samotnym autum to tez nedela dobre, kdyz je vecne lidi podtaci, pak se sypou dvojhmotove setrvaky, rozvody, ruzne silentbloky a buhvi , co jeste. V kabine to ani slyset neni, protoze to je odhlucnene, ale pod kapotou se deje prave peklo. jeste tam vrazi trivalec, ktery se klepe jak ratlik sam o sobe, anebo twinair... ten se aspon tocit musi, budiz podotknuto, protoze ten se neklepe, ale rovnou chcipne.

0/0
9.1.2013 21:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.