Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když auto nebrzdí, hledejte závěj. Rychlokurz jízdy na sněhu a ledu

Až hluboko do zimy jsme jezdili nejvýš v loužích, ale teď silnice zasypané sněhem kloužou. Zimní obutí má být samozřejmostí už minimálně dva měsíce, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Jízda má být rozvážná: opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L26u40k67a27s 57B81u58c34h33t29a 8359570784487

Brzdy jsou základ, kupujte proto když už starší auto, tak z prověřeného a velkého autobazaru. Ne od Jožky Píska v komisi u výjezdovky za Horní Lidčí :-) ... já už jsem poučen. vytažení ze závěje není někdy vůbec sranda.

0/0
28.1.2014 17:59
Foto

K21o55s22t85a41s 72J66o25a70n44i92d84i44s 2512858431

To jste opsali můj loňský příspěvek v diskuzi? :)

0/0
28.1.2014 1:21

T45o63m21á46š 58B63e47c75h29y10n30k23a 4261902513853

Pak instruktor - výbornej R^, ta znuděná frajerka co tu fabii drží jako autíčko na matějský s orbitkou v hubě - katastrofa Rv8-o;-D

+1/0
28.1.2014 1:02

J67a96n 67P92a64v19e59l37k91a 3737541334801

Radit zacatecnikovi, aby s kopce vyuzival zaveje? To ho leda roztoci.

0/0
28.1.2014 0:23

J92a70n 21P75a69v80e59l37k78a 3277961394311

Stejne tak kdyz to s kopce zacne klouzat, nepomuze spojka, jen se to vic rozjede.

0/0
28.1.2014 0:29

J44o55s14e68f 57P76o79ž83i34v17i58l 8214886227810

Hledej závěj, šmudlo;-D.

0/0
27.1.2014 22:24

M27i75l46a87n 77K93r68a72v51a94r 2286610303502

Při točení reportáže žvýkat žvýkačku?

+2/0
27.1.2014 22:17

M22a91r97t44i86n 38N74o12v84o24t42n43ý 8689214537454

Kdo panebože vymyslel tu často opakovanou nesmyslnou radu, že na sněhu se má brzdit podřazováním místo použití brzdy? Jednak motor brzdí jen jednu nápravu, takže se nevyužije plně adheze mezi pneumatikami a vozovkou, navíc když po podřazení rychle pustíte spojku, kola se utrhnou (a pokud někdo potřebuje tyto rady, bude to začátečník, tudíž tu spojku asi pustí rychle). Mnohem účinější a jednodušší je prostě s citem přibrzdit.

+3/−4
27.1.2014 22:00

J38a80k13u65b 67Š16a75f12a20n68d23a 7145917751591

Pokud nemám ABS tak mám alespoň jistotu, že se mi nezablokují kola.

0/0
27.1.2014 22:02

M42a92r55t58i14n 73N95o55v77o22t15n31ý 8119594957904

To by mohl být důvod, i když ABS už dlouho mají všechna auta, řekl bych že auta mladší 10 let ho budou mít všechny.

0/0
27.1.2014 23:05

P13e14t44r 29Č26e50r61n37ý 2188109314842

Mě tedy motor brzdí obě nápravy :-) A sjet dolů na redukovanou jedničku je občas jediným řešením. Jen s brzdami by to určitě nešlo.

+1/0
27.1.2014 22:10

M53a45r29t52i79n 50N46o87v90o97t47n23ý 8379314167734

Ne každý má čtyřkolku. A i u té si szojím za tím, že citlivěji dokážu regulovat brzdnou sílu při použití brzd než při brždění motorem.

0/0
27.1.2014 23:00

L63u11d40ě82k 93N27ě61m76e83c 5755371572484

Nezlobte se, ale mám dojem, že toho nemáte moc na sněhu naježděno. Obzvlášť z problematického kopce.

0/0
27.1.2014 23:16

M19a39r60t92i55n 19N89o31v17o83t86n31ý 8749844397504

No myslím, že mám naježděno hodně, a to i na sněhu a v dobách, kdy o ABS jsme tak maximálně četli v zahraničních časopisech. Nikdy jsem sice neměl čtyřkolku, ale princip je furt stejný - pokud brzdim motorem, nemám žádnou možnost regulovat intenzitu brždění, ta je dána odporem motoru a zařazeným rychlostním stupněm, pokud brzdím brzdou, mohu kdykoliv povolit, když to začne ujíždět neno přibrzdit víc když to jde.

0/0
28.1.2014 0:23
Foto

K43o87s42t56a43s 74J41o26a55n56i95d95i19s 2232288561

víš jak se pozná dobrý řidič? že na brzdy "sahá" až když chce zastavit.. to platí i v létě i v zimě..

+3/0
28.1.2014 1:23

L89u77d10ě75k 39N38ě49m98e40c 5885341602964

A co takhle to kombinovat?

0/0
28.1.2014 6:59
Foto

K93o60s69t28a11s 52J58o81a11n52i22d29i47s 2742988281

ekonomika provozu mluví jasně.. brždění je jen plýtvání energií a opotřebování komponentů.. když brzdíš, jel jsi zbytečně rychle ;)

0/0
28.1.2014 11:47

L21u31d41ě53k 57N81ě74m53e49c 5255821902484

Aha... rozumím. Takže když jsem teď sjížděl ze Zhůří k Otavě, tak jsem to měl nechat jet, abych neplýtval energií. ;-D;-D;-D

0/0
28.1.2014 13:37
Foto

K95o72s56t39a73s 95J73o94a53n95i92d80i80s 2902588871

pokud jsi 1d1ot, tak ano

0/0
28.1.2014 21:33

J54a97n 84F90o27ř65t 8443831442231

Jde to, jen je třeba přidat meziplyn.

0/0
27.1.2014 22:38

M13a22r73t54i54n 22N84o85v36o56t68n33ý 8549934277374

Kdo umí dát meziplyn, ten dokáže i citlivě brzdit a žádné takovéto rady nepotřebuje

+1/0
27.1.2014 22:56

L62u42d85ě55k 72N89ě57m87e14c 5405471762444

Vono je taky fajn začít brzdit motorem chvilku předtím, než je to nutný. No a taky jasně záleží na tom, jestli je hnaná přední nebo zadní náprava. Zrovna tak jako brzda většinou víc zabírá na přední kola. Tak si to poskládejte dokupy.

0/0
27.1.2014 22:45

J82i97ř11í 84V60y21š87í67n 6969373695359

Kdyby vetsina autoskolo byla co k cemu tak takovedle veci ucej zaky jiz v autoskole pokud neni snih aspon tereticky pokud je snih klidne prakticky. Ja mel to stesti ze sem dostal jak teorii tak praxi a sem za to rad :-)

+1/0
27.1.2014 21:25

V86á72c30l35a22v 22J38o27n36á18š 8562793142753

Ale v základní škole to bylo asi naopak....

0/−1
27.1.2014 22:04

L35u76d90ě56k 52N37ě33m73e48c 5875711942844

Tady nejsme na lekcích gramatiky, ale na diskusi o řidičských skušenostech s jízdou na sněhu/ledu.

0/0
27.1.2014 23:18

J67i39ř64í 41P16e73l43n43á72ř 6315793566609

Plno lidí v autoškole nenaučí ani pořádně jezdit na suchu. Cpát jim teorii o jízdě na sněhu je platné jak mrtvému zimník...

+3/0
27.1.2014 22:05

M43a11r18e15k 17V54e42s33e87l23ý 1297188650734

V clanku neni nic o jizde s automatem :-( Ale co, rok co rok je takovych clanku tucet.

0/0
27.1.2014 21:08

P50a29v42e65l 93J16e48ř94á82b63e85k 7761322524417

Nic ve zlém, ale pomoci si při prokluzování kol ruční brzdou je dnes rada nad zlato, protože většina aut je předokolka.

To kdysi platilo na zadokolky, kterých dnes jezdí minimum.

Kdo ale umí, tak  u předokolky může lehce sešlápnout pedál brzdy. Ale jen lehce.

Popravdě, ono nejvíc pomůže pískem si podhodit záběrová kola, než blbnout s brzdami. Trocha písku není nic, co by nemohlo v autě pro jistotu se v kufru povalovat.

+2/0
27.1.2014 20:46

J34a68n 84F48o96ř94t 8983851352681

Oni tu ruční brzdu měli podle mě proto, aby to v kopci necouvlo.

+3/0
27.1.2014 22:40

L62u39d21ě26k 20N31ě74m21e66c 5935481882674

Ono taky jde o to, jestli se jede s kopce, nebo ne. Protože s kopce ta ruční brzda (která lehce přibrzdí zadní kola), funguje podobně, jako při brždění motorem u aut s hnanou zadní nápravou.

0/0
27.1.2014 23:22

P92e79t38r 89N68e83s46v31a16d44b38a 2874365926489

ESP je práce nemyslících za volantem. Díky nim se začal vyvíjet systém ESP. ABS je ještě v pohodě i když se často míjí účinkem a mělo jít vypínat, brzdový asistent taky není k zahození. ESP v některých tupých jedincích pouze zvyšuje pocit falešného bezpečí nic víc..... Hranice je posunutá na nejvyšší možnou mez na daném povrchu a to je špatně, tam kde by šel z cesty např. ve 40 jde s ESP v 60 atd. Lidé prostě nemají možnost zkušeností, spálení se. ESP je podle mě spíš nebezpečné než užitečné. Místo ASR raději dif. se samosforem byť částečným...

0/−4
27.1.2014 20:21

M12a43r39e13k 32V43e28s93e80l10ý 1447738280834

Kazde auto si clovek musi osahat a predpokladam ze kdyz sednu do auta, ktere jsem jeste neridil a je zrovna zima, nezacnu jezdit s pedalem na podlaze. Kdyz mam feldu, tak proste vim, ze ve 40 bych z te zatacky vylitl, kdyz mam oktavku, zjistim, ze to i pri 60 drzi. Co je na tom?

0/0
27.1.2014 21:04

P51e24t50r 64N83e48s27v90a59d70b97a 2984755246379

Nepochopil.

0/0
28.1.2014 8:44

J76i85n17d98ř41i91c71h 23Š47k53o92p73e94k 4855751270285

:-)radit když to klouže využít závěj, se mi zdá v letošní zimě trochu nepraktické

+3/0
27.1.2014 20:20

V61á82c87l53a77v 26M37á93c72h87a 1162623269247

občas je třeba tu závěj hledat trochu dál, klidně až na horách...

+1/0
27.1.2014 22:11

P44e86t12r 18N86e96s30v35a19d56b37a 2744475656859

Některým řidičům to v zimě za volantem nemyslí ani náhodou. Stačí se podívat kolem sebe. Všichni se jako stádo drží ve vyjetých až vyleštěných "kolejích" a to i v případě kdy nemohou vyjet nebo naopak zastavit. Přitom stačí tak málo, najet na neuježděný sníh. Pneu se na něm má čeho chytit, lépe brzdit nebo zrychlovat.....

0/0
27.1.2014 20:11

V44á12c15l91a80v 70J81o51n49á69š 8332903832963

No a teď budou všichni jezdit po tom neujezdenym a nakonec bude ujezdeny a vylesteny všechno....

+2/0
27.1.2014 21:31
Foto

K14o69s15t60a56s 72J48o84a39n47i52d80i95s 2952538511

a já nebudu mít kde jezdit :)))

0/0
28.1.2014 1:25

I71v34a56n 32Z90y45k66á91n 9910333599896

Rada číslo jedna ... slečna vyhodit žvýkačku. Jak se má soustředit na něco, co ani nemá zažité, když u toho žvejká jak kravička. Jakmile dojde na jízdu na zrádném povrchu (silný déšť, sníh, náledí), nejlepší, co lze udělat, je udělat vše pro vnímání chování vozu a motoru. Tzn. maximalizovat vnímání citem a sluchem. Vypnout rádio a mít tak možnost slyšet, jak "drží" pneumatiky. Kdy prokluzují, ať už na sněhu, nebo třeba při nástupu aquaplaningu. Pořádný vzpřímený posez za volantem je základ kvůli nervovým zakončením v zadnici, díky nimž můžeme okamžitě reagovat na jakékoliv nežádoucí změny směru vozu. A pochopitelně zrak, snažit se mít stále dobrý čistý výhled z vozu. A protože dobrý řidič se pozná podle toho, že není lhostejný ke svému okolí, .. jinak řečeno není sebestředný arogantní ho**do ..., tak před jízdou samotnou si z vozu shodit čepici sněhu a nečekat na to, až se odpráší větrem na chudáky za ním.

Hodně štěstí a potřebného respektu za volantem a šťastné návraty domů.

+6/0
27.1.2014 19:16

P96a47v80e45l 73J62e70ř70á97b36e93k 7841892474587

U mládence jako radu číslo 1 bych dal otočit čepici kšiltem dopředu, a do kebule si nacpat, že jízda s autem je jen fyzika.

0/0
27.1.2014 20:50

V29l56a24d58i59m13í13r 40H97o59u46z24a72r 6660786204970

rady zadarmo jsou opravdu neocenitelné zejména od odborníků

+3/0
27.1.2014 18:37

J85i24ř67í 49S25c85h20w16a15c91h 5186149107184

1. u předokolky opatrné zpomalování na vrstvě sněhu podřazením (brzdění motorem) je ještě OK ale na ledu je už dost problematické, může dost snadno způsobit hodiny.

2. Ta formulace: "Důležité je také vedení pohledu. Dívejte se tam, kam chcete jet, ne upřeně před auto. Vůz vás pak bude poslouchat lépe." je přinejmenším "nepřesná formulace"  ;-)

0/0
27.1.2014 17:13

T41o85m63á88š 60M35a98l52ý 5823746243

Že by to bylo nedokonalostí překladu z nějakého článku ADAcu či jiného autoklubu?

0/0
27.1.2014 18:03

M66i62r63o84s56l39a86v 78K97o78z41á52k 5703213515248

To si autor přinejmenším spletl s motorkou ;-D která se ovládá "tělem" u auta jsem to v životě neslyšel.

+1/0
28.1.2014 10:51

P50e28t27r 48M51a46r34š46o70u89n 5915648526446

takhle formulované to vypadá tak, že když se kouknete bočním okýnkem, okamžitě to s vámi švihne na tu stranu :-D

0/0
28.1.2014 22:06

L31u38k21á19š 38M17r21k36v73i49č46k92a 9576924895662

Spojka a předokolka, to je ten problém. Mít automat a 4x4, tak Vás nemusí trápit nějaké vyjíždění do kopce. Od té doby co jezdím pouze s fulltime 4x4 auty, mne netrápí žádný sníh. 

Jinak rada o tom, že nemáte raději vyjíždět je opravdu výborná. Pak bude mít někdo z rodiny záchvat a Vy to napálíte do prvního stromu, protože nebudete umět na sněhu jezdit.

+2/−7
27.1.2014 17:10

P46e49t19r 87N74e16s21v84a31d11b20a 2284625276279

Tak ty seš jansej;-D

+1/0
27.1.2014 20:13

P76a49v90e66l 15J78e31ř74á58b65e56k 7371592124127

Jezdím s něčím podobným a sníh a led mne trápí.

Prostě a jednoduše, pokud máte standardní  dnes prodávané 4x4, tak máte ve své podstatě 2x4, protože nemáte uzávěrky, maximálně nějakou elektroniku na přibrzdění prokluzujícího kola. Takže jedno hnací kolo na přední a jedno na zadní nápravě.

A pokud se vám ještě auto "neutrhlo" tak, že se kola točila dopředu, ale v podstatě jste jel smykem dozadu, tak neříkejte, že umíte na sněhu a ledu. V takovém případě víc než elektronika a automaty jsou lepší strážní andělé a štěstí.

+1/0
27.1.2014 20:39

J37i45ř71í 64P77e16l42n50á34ř 6135743936909

Jak víš že podobným? Podobně pindy jako má Mrkvička bych čekal od někoho, kdo má patnáct let starou Audinu a ta má opravdu ještě to, čemu se 4x4 říkat dá...  ;-)

0/0
27.1.2014 22:25

L60u66k30á69š 68M70r24k27v98i37č43k39a 9856464165592

Audiny mají i dnes 4x4 a to opravdové, neboli torsen s 40:60 s prospěchem zadku.

0/0
29.1.2014 18:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.