Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Systém volající o pomoc k nehodě začne fungovat v Česku od roku 2015

Česko začne zavádět systém tísňového volání vozidel eCall. Zavedení služby do ostrého provozu plánuje nejpozději od ledna 2015. Implementaci dostane na starost Hasičský záchranný sbor, který již spravuje tísňovou linku 112. Uvedl to Český telekomunikační úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A81l70e39š 34J12a67n32á73č94e38k 3723484576393

Všichni dbají o naše blaho až to nejni hezký, Emise, stabilizační systému, pásy, airbagy, start stop a teď ještě SOS. Sme nesvéprávný, že vše musí být povinně nařízeno, proč bych nemohl mít auto v kterém umřu při nehodě hned protože nebude mít žádné takové vychytávky. Je to můj život tak proč mi EU a kde kdo diktuje co musím bych si náhodou neublížil. Stčte si to do zadku takový novoty, S novými auty jsem už skončil stačí ty hovadiny co mám ve stávajícícm a příště budu kupovat radši starý šunky který si člověk bude moct řidit sám.

+1/0
12.2.2014 18:13

P39e49t29r 56M87i15c31h41a67l 2350274521592

Jeden důvod by byl - když se místo zabití jenom přizabiješ, tak tě budou ostatní do konce života živit. A tomu právě mnohé novoty v autech (třeba pásy či airbagy) brání. :-)

Co se týká kupování starých šunek - stejně se té štěnici časem nevyhneš, tak to máš prakticky fuk.

0/0
13.2.2014 0:43

I42v26a21n 81D44o58l60e88ž89a69l 3801565336716

No pokud za tebe musí volat 112 krabička, jaká je šance, že zůstane více těch přizabitých než teď mrtvých? ;-OEURv

0/0
13.2.2014 1:02

P24e35t25r 32M23i49c43h67a61l 2600504151332

Čím rychlejší pomoc, tím větší šance na méně závané následky.

0/0
13.2.2014 1:05

R88a50d13o13v16a59n 17D88l56u82g56o38s88z 3966501498786

Nejúčinněnší pomoc je od svědků nehody. Pokud není první pomoc poskytnuta záhy, jsou s každou minutou šance na přežití o 10 % nižší (vztaženo k zástavě oběhu), u krvácení tyto šance jsou v setinách promilí.

Tento fakt žáden systém na světě nezmění.

0/0
13.2.2014 9:46

P48e98t63r 43M17i15c51h13a14l 2120264741642

To já vím víc než dobře. Ale jsou i jiná zranění než zástava srdce či masivní krvácení. Stačí i "obyčejný" šok a při neposkytnutí pomoci člověk může brzy zemřít.

0/0
13.2.2014 17:37

F59r41a38n35t71i48s86e66k 73H96o25n82s66a 7529684936338

Už vidím, jak se ťuknou 2 auta na křižovatce, a protože vylezou řidiči´aut hned ven a půjdou koukat jakou mají škodu na vozidle, operátor 112 se s nimi nespojí, jelikož řidiči budou mimo vozidlo a přijede tam několik sanitek...

0/0
12.2.2014 17:55

F52r92a27n81t21i50s51e89k 80H44o60n98s12a 7579904236918

Na druhou stranu - když s sebou vozíte v autě mobil, tak vás můžou odposlouchávat a sledovat i teď...

Tím samozřejmě neříkám, že je to stejný, jako když máte v autě štěnici s mikrofonem, kterou nemůžete ani vypnout

+1/0
12.2.2014 17:56

J32a24n 98F63r35o11l62í22k 6746120475594

A hlavně policajti, kteří Vám předepíšou tučnou pokutu.;-D Vo tom to je.

0/0
14.2.2014 12:23

D49a62v81i18d 79H59o33l56m81a47n 7895865453899

EVROPSKÁ UNIE - běž už s těmi hovadinami do řitě !

+4/0
12.2.2014 17:31

P13e35t66r 70K48a34c68e73r29l53e 4942696263907

Vy co máte strach ze šmírování nepoužíváte v autě mobil nebo GPS navigaci?Vždyť je to podobný systém a to vám nevadí?Systém volající o pomoc schvaluji,nikdy nevíte kdy vám zachrani život! Ke šmírování jsou už asi  dnes dokonalejší metody.

+1/−2
12.2.2014 16:33
Foto

J64a69r46o48m14í39r 40K81o77b90e32l96k67a 7664204831345

Mobil ano, ale můžete my vysvětlit jak může GPS šmírovat, když je to jen přijímač jako obyčejný tranzistorák? Rád se poučím.

+1/0
12.2.2014 16:42

J22a27k45u97b 36F54e13i62f23a90r 7759429386239

kdokoliv vás může šmírovat přes mobil, tak to nechte plavat;-)

Nebo se chcete vrátit do jeskyně a sbírat plody?

0/−1
12.2.2014 17:21

J19i42ř41í 90N22o11v50o81t15n58y 2308571753489

I dnes mnozí mobilní telefon nemají a nepoužívají a kdo ho má může ho nechat doma na stole.

0/−1
12.2.2014 19:26

J50a65k12u62b 44F29e81i51f80a91r 7379259426849

pak ovšem nemusí mít ani auto, anebo ho mohou nechat v garáži.:-P

0/0
12.2.2014 19:43

J90a47k64u49b 49F76e23i64f35a74r 7979829826399

jenže tady to vysvětlujete lidem, kteří se vámi budou do krve hádat, že zimní gumy jsou na houby.

0/−1
12.2.2014 17:20

M21a85r76e78k 77H64r21u56b88y 6227962181418

GPS nikam nevola, narozdil od Ekalu. A mobil muzu vypnout, narozdil od Ekalu. Zajimalo by mne, kolik je takovych nehod, kdy tenhle system je opravdu nenahraditelny - napriklad ze clovek havaruje sam v divocine.;-) Odhadoval bych to na jednotky v cele EU.

A kvuli tomu se vyplati zavest dalsi peknou povinnost pro vsechny, ze?:-/ I kdyby to melo zachranit jediny lidsky zivot.. :-PEURv

+4/0
12.2.2014 17:51

M66a60r49t63i96n 67Š64t90ě67p93á80n17e98k 3357853403361

Reklama na velkeho bratra.

0/0
12.2.2014 16:11

D64a60v45i52d 40B94r25a57d46á77č 6739440581

Takže štěnice. OK. Prosté řešení = nákup starších vozů ze skladů v EU, ještě bez štěnice. První, kdo začne řvát, budou automobilky, protože jim poklesne odbyt. Teda doufám, že jim poklesne...

+4/−2
12.2.2014 14:44

J51a51n 40M45o55h14y85l20a 6112259279471

Na základě jakých informací jste přesvědčen, že se bude jednat o štěnice?

+1/−1
12.2.2014 14:51

D53a91v94i71d 78B39r35a25d61á57č 6459710871

Na základě informací nejen v tomto článku, nebojte. Jak tento sofistikovaný systém vyhodnotí počet osob v autě, jestli hoří nebo ne, jestli jsem se jenom vyboural a odešel po svých... A když se podíváte níže v diskuzi zjistíte, že nejsem jediný, kdo takto uvažuje. Já to prostě v autě nechci.

+1/0
12.2.2014 15:01

J36a65n 33R15i59c88h90t56e18r 7515380751632

No třeba proto, že to má odeslat i směr a rychlost vozidla v momentě srážky. Jinými slovy to prostě musí sledovat rychlost před srážkou - takže radar integrovaný v autě. Děkuji, nechci. Ne proto, že bych jezdil nepředpisově, ale proto, že je mi sledování tohoto typu z duše odporné.

+2/0
12.2.2014 15:47

R78a80d53o25v63a45n 27D14l85u12g29o85s66z 3486471288956

Chybí základní údaje pro HZS a ZZS. 1) Zjistí systém počet osob přítomných v autě v době vzniku nehody? 2) Zjistí systém rozsah poranění jednotlivých členů posádky?

1) a 2) jsou totiž důležitým vodítkem pro dispečery ZZS k vyslání typu posádky - s nebo bez lékaře, vrtulník etc.

Obávám se, že tímto zavedením naroste počet zbytečných výjezdu posádek, které poté budou chybět u pacientů s akutními a život ohrožujicími stavy.

+5/0
12.2.2014 12:44

P93a15v67e56l 29R48y61b15a 8501361360909

Předpokládám, že to bude fungovat obdobně jako stávající komerční produkty - operátor po přijmutí tísňového signálu bude propojen s posádkou vozu a pokusí se zjistit stav. Pokud nedojde k navázání spojení, tak z informací zaslaných vozem okamžitě pošle výjezd...

+1/0
12.2.2014 12:58

R44a49d66o94v25a59n 53D71l45u92g10o54s82z 3496621148296

Právě to nenavázání je nejdůležitější veleičinou. Nelze poslat libovolnou posádku na základě nespojení díky technice nebo idnispozici posádky. Pokud se orientujete v problématice ZZS a HZS tak víte, že v dané oblasti v daný čas je pouze omezené množství posádek zajišťující danou péči a rozdíl mezi vysláním a nevysláním posádky navíc je markantní rozdíl jak pro posádku, tak pro další volající, kteří budou potřebovat pomoc. Inu v regionu s 30 000 občany a posádkou 3-4 aut ZZS není možné slepě vyslat vše k nehodě, protože se dle štěnice jedná o multivan s až 7 místy, posádká se neozývá, ale v autě může být pouze řidič.

+3/0
12.2.2014 13:53

R92a49d52o38v22a57n 33D17l16u58g42o91s20z 3236181908236

Tím chci říct, že k žádné deklarované úspoře času nedojde a i kdyby, bude v řádech minut.

V případě nehod je nejdůležitější pomoci laická první pomoc, protože na té ve většině kritických a život ohrožujících případu visí život poškozených a mnohdy je pomyslnou hranici mezi životem a smrti. To, co nezachrání přítomní svědkové nehody, nemají mnohdy profesionálové šanci napravit nebo napraví, ale pouze za cenu dožitovních následků.

Pokud se systém zavádí za účelem, když pomůže alespoň 1 člověku z  milionu za 10 let, jsou finance vynaloženy zcela neefektivně, neboť za stejnou částku by bylo vhodnější zařídit školení laické první pomoci a tím potenciálně zchranánit více než 1 lidský život.

V rámci ČR je tento systém neefektivní, neboť síť pozemních komunikací a osídlení je natolik husté, že o nehodě bývají patřičné složky informovány prakticky ihned (vyjímky samozřejmě existuji v řádech promilí).

+7/−1
12.2.2014 14:01

P50a61v62e89l 50R87y93b55a 8601101140239

souhlasím s vámi, přesto je lepší poslat nezbytné minimum vozů. Stále lepší než žádné...

0/0
12.2.2014 14:52

R72a78d85o57v84a56n 85D82l62u32g91o42s87z 3196101218786

Viz příspěvek výše. Zkuste si zjistit orientačně hustotu zalidnění na 1 km2, dopravní síť a notně musíte dojít k závěru, že téměř neexistuje místo, které by nebylo frekventované. Případná nehoda bude tedy zcela jistě nahlášena svědky dřív stejně rychle, jako systémem. Pro záchranáře je nejcennější údaj o počtu převážených a jejich zraněních.

Proto si dovolím tvrdit, že k žadnému vyslání nedojde. Znám 1, slovy JEDEN, případ za 20 let, kdy byla dopravní nehoda objevena až po týdnu (tuším minulý rok, Beskydy) a kdy došlo ke smrti z prodlení. Nicméně otázkou zůstává, zda-li by dotyčný přežil i při včasném zásahu, neboť zranění byla kritická.

DLe mého soudu tedy jsou jednoznačně vynaložené finanční prostředky na zřízení systému, vývoj etc. užity neefektivně a mohly posloužit daleko lépe v jiných případech, objektivně zhodnotitelných.

0/0
13.2.2014 9:44

R34o79m90a62n 69B98ř10e51č38k51a 2610585813604

A co teprve, až se vykotí někde v lese jeden mírně podnapilý delikvent, raději zdrhne z auta pryč do lesa, aby nemusel dýchat policajtům a robot pošle na výjezd posádku, hasičů a záchranáře? Pak třeba někde bude posádka záchranky chybět u kritické prvorodičky (a miminko se nedostane včas na svět). Byť by to zachránilo jediný lidský život tak by stálo za to tento systém nezavádět. ;-)

+2/0
12.2.2014 14:56

R56a28d92o42v79a56n 44D34l65u32g18o60s27z 3696291128416

Z vámi uvedeného soudím, že sledovací systém bude daleko sofistikovanější. Kamera, mikrofon, gps, černá skříňka. Uvidíme, jaké informace a v jaké míře bude povoleno vypustit mezi občany a které se občané dozví až za desítky let. Dnes může naivně věřit v konání dobra ze strany států pouze masochysta. Všechny dobré skutky jsou z historie rizikem pro občany, neboť v sobě skýtají potenciální nebezpečí - např online pokutování za bagatelní překročení rychlosti, projetí na oranžovou, telefonování při jízdě na odlehlé cestě, etc. etc. Cesta do pekla je dlážděna dobrými skutky.

0/0
13.2.2014 9:55

P86e82t76r35a 29M23a60l13á 7791848151565

Tak možná to může být propojené se signalizací zapnutých pásů, pak zjistí kolik je lidí v autě

0/0
12.2.2014 14:56

R14o34m33a79n 71B44ř24e93č75k30a 2630445103244

A co když nebudou připoutaní? Že by trest smrti za relativně banální přestupek?

+1/−1
12.2.2014 14:59

D68a53v19i80d 39B31r36a19d73á75č 6159350371

Přeříznu v případě nouze, kdy je auto na střeše, bezp. pás nožem. Váhové čidlo na sedačce nefunguje, kotva pásu je na svém místě... Kolik je v autě lidí?

0/0
12.2.2014 15:03

J15a41k39u10b 70Š38a77f60a97n84d79a 7555347151171

Zase nedělejte krkolomné konstrukce. Stačí vzít stav 30s před nárazem.

0/0
12.2.2014 15:42

M65a66r28e41k 35H15r54u17b92y 6977542831298

...takze je nutny zaznam.:-P

+2/0
12.2.2014 17:52

J94a60k56u74b 45Š17a19f61a45n30d92a 7165317631691

Samozřejmě. Alespoň posledních pár desítek sekund. Je třeba znát rychlost, sílu nárazu, směr pohybu...

0/0
13.2.2014 8:04

M68a39r34t14i26n 28V53o16j57á72č10e31k 9603347451116

pár desítek sekund před znamená neustálý záznam

0/0
13.2.2014 8:33

J25a54k57u65b 47Š37a14f19a27n94d55a 7295467351351

Ano. S tím, že staré záznamy se mažou. No a?

0/0
13.2.2014 8:53

M13a51r83e48k 63H72r49u66b11y 6507532981128

Pri dnesnich (a budoucich) cenach pametovych medii neni treba zaznamy mazat po celou dobu zivotnosti auta. Jinak jakmile je tam zaznam, muze ho vyuzit kdokoli - treba ten, koho nabourate jako dukaz proti vam nebo treba pojistovna pro zkraceni pojistneho plneni. Takze casem se moznost privolani pomoci stane marginalni, zato cerna skrinka jako svedek vasich hrichu nabyde vrchu.

Ale nezoufejte, jiste se vzapeti objevi sluzba upravy zaznamu, pravdepodobne od stejnych firem ktere dneska staci tachometry ;-)

+1/0
13.2.2014 14:18

S45e84i58d37l 10P28e76t61r 1721961315404

Nejde ani o nějakou bezpečnost a  ani v prvním plánu o šmírování.

O co jde jsou miliardy za tuhle státní zakázku a to by v tom byl čert aby něco nekáplo všem zúčastněným do kapes ...:-)

No a už vidím ty plané výjezdy sanitek, hasičů i vrtulníků, které bude taky nutné zaplatit. Prostě další byznys snů na věčné časy a nikdy jinak! ;-D

+10/−1
12.2.2014 12:15

M34i25l86o30s72l33a69v 32M46l95a79d75y 1853811384742

O šmírování a peníze. Oni tomu v EU říkají podpora konkurenceschopnosti. Ve skutečnosti jde jen o  vytvoření nesmyslného příkazu něco do automobilů namontovat, co zatím umí s ještě nějakou certifikací vyrábět pár západních firem a tím získat jako , že technologický náskok. Po 3 letech to budou umět i na východě vyrobit za abku, a pár úředníků, pak třeba vymyslí, že v autě budete muset mít navigaci, kterou podporuje Galieo (taková evropská GPS) a tak stále dokola.

+6/0
12.2.2014 14:28

V86l56a24d93i37m12í73r 42B46r28a29d27a 1573734393531

Přesně tak, šmírování bude až druhá fáze. Akorát by mne zajímalo jak to bude s placením těch planých výjezdů. Když já osobně zavolám hasiče když nejsou potřeba, tak logicky za to zaplatím. Ale u tohohle mám tušení že to zaplatím evšichni z daní.

0/0
12.2.2014 16:25

R61e17n39é 57H62o46l38á26n82e76k 3647483141816

Uctivě děkuji, ale nic takového nechci. Tento šunt mi do auta nikdy nesmí.

+1/−1
12.2.2014 9:33

P50a28v88e11l 73H26o81r37á13k 8321503545822

Na to se Vás ale asi ptát nebudou.

+1/−1
12.2.2014 9:52

R53e14n51é 73H71o66l36á23n77e51k 3807223491286

To je možné, ale já se také nikoho nebudu ptát při zařizování deaktivace tohoto systému.

+2/0
12.2.2014 10:22

Z97d20e60n46ě34k 37W63e76r10n38h56a98r23t 6707345142168

To je otázka, jak to bude implementované. Technicky si snadno dovedu představit, že pokud řídící jednotka nedostane korektní odpověď od toho sledovadla, nenastartuje motor...

0/0
12.2.2014 10:49
Foto

P16e18t62r 83P21r40o13c92h81á77z68k72a 3752186882344

Každé čidlo se dá nahradit...:-)

+3/0
12.2.2014 12:07

S96e83i26d51l 85P26e26t29r 1761131235274

Technicky vzato, neexistuje elektronická fičura, která nejde nejakým způsobem vypnout ...:-)

+7/0
12.2.2014 12:18

S72e52i64d88l 72P45e73t13r 1861441855784

To je zbytečné sci-fi. Míst typu tunel, podzemní garáže, hustý les či obecně  oblastí bez signálu  jak už samotné GPS nebo komunikačního vysílače auta je a vždy bude docela dost a pokaždé kvůli tomu volat odtahovku si žádná autofabrika nedovolí.

+3/0
12.2.2014 12:43

M57i53c51h58a94l 13P34a29v67l74á25t 9853173614309

Blaznite? Brusel se nikoho nepta, Brusel svinstvo naridi a mate smulu.

(trochu ovlivnit se to da jen pri volbach do EP. Ale vzhledem k tomu, jak Evropsky svaz funguje, je EP stejne jen kosmeticky nastroj.)

+1/−1
12.2.2014 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.