Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jde to i bez drátů. Toyota začíná nabíjet auta magnetickou rezonancí

Japonská automobilka Toyota začíná koncem února s praktickými testy bezdrátového dobíjení vozů poháněných elektřinou. Testovací skupina tří plug-in hybridních priusů má rok sbírat praktické zkušenosti, automobilka pak chce co nejdříve tuto technologii nabídnout koncovým zákazníkům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M54a62r46e42k 44H44r94u57b50y 6807522371668

Parada, treba by se ridici (a predevsimridicky ;-)) konecne naucili respektovat cary na parkovistich ;-)

+1/0
24.2.2014 12:40

V59l27a37s65t93i73m47i53l 98T14e28n34c65e49r 4120310167190

No nevím... Ještě chvíli počkám a zatím budu do svého vehiklu lít benzín.

+3/0
24.2.2014 11:04

P19e21t10r 79M34i36c60h55a91l 2570404951762

Hybrid je stejně slepá ulička. Bude se muset přejít na čistě elektrický pohon a je jedno, jestli to budou palivové články nebo vysokokapacitní akumulátory, aby se dojezd aut zvýšil na přijatelných cca 500 km včetně svícení, topení apod. Další variantou je použití vodíku jako paliva pro spalovací motor. Bohužel jeho výroba je zatím poměrně energeticky náročná. Ale mohly by ho vyrábět solární parky, aspoň by nám nedodávaly předraženou dotovanou elektřinu (a vodík nikdo nedotuje).

0/0
24.2.2014 10:59

J68a62n 90F11r85o19l22í86k 6136200855794

Jen co se vyřeší pár drobností jako například skladování vodíku, cena palivových článků nebo vynález těch vysokokapacitních akumulátorů. Jen pro Vaši informaci. Frantíci (Citroen) ze zoufalství vyvíjejí automobil na stlačený vzduch. Nějak jim ta elektrika a vodík nevoní.:-P Proč asi?

0/0
24.2.2014 11:38

R24o91b43e39r26t 70P90e10l78n30á30ř 3578501164

To auto na stlacenej vzduch je totalni kravina. Koupil to tata pokud vim vod toho frantika kerej to vyvijel uz x let na zpet. Staci se zamyslet a je jasny ze ucinnost takovyho systemu bude vyrazne horsi nez elektrika. Podle me je to marketingova sra...

Frantikum bych vubec zakazal vyrabet auta... ;)

0/0
24.2.2014 12:31

F36i85l68i46p 86T97ř16e56b87a 6373880808486

Hybrid je, a ještě nějakou dobu bude jediná reálná alternativa uhlovodíků, alespoň mimo západní (+Japonské) metropole.

Čistá elektřina vyžaduje síť nabíjecích stanic početně srovnatelnou se sítí čerpacích stanic benzinových, ovšem s mnohonásobně vyšší kapacitou (5 hodin dobíjení vs 5 minut čerpání), a to zase bude vyžadovat mnohonásobně vyšší marže, aby se vyplatilo nabíjecí stanice budovat komerčně. Společně s náklady na výrobu a likvidaci baterií a ropnou lobby pak máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu, než naftu/benzín definitivně opustíme.

+1/0
24.2.2014 13:57

F40i15l33i10p 98T23ř75e24b50a 6793400108246

A nebo samozřejmě úplně jinou koncepci dopravy (např. elektrifikované dálnice), ale to je hudba budoucnosti ještě vzdálenější.

0/0
24.2.2014 13:58

J10a79r15o76m61í21r 79K64r60á71l 4790759344269

Naopak.  Hybrid má řadu výhod elektrického pohonu a jiné výhody klasického (např. množství energie v palivu, snadné doplňování, dojezd).

0/0
24.2.2014 15:05

J43o37s92e36f 82B38r42o11ž29k39a 6884252348507

Vodík má jednu, zatím obrovskou nevýhodu. Je problém s tepelnou izolací nádrže a zatím se nepodařilo najít takové materiály, aby z nádrže vozidla nemizel. Lze to dohledat na studijních pracích, třeba  BMW, které s tím koketuje delší dobu. Uvádí, že za týden zmizí až polovina obsahu u stojícího vozidla.

0/0
24.2.2014 16:35

I16v23o 19Ž54á95č16e67k 9150412869577

Že jsem tak smělý: jaké to má výhody? Ztráty musejí být nutně větší než při přenosu po drátech.

+2/0
24.2.2014 10:49

B83o13r86i28s 34S68y48k37o42r10a 4896337450

Presne tuto otazku som chcel nahodit aj ja... system bude asi znacne narocny a komplikovany v porovnani s obycajnym kablom. Vybudovat nabijaciu infrastrukturu x nasobne drahsie nez obycajne nabijacie stanice. Ale preco? kvoli 15 sekundam usetrenho casu na pripojenie kabla? Auto musi stat tak ci  tak...

0/0
24.2.2014 10:57

F12i16l86i26p 50T71ř74e42b81a 6903480368316

Výhoda je pohodlnost. Kdo každý den otvírá garáž, to asi neocení, ale kdo parkuje ve městě, nebude muset řešit poškozené zástrčky, ani vtipálky, kteří mu kabel v noci vytáhnou.

+1/0
24.2.2014 14:00

J72a62n 24F71r47o30l35í31k 6506500845274

Pro ženské úžasná výhoda, že neodjede s utrženou zásuvkou.:-P

0/0
24.2.2014 11:35

I25v51o 69Ž89á64č11e78k 9790182649727

Jo, ale zase musí zaparkovat v dost přesné poloze.

A ty "ženské" bych do toho netahal, znám dost chytrých žen, stejně jako tupých mužů.

+1/0
24.2.2014 11:43

V69l64a98d54i70m16í21r 38K54i46n43d29l 8216163686472

To jde řešit nějakým parkovacím asistentem. Postaví se před auto semafor jako v myčce. Popř. se dá udělat pole cívek a sepne se vždy ta s nejlepším činitelem vazby.

0/0
24.2.2014 13:45

R74o61b97e81r80t 64P74e98l86n56á27ř 3398301584

To neni tak docela pravda. I pri prenosu po dratech je treba menic ktery sam o sobe nebude mit vic nez 95%. V tomto pripade je menic evidentne tvoren samotnym "trafem" takze pokud je zde ucinnost 90%, je to oproti dratovemu prenosu horsi jen o 5% a to neni tak mnoho.

0/0
24.2.2014 12:13

V70l29a93d81i15m17í74r 60K69i32n95d79l 8776163856962

Pozor, tady nejde o trafo, ale o rezonanční obvod. Měnič tam potřeba určitě bude. A protože se účinnosti mezi sebou musí násobit, vyjde z toho bezkontakt rozhodně hůř. Na druhou stranu se nemusejí řešit konektory a tak a je to pohodlné :)

0/0
24.2.2014 13:47

F33i55l45i88p 72T20ř70e88b21a 6703820278886

Trafo také není nic jiného než rezonanční článek s magnetickým obvodem nakrátko. A IMO to bez trafa (resp. bez jádra) nepůjde.

Imo půjde defacto o  transformátor složený ze dvou sad C plechů, kdy jedna bude pod povrchem vozovky, a druhá bude umístěna v autě proti ní - dost možná pohyblivě. Tím by bylo možné jednak téměř dokonale uzavřít magnetický obvod, a jednak do jisté míry kompenzovat nepřesnost parkování.

Při použití vyšší frekvence (přes FM) by pak transformátor ani nemusel být moc velký.

0/0
24.2.2014 14:20

F94i17l34i80p 36T16ř23e69b50a 6853740648686

Vida, a jsem za blbce jen o pár komentářů níž :-)

0/0
24.2.2014 14:30

V53l33a30d20i42m78í28r 18K50i40n42d95l 8136353396302

On je problém právě ta vzduchová mezera. I při pár centimetrech je rozptyl tak velký, že se siločáry spíše vracejí zpět. Navíc systém se lépe chová při vyšších frekvencích, jak uvádíte. Plechy jdou použít tak max do 700 Hz a to je opravdu limit, pak neúměrně rostou ztráty. Dá se to kompenzovat použitím feritu, to je ale dost drahé a při větších vzdálenostech (řekněme > 3 cm) to opět selhává (vyzkoušeno). Proto se to celé realizuje vzduchovou vazbou, viz. již zmíněné witricity.

0/0
24.2.2014 15:07

R71o44b27e62r88t 86P14e16l84n70á81ř 3148691264

Clovece vzpamatujte se.. FM neni frekvencni pasmo ale druh modulace...

0/0
25.2.2014 9:37

R41o75b48e85r44t 15P29e66l47n61á17ř 3558261874

To jste spatne pochopil. Sekundar toho druheho teslaku je nastaven tak aby mel vystupni napeti na urovni pracovniho napeti vozu. Zadny dalsi menic uz pak potreba neni.

0/0
24.2.2014 14:35

V25l40a95d73i26m66í25r 56K54i92n34d36l 8696413326382

Jj, ale to by se muselo cele zařízení provozovat na 50 Hz a to by právě nefungovalo. Vazební cívky musejí mít co největší činitel jakosti.

0/0
24.2.2014 15:12

R71o43b47e68r35t 71P78e70l58n90á43ř 3368391974

Videl jste nekdy teslak? Mozna jste si vsiml ze se napaji pulzne ss napetim. Sitova frekvence tam nehraje roli protoze sitove napeti se nejprve usmerni. Ucinnost usmerneni u sitoveho napeti je temer 100%. Takze skutecne zadny menic potreba neni, pouze pwm regulator. Je to jako spinany zdroj pouze misto ferritoveho trafa jsou ty dva teslaky...

0/0
25.2.2014 9:35

D95a51v34i95d 59R67y81c65h73e73t52s24k19ý 9336391890210

To by mě zajímalo jestli to bude důchodcům tahat za kyčle nebo jenom mazat magnetická média.

+6/0
24.2.2014 10:11
Foto

P94e40t76r 30M83o27o53s 6532765707

Při jízdě bude krást víka od kanálů, než se definitivně zastaví;-D;-D;-D

+1/0
24.2.2014 10:49

M70i12l47a94n 65Š65v20a66g93r37o73v89s96k41ý 9222749655128

Bezdrátový plug-in :)

+1/0
24.2.2014 9:58

T60o97m36á55š 49K66u13c45h28a13ř 3657731148211

A jako bonus vám účinky toho elmag. pole vyléčí klouby a nahodí epilepsii.. ;-)

+4/0
24.2.2014 9:39

M24i37c88h12a13e50l 76K23o67n73e78č53n10ý 6122133399869

Zajímalo by mě, jakou to má účinnost? Tj. kolik % energie přivedené do vysílače je převedeno do akumulátorů v porovnání s klasickou metodou dobíjení drátem.?

+2/0
24.2.2014 9:06

J84i41r78i 21R68o19u13b20a48l 1258978176305

Podle dostupných informací by měla být účinnost AC (napájecí síť 230/400V) DC (v autě) 90%.

0/0
24.2.2014 9:32

M75i34c17h25a91e29l 79K60o37n23e58č94n85ý 6782363989399

To by nebylo špatnýR^

0/0
24.2.2014 11:15

I65v73o 12Ž63á70č74e34k 9560822589777

To by bylo špatný, protože po kabelu je to určitě víc. Nehledě na větší složitost a tudíž výrobní náklady.

0/0
24.2.2014 11:46

J43a93r46o65m73í51r 74K71r32á33l 4760949244939

Tak si spočítejte o kolik bude dražší auto, kolik stojí ten generátor a na kolik Vás vyjde ročně ta nižší účinnost.

0/0
24.2.2014 15:09
Foto

P64e60t27r 82P54r59o18c34h69á87z98k76a 3642116312534

Teoreticky možná ano,nebo někde v laboratoři.V praxi budou rádi když to bude nějakých 75%.A ještě bude spousta vlivů,které to mohou změnit.

0/0
24.2.2014 18:53

J53i27r94i 32R76o78u45b24a11l 1488228616565

No, přiznám se, že mě titulek (magnetická rezonance) také nejdříve nadzvedl, ale pak jsme si dal tu práci a propátral teorii a skutečně. Uvedený princip, který navazuje na Teslovy pokusy, byl propracován na MIT. Samozřejmě že jde o indukci, o tu jde v tomto případě vždy, ale pozor, nejde o princip klasického transformátoru s jen "větší" vzduchovou mezerou (tam by byla účinnost opravdu hodně malá), ale o dvojici vzduchových cívek (vysílací/přijímací), které jsou součástí "rezonančně vyladěného obvodu", což efektivitu přenosu energie značně zvyšuje. Takže magnetická indukce ano, ale s tím, že obvody, které pole generují jsou vyladěny do rezonance. Od toho ten termín "magnetická rezonance".

To, že terminologicky koliduje s magnetickou rezonancí (diagnostickým principem a zařízením v lékařství - MRI/NMR) vyplývá ze základního použitého principu (indukce) a z toho, že v obou případech se frekvence generujícího magnetické pole ladí tak, aby bylo dosaženo rezonance. V případě těch aut obvody antény přijímače a vysílače shodně a tak, aby byla přenášená energie co největší. V případě MRI/NMR tak, aby frekvence kolmého pole byla v rezonanci s vlastní frekvencí vodíku (toho je v těle nejvíce).

Nekamenujte tedy autora. Přeložil to správně a správné to taky je. To, že jsme si zvykli spojovat termín magnetická rezonance jen a pouze s diagnostickým lékařským postupem a zařízením, které ho provádí, je naše chyba.

Víte, když si myslím, že autor nemá pravdu, tak než ho začnu napadat, dám si práci, a zjistím si, zda to nejsem já, který se tentokrát mýlí.

+24/0
24.2.2014 7:54

J63i93r51i 78R85o75u60b40a91l 1318408936875

Komu se nechce hledat: http://www.witricity.com/ a nebo ještě konkrétněji: http://www.witricity.com/pdfs/highly-resonant-power-transfer-kesler-witricity-2013.pdf

+1/0
24.2.2014 8:15

J43i37r40i 14R62o75u93b67a31l 1558518696755

Další obrázek: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/heres-how-the-toyota-wireless-charging-will-work-video-76799-7.jpg?1392288136

+1/0
24.2.2014 8:21

O69n37d50ř14e19j 44S17t84a57r36o51c23h 5690593522664

R^

0/0
24.2.2014 9:03

R77o66b63e40r55t 47P50e36l66n21á80ř 3578921864

Diky, tusil sem ze pude o teslak ale vcera vnoci se mi to uz nechtelo hledat.

V minulosti sem narazil na netu ohledne teslaku na experimenty co delal amater a tvrdil tam ze se mu podarilo dosahnout ucinnosti pres 50% pri vzdalenosti okolo dvou metru coz je myslim velice slusny vysledek. Klasicky trafo na 50Hz muze mit pri tomto vykonu klidne pres 95%. Skoda ze tady tu ucinnost neuvadej...

0/0
24.2.2014 10:34

J98i82r56i 40R33o89u64b31a92l 1898888776975

Na www.witricity.com (to je to řešení, které použila Toyota) se uvádí celková účinnost 90%. Vzdálenost antén je do 20 cm.

0/0
24.2.2014 10:38

R29o54b55e36r34t 80P96e71l12n83á90ř 3188161964

To by i docela odpovidalo. Zajimala by me jeste pracovni frekvence, pocitam ze to budou desitky kHz.

0/0
24.2.2014 12:02

J93i66r67i 18R50o73u76b77a57l 1368708766945

Operating Frequency145 kHz, nominalLateral Positional Tolerance±20 cm in vehicle side to side axis

±10 cm in vehicle bumper to bumper axisOutput PowerDC: 300 watts-3.3 kilowatts, continuously variableOutput VoltageDC: 350 VDC- 400 VDC at 3.3 kW, 18 cm resonator-resonator distance

0/0
24.2.2014 18:02

V36l53a76d97i19m61í57r 61K57i68n90d35l 8126663616282

Předně bych rád upřesnil, že to nejsou antény. Nazval bych to spíše vázaným rezonančním obvodem. Účinnost se odvíjí od geometrie cívek a použité frekvence. Samozřejmě, že čím vyšší frekvence, tím lepší. Z hlediska výkonových limitů se nedá jít nad cca 200 kHz (blbě by se to usměrňovalo). Jak jsem uvedl, rozhodující (zjednodušeně řečeno) je geometrie, kdy hlavní vliv má činitel jakosti cívek (frekvence, činný odpor, indukčnost + zátěž). Prozatím provedené experimenty dosahují účinnosti 92 % na vzdálenost cca 30 cm (jde o účinnost samotné vazby). Správným uspořádáním je však možné dělat kouzla, takž se předpokládá další vylepšení :). Je samozřejmě možné systém s dílčími změnami provozovat i na vyšších frekvencích (ISM pásmo 13.56 MHz), kde bude účinnost dostatečně vysoká i na vyšších vzdálenostech, ale pro vysoké výkony to použít nejde.

0/0
24.2.2014 12:42

J84i84r37i 49R97o55u25b95a94l 1328208886785

No, já nevím, nechci se dohadovat, ono je to v podstatě marginální, ale za mých mladých let jsme pro takovou konstrukci u AM příjmu používali termín "rámová anténa". Ale je fakt, že i tehdy jsme byli teoretiky upozorňování, že je to vlastně laděný (v tom případě paralelní) obvod s "velkou cívkou". Každopádně jsme ve shodě co se týče funkce... :-)

0/0
24.2.2014 14:09

V80l78a57d75i54m36í94r 16K57i47n41d17l 8866423196162

jojo, máte pravdu :) ... napsal jsem to právě proto, že jsem byl také několikrát kárán za termín anténa :) radioamatéři to zkrátka moc řeší :)

0/0
24.2.2014 15:14

T60o80m81a50š 75P90o73k52o90r20n97ý 6148775522933

R^

0/0
24.2.2014 10:36
Foto

P65e61t39r 47P78r22o53c32h18á85z72k58a 3882306912604

Myslím,že účinost toho systému nebude rozhodně víc jak 80%.Zatím pokud je mi známo to spolehlivě fungovalo při výkonech kolem 100W což je moc málo na nabíjení aut.Aby mělo celé zařízení smysl pak by bylo dobré dobíjet s jedné stanice více aut.To by nebyl problém,každé,které bude mít naladěný stejný rezonanční kmitočet se bude moci připojit.Podstatná bude vzdálenost na kterou to celé bude fungovat.20cm jak se někde uvádí je neskutečně málo.To je důvod,proč Tesla tento systém nakonec zavrhnul.Stále si myslím,že vodivé propojení je lepší a ztráty jsou minimální.Ono je jedno jakou síť budujete.Zda indukční,rezonanční,nebo vodivou.Co se týká nákladů tak to bude stejné.

0/0
24.2.2014 11:24

R23o17b18e62r23t 13P38e96l97n37á81ř 3848801834

Ja bych to nezavrhoval. I kdyz jsem taky spis pro jednoduche reseni a zasuvka je proste zasuvka. Ale diky tomu ze se o tu technologiji zajima automobilovy prumysl tak je velka sance ze se to zdokonali a pouzije jinde tak jako se to stalo u jinejch veci, napriklad xenonky a podobne...

0/0
24.2.2014 12:07

F13i95l58i42p 63T64ř92e75b56a 6763220128696

xenonkyRv

0/0
24.2.2014 14:32

R95o52b81e86r78t 41P30e77l22n26á38ř 3858561984

Xenonky se docela dost pouzivaji i v jinych oblastech a automobilovy prumysl je vyrazne zlevnil a zdokonalil...

0/0
25.2.2014 9:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.