Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejsilnější motor v historii F1 měl turbo a původ v ojetých BMW

Dnešní věk turbomotorů ve Formuli 1 táhne pozornost i k první vlně mezi roky 1977 až 1988. Nejvýkonnějším motorem té doby (a vlastně v F1 všech dob) se stal přeplňovaný čtyřválec BMW. Turbo s výkonem 1 440 koní polévali kbelíkem vody. Kuriózní je, že blok zuřivého agregátu pocházel z ojetých aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P25e67t88r 64V27i17n24t89r53l71í92k 3386784921

Moderní F1? To je ta soutěž, kde mají všichni stejné motory, auta a jezdí se pořád dokolečka, kde je minimální omezení na předjíždění a regule jsou takové, že je to celé jedna velká nuda ne?

+1/−1
6.4.2014 17:22

P85a14v96e51l 63K63r51e46j95č30í82ř 2362461663266

Zajímavé, to jsou pro mě zcela nové informace. Co si pamatuju, když jsem v tu dobu žil, tak s turbomotory v ef jedna v poslední dekádě vždycky kraloval Renault. Ale asi se i dějiny F1 mění podle toho, jak to zrovna kdo potřebuje, nakonec i tuto éru pracování s historickými fakty (nejen u F1) si dobře pamatuju. Takže osobní vzpomínky musí před tvrdou silou "faktů" ustoupit do pozadí.

0/0
4.4.2014 0:42

J64i44ř76í 65S33c88h93w93a76c63h 5466869867644

jak je uvedeno v článku, tak v roce 1983 v F1 vyhrál Piquet na Brabhamu s motorem BMW, tak asi Renault vždycky nekraloval, že....;-)

0/0
9.4.2014 2:44

J16a40n 60K65o59t80l84í33n 9829984965477

A co rally? Kdyby zůstala Skupina B :-P

0/0
1.4.2014 21:50

L77a70d67i81s90l69a56v 73M87i37k25a 1711549144904

Rally i přes ty všechny taky zhovadělé omezení, nařízení a jiné překážky pro týmy je pořáde ještě koukatelná.....jinak třída B to bylo něco extra, na druhou stranu to už se opravdu asi nedalo uřídit.

0/0
2.4.2014 9:46

J19a29n 86K27o76t63l81í88n 9889314695857

Bylo to všechno se vším, ta monstra uřídit muselo být šílené, ale co předváděli diváci, to už by v dnešní době vážně nešlo. Vlastně si sami zajistili zrušení téhle skupiny "nejlepších z nejlepších".:-/

https://www.youtube.com/watch?v=eYIH7ApCxoM

+2/0
2.4.2014 9:56

L85a40d40i60s77l68a85v 20M33i35k94a 1721759394234

Hezké video, tohle jsem neviděl, ale už nejsem nejmladší, já si tu dobu pamatuji, brutální auta, ale i to chování diváků....u Slušovic je dokonce v lese nedokončená, ale plně vysekaná trať pro testování skupiny B.

0/0
2.4.2014 12:38

R75a78d25e88k 21S55c88h74ö14n 2946803295835

Jen upřesnění k vloženému sloupku. McLaren používal od roku 1983 motory TAG-Porsche. TAG zaplatil vývoj pro McLaren, ale motor byl PorscheR^

0/0
1.4.2014 20:23
Foto

T94o80m77á59š 30B83e70r43n57a75t 8467138689926

A co Lotus 56 s plynovou turbínou o 1500kW slovy koní 1940? :D To muselo být peklo :D

0/0
1.4.2014 16:11

L67a83d34i24s50l47a50v 16K20a73l42o58u39s 7955656361650

To je divné, že to bylo zrovna BMW. Dnes ráno jsem si jako kolemjdoucí poslechl naftové BMW, a tak hnusnej nýtovací kravál jsem už dlouho neslyšel .

0/−3
1.4.2014 13:03

J95i48ř12í 25S51c56h44w51a91c68h 5796289137774

nj, evidentně vyřachtanej motor z F1, po sezóně předělanej na friťák ;-D

+3/0
1.4.2014 13:15
Foto

R84o51m62a31n 90V78i79e40t81z42e 9871702149270

asi nějaká mrtvola co to nevěděla...nebo hodně starej kus

0/0
1.4.2014 15:08

J71o53s73e76f 30B20r50o64ž66k76a 6254362888727

Jde o to jaké bylo to BMW řady a jaký to byl motor. Motor měl pravděpodobně potíže s rozvody, které se objevují u ojetin řady N47. Majitel asi šetří na opravu, aby ten motor posléze vyhodil, protože na ni mít nebude.

+1/0
1.4.2014 15:41

J57i78ř70í 87S17c95h56w16a76c74h 5736569847654

K tomu jak zdejší atmo-plačky pláčou ;-( nad bývalým randálem F1, kvůli kterému museli nosit tlumiče sluchu, takže ho vlastně ani nemohli paradoxně "poslouchat" mám toto: 

Novým předpisům ve formuli 1 TLESKÁM! R^

Na zdejší diskuzi neustále poslouchám stesky, že spalovací motor je posledních 30 let v postatě stejný že má stejnou účinnost. Když se objevili benzínové turbomotory, které zvedli účinnost spalovacího motoru ve spodní polovině otáček, tak si toho skoro nikdo nevšímá, jen se neustále plače nad potencionální nespolehlivostí turba.

Motory používané pro závody jsou technologická špička a jejich nové prvky se postupem času mohou dostat do sériové výroby.

Ve výfukových plynech odchází cca 50-70 procent energie spáleného paliva. Smyslem rekuperace je energii využít a zvýšit tak účinost spalovacího motoru, ano na úkor nesmyslného randálu.

Omezení spotřeby paliva není o ekologii (to jsou jen plky) ale hlavně snaha tlačit výrobce k maximální efektivnosti celého soustrojí, namísto snahy narvat do válce co nejvíce hořlavé směsi. Ano já těmto snahám tleskám a těším na to, až díky novým špičkovým technologiím z F1 bude mé auto mít o 20% nižší spotřebu při 20% nárůstu výkonu. :-P

+7/0
1.4.2014 12:47

P66a68v36e80l 52V27a78j48n93e12r 4960912374307

Otázkou zůstává, jestli pak takové auto nebude mít o 20 % vyšší cenovku při o 20 % nižší spolehlivosti.

+2/0
1.4.2014 15:19

J84i85ř15í 63S89c17h81w13a70c10h 5636179697654

no možné je ledacos, ale zatím ceny aut v četně těch co přešli na turbo za posledních 10 let o hodně klesly (při stoupajícím výkonu). O spolehlivosti se dá samozřejmě polemizovat, ale ta více souvisí se všeobecnou "optimalizací na nižší náklady" tedy i cenu,,,,

0/0
1.4.2014 21:48
Foto

P75e97t12r 72P35r83o97c96h49á44z82k71a 3932196832684

Máte naprostou pravdu.Ale F1 je elitní třída,kde se v prvé řadě závodí,prosazují extrémní výkony u kterých rozhodně nejde o spotřebu a kde spotřeba nebo absolutní rekuperace nemá vůbec žádný smysl.Divák chce šou,chce vidět nejmodernější techniku,slyšet zpěv dvanácti válců,cítit vůni pálících se pneumatik,adrenalin v krvi.To je F1.Taková byla u svého zrodu a pokud to FIA nepochopí tak nakonec celá F1 skončí.Klesne sledovanost a automobilky si najdou jiný typ závodu.Už jednou to hrozilo.Sleduji F1 od 70 let a to,co se děje poslední dobou už je za hranicí rozumného tlaku.Daleko zajímavější je sledovat jiné závody než F1.Pokud bude dál pokračovat ten nesmyslný tlak a různá omezení dočkáme se brzy toho,že ve F1 budou jezdit elektromobily.Takové závody už se mi moc sledovat nechce.

+5/0
1.4.2014 20:53

J89i24n68d36ř31i90c69h 20M66i76t82t63e97r 6361270443573

Máte naprostou pravdu. Kolosální nuda, absence vzrušení, nebezpečí žádné, už 20 let se nikdo nezabil. Tím nevolám po mrtvolách, ale v době, kdy závodil Prost a spol, to bylo nebezpečí, chlapi se předjížděli ve 240 kolo na kolo v zatáčce, předjeli se třeba 3x za jedno kolo. Dnes musí Nova 3 hodiny kecat s Pavlem Turkem o klepech v zákulisí, jinak by to lidi nevydrželi. Podle mě je problém v tom , že inženýři ve FIA jsou o hodně horší než ti co pracují v týmech. Logicky, v týmech je špička a ta se musí zaplatit. Těmi debilitami to úplně FIA zabila. Posledně jsem měl dojem, že je to ECO raylle a ne F1.

+1/0
1.4.2014 22:43

J22i71ř94í 98S33c66h52w32a86c45h 5706799287224

To že se dvacet let nikdo nezabil neznamená, že tam není žádné nebezpečí. Navíc kritizuješ nová pravidla, versus 20 let "jakoby bezpečné F1 bez smrťáku" to má jakou souvislost? 

Mezi roky 1986-94 se taky nikdy nezabil, to tedy jako bylo 8 let nudy bez nebezpečí?

A. Prost závodil 1980-93 tedy polovinu v době, kdy se nikdo nezabil. Nebezpečí? Nuda?

A 3x předjetí za jedno kolo, no možná v jednom závodě za sezónu, rozhodně žádné pravidlo. Prostě i tehdy byl vždy někdo rychlejší, předjel a zmizel v dáli....;-)

0/0
1.4.2014 23:45

J72i28n12d19ř48i48c43h 44M84i38t91t16e57r 6111440983223

Nejenže se nikdo nezabil, ale mimo Kubici se ani vážně nezranil.Nuda je to teď. Nebezpečí je tam oproti minulosti minimální. Je to úplně sterilní. Něco jako sex s kondomem. To na lyžích ve Francii je to horší. Viz Schumi. Obrovské únikové zóny, diváci stovky metrů od trati, zpomalovací šikany na každé delší rovince. Dříve mě to fakt bavilo, ale dnes je to k nekoukání. A ta nová pravidla, která to regulují až to zabijí kritizuji proto že z napínavého závodění udělala nudu. A právě snaha o absolutní bezpečnost, která je v motosportu nedosažitelná je jedna z příčin nezáživnosti závodů. Možná na to nostalgicky vzpomínám, protože za komoušů nebyl na co koukat, ale mě se to dřív fakt líbilo.Dnes ne.

0/0
1.4.2014 23:59

L26u48k24á80š 47B87r69a65n56d25e13j43s 2543975391481

V závodě se nikdo nezabil dokonce od r.82, Palleti při startu v Imole. V témže roce G.Villeneuve při kvalifikaci v Zolderu. De Angelis zahynul při testech, nikoli závodě či kvalifikaci. Ale k Mittnerovi by dodal, že zapomněl třeba na Donellyho.

0/0
2.4.2014 16:08

L63u20k44á94š 26B77r94a24n77d85e66j16s 2273195501871

Napsal jsem blbost, Donelly se rozsekal už v 90. Zbytek platí

0/0
2.4.2014 16:38

P86a32v53e41l 14O41d34r39a42z53i91l 6334399107390

Tak když vynecháváte Sennu, tak vynechte i toho Kubicu, ne?

+1/0
5.4.2014 14:53

V39l62a66s92t90i98m14i95l 48T52e98n13c60e31r 4620470467740

F1 IMHO nemá být šetřílek. Nové technologie - určitě ano, ale škrtit ty auta na benzínu asi není to pravé ořechové.

0/0
1.4.2014 22:22

J25i56n32d54ř96i44c32h 84M15i62t72t84e71r 6831760553363

Tak se můžete těšit, ale F1 je kolosální nuda. A závody by měly především bavit. A technologie v obyčejných autech jsou mnohdy vyspělejší než v F1. Třeba ABS, ESP, ASR to F1 nemá. A auta směřují k tomu, že nasednete, zadáte do navigace cíl a auto pojede samo a bez nehody. Nevím, jestli se mi to bude líbit. Možná v hustém provozu, ale na prázdné zatočené horské silnici, to nevím. A jen tak na okraj, motory se objevily.

0/0
1.4.2014 22:35

J52i59ř26í 59S88c82h36w15a88c14h 5376739187784

No nevím jak se ty systémy ve formuli 1 jmenují, ale nevěřím, že by neměly nějaké systémy pro optimalizaci brzdění a akcelerace (tu tedy mají určitě)

0/0
1.4.2014 23:26

J15i54n58d23ř53i17c84h 65M32i69t16t93e50r 6321620793253

Právě že nejsou, je to zakázáno stejně jako pohon 4 kol. Ale u F1 to schvaluji, má se ukázat jak umí jezdit pilot a ne elektronika. Kontrola trakce byla asi před 7 lety ale teď je zakázána. http://cs.autolexicon.net/articles/kontrola-trakce/

0/0
1.4.2014 23:32

J36i14ř93í 19S86c30h24w36a72c94h 5486179407934

dobrá, sice je kontrola trakce zakázaná, ale určitě je to "obcházeno v rámci pravidel" nějakým systémem pro regulaci výkonu motoru, jinak by se  nejméně polovina aut na startu rozjížděla v oblaku kouře. To se ale vůbec neděje vůbec u nikoho...

Ostatně Red Bullu to konkurenti loni vyčítali, že má něco lepšího (lepší neoficiální kontrolu trakce) než používají ostatní ;-)

0/0
2.4.2014 0:06

K20a95r82e66l 40F23a70j32t 5488512861373

Jo jo ... to už Bernie nepamatuje ... ;-(;-(;-(

0/0
1.4.2014 10:44

M55i52r93o42s13l52a18v 87Š11i68m23k68o 7275333432855

"...pravděpodobně nejsilnější okruhový závodní motor všech dob...". V F1 ano. Obecně to ale byl motor v Porsche 917-30. Již první verze z počátku 70. měla 1 000k a jako první na světě poměr výkon ku hmotnosti 1k/kg. V roce 1974 měl 1 400k a v Evropě kvůli výkonu zakázán. Pak se vůz používal v závodech v USA. Byl to přeplňovaný 12ti válec, 5l. A vydržel celou sezonu :-)

+6/0
1.4.2014 10:34
Foto

R80o22m45a57n 90V74i94e96t66z64e 9311662539130

ale i tam bestiální nepoměr. 1,5 vs 5,0 V llitrovém výkonu nemá konkurenci

0/0
1.4.2014 15:10

F65r51a32n59t74i71š41e40k 91Š95i97n51d92e51l82á24ř 1497161795

Tehdejším vozům F1 to i slušelo, na rozdíl od těch dnešních.

+3/−1
1.4.2014 10:14

V83l51a35s15t38i45m79i57l 96T74e47n30c51e44r 4970120707460

Dodnes s nostalgií vzpomínám na GP Maďarska 87. Vstupenka od pátku do neděle vč. místa v kempu za pár kaček, u vedlejšího stanu v sobotu ráno několik na mol ožralých Němců a asi dvacet prázdných láhví od šampáňa kolem nich :-) , na tribunách spousta uřvaných Italů - Ferrari !!!!. Ten řev motorů na startu byl neskutečný - kdo neslyšel, neuvěří. Allain Prost a Nelson Piquet v plné formě. Žádné čachrování s pneu, KERS a dalšíma blbinama - závodilo se od startu do cíle naplno. Jednoduše nádhera. Nezapomenutelný zážitek.

+17/0
1.4.2014 10:11

L67a58d71i54s50l30a49v 58M49i81k53a 1231529254244

Dneska kdybys tam usnul na louce, tak tě ani start a závod nevzbudí....

+6/0
1.4.2014 10:44

V86l68a60s39t46i92m23i94l 24T44e64n53c74e56r 4170940487210

;-D

0/0
1.4.2014 10:45

V76l81a57s18t39i11m15i64l 78T95e97n13c82e32r 4320150647740

Ale tehdá to tam ti Germáni rozjeli - to Sovetskoe Igristoje tam ke stanu myslím vozili rudlem :-)

0/0
1.4.2014 10:47

L46a71d34i53s53l62a56v 19M84i75k74a 1121429864144

Za bolševika jsem tam nebyl, ale po revoluci dostkrát, chlastalo se (hlavně v tom kempu hned přes silnici) příšerně od čtvrtka do neděle.

0/0
1.4.2014 10:58

V12l75a43s65t78i39m59i34l 80T23e27n95c20e60r 4420300687900

Jo a Litevci to taky tehdá docela dobře rozjeli - ta jejich pálenka měla slušné grády - kerosin. MIG 29 by vyletěl i na Měsíc. Po F1 kluci ještě mířili do Ouběnic na motokros.

0/0
1.4.2014 22:13

P41e57t76r 85K32o37u93ř60i29l 9253385897

Já jsem tenkrát na tom Hungaroringu byl taky a dodnes na to vzpominám.R^

+1/0
1.4.2014 12:21

V76l62a20s98t80i56m88i48l 85T45e85n47c52e40r 4350660467580

Zážitek na který se nezapomíná, že.

0/0
1.4.2014 22:17

J52o54z15e21f 10K38o36s25t52e15l71a28n19s44k94ý 8905462639846

Som veľmi rád, že autor zmienil v článku tú legendu o močení na bloky motora. :-) Je to len taká drobnosť, ale veľmi zaujímavá...

0/0
1.4.2014 9:15

J20a79k84u41b 29V15e95s71e39l43ý 9914110377235

Já měl za to, že nejsilnější motory měli poslední turba minulé éry. V závodě přes 1800 koní a v kvalifikaci 2400 koní. V kvalifikaci ale vydrželi jen 3 kola :D

0/0
1.4.2014 8:45

P70e71t83r 83S64l62o81v71á64k 9135825767679

Klobuk dolu autorovi, nestava sa casto na idnesu, aby si dal niekto tolko prace s clankom. Paradne citanie k snidani;)

+13/0
1.4.2014 8:35

J35a51n 51K61u93b71e80š 5350775662235

Jaká by asi byla F1 dneska, kdyby týmům nesvazovali ruce pošuci vymýšlející nesmyslná pravidla?

+10/0
1.4.2014 8:23

J85i15ř14í 66S96c81h60w13a43c14h 5486719217164

Nejspíš by životnost pilota byla tak dva závody....

0/−4
1.4.2014 8:37

P80e11t13r 48K24o81u58ř51i47l 9703295867

Ale nesmysl.

+1/0
1.4.2014 12:22

P80a97v39e56l 86V91e15t69e97š59n57í25k 7735828515797

Byl by to masakr...:)

+1/0
1.4.2014 11:12

P43a62v85e79l 40M54r22á69z77e86k 6633849633433

Když čtu ty stížnosti dnešních "hvězd", jak je letos obtížné řídit F1 s turbem, říkám si, co by asi dělali s Piquetovým Brabhamem - 1300k, difuser bylo sprosté slovo, jenom vzadu lopata z bagru. Jak daleko by dojeli?

Nakonec jsem rád, že tohle závodění ještě pamatuju ...

+17/−1
1.4.2014 7:53

J67o43h46a20n 11Z62i72n85g26e56l 2651505186311

Přesně. To byli páni jezdci. Fittipaldi, Piquet a samozřejmě Lauda. Navíc, dokud si vedení závodu nevymýšlelo nesmysly, jako jsou stejný pneumatiky pro každého, byl to ještě závod, ve kterym se prolínalo umění jezdce s kvalitou vozu, ale i subdodávek, jako byl olej, nebo pneumatiky. Dneska je to už spíš takovej Fiesta Cup v rychlejším provedení.

+10/0
1.4.2014 9:04

K52a86r73e41l 39F77a18j83t 5838492551353

... a třeba když vyjelo něco jako safety car to se někde dal očekávat pomulu smrťák ... dneska párkrát za závod zresetujeme vedoucímu pilotovi náskok a ten se ještě může modlit aby zrovna nemusel pro jiný pneumatiky ...

+1/0
1.4.2014 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.