Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přelomové embéčko slaví padesátiny. Škodu 1000MB ukázal Čechům Brežněv

Jedno z nejkrásnějších československých aut má právě dnes narozeniny. První český velkosériový automobil je jedním z nejdůležitějších modelů Škody. Velkou technickou novinkou bylo například tlakové lití hliníku použité na výrobu bloku motoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T76o67m18á26š 34K90o81h16o53u27t 2916434154233

Upřímně, když bychom počítali průměrný plat v obou obdobích tak, že bychom nejprve odebrali na každé straně 500 000 nejmenších a největších platů a pak teprve zprůměrovali, tak jsme na tom dneska stejně. Novou Octavii si zase koupíme za těch 30 platů. Akorát na ní nemusíme být zapsaní v pořadníku a pravděpodobně na ní nic nebudeme muset dodělávat doma.;-D

0/0
27.3.2014 10:29

R28o39m98a16n 50E18n71d63e10r62s 4745675255

Nevím, co bylo na Favoritu a Felicii ,,nedostižné" , když přišly nejméně s patnáctiletým zpožděním za podobnými vozy typu ,,hatchback"

0/0
26.3.2014 23:55

P59a74v89e72l 80K58r64e44u92z32i95g32e82r 7864490430359

Šlo samozřejmě o Felicii ze 60. let, tu "oktávii" v kabrio provedení a typické červené barvě.

0/0
29.3.2014 21:15

R58o53m10a59n 92E37n93d31e88r98s 4945235665

Tak to jo. Pokud šlo o tuto, je to úplně bez diskuse:-))

0/0
29.3.2014 21:37

O55s51k66a75r 32K41o62v54a21ř83í50k 8777343166137

Měl jsem 1100MB DeLuxe. Moje první auto. Na něm jsem se naučil. R^

0/0
26.3.2014 10:50

D83i66a30n31a 30K74o13l31a67n65o65v46á 5951512911594

Pro mě je srdeční záležitost Mototechna, kterou dnes provozuje AAA :-)V

0/0
24.3.2014 13:12

J69a31n 35Š76p54e65c17i64á17n 2790800469689

Na audině 100 r v 1984 sem měl vyhřejvaný sedačky, elektrický okna, senzor na sjetý destičky, šíbr na tlačítko, elektronicky polohovací světla a zrcátka a autorádio na kazety. r v 1986 měl i klimatizaci. číslicová elektronika tam nebyla, a všecko si člověk opravil sám. Ale jen pro porovnání co se vyrábělo v česku v roce 84.

0/−1
24.3.2014 11:30

M58a80r67e30k 89H46r31u77b72y 6917912511298

Pri recyklaci nazvu u Skodovky cekam, ze se za par let objevi nova Skoda 1000 MB, i kdyz dnes uz by to mohli zkratit na 1GB ;-)

+5/0
23.3.2014 23:02

J97a20r65e94k 65K12u29b34a80c56k98a 3390585280593

A co je na tom spláceném paskvilu nadčasově krásného? A motor vzadu... A srovnávat tuto hrůzu s Felicií I., to snad nemyslí nikdo vážně. V době vývoje a výroby tohoto raritního šrotu se jinde vyráběla normální auta.

+2/−14
21.3.2014 19:49

R65a24d49i93m 66H61e19n84e97k 6259157149691

Jediný paskvil jsi tady ty , v té době kdy to auto bylo poprvé vyrebeno byla škodovka ještě ve světě uznávaná značka.

+5/0
21.3.2014 23:45

J80a96r38e43k 34K34u66b95a97c22k23a 3770275440773

O jakém světě tu govoritě - jedině tak světě míru a socialismu. V normálním světě tato zrůda působila jako opravdová RARITA.

+1/−7
22.3.2014 20:00
Foto

M33i68r90o41s28l70a21v 57S52t97e84i66n88e35r 6668784603975

Mýlíte se, kolem 1965 byl na západě oblíbený model Spartak a Felicia, tedy Spartak bez střechy, Spartak ze na západě jmenoval Populár. Byla to na pohled hezká auta a dodnes připomínají opravdovou tradici Škodovek.

0/0
25.3.2014 21:18

S58e52i83d28l 65P14e33t60r 1621671115354

Samozřejmě:-) 

Současníkem Š1000MB byl např. F124 (předobraz licenčních žigulů o 8 let později) nebo R16.  R 12 (posléze Dacia 1200) už byla ve stadiu přípravy výroby, R8/10 v té době podstatě dobíhal, resp. rozhodně nebyl vlajkovou lodí Renaultu, R-Dauphin se v té době vyráběl už nějakých 5 let , C 19/21 "fantomas" ve výrobě, A-R Guiletta, a d.  ... ;-D

Jistě,

výrobou, resp. technologií hlavně motorů a novou fabrikou se tehdy Škodovka dostala na špici "socdemstátů" ( V NDR trabanti a wartburgy, v Polsku tak max. žuky, nisy, licenční pobědy /warschavy a gazy, v Maďarsku a Bulharsku nic, v Rusku moskviče 403/407, Volhy21)  ale ten evropský "svět" byl už hodně jinde ...

Ano, byli jsme tehdy s tím naším "embéčkem"  králem mezi jednookými a hlavně tohle auto nastartovalo jakousi všeobecnou motorizaci téhle země, ačkoli raálně ji dokončila až řada Š100/110 resp. Š105/120 ..;-D

+4/−2
21.3.2014 23:48

J25a48n 27K40o60n39v33a73l85i98n69k48a 5840451491675

Přesně tak. Jen to, že je to české, neznamená, že je to boží. V porovnání s modely západních značek to byl křáp už tehdy.

+1/−3
22.3.2014 12:05

J77i70ř41í 43T62o79m68e90š 5932150133862

Bylo české bylo "naše", ale známý měl R8 a ten příjemnější zvuk motoru R osmičky jsem záviděl.

0/0
25.3.2014 20:09

J18o66s17e53f 56Č26i81h46á48k 7571739370546

Každý máme má jiný vkus, že ten tvůj je špatný my ostatní neovlivníme :-)

+3/0
22.3.2014 0:12

M86a21r59t82i44n 42J29e63l65í81n91e35k 9676714457787

Z toho by mohli nějak zkusit vyjít a ne ty zelený hranatý příšery co se začínají objevovat.

+1/0
21.3.2014 18:48

P36e46t55r 36M46i64c28h90a25l 2900674621132

Zelený hranatý příšery se objevily nedávno na Krymu ...

+1/0
24.3.2014 2:08

P28e29t95e13r 87S75m67r19e17k 3582720820332

Krásne auto. Až sa nechce veriť, že je to tá istá fabrika, ktorá vyrobila 105ku...

+1/−1
21.3.2014 17:55

Š52á83r25k27a 87S53t45a67ň22k21o28v11á 9183315929679

Jé, tak tohle žihadlo měli rodiče když jsem byla malá.:-)

+1/0
21.3.2014 17:17

L66u52k73á66š 60V47a62l95e32n78t95a 7773688286868

Jediné co mě na tom autě zaujalo je lůžková úprava. Muselo se v tom dobře souložit :D V dnešních autech to jde taky ale je to nepohodlné :)

+6/−1
21.3.2014 14:19

Z82b52y23n22ě43k 74J97e13h24l27i45č15k17a 8764128799541

ta lůžková úprava se tehdy předpokládala. A to ještě pod zadnímy sedadly byl úložný prostor :-). Dnes nemožné i když vyděláte hlavové opěrky

+5/0
21.3.2014 15:05

Z73b50y50n15ě97k 26M71a15r31t29i94n19e57k 4677975939342

Všeobecne osobák není ideální auto pro soulož! Zato takova dodávka s úložným prostorem pro zboží, např. CITROEN JUMPER, nejlépe bez oken v úložné skříni, když se vracís bez zboží, po prázdnu, to je prostoru na soulož, jedna báseň! Zde bych dal UZITKOVYM VOZUM zelenou !!! R^

+1/0
21.3.2014 15:24

D45a57n94i19e59l 92T68o49m59e49k 8259415548286

Ohledně ceny - je třeba též vidět, že tehdy nebyla dostupnost luxusního zboží (jako auto) dána jen cenou. To, že někdo měl na auto peníze, ještě neznamenalo zdaleka, že měl auto.

+5/0
21.3.2014 13:13

V30a98c51l13a27v 77M80e83d36e50k 5161212555125

pokud někdo měl peníze, stačilo jít do mototechny a koupit. Problém byl jen při náběhu nvých modelů.

0/−19
21.3.2014 14:30

M92i65c58h46a21l 82H41o53r84k44ý 9245575804659

tím si nejsem jist,co si pamatuju,tak rodiče když kupovali MB110,tak museli dost lidí znát a dalších dost podplatit

+11/0
21.3.2014 14:38

V48l75a56d72i76m11í74r 19H16e63r79i25n52g 2619319532128

Co já pamatuju, tak MB 1000 bylo dlouho na poukaz, dlouho se čekalo. Volně bylo MB 1100, ale bylo dražší.

0/0
27.3.2014 10:29

M47i46c66h55a92l 89H77o30r71k85ý 9755245164879

Já mluvím o MB 110 de luxe,to je další typ po MB1000.Nevím zda bylo volně k prodeji,ale pochybuji,protože to našim dalo dost práce se k němu dostat.Bylo dražší,mělo koženkové sedačky,lepší motor a otvírací zadní okýnka,4přední světla a nevím co ještě.Prostě top model ;-D

0/0
27.3.2014 10:52

L69u96d25ě44k 59N93ě43m44e54c 5375831592934

Buď si tu dobu ještě nepamatuješ, nebo si ji už nepamatuješ.

+8/−1
21.3.2014 14:41

V66a94c39l79a32v 40M42e76d21e24k 5191542855775

no tu dobu si pakamutu jako dítě, a jediné problémy byly při nástupu výroby Favoritů. Nepamatuju sice prodej Š1000, ale v době 105/120 nebyl problém auto koupit. Ano, člověk si nemohl moc vymýšlet, a musel brát co je - takže otec tenkrát musel vzít 105 místo 120 a i barvu vzal tu co zbyla - ale v ulici měli auto všichni kromě jednoho - a ten ho nemá dodnes.

+1/−4
21.3.2014 14:46

L52u14d24ě97k 94N98ě75m20e28c 5375261702594

Takže si tu dobu ještě pořádně nepamatuješ. Kupoval jsem 120 v roce 1985. Dal mi na ni táta, bylo mi skoro 30. Zrovna náhodou jsem měl kliku, že jeden známý měl jiného známého, kterej dělal v Mototechně a jednu mi z dovezený várky zarezervoval. Ale tys to vlastně těmi kydy, že si člověk nemohl vybírat, vlastně potvrdil. Co se týká toho, že měli všichni auto - ne že bych ti to věřil, ale je mi to vlastně docela jedno. Druhá pravda je, že si každej svýho miláčka opečovával, protože do smrti by si už na jinýho těžko našetřil, kdyby zůstaly poměry.

+3/0
21.3.2014 21:33

A67l12b91e38r71t 43K94á21m34e41n 9164538829731

Nedávno som "mal tu česť" spoznať a porozprávať sa s človekom, čo za socializmu robil predavača v mototechne. Došlo im 30 červených stopetiek. Od kažého kupcu dostali vhodnou manipuláciou úplatok a každý kupujúci bol presvedčený ako dobre podplatil, že práve on dostal červenú stopäťku. Najviac vraj dostávali za Zástavu. Vraj úplatok dosahoval 100 % jej predajnej ceny. Všetko je to "vraj" Ale zrejme čosi na tom bude aj pravda.

+2/0
22.3.2014 6:25

M21i58c81h15a89l 73M25o90u40c40h39a 9878599283554

Jít do Mototechny, zapsat se do pořadníku a za pár let koupit... Nebo někoho v Mototechně podplatit a koupit za pár měsíců. Fungovalo to tak vždycky, tedy až do roku 89...

+8/0
21.3.2014 15:04

E76d11u62a60r79d 73B74l28a84z46e20k 1893660275725

jenze voni se pred r 89 nekupovalo!  ;-€ ale schanelo...:-(

v NDR byla cekaci foba na trabanta 6-8let a na Skodu 8-12!!!;-O

+1/0
21.3.2014 15:36

A17l53b21e35r63t 61K45á31m36e96n 9444768719601

Mám priateľa z bývalej NDR a ten tvrdí, že do poradovníka na Trabanta sa zapisovali deti práve narodené. Na Wartburga to vraj až také hrozné nebolo.

+1/0
22.3.2014 6:30

H98o83n83z76a 64Š57l39e52z91i13n10g45r 8399951683782

Pokud vím, auto se prý dalo koupit v Tuzexu, cena byla asi dvojnásobná, ale bylo prý ihned - stačilo nakoupit bony.

Kdo měl prachy a chtěl hned, koupil ojetinu, jejichž cena díky tomu prý v určité době byla vyšší než u nových vozů (60. léta, rodinné historky).

+1/0
21.3.2014 18:26

L82u57b73o66š 33S84u75š34i63l 1938407796368

Dobrý den. Tahle doba je nenávratně pryč. Čím novější auto, tím škaredější. A ty dnešní krabice z reklam vůbec neukazují um a práci. Všechno bezduché navrhnuté počítačem - odporné. Samá elektronika - poruchovost. Úmyslně, aby si to nikdo neopravil sám. S každou blbostí do servisu a hodně platit. Na spotřebu to kladný vliv nemá. Spíš opačně. Každý odběr navíc se projeví. Snad jsou ty dnešní krámy bezpečnější, ale není nad ladné tvary šedesátých let.

+4/−9
21.3.2014 12:25

M63a44r95t12i66n 85H62o36u23b11a 6683421639608

nejen tato doba je pryč. I včerejší den je pryč. Tato stará auta se mi líbí, ale nikoliv proto, že by byla extra krásná, ale protože to bylo moje první auto Š100 (a to jsem ho kupoval už jako 20-ti leté) a protože mi bylo 20 let. Ale jezdit už bych tím nechtěl, svézt se klidně, ale rozhodně ne pravidelně do/z práce. Navrhnuté PC - to je takové nesmyslné klišé. Všechny návrhy dělá člověk, jen dříve na to měl papír a rýsovací prkno, dnes na to různé CAD nástroje. Poruchovost nových aut je velmi nízká, dříve si auto (od Škody) člověk musel dodělat, pak to nebylo špatné. Aby si to člověk neopravil sám??? Kdo umí, ten si to opraví sám i dnes, kdo neumí jede do servisu, tak to je a vždy bylo.

+13/−2
21.3.2014 12:38

P18e35t27r 31M48i62k56e23s 9858132140378

to je pouze nostalgie. Take jsme meli doma mbecko (110). To auto se mi libi jeste dneska. Nedavno jsem mel pujcene auto, rok vyroby asi 2001 (posledni rok vyroby generace) a kazdy metr jezdeni jsem citil, jak moc uz je to auto technologicky zastarale...

+1/−1
21.3.2014 12:47

M24i17c59h22a70l 27H59o25r38k67ý 9135435714209

Stále jsou na trhu krásné a ručně vyráběné auta ;-D

Není pochyb o tom,že MB100 je krásnější nebo spíš osobitější než třeba Octávka,ale opravdu bych dnes nechtěl jet MB ani z Brna do Prahy ;-D

+1/0
21.3.2014 14:36

P15a51v69e56l 14D34o68l33n67í97č45e71k 3908273794491

To je nesmysl. Socialistická auta byla oproti západu zastaralá už když vyjela z linky.

+2/0
21.3.2014 15:26

H58o92n97z39a 71Š54l76e11z40i51n82g47r 8329491313832

Samodomo opravy - řešili jsme to s kolegou, jehož rodinu nikdy nepostihla žádná škodovka. Nepamatuje, že by se v žigulovi měli potřebu někdy hrabat a když už náhodou něco, dalo se to v klídku do servisu. Samodomo kutění je škodovácká specialita, protože embéčko a jeho klony by se jinak prostě nedaly provozovat.

Tvary - no to je subjektivní, podle každého soudruha.

Poruchová lektronika? - no, auto mám z roku 98, elektroniky už taky fůra, ale furt jen vyměňuju nějaké čepy, ložiska, sienbloky, tlumiče, těsnění pod hlavou atd, spojka.....ale elektronika mi selhala jen jednou a to bylo mechanické opotřebení sevopohonu volnoběhu. Tak nevím.

+1/0
21.3.2014 18:35

V59í38t 56N14o53v39á97k 5794685891499

na autě z roku 98 je elektronika maximálně tak žárovka

0/0
23.3.2014 17:11

M60i75l97a35n 41Č45e87r19n19ý 5443429489602

Můj táta kdysi (snad v roce 1968) vyhrál novou Škodu 1000 MB v jakési státní loterii. Babička až do konce svého života schovávala útržek novin, kde bylo zveřejněno ono losování. Samozřejmě nám to závistiví příbuzní vždycky neopomněli připomenout - no jó, vždyť vy jste vyhráli auto...

Dodnes na něj vzpomínáme s láskou, bylo to na tehdejší dobu spolehlivé auto a každý týden jsme jezdili buď k babi, což je nějakých 70 km, anebo na výlety na různé hrady, zámky, v létě k vodě - nejdále bylo naše embéčko u Baltu.

Největší chybou ovšem bylo, že když jsme počátkem 80. let začali stavět dům, milé embéčko táta prodal a místo něj koupil ojetou a příšernou dodávku Škoda 1203, hlavně aby měl v čem vozit nedostatkový stavební materiál. No, ve srovnání s embéčkem to byl řvoucí, nespolehlivý a značně poruchový stroj, obzvlášť převodovka byla opravdu slabým článkem... Ovšem do MB 1000 se zase nevešly cihly, písek, obkládačky, tvárnice apod.

Ale mohli jsme mít krásného a ceněného veterána, kdežto kde je dnes konec dvanáctsettrojce? Zřejmě byla sešrotována...

+6/0
21.3.2014 10:40

M74a67r25t62i51n 31K11o27v76á61ř 2211620699746

Jj "dvanáctsettroska" byla vyhlášená...

+1/0
21.3.2014 16:17

V95l28a93d28i70m80í15r 25H35e42r25i50n11g 2439409222498

3 auta ze 4 jezdila "nakřivo" - zadní kola jinou stopou než přední....

0/0
27.3.2014 10:36

A27l88b95e39r84t 23K45á38m46e88n 9314838249851

Mohli ste mať veterána. A ešte nám porozprávaj, čo je s domom. Alebo ten už tiež nemáte a bývate pod mostom?

0/−1
22.3.2014 6:37

F72r71a70n91t89i24š26e70k 67L55u58f42t 5827469104296

Můj tatínek nebyl zrovna za vodou, nebyl ani zelinář, taxikář, instalatér, ale jen obyčejný docent na ČVUT, takže jsme mládí strávili v Trabantu 601 kombi a škodovkářům jsem záviděl a elitě co měla Žiguli. (On vlastně byl docent až po sametu, nebyl v KSČ takže mohl být maximálně asistent, ale dělal práci profesora - přenášel, zkoušel, psal skripta)

+6/−1
21.3.2014 10:39

J66i86ř63í 21V93o73n73d45r20á15č58e89k 5336904820414

Tatínek byl docent, vlastně až po po sametu R^;-D

+2/−3
21.3.2014 10:48

M20a55r52t78i39n 51H49o96u32b55a 6303491799518

tak jak to vlastně bylo?

0/−1
21.3.2014 12:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.