Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zrcátka mají nahradit kamery. V Americe sepisují automobilky petici

Patří k automobilu už od samotného začátku jeho historie, teď by ale boční zrcátka mohla nadobro zmizet. Výrobci se totiž musejí potýkat s čím dál nižšími emisními limity a zrcátka jim jejich práci neusnadňují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L59a11d93i59s17l23a10v 16K55a23l94o22u79s 7455966571300

To se ani nedivím. Jsou velmi drahá. Když za jedno chtějí taky třeba 12 tis. někteří šizuňkové.

0/0
10.4.2014 13:33

V18l28a13d60i35m21í74r 87R18o92z43e65h58n63a28l 5228600157966

Pojedete úplně stejně, jako když vám někdo na parkovišti urazí zp. zrc. Jak jezdíme, když je porucha na el. systému? Není denní svícení.......

0/0
10.4.2014 9:07

Z84d24e88n75ě61k 42D92u19b53e24c40k33ý 3607624890768

Nabízí se Šalamounské řešení :

namontujou se boční kamery a zrcátka o velikosti 1x1cm :-)

0/0
10.4.2014 8:09

I47g27o29r 98G74o81t84t29w15a17l71d 6887638400921

Tak já jsem zrovna ten, který má rád na všem tlačítka, displeje apod., a jelikož mám kameru v autě již pár let, vyzkoušel jsem na vlastní kůži i různé mušky, které by zrovna pro zpětné zrcátko mohly mít nepříjemné následky.

Dále v diskuzi zmiňovaná závada elektroniky se mi stala za 10 let, co kameru v různých obdobách používám, jenom jednou. To se asi dá přežít. Je to podobné, jako kdyby vám někdo urazil zrcátko. Taky to nevyřešíte hned a na místě. Horší je to za deště a špatného počasí vůbec. I když je kamera zpravidla skrytá pod nějakými výstupky a přímo na ni žádná kapka nespadne, stejně se orosí, zamlží, nebo se rychle ušpiní. Typicky v zimě je to opravdu dobré jen na couvání a za boční zpětné zrcátko bych si netroufl ji vyměnit. Možná v zemích, kde je celý rok léto...

Samozřejmě, že i zrcátko se může zamlžit nebo ušpinit, ale díky velké ploše na něm zpravidla přece jen řidič vidí dost na to, aby se zorientoval, a navíc je dobře přístupné, takže se dá i za jízdy očistit (ale to jsem snad nikdy nepotřeboval). O kamerách se tohle říct nedá. Ty jsou někde zastrčené a rozhodně nebývají v dosahu.

Asi nejhorší, co mě napadá, je ale neschopnost kamer vyrovnat se s vysokým rozdílem kontrastů. Prostě pokud máte slunce v zádech, nepomůže ani sebelepší kamera. Oko si s tím jakž takž poradí, ale CCD nebo CMOS ani náhodou. Jednoduše buď uvidíte bílý obdélník s tmavými nerozpoznatelnými fleky, nebo bílé kolečko slunce, tmavě modrou oblohu a černo.

Nějaký systém samočinného očišťování čočky asi nebude problém vymyslet, ale problém kontrastu zatím nevyřešil nikdo. Stačí, když si to vyzkoušíte na vašem foťáku nebo mobilu.

+2/0
9.4.2014 17:57

I66g84o91r 60G44o93t39t37w97a91l28d 6647448920621

Ještě mě napadly dvě problematické situace. A) Na displej bude svítit slunce = i na kvalitních displejích nevidíte skoro nic B) Brýle s polarizací = možná uvidíte jen černý obdélník nebo moaré přes celý displej.

0/0
10.4.2014 7:59

T19o14m94á73š 51V74a42l84d96e19r 7413130559

Asi to bude potřebovat lepší a modernější kameru, než ta co je nyní montována na couvání.Otázka spíše čočky. Kontrast právě řešil v novém systému Nissan. Displeje se mohou dát pod kapličku na střed palubní desky až u skla (falešné dlouhé ohnisko) a nebudou tak oslňována a bude lepší pozorování spolu se situací před vozem a časem může zobrazovat i noční vidění, kvůli chodcům a zvěři. Takže jediné co je opravdu potřeba řešit je cena celého systému a aplikace do všech úrovní výbavy.

0/0
12.4.2014 0:04

L56u35b30o29m88í83r 47V65r75t70a38l 6420537871911

To je takový problém zrcátka integrovat do kastle, udělat kastli s kapsou pro zrcátko? Chápu že čím víc elektroniky tím vyšší poruchovost, tím větší kšeft ale co je moc to je moc. Navíc tohle ušetří úplný prd. Co takhle rvát do sání vodík místo vzduchu....

0/0
9.4.2014 9:17

J10a81n 62M29o84h21y53l62a 6832679669511

Opravdu rád bych viděl kastli s kapsou pro zrcátkou, které nebude vyčuhovat (což je ten odpor, který jim vadí) a zároveň bude vidět za vozidlo. To bude asi zázrak optiky.;-D

0/0
9.4.2014 14:00

A91n51t16o62n34í61n 36S80e51b66e97r45a 7553198240529

No fajn, parkuju u cesty. Vypnu motor, vytáhnu klíček a chci se podívat do zrcátka jestli ze zadu nepřijíždí auto a můžu otevřít dveře. Jenže já už zrcátko nebudu mít. A jelikož jsem např starší, tak hlavou dozadu úplně neotočím. Takže brzo příjdu o dveře....

+7/0
8.4.2014 22:13

J37i34ř44í 18S30c53h92w95a37c78h 5826709457814

není problém nastavit vypnutí kamery s nějakým zpožděním, stejně jako u stropního svítidla ;-)

0/0
8.4.2014 22:30

S67l44a30v26o95m72í33r 63Š74t17ě90p61á20n 1588254642834

automobilky ušetří, dneska je kamera levnější než zrcátko (servo na jeho pohyb a vyhřívání)

+4/0
8.4.2014 13:58

D39a11n38i19e55l 43S31o42b70o96t23a 9659964816520

Jestli budou kamery vně auta, vyhřívání musí mít taky. A pochybuju, že budou nastavené pevně. Ne všichni chtějí mít stejný výhled. Takže nějaké servo taky bude třeba.

+2/0
8.4.2014 15:10

P19e16t84r 40C10h34v91á28t79a14l 4692692100394

IMHO budou mít standartně větší úhel záběru a budeme si vybírat digitální výřez....čili levný software a ne drahá mechanika....

+3/0
8.4.2014 16:33

P91e81t47r 22H23e98j41h43a52l 4571874858947

Je to systém snímání, přenosu informace, zpracování informace a projekce. Kde je definováno zpoždění systému? Kde je dáno rozlišení a v závislosti na rozlišení definujte ztráty grafiky obrazu - podílem grafické informace, která se zachová

+1/0
9.4.2014 9:44

J62a12n 36M49o18h20y18l19a 6102529409341

Pro dané použití s ničím zmíněným není problém - rozlišení nebude muset být zázračně velké, displej bude relativně malý (přesto by nebylo zvlášť drahé tam dát i HD). Zpoždění bude do stovek milisekund a to vzhledem k možnostem člověka moc nevadí.

+1/0
9.4.2014 14:04

L82u14d18v20í39k 51G72a61j41d41o15š41í28k 2845683524772

Auto bude navíc bez zrcátek užší. Což je jistě dobře.

Už ale vidím jak místo "jen" ustřeleného zrcátka máte sejmutý celý bok auta.

Spíš by mě ale zajímalo, kam by se do interiéru zamontovaly po stranách palubky dva dostatečně velké displeje nahrazující vnější zrcátka, aby to neomezovalo výhled řidiče dopředu.

Pak je tu otázka poruchovosti a né úplně nepodstatný problém, jak mají fungovat displeje zrcátek za tmy při jízdě v noci, aby řidiče nerozptylovaly trvale svítící obrazovky.

+9/0
8.4.2014 12:07

K71r42y81š22t48o96f 64L77a77n29í60k 1899300825805

bude tam tlacitko, kterym to zapnete kdyz se budete chtit podivat dozadu :-)

0/0
8.4.2014 12:45

L94u81d88v26í37k 35G42a28j45d22o43š31í69k 2305183894352

To právě nejde, protože to musí kvůli bezpečnosti nahrazovat plnohodnotně klasická zrcátka, takže kamera musí běžet pořát a obrazovka musí mít minimálně stejný rozměr jako klasické zrcátko.

+1/0
8.4.2014 12:59

L49u65b32o80m97í51r 70V65r20t54a61l 6730527101511

No tak tam do auta přidají další kameru která bude snímat vaše oči a při pohledu patřičným směrem vám ty "zrcátka" zapne. Proč to dělat jednoduše když to jde draze a poruchově....

0/0
9.4.2014 9:20

J21a31n 59M33o13h78y36l49a 6452989639751

V zásadě souhlasím, nicméně Ad1) Ustřelený bok auta místo zrcátka? To mi nedává smysl - nehodě se přece snažím vyhnout, takže když je místo "jen" na ustřelené zrcátko, tak obětuji zrcátko (v případě malé kamery místo zrcátka prostě nehoda nebude;-D) a když ustřelím bok, tak to zrcátko odnese i tak. Ad2)Na displeje je místa dost, dají se "schovat" do palubky tam, kde je dnes mrtvé místo a navíc nemusí být přece po stranách - naopak - mohou být přímo před řidičem v jeho zorném poli.

0/0
8.4.2014 12:57

L35u63d43v17í56k 20G70a63j79d27o58š23í82k 2465543714242

Ad 1) Myslel jsem to tak, že řidiči v mnoha situacích často jezdí nebo parkují "nadoraz". Čili dnes tak aby nesejmuli zrcátko. To jim dává ještě jistou rezervu než si sejmou bok auta. Bez zrcátek už tu rezervu mít nebudou a chyba v odhadu = větší škoda.

Ad 2) To bude záležet na nějakém zákoně jak takové kamery musí vypadat. Podle mého na bocích budou muset zůstat. Na "A"sloupku by se rozměrným displejem zhoršil výhled z vozu. Na palubce jsou výdechy větrání které lze těžko umístít jinak. Možnost by byla snad přímo na dveře zevnitř vozu. Designéři tohle jistě vyřeší. To se nebojím. Možná to ale bude znamenat dost zásadní změny oproti vžitému pojetí interiéru vozu.

+1/0
8.4.2014 13:11

J86a65n 70M69o42h78y57l97a 6582659329701

Ad1) Když parkují nadoraz, tak to "naberou" takřka vždy rohem karoserie hluboko pod zrcátky.

Ad2) Nečekám skoro žádné změny kromě faktu, že někde na palubce přímo před řidičem se objeví displej (nebo dva vedle sebe), na které tam místo je, jen není důvod ho využít. Displeje nemusí být nijak rozměrné (ani zrcátka nejsou) a jediné výdechy ventilace v tomto prostoru jsou až těsně pod čelním sklem.

0/0
9.4.2014 14:07

L38u81d45v97í87k 93G40a56j20d53o27š41í39k 2875413144102

Ad1) Nikdy jste se s autem neprotahoval třeba do úzkého vjezdu?

Ad2) Když si vybavím nápisy na zrcátkách amerických vozů: "To co vidíte v zrcátku je ve skutečnosti převrácené", tak už si dovedu představit nápis: "To co vidíte na displeji vpravo od volantu se ve skutečnosti nachází vlevo vedle vašeho vozu".

Z toho soudím, že předpis bude směřovat spíš k povinnosti mít obrazovky na stranách.

0/0
9.4.2014 14:29

T19o29m41á80š 77V30a21l96d14e65r 7313640599

Ad1) máte pravdu. Taky si hlídám takto užší vjezdy, zvláště při couvání si tímto koriguji rezervu mezery na předek vozu, pokud musí najíždět šikmo.

Ad2)  Lepší se mi jeví střed palubky (např tam kde měl budíky C7  . Displej může být jeden a ostatní se udělá SW. Jde jen o zvyk. Něco jako přejít z manuálu na automat :-)

0/0
12.4.2014 0:25

J57a61n 14M40l18e87z75i77v84a 3582606419676

MArně se snažim přijít na to, co by za tmy svítilo na tý kameře suplující zpětný zrcátko. Asi nic navíc, co by nebylo vidět i na tom zrcátku ;)

0/0
8.4.2014 14:35

L76u22d53v37í12k 90G26a92j58d55o13š38í56k 2135243854892

No to je právě otázka.

Kamera má většinou větší citlivost, takže funguje trochu jako noční vidění, když se snaží příliš tmavý motiv exponovat "správně" a udělat ho světlejší tak jako by to bylo za deního světla. Softwareově se to sice dá trochu upravovat, ale univerzální řešení na to moc není.

Další věc je, jak by se kamera vypořádala s obrovskými kontrasty přímo do objektivu svítících světel aut jedoucích za vámi na pozadí úplné tmy. To je v podstatě pro snímání obrazu ta nejextrémější situace jaká může nastat.

+2/0
8.4.2014 15:10

P88e73t35r 55M93a68r79š35o56u32n 5265338416436

Nejnovější vychytávkou je displej schovaný ve vnitřním zpětném zrcátku...

... jo to je nejnovější vychytávka ;-D... co na tom, že couvací kamera s displejem ve zpětném se dá z Číny koupit již pár let ;-D

0/0
8.4.2014 10:34

K82r30y46š62t44o84f 60L37a28n73í42k 1639130575375

dobrej napad. segra to nedavno urvala pri couvani.

0/0
8.4.2014 10:33

M79i40r72o63s98l67a70v 66Š42i31m28k83o 7565763432925

Zpětné zrcátko se objevilo až někdy v r. 1905. Použil ho závodník na Indianapolisu. Další rok ho používali i ostatní závodníci. Teprve potom se dostaly i na ostatní automobily. Koukněte na staré fotografie, první automobily je neměly.

0/0
8.4.2014 10:22

J76a34n 24M69o55h36y66l61a 6502159379461

Tak nebylo proč, jezdily tak pomalu, že otočit se prostě nebylo nebezpečné.

+1/0
8.4.2014 12:58

J17a80n 60Š14p76e76c29i52á84n 2600770439249

Neni povinny jen jedno zrcatko, to leve? Muzou zatim nahradit to prave

0/0
8.4.2014 10:08

L58u79d30v23í66k 76G80a50j39d48o86š77í42k 2675343144152

NE. Tuším že u aut od nějakého roku výroby 198... něco jsou povinná obě zrcátka.

0/0
8.4.2014 12:10

M12i58c62h43a30l 35K49ř66í78ž 1784100241502

No jasně nebylo by možné ušetřit třeba optimalizací provozu ten už je na všude na světě super , nikde nestojíte zbytečně na semaforu nebo v koloně,navíc mám pocit že výrobou kamer a zbytku té technologie se spotřebuje stokrát víc energie než výrobou zrcátka.To jsou holt ekofašos.

+6/0
8.4.2014 9:45

J90a72n 46K35r40p76e85c 5406363484602

toto už je řetězení hovadin, kdy kvůli jedné hovadině zavádíme jinou. kde tohle skončí...

+11/0
8.4.2014 9:38

P64a65v51e21l 27B97í43n61a 1273805542743

To je trochu jako s tím dotykovým ovládáním, (nadneseně) první byly čudlíky, teďka ťapkáme na display a už se pracuje na něčem co při ťapkání simuluje čudlíky... Zrcátko je asi bohužel příliš primitivní...

+1/0
8.4.2014 23:47
Foto

P84e61t25r 59J94a73n98o96v12s50k25ý 1978940142958

Myslim, ze kvalitni asfalt a nesmyslne nezpomalovany provoz má na spotrebu asi tak 10x vetsi vliv nez zrcatka! Pri jizde u nas po hlavni silnici stojim u kazdého semaforu a rozjizdim se cca 10x uplne zbytecne! Na projeti na zelenou clovek musi jet 80 km/h a rozdil ve spotrebe 6 a nebo 9 litru, to by udelalo tak metrové zrcátko!Rv

+13/0
8.4.2014 9:34

P41e92t36r 29Z70a31s23k81o64č68i97l 2555612798659

Proč tam pisálek nedá aspoň trochu relevantní obrázek?  http://www.teslamotors.com/sites/default/files/bg_01_modelx_prod-05-kc_0.jpg

0/0
8.4.2014 9:13

K62r33y20š28t70o50f 78L61a36n45í62k 1499620625255

nahodou ten obrazek je super :-)

0/0
8.4.2014 10:30

J35a23n 31R92i47e29g34e54l 1354146635472

delal jsem si sam parkovaci kameru, do zrcatka se uz ani nepodivam, bocni zrcatka byhc nahrdil lehce kamerou, kdyby mi to legislativa dovolovala.

+2/0
8.4.2014 8:59

L42i93b35o75r 53G45o31n83d62e74k 2847853340907

Co je zase tohle za kravinu...?!

+1/0
8.4.2014 8:58

P24a73v91e34l 67M73o29r12a52v71e41c 1394855274427

Jako už se těším až se mě rozbyje ta kamera a já uvidím kuloví, už mě ty debilní limity na spotřebu vážně štvou.

+1/0
8.4.2014 8:49

J97a64n 91M66l86e40z28i42v19a 3862946269416

A gdiš se ti dnezka rosbyje spjetný zrcádko, tag vněm taky vydíž kuloví

+1/0
8.4.2014 14:38

P40a72v48e46l 17M23o38r19a79v42e78c 1944735224907

no pořád vidím aspoň něco, když vypne kamera tak nevidím vůbec nic.

0/0
8.4.2014 15:03

A82l13e21š 16V44o65d29i75č29k92a 4672143838548

Tohle neni pokrok, to je dalsi krok k tomu, aby se mohla navysit cena vozu. Zvysena spotreba diky zrcatkum? Mozna na dalnici, v mensich rychlostech ani nahodou. naopak se zvedne slozitost a narocnost vyroby, automobil bude vice nachylny k porucham - ve smyslu cim je vec slozitejsi, tim je vice moznosti poruchy - a v neposledni rade pak cely system bude energeticky narocnejsi. . .  jako bonusova vybava za priplatek a jako doplneni zrcatek proc ne, jinak dle meho je to jen zpusob, jak dale zdimat penize ze zakazniku.

+12/−3
8.4.2014 8:24

L59u25d80v78í13k 70G22a98j92d91o78š14í14k 2885843584862

Tak dovolím si tvrdit, že kamera místo zrcátka bude výrobně daleko levnější řešení než klasické zrcátko  s lakováním v barvě vozu, s vyhříváním, dvěma motory na nastavení, dalším motorem na sklápění a mechanickými čudlíky v interiéru.

O zvýšenou spotřebu jde samozřejmě pouze při laboratorních testech určujících emisní třídu. V praxi to bude mít vliv na spotřebu zcela nepatrný.

Mimochodem: autem bez zrcátek se zvýší i bezpečnost chodců.

+1/0
8.4.2014 12:56

J90a66n 16M50l36e82z83i19v95a 3732526729276

Troufám si říct, že kamery s displejem jsou levnější, než zpětný zrcátka s elektromotůrkama a vyhříváním.

0/0
8.4.2014 14:46
Foto

P23e54t34r 35P34r82o63c23h94á19z30k69a 3142286242644

Troufám si říct,že to nejspíš vyjde na stejno.Kamera bude muset mít možnost rovněž natáčení a naklápění.Navíc bude muset být vyhřívaná a vzhledem k tomu,že bude umístěná někde v zadní části vozu bude muset mít i nějaký ostřikovač nebo podobné zařízení,které zajistí dobrý výhled.

0/0
8.4.2014 18:47

J61o25s85e44f 44C79í22s27a48ř 7187872970930

a až se ta slavná kamera rozbije, tak ani nevyjedu od baráku Rv

+6/−2
8.4.2014 8:17

P93a73v47e56l 29F74o65l58t78á63n 4590742324

a když vám někdo rozbije zrcátko, tak vyjedete?

+1/−1
8.4.2014 10:09

J77o70s95e29f 65C78í64s93a41ř 7227362850810

jo

0/0
8.4.2014 11:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.