Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P59a15v70e90l 98O11d52r28a25z12i47l 6834499917330

Na zachycení rušení od svíček není potřeba nějaké extrémní citlivosti, není to tak dlouho, co zrnily skoro všechny televize ve vsi, když jí projel prskolet. A v USA obecně nejsou technické kontroly veškeré žádné.

0/0
6.5.2014 8:41

P84e49t86r 97A40g79u51l63á93r 4657798660534

Ano... takže odpojené dobíjení očividně mají. Je to vidět na fotografii. A tady je originál (přeloženého) článku s fotografií, kde jsou dobíjecí kabely vidět ještě lépe. Startování mají asi nějak ošetřené také. http://driving.ca/auto-news/news/why-a-cutting-edge-observatory-has-to-use-30-year-old-trucks

0/0
3.5.2014 18:01

P46a86v54e47l 10O86d34r95a67z11i69l 6694449167100

Startovací kabely používají i hasiči, to není znak odpojeného dobíjení.

0/0
6.5.2014 8:34

M84a67r80t52i92n 51K69a49r19á75s22e92k 1188504759344

Stačí mít alternátor s mechanickým dobíjecím relé a je vystaráno. Alternátor nemá komutátor ale kroužky a jediné polovodiče jsou tam diody. Nedělá to žádné pulzy ani vysoké frekvence.

+1/0
3.5.2014 16:20

J29i43ř97í 81S37c57h98w83a62c66h 5366269487274

nevím jak v Americe, ale u nás snad ještě v Š 100 nebyl alternátor ale ještě stejnosměrné dynamo.

0/0
3.5.2014 16:25

M38a94r72t51i77n 36K84a37r72á12s76e47k 1448714869934

Jo to taky nevím, jak ve kterých autech v Americe byly alternátory nebo dynama, ale čekal bych že si to pánové pohlídají. Nenapadlo mě že by tam ještě mohlo být dynamo.

0/0
3.5.2014 17:41

M26i54r90o75s50l36a46v 34S71i37n67d95e88l36a24r 2525117914472

Akorat dynamo ma komutator a tudiz trochu jiskri.

+1/0
3.5.2014 21:24

M26a29r66t72i49n 49K91a69r95á14s89e22k 1378954689494

jo tenhle fakt je mi už pár desítek let známý. Jen nevím jestli proudy a indukčnosti o které v dynamu jde, můžou rušit tak, aby to nějaké měření zajímalo.

0/0
3.5.2014 21:42

M81i35r71o75s11l58a48v 78S50i67n87d47e46l86a34r 2455527334702

Rekl bych, ze to bude hodne zaviset na stavu kartacu a tedy samotnem jiskreni, proudy budou velke dostatecne... Pokud maji problem i s jinyma (beznyma) jednotkama, tak by tohle asi melo vadit.

+1/0
4.5.2014 2:10
Foto

R73o59m81a50n 36V58i65e50t29z80e 9241392109300

no nevím.. svíčky by házely jiskru, ale to relé při rozpojování taky vytvářelo nepříjemné zarušení (pokud by nebylo polovodičové)

0/0
3.5.2014 17:09

M85a42r26t38i25n 45K67a79r86á31s80e61k 1538334189794

Nevím jaké rušení dělá samotné relé, ale proti zapalování to asi bude zanedbatelné. Když jsem na škodovce 120 neměl za rádiem odrušovač, bylo tam vždycky slyšet pouze zapalování. Relé nikdy. Ale starter tam možná taky lehce byl, když si tak vzpomínám.

0/0
3.5.2014 17:45

M53i69r13o34s93l89a10v 83S45i27n45d18e29l97a35r 2375867264592

Spousta S120 mela elektoricky regulator dobijeni, ktery ale navenek vypadal podobne jako mechanicky a i se stejne zapojoval.

0/0
3.5.2014 21:30

M54a17r17t36i87n 13K93a72r59á69s73e14k 1418414489364

Jo jen byl o dost placatější.

0/0
3.5.2014 21:45

M54i36r74o35s95l41a42v 92S96i98n58d60e88l95a52r 2735367724632

To byl...

+1/0
4.5.2014 2:06

M72i46r42o24s31l10a27v 49S24i70n23d14e76l79a70r 2805117214902

Jako nejlepsi bych videl, pokud by se tedy uz melo dobijet, alternator s "elekronickym rele" (ktere pri regulaci nejiskri) a nejakou pridavnou filtraci vystupu.

0/0
3.5.2014 21:27

M63a22r74t24i39n 88K53a42r83á62s26e98k 1768674769754

Možná ano, jen nevím jestli auta v době kdy nepoužívaly motory řídící jednotky, používaly v Americe elektronická relé. I když favorit to tak měl pokud vím.

0/0
3.5.2014 21:44

P88e21t21r 53A35g78u91l27á31r 4837938810804

Schválně jestli mají odpojené alternátory a startují klikou

0/0
3.5.2014 15:36

J27a24k50u62b 45R19o51u97s 3323130354772

Dovedete si představit, že současná auta budou sloužit ještě za 40 let když na tachometru budou mít 500000+?

+2/0
3.5.2014 11:34

J67i43ř86í 96D71v46o45ř98á13k 5808693898670

Jestli bude ten údaj na tachometru v decimetrech ,tak možná.

+2/0
3.5.2014 11:48

J65a84r30o56m92í54r 93K70r61á65l 4470749464409

Pochybuji.  Staré Passaty (1974 a 1986) bez problémů půl milionu, Golf z roku 1998 zatím 350 tisíc, ale dva roky stará škodovka jde teď na generálku.  Po 70 tisících. :-/

+2/0
3.5.2014 12:31

J57i35ř77í 66S17c85h74w67a44c14h 5296589467584

to jsou mi plky.....

+2/−4
3.5.2014 14:28

J76a45k54u60b 93R79o34u31s 3503390574402

Nejsou. Sám vlastním mimo jiné Benz W123 z 85 a Volvo z 99 a můžu potvrdit, že jsou schopné natočit neuvěřitelné cifry. Jsou to nesmrtelná auta. Osobně jsem viděl W123 co natočilo 1 100 000 bez větších servisních zásahů. Vygooglete si to. Naopak, to, že třeba ty nové koncernové motory TSI rádi odchází v průběhu prvního roku života, aniž by byly nějak enormě zatěžovány, je veřejně známý fakt.

+4/−1
3.5.2014 15:07

J16i16ř76í 48S32c34h15w87a73c35h 5246629137924

Jsou to plky.... veřejně známý fakt je ten, že v cca 50 tisících km je u TSI potřeba vyměnit rozvodový řetěz, kterej se prodlužuje (některé novější varianty řetěz už nemají). Tvrdit, že TSI v prvním roce odchází nebo že v 70 tisicích musí na generálku jsou prostě plky.

A kde jsou ta "nesmrtelná" a "bezúdržbová" auta proč jich nejsou plné ulice?

+1/−3
3.5.2014 15:25

J97i49ř25í 36S43c18h45w87a83c30h 5926239517604

a hned ti řeknu proč jich nejsou plný ulice. Protože dnes by si nikdo nekoupil  W123 240D, který měl sice 2,4l ale jen 48 kW!!!! Tedy méně než "populární" 1.2 HTP, ale zato stál o hodně víc peněz ;-)

Ten kdo si dnes kupuje nové auto si ho nekupuje proto, aby se s ním po mnoho let "ploužil" a přitom ho u srdce hřála myšlenka, že tento motor má "na celý život" ;-D

+2/0
3.5.2014 16:02

J33a14r36o36m58í54r 67K61r67á65l 4960339414709

Ale například Golfů 1,6, nebo 1,9 TDI plné ulice stále ještě jsou.  Zřejmě lidem těch cca 74 kW stačí.  Budete toto moci říci za 10 let o 1,2 TSI ?  Silně pochybuji.

+2/−1
3.5.2014 17:12

J19i50ř30í 91S56c11h81w83a15c24h 5956499947284

to jste se ale oproti tomu W123 posunul asi tak o 20 let zpět s výkonem na dvojnásobek a nájezdem o půl mega méně, takže ty dnešní auta jsou jen potvrzením trendu .;-)

+1/0
3.5.2014 18:59
Foto

J31a56n 54K18ř82í54ž 3639681981861

Ajel jste někdy s W12š A W124 s jednoduchym dieselem? i s malýmy Kw dokáží jet velmi hezky.

0/0
4.5.2014 8:47

J14i58ř34í 46S81c58h38w19a75c74h 5786429987114

nejel, ale HTP/51kW jede taky "celkem hezky", jen to není nic moc, ve srovnání s čímkoliv, co má dnes "dvoulitr", tedy cca 100 a více kW....

+1/0
4.5.2014 16:51
Foto

J66a49n 78K49ř97í21ž 3409181591491

Jenže dnešní motory jsou vylágrované po 200tisRv

0/0
8.5.2014 9:03

P39e20t20r 88A50g86u16l49á51r 4437868970764

Mrkněte na BMW N47 timing chain problem a uvidíte, že to jde s kvalitou moderních vozů opravdu dolů. Ten problém jde napříč všemi modely BMW z té doby používající motory této konstrukce.

0/0
3.5.2014 18:07

J44i12ř56í 84S85c73h29w49a87c56h 5536519427744

problémy s určitými motory (sériemi) byly i před 40 či 60 lety. Byly "držáky" a byly takové co měly problémy, třeba po 100.000km.... dnes se vzpomíná jen na ty "držáky" ;-)

Stačí si přečíst takové ty rešerše o ojetých vozidlech a vždy jsou tam uvedeny motory doporučené a motory, kterým je dobré se vyhnout....

+1/0
3.5.2014 19:11

P24e70t87r 55A94g97u84l16á70r 4477498680884

Ano, ale rozdíl je v tom, za jakých podmínek a s jakými pomůckami se motory navrhovaly dříve a dnes. Dnes by se dalo předpokládat, že BMW bude mít dost prostředků k tomu, aby navržený motor než jde do výroby prošel sérií testů jak virtuálních tak skutečných zátěžových. Zákazníci platí víc než je průměr. Ale jak je vidět, BMW se dokonce dokáže postavit k zákazníkům zády a říci jim, že si mají koupit nový motor nebo ho nechat opravit. Ačkoliv jich odcházejí tisíce stejným způsobem a to na vozech, které jezdí pravidelně na garančky.

0/0
4.5.2014 11:51

J67i38ř90í 65S23c67h72w43a46c51h 5356549447394

no právě o tom způsobu navrhování to asi bude. Při konstrukci se dnes vše optimalizuje na minimální náklady. Výroba ověřovací série ale probíhá za poněkud jiných podmínek jako sériovka, takže nakonec skutečná výdrž určité součástky může v hromadné serii být jiná než v ověřovací sérii. Zatímco dříve bylo vše více předimenzované, tak dnes se "optimalizací" dostaneme nejen k nižší ceně, ale i k nižší životnosti. Jde jen o to jak tvrdě se optimalizuje a jaké vlivy se na hranici životnosti dostávají do popředí a zda s tím návrh ještě počítá. Další věc je, jak se v případě většího "průšvihu" k tomu postaví výrobce, protože  v té chvíli jde o obrovský prachy....

0/0
4.5.2014 17:09

P98a50v63e66l 46O18d21r91a78z62i86l 6904989907370

Dnes se výstupní kontrola přesunula ze závodu na zákazníka. Výrobci jsou dokonce tak drzí, že díly s konstrukční vadou klidně vyrábějí a prodávají dál bez změny, jen aby nemuseli snad platit rehomologaci či co. Viz třeba naklápění světel u feldy, ale i motorové či jiné drahé a celkem zásadní díly.

0/0
6.5.2014 8:37

J40a18r45o27m83í60r 20K96r90á39l 4820689414769

Plky ?   To je zkušenost s cca 25 podnikovými vozy, vážený ! ;-D

+1/0
3.5.2014 17:09

J29i61ř11í 60S67c84h65w17a80c12h 5596779757594

tak je někde u vás chyba, u nás na firmě máme škodovky 4, všechny mají přes 100 000 a žádná na generálce nebyla......

....anebo jen nemístné zobecňování na základě 1. kusu......???

+1/0
3.5.2014 18:55

J37a77r31o67m81í15r 16K42r89á36l 4600789884539

Na základě šesti.  Každý z nich má závady.  Některý menší, jiný větší, ale proti těm starším podstatně častější.  Stačí si porovnat záznamy o servisech.  Hlavně, že ta nová auta mají o 5% nižší spotřebu a emise, ale o ekologii jejich výroby se jaksi nemluví.

0/0
3.5.2014 22:47

J71a36n 63M48o78h25y59l11a 6852409409151

Ekologicky je ta výroba takřka doslova řádově šetrnější než u starších vozů. Všechny stroje jsou energeticky účinnější, vody se spotřebuje od hektolitry méně... Důkazem budiž fakt, že továrny vyrábí i desetinásobně více vozů při dvou a tří násobné spotřebě energií.

0/0
4.5.2014 21:10

P71a32v37e42l 66O15d84r59a68z23i18l 6244859357690

Zobecňování na základě jednoho či čtyř kusů, nenechte se vysmát.

0/0
6.5.2014 8:38

S85t71e73p10a88n 95T22o44t53h 8488219985608

Moje byvala Fabka ma aktualne pres 390tkm. Moje aktualni kokta ma 7 let a 170tkm a je porad v pohode. Copak se ti podelalo, ze generalkujes dva roky stare auto?

0/0
5.5.2014 12:25
Foto

M10a36r90e90k 37C75e42r82n15y 5568696547

Ani omylem....ale mam volvo ktere ma 18 let a pocitam ze dalsich 15 v klidu vydrzi.R^

0/0
3.5.2014 13:32

J93i39ř83í 58S28c48h61w52a54c72h 5396229397514

ty auta tam neslouží tak dlouho proto, že jsou až tak super, ale proto, že z dnešní produkce nejdou jednoduše nahradit, tedy "z nouze ctnost"....

Samozřejmě dnešní diesel se stejným počtem válců a podobným objemem a dostatečnou údržbou vydrží taky 40 let

0/−1
3.5.2014 14:39

J19i59ř87í 83D93v55o16ř33á58k 5428313278860

Zbožné přání výrobců.

0/0
3.5.2014 15:54

J20i92ř86í 80S24c13h54w94a66c38h 5856349107584

a proč by to dnešní diesel, 6V-8V 3.0 - 4,0 se kterým se jezdí 1100-2000 ot. neměl vydržet?

0/0
3.5.2014 16:17

J55i16ř37í 95D78v60o84ř66á82k 5948303628240

S klasickým čerpadlem možná.Pár let opravuji náklaďáky a vím,že součástka vyrobená před 10. lety vydržela půl mil.km a ta samá vyrobená dnes stejným výrovcem z bídou polovinu.

0/0
3.5.2014 16:26

M48a69r79t50i37n 11K60o51v59á66ř 2911240189846

Výrobců bohužel ne. Ty potřebujou neustále prodávat nová auta.

0/0
4.5.2014 10:49

D56a52v31i11d 58P93r95a59ž27á31k 6454512652116

jo

0/0
5.5.2014 11:34

J53o19s90e59f 61C88í16s34a85ř 7867582330480

zajímavý R^

0/0
3.5.2014 10:05

K44a58r97e49l 75V41a62c29h77u31t 9653432529353

Zvláštní, že jim nevadí to elektronické smetí obletující Zemi na oběžných drahách...

+1/0
3.5.2014 6:40

K96a87r92e70l 27V80a37c81h72u87t 9893192559723

Ale jinak... ;-)   Třeba kůň zapřažený do bryčky taky nepotřebuje zapalovací svíčky ani jinou elektroniku... R^ ... že? ;-)

+1/0
3.5.2014 6:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.