Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Crashtesty na roh ukazují, kde je slabé místo moderních aut

Výsledky klasických nárazových testů moderních aut jsou až monotónně nudné, auta zavedených značek jimi procházejí bez větších zaváhání s vysokými známkami. Američané ale mají od roku 2012 speciální crashtest, ve kterém často pohoří i uznávaný model. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, přitom není nijak výjimečný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64a96r11t18i59n 81K75u70c88h36a34r11í80k 7722397603141

taky by pomohlo nespoléhat na techniku a airbag a nechovat se v autě jako blb. 90% nehod se stane pro banální věc - cigareta, telefon, dítě řve, mám blbé dioptrie a nevidím na značku apod. Ale Darwin to jistí, z populace aspoň vypadnou největší jelita, bohužel sebou často vemou nevinné kolem.

+1/0
3.6.2014 9:56

P59e53t18r 33M70i64c66h42a14l 2960464601352

A to si raději nepřejte vidět, jak to vypadá, když tento náraz jde v devadesátce na protijedoucí náklaďák. ... Ovšem na takový střet se osobní auto postavit nedá. ... Stejně jako Focus na náraz do betonové zdi ve 190 km/h.

0/0
28.5.2014 22:59

P30a33v58e19l 89O91d50r83a68z11i81l 6394349367500

Tady se podívejte na crash real. Superb je na tom s bezpečností dobře, ale ani to někdy nestačí. Tak hlavně zpomalit a neblbnout.

http://brno.idnes.cz/nehoda-u-krhova-fotbaliste-sobesic-dt2-/brno-zpravy.aspx?c=A140521_110756_brno-zpravy_daj

0/0
28.5.2014 14:34

M90i36c98h37a67l 93V27l86a50c65h 6982394684133

V tomhle případě jde bezpečnost z crash testů mimo. V tomto místě na silnici  I/43 jela obě auta tipuji přes 100km/h. Je vidět, že superb má sice zničený předek ale uvnitř se to zdá v pohodě. Kluci určitě jeli v sedačkách a vzadu. V této rychlosti při čelním střetu dojde k tak prudkému zbrždění, že tělo nemusí dostat přímý náraz od ničeho a dopadne to takhle...

0/0
28.5.2014 19:21

P62a45v24e44l 67O13d75r90a90z80i87l 6764459587710

Ano, orientačním výpočtem cca 25G. To už je jen o náhodě. Ten nebohý 13 letý dost možná jel vpředu. Jenže s tím se fakt nedá dělat vůbec nic...

0/0
28.5.2014 22:07

P77a98v43e24l 75O15d14r69a77z66i17l 6434819927200

Jinak sup i Espace odvedly svoje úkoly dobře, jen to prostě bylo moc rychle...

+1/0
28.5.2014 22:12

V59í33ť46a 31N33o85v46á71k 1308603595101

To už můžou rovnou dělat crashtest do lešenářský trubky.

+1/0
27.5.2014 17:38

P55e21t60r 32Č44e55r18n50ý 4318847631620

Vzhledem k průměrnému stáří aut v ČR 14 let, jsou obavy v článku celkem liché. Auta, která bourají v ČR dopadnou špatně i při čelním nárazu.

0/0
27.5.2014 17:26

P98e91t66r 57H36l34o30u82š79e40k 9576513555211

a v článku se píše o jiném než čelním nárazu?

0/0
27.5.2014 17:37

B72e34n 16P78a82v64k74a 1597923187541

Ty testy mně přijdou správné. Akorát ty výsledky bych nečekal. Na tom by asi měly výrobci zapracovat. Ideální by bylo, kdyby se ta auta "svezla". Tj. aby nepohlcoval ten bok náraz, protože to asi fakt nepůjde.

+1/0
27.5.2014 16:36
Foto

A31l61e35x41a70n35d95e69r 47B38a65r37n19a 3461101774780

Tu to bude vzdy "nieco za nieco"... Urobit "roh" tuhy, aby sa to pri takomto naraze len "zviezlo" moze byt fatalne pri inom uhle, ked ta tuhost neumozni pohltenie narazu... Skor sa pre trento pripad asi bude hladat cesta, ako aj pri takomto naraze zapojit co najviac dalsich struktur, aby sa lepsie rozlozila a pohltila energia narazu.

Naprijemne na tom je to, ze takyto naraz pri celnych stretoch nie je nic vynimocne... Dnes pre posadku byvaju fatalne prave taketo narazy, kde energiu pohlti jedna len strana a potom bocne narazy, kde je malo hmoty na utlmenie.

+1/0
27.5.2014 19:56

D69a97v68i14d 20K71r31a11t71o48c29h87v13í15l 1830219367749

A co jako?? Mazda předvedla to samé... Je to jen fyzika, větší auto, větší hybnost, větší pravděpodobnost, že při srážce s pevnou překážkou bude tlačit cestou nejmenšího odporu, tj. mimo překážku.. Volvo už dávno neni to co bylo..Rv

0/−3
27.5.2014 14:22

J98i88ř21í 53Z43ý86k13a 9279553441240

to jste úplně mimo. Čím větší hmotnost auta, tím větší setrvačnost, tím víc se dere do překážky i za cenu vlastní deformace. Naopak lehké auto snáze odskočí.

A tím kecem o Volvu tomu svému příspěvku jen nasazujete korunu. Rv

+3/0
27.5.2014 19:17

P69a78v15e84l 15N61o33v14á43k 7581396339693

https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ&feature=kp  já osobně bych v tom lehčím autě teda sedět nechtěl :-P

+1/0
27.5.2014 23:15

P32e15t18r 66K41o53l54o11u44š47e21k 6659348353204

To co píšete oba dva, je mimo realitu. To o čem mluvíte nelze vztáhnout pouze na hmotnost.

Proč? Protože auto je konstruováno "na svoji hmotnost". Logicky těžší auto má tužší přední část a naopak. Ale nikde není dáné, že ji bude mít dostatečně tužší než lehčí auto. Nelze jen tak zvětšit objem, hmotnost a tuhost nechat jako u lehkého auta. Tuhost bude vždy větší u těžšího auta,  ale může byt relativně ke hmotnosti tužší či méně tuhá.

Prakticky: Identické auto o shodné hmotnosti může mít jednou lepší chování a jednou horší chování než auto o poloviční hmotnosti. ( Co se týče toho odskočení od překážky )

Celé je to samozřejmě asi tak 1000 krát složitější, ale porovnávat pouze hmotnost je blbost.

0/0
28.5.2014 19:00

P64a86v64e36l 16O41d91r42a44z81i50l 6804799767760

Je to pravda, ale obecně větší a těžší auto dává větší šanci. Vezměte si ten neštastný případ nahoře - kdyby jeli místo superba ve fabii...

0/0
28.5.2014 22:09

R44o74b28e88r48t 35Č29e71r72v10e42n79ý 5321679480590

Konečně někomu došlo, že tyhle typy srážek jsou mnohem častější než přímý čelní náraz. Jen tak dál, další krok k větší bezpečnosti na silnicích R^

+4/0
27.5.2014 12:35

J79a50n 67M26o78h31y33l91a 6762889699351

Tyhle srážky nejsou častější, nejčastější jsou (jak uvídá i IIHS) jsou srážky přibližně polovinou čelní plochy. To jsou také ty, které se testují nejvíce. IIHS kromě toho testuje TAKÉ střet "na sloupek". Jak ovšem i v jiných dokumentech od IIHS stojí, na tohle se moc konstrukčně upravit nedá.

+1/0
27.5.2014 13:11

J25i59ř73í 76Z34ý98k71a 9919763851100

na zmírnění následků čelního nárazu na sloup je nejvhodnější příčná zástavba motoru a převodovky. Je tak velká pravděpodobnost, že se část kinetické energie zmaří na drcení bloku motoru (pokud to ten sloup nevyvrátí). Lépe se také rozloží plocha bloku motoru do motorové stěny. U podélné zástavby je riziko, že sloup sklouzne kolem motoru rovnou do kabiny.

Bohužel tyto teorie trochu pokulhávají u těch moderních foukaných pidimotůrků. To je asi jako vézt v kufru Škody 120L karton plechovkového piva.

+1/0
27.5.2014 19:25

P89a92v23e63l 92O36d18r34a93z84i12l 6104239627970

To je fakt, měl jsem SAAB 900 a tam když se díval majitel Renaultu Mégane, tak málem šílel, jak je všechno kolem toho nadél uloženého motoru přístupné (no, ne tak docela, ale žárovky šly měnit snadno, kdyby teda praskaly, jakože ne).

Tam, co by nechytila přední traverza, nebo náprava, tak jde rovnou na přepážku....

0/0
28.5.2014 22:11

M54i21c81h51a98l 77M98e14č21i98a33r 1180790599745

Je logické že do stromu (stĺpu) nevrazím presným stredom auta aby sa energia rovnomerne rozložila, ale v rámci sebazáchovy sa to budem snažiť strhnúť mimo a teda minimalizovať náraz... 

.

súčasne by som prehodnotil EURO NCAP spôsobom, že súčasne najbezpečnejšie auto by malo 3/5* a zas by sa šlo ďalej,... teraz už kto nemá 5 tak je divný, 3 nemá asi nikto... a podľa toho sa bezpečné auto spoznať nedá, to bolo bezpečné pred X rokmi pri iných podmienkach, iných možnostiach a inej premávke...

0/0
27.5.2014 12:13

J70o72s78e59f 73B13r24o37ž96k82a 6514942848337

Překvapuje mne první odstavec vašeho příspěvku. To už s tím máte zkušenosti? Já jenom vím, že v rychlosti, která dosahuje limitní povolené s tím toho moc nenaděláte. Myslím s tím mířením a hledáním místa střetu, nebo případného nárazu. Ono se vám sice zdá, že to do okamžiku nárazu trvá věčnost, ale ve skutečnosti je to tak rychlé, že si ani nevzdechnete. Buď se z toho vylížete, nebo ne. To na volné silnici. Ale zpravidla vám tam vždy někdo překáží. A to i z velice zkušeným a protřelým závodníkem si auto mnohdy dělá co chce.

0/0
27.5.2014 12:59

M25i46c21h77a78l 87M88e50č77i18a11r 1850810249405

Skúsenosti našťastie nemám, ale predpokladám, že nikto pri náraze nerozmýšľa nad deformačnými zónami a chce sa skôr vyhnúť úplne, čo spôsobí ten náraz s minimálnym prekrytím... nehovorím o šmyku, to verím, že sa nedá ovplyvniť...

0/0
27.5.2014 16:06

P84a55v58e59l 32O22d33r49a48z59i83l 6264249987980

No běžně se vám nestane, že vám skočí do cesty sloup či strom, takže když už na něj míříte, asi jste udělal vy nebo někdo jiný něco hodně špatně a nebudete v situaci, kdy si můžete vybírat, jak ten strom trefit, bohužel.

0/0
28.5.2014 14:38

K14a92r75e87l 73V86a54c38h91u69t 9343922649773

Cože? ... U 80% havárií že jde hlava řidiče na PŘEDNÍ sloupek? 8-o ;-( Rv

Tak to je hustý...

0/0
27.5.2014 9:58

K72a91r87e82l 52V50a34c91h71u72t 9983742979603

A neplatí to jen pro ty NEPŘIPOUTANÉ? 8-o

0/0
27.5.2014 9:59

J93i62ř73í 89Z50ý72k25a 9359963181360

to platí i pro řidiče sedících v konstrukčně špatném autě. Prostě se volant vyhne do boku tak, že hlava mine jak airbag ve volantu, tak boční pytle.

0/0
27.5.2014 10:12

P85e55t63r 87K34u38b57í54č75e56k 2707103727725

Co v článku není zmíněno je hlavní problém u těchto nárazů na roh. A to že hlava řidiče nebo spolujezdce jde mimo airbagy! Stačí se podívat na videa a hlava u 80% aut jde do mezery mezi předním a bočním Airbagem, přímo na přední sloupek. Tzn. hotovo.... Bohužel co není testováno Euro NCAP pro výrobce neexistuje...

+2/0
27.5.2014 9:22

V74á17c41l30a75v 23K74a35f59t75a27n 7795839293496

poslední věta článku ;)

0/0
27.5.2014 9:28

P52e74t82r 60K96u96b86í45č67e43k 2257533977515

No jo, ale ta by potřebovala přeložit zpátky do češtiny....

0/0
27.5.2014 10:27

J89i92ř88í 10Z25ý43k41a 9939583831430

pro některé výrobce ...

0/0
27.5.2014 9:30

D78a45v18i50d 18R17y12c11h72e19t13s75k85ý 9386481970150

Hlavní problém vidím v tom, že je to náraz v 64km/h do pevné překážky, reálné kolize budou třeba 90km/h, nebo do protijedoucího auta... Airbagy jsou cíleny taky na těch 64km/h. Z těch lidí co spoléhají na 5 hvězd tohle asi ví málokdo...

+1/−1
27.5.2014 9:04

M17a51r96e78k 79V89o23k23á85l 1936434885379

90km/h netřeba testovat, to Vám řeknu i já, jak to s posádkou dopadne Rv

+4/0
27.5.2014 9:41

M68a20r64e67k 91H27r53u10b30y 6627192191338

Testy pocitaji s tim, ze se ridic pred srazkou snazi brzdit.

+4/0
27.5.2014 9:51

J58i41ř57í 45Z12ý32k73a 9979793271530

znám pár řidičů, resp. více řidiček, které se při krizové situaci leknou, pustí volant a zakryjí si oči. Brzda samozřejmě v tu chvíli přestává existovat.

+2/−1
27.5.2014 10:20

M64a76r72e13k 77H54r53u64b64y 6317382941138

Pro takove je zbytecne cokoli testovat - podle Darwina si proste preziti nezaslouzi ;-)

+6/0
27.5.2014 15:02

J34o32s81e25f 13B53r41o86ž54k30a 6574642778837

No to je pochopitelné. Ti potom leží v nemocnici s vyraženýma nohama z kyčelních kloubů. A ti spolujezdci, co se křečovitě opírají rukama o přístrojovou desku do doby nárazu, to mají stejné z rukama. Řidič dnes má tu výhodu, že mu airback ty kvedlačky z volantu srazí do boku.

Jestli mi nevěříte, zajistěte si pobyt na traumatologii. Tak na 3 měsíce.

+1/0
27.5.2014 13:05

M71a69r90e57k 50H66r98u90b29y 6247752541758

Nejlepsi je samozrejme nebourat :-) Ale porad lepsi polamane koncetiny nez 2D ridic na zadnich sedackach ;-)

+2/0
27.5.2014 15:05

J96a53k86u93b 63F37e33i22f29a16r 7699539476399

Pokud si dobře pamatuji, tak se tento tzv. offset crash kdysi prováděl i v Evropě, akorát většina aut měla zásadní problémy, tak se od toho počítám z tohoto důvodu upustilo. Je logické, že pokud se energie soustředí na menší "plochu", je devastace mnohem vyšší než při jejím roznesení do celého auta.

+1/0
27.5.2014 8:53

M97i43r28o18s34l92a82v 83H73o17l80i71k 9947218159184

Při přímém čelním střetu se veškerá energie obou aut absorbuje deformací a auta zastaví na místě, nebo se i odrazí, takže na posádku působí obrovské přetížení. Při částečném střetu se část energie převede na rotaci a auta se nezastaví na místě, takže přetížení je mnohem menší. Je samozřejmě pravda, že asi nezafungují deformační zóny a další prvky jak by měly. Ale není to tak jednoznačné, záleží na konkrétní situaci. Pokud například kolem nejsou stromy a hustý provoz, částečný čelní střed může mít menší následky.

0/0
27.5.2014 8:47
Foto

P16a70v36e55l 86P10o60k66o29r41n65ý 2646654980462

Docela jsem se podivil, že podle článku mám bourat čelem...

0/0
27.5.2014 8:51

J19a21n 67N64o72v20á88k 9815718914335

Lepší je nebourat vůbec :-)

+2/0
27.5.2014 11:14

J46a16n 31M67o26h27y14l23a 6452439979601

Nezapomeňte, že pohyb těla do stran nemá moc co zachytit. V přímém směru jsou tam airbagy, halvové opěrky (novější již s whiplash ochranou), opěradla zad. Do strany jsou tam tak akorát boční a hlavové airbagy - navíc určené k zachycení těla při kolmém bočním nárazu.

0/0
27.5.2014 13:14

J39i47ř76í 97Z76ý68k38a 9279843361960

leda čtyřbodové bezpečnostní pásy

0/0
27.5.2014 19:27

J68a13n 39V47e93l28e33b97a 7443318499929

Zde je hodnocení aut na tenhle test, docela zajímavý u některých modelů... http://www.iihs.org/iihs/ratings  Jinak když vjedete do škarpy a trefíte sjezd na pole tak je to obdobná rána...

+1/0
27.5.2014 7:54

J38a98n 13M23o61h51y30l65a 6482589809301

Co sjezd na pole... Stačí sjet třeba na R4 do škarpy a trefit betonovou výpusť odvodnění. To je náraz do betonové zdi ve 130...

+1/0
27.5.2014 13:18

K87a74r43e30l 53V54a16c96h49u46t 9273372779323

Crashtesty jsou "kontraproduktivní" ... jen mystifikují řidiče, že by se snad čelní srážka dala přežít... ;-€ ... Jenže kdo skutečně CHCE přežít, tak se čelnímu nárazu prostě za každou cenu vyhne. :-/ R^ ... Tak je to! V

+4/−4
27.5.2014 7:45

K84a88r46e97l 75V20a46c18h76u93t 9623162869953

Zvláště, řídíte-li nějaký slabší vůz a proti vám autobus, který zrovna je předjížděn VOLVEM apod. ;-D ... to je pak volba jednoznačná - buď brzda-škarpa, anebo SMRT z očí do očí... :-/

+2/0
27.5.2014 7:48

D28a86v47i87d 82P51š72t59r97o79s53s 9379349100554

A věřit ,že u škarpy nebude strom.

+1/0
27.5.2014 9:23

J20i70ř34í 90Z76ý61k82a 9669723481440

nebo mostek určený na výjezd na pole. Tyto eventuality testuje a podle toho navrhuje auta málokterá automobilka.

+1/0
27.5.2014 9:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.