Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota vyvíjí dvoutakt pro elektromobily. Kola pohánět nemůže

Japonská Toyota vyvíjí nový dvoutaktní spalovací motor, který bude sloužit pouze jako generátor elektrické energie. Mechanická z něj na kola převádět nejde. Motor by měl sloužit v elektromobilech s prodlouženým dojezdem pro přímou výrobu elektřiny na palubě auta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J70i92ř38í 47K41o59c86u22r20e35k 6255984335668

42 %? Tak to je hodně pěkná účinnost, srovnatelná se špičkovýcm dieselagregátem z moderní lokomotivy. Jen ta výdrž, zatím do desítky hodin... Ale zas pokud to s autem najezdí 300.000 km při 3.000 motohodinách, tak OK, bral bych.

Pořád lepší účinnost než ze zemního plynu draze (a tím pádem energeticky náročně) vyrábět vodík a ten pak s rádoby 99% účinností "spálit" ve vodíkovém článku.

0/0
27.6.2014 22:15
Foto

J80a26n 17Č23e92r34m21á14k 4749188615487

moc tomu nevěřím... ČVUT ( http://www.lceproject.org/ ) už to vyvíjeli před 8 lety a už tehdy prý zbývaly cca 3 roky ke spuštění do provozu...  Spíš je to opět mnoho povyku pro nic a šejkové budou moci ještě hooodně dlouho klidně spát...

+1/0
27.6.2014 6:56

J13i62ř43í 13D32v92o86ř31á10k 5608853328190

A myš zežrala kočku.Ať žije pseudoekologie.Vždyť si to všichni draze zaplatíme.

0/0
26.6.2014 20:27

J14i48ř81í 56D30v73o16ř70á66k 5808883758650

Pardon sežrala.Omlouvám se.

0/0
26.6.2014 20:28

C64y22r82i58l 87P62a38v78e20l82k58a 4766322918155

Jen se divím, že s tím nepřišel někdo už dávno. Něco jako funkčnost po vzoru dieselelektrických lokomotiv.

0/0
26.6.2014 14:31

L45a44d80a 64N31o90v82a30k 4712323287

no účinnost celého toho systému je samozřejmě nižší, než u mechanického výstupu ze spalovacího motoru.. Tu vyrobenou elektřinu (se ztrátou) musí zase převést elektromotor (se ztrátou) na mechanickou energii...

0/0
26.6.2014 17:46

H87o86n42z42a 95Š61l24e56z37i32n18g26r 8119961683802

Účinnost přenosu výkonu je v daném okamžiku sice nižší, ovšem celková účinnost přenosu energie  je hybridu lepší, neboť je možné rekuperovat energii z brždění, provozovat motor v optimálním režimu nebo nabíjet elektřinu ze sítě.

+2/0
26.6.2014 18:02

J34i37ř97í 96K53o51c23u64r30e45k 6175204435728

U dieselelektro lokomotiv je to řešení použito z jiných důvodů: Jednak by mechanická převodovka musela mít víc než 10 rychlostních stupňů, druhak třecí spojka mezi převodovkou a motorem je pro tyto výkony (až 4,4 MW) nevyrobitelná, aby se do lokomotivy vůbec vešla.

Druhé řešení přenosu síly od motoru je hydrodynamickým měničem. Obojí řešení má tu výhodu, že otáčky motoru a kola nejsou mechanicky svázány. Je tudíž možné měnit výkon motoru až k maximu v libovolné rychlosti lokomotivy.

0/0
27.6.2014 22:25

B38o61ř85e65k 44Ž49a91n77d50a 1610246189456

Takže to vlastně není elektromobil, ale hybrid. A když budou ty slibované palivové články ?

+1/0
26.6.2014 13:41

V77i23k35t63o63r 33J31o12h94á44n34e30k 4434444288770

Pracujeme na nich, nebojte :)

Samozřejmě generátor elektrické energie z chemické je lepší bez pohyblivých mechanických částí, ale v současné době jsou palivové články pro tyto účely ještě moc těžké, drahé a mají problémy s dlohodobou životností (resp. s náročností na čistitu paliva), ačkoliv dosahují podobných nebo i trochu lepší účinnosti než ten motor v článku. Každopádně jejich teoretická účinnost může jít až k 85%, takže potenciál je tu obrovský, v článku zmíněné řešení bych bral jen jako takový mezičlánek.

+1/0
26.6.2014 16:20

J75i26ř16í 45K92o59c79u64r24e41k 6345404425598

Ony ty palivové články jsou, dokonce se průmyslově používají - typicky tam, kde elektropřípojka by vyšla na ranec, odběr je ale malý a tak je výhodnější jezdit dotankovat nádrž metanolu. Jednou měsíčně třeba...

0/0
27.6.2014 22:29

D57a44v39i43d 77P86ř17i19k53r56y20l 8509363663514

Novinka, kterou vyvinuli na ČVUT před osmi lety: http://www.radio.cz/cz/rubrika/kaleidoskop/tema-mesice-na-cvut-v-praze-vyvinuli-revolucni-spalovaci-motor; nebo zde u konkurence http://www.lidovky.cz/auto-rozjede-motor-ktery-se-netoci-dtu-/veda.aspx?c=A060604_111055_ln_veda_hlm,

0/0
26.6.2014 13:12

M41i23r16o56s59l71a85v 96S11i98n83d62e55l98a48r 2915967704622

Je dobre, ze si na to nekdo vzpomene....

Ono se tim zabyvalo vice tymu. Pokud Toyota dokazala sestrojit (nechat sestrojit) linearni generator rozumnych vlastnosti, mohlo by to byt pouzitelne...

0/0
27.6.2014 1:42

J83i75ř85í 14K10o50c90u68r16e61k 6885824185528

Ano víme o tom, nicméně připomenutí se hodí. Toyota má proti ČVUT velkou výhodu: Rozpočet. Pak je tady ještě trochu rozdíl v konstrukci: Toyota vrací píst stlačeným vzduchem (plynová pružina), kdežto na ČVUT vraceli píst zapálením směsi nad protilehlým pístem.

0/0
27.6.2014 21:59

T97o71m10á20š 34B84a10r84á58k 1413412780126

Já nechápu, proč se toyota obtěžuje s nějakým vývojem. Vždyť by se stačilo podívat sem do diskuze a hned by měli tuny lepších řešení.

+5/0
26.6.2014 12:49

D53a63v54i18d 28P53e64š13e67k 3643371118560

ale tak to preci zacina, udela se nejaky navrh, da se to do diskuse a ze vsech moznych reseni se vybere to nejlepsi... netvrdim, ze zrovna tato diskuse je intelektualni boost, ale ten postup je v zapadnich zemich znamy. 

Japonci by klidne i tady mohli na neco zajimaveho narazit oni maji s podobnymi modely velky problem kvuli sve kulture, kde nadrizeny ma vzdycky pravdu a nikdo si nedovoli mu oponovat nebo dokonce navrhovat neco lepsiho a tim snizovat jeho autoritu. Nam je to jedno, cesi i moravaci kecaji do vseho a paradoxne je to nase deviza

+4/0
26.6.2014 15:13

L19a80d27a 90N49o19v11a54k 4122103757

spíše kdyby se začali zabývat tím, aby vyhlášená kvalita jejich strojů nebyla pohádkou z dávných časů...:-/

0/0
26.6.2014 17:48

R91i85c46h77a83r90d 37O71l68e70o87w24n52i16k 5807640637

dobrý nápad v tom, že pro pohon elektrického generátoru nepotřebujeme točivý stroj, odpadá klikový mechanismus, sníží se oválné opotřebení pístu. Možná bych zkusil dvouválec "boxer bez klikovky", dva spřažené písty, možná by klesly vibrace a odpadla regulace tlaku pro návrat pístu do horní úvrati.

0/0
26.6.2014 12:34

R87i93c14h44a82r32d 38O90l14e40o50w91n68i11k 5977600537

nečetl jsem všechny příspěvky, ale teď už vím, že to nebyl asi dobrý nápad a už prý dva písty zkoušeli....

0/0
26.6.2014 12:38

V41l36a66d28i34m82í73r 10H39r86u47b91ý 1124471427382

Po desítkách let výzkumu a vývoje elektromobilů se od aut se spalovacím motorem dostáváme k autům se .... spalovacím motorem. Inu pokrok.

+9/0
26.6.2014 11:54

S46v90a24t16o70p56l12u23k 49S92i85l95n30ý 4762126869268

Kdyby se elektromobily opravdu ty desítky let zkoumaly a vyvíjely tak, jak se zkoumaly a vyvíjely spalovací motory, tak jsou dneska asi jinde. Ale nejde ani tak o elektromobil jako takový, ale spíš o to, jak skladovat a vyrábět tu elektřinu, která je bude pohánět. A tam se poslední dobou pokroky dělají velké a Tesla nebo Toyota ukazují, že se opravdu u spalovacího motoru skončit nemusí ;-)

viz: http://www.hybrid.cz/auto-na-vodik-od-toyoty-podrobnosti-cena

+1/−1
26.6.2014 12:10

J90a61n 48F38r95o68l68í31k 6706820925504

Do vývoje skladování elektrické energie bylo investováno hodně. Počínaje Němci dík ponorkám, dále Japonci v době nadějí vkládaných do palivových článků a nyní opět Němci, kteří řeší skladování velkého množství energie z FVE a větru. A to nemluvím o Američanech a kosmické technologii. Jinak po století výzkumů jsme se dostali k hybridu Toyota Prius_Trabant;-D

+1/0
26.6.2014 12:43

S52v22a37t12o58p39l63u17k 46S47i70l78n64ý 4142846889868

Pořádně se začalo zkoumat používání baterií v automobilovém průmyslu až po té, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv. Kosmické nebo vojenské technologie jsou sice hezké, ale cenově se pohybují v úplně jiných dimenzích, že. A skladování energie z FVE a pod. je také o úplně jiných řešeních, než jaké se můžou použít v autech. Takže ne, opravdu se baterie ani ukládání energie pro použítí v elektormobilech nezkoumaly tak, jako spalovací motory ;-)

0/0
26.6.2014 12:49

V13l18a20d44i14m85í56r 80H89r17u93b54ý 1464491857292

Na automobilový průmysl se nevymlouvejte. Výroba a skladování elektrické energie se  z různých důvodů zkoumá a vyvíjí přes 100 let, potřeba uskladnit elektrickou energii nevznikla až teď kvůli elektromobilu. I ty  spalovací motory se začaly významněji rozvíjet až po 2. světové válce (a nejvíc taky až poté, co začaly razantně růst ceny fosilních paliv ;-)), ovšem ve stejné době nastoupila taky masivní elektrifikace domácností a s tím spojený výzkum a vývoj výroby a skladování (elektrické) energie. Takže žádný dramatický rozdíl ve výzkumu a vývoji tady není a nikdy nebyl bez ohledu na to, jak se snažíte tu realitu překroutit.

.

Ještě k těm spalovacím motorům. Když se podívám na spalovací motory v autech z padesátých a osmdesátých let, tak tam žádné dramatické rozdíly nevidím, jen 30 let velmi pozvolné evoluce. Dalších 30 let (1980-2010) už je o něčem úplně jiném, ale to v těch akumulátorech taky.

0/0
26.6.2014 13:21

M30a98r49t73i67n 27N27o71v32o18t54n24ý 7773585410645

Do výzkumu skladování elektrické energie (malého i velkého) se vložilo mnohem více peněz než do veškerého vývoje aut za posledních 100 let. Je to totiž jeden ze stěžejních cílů lidstva společně s výzkumem relativně levné, ale hlavně snadno dostupné energie v podobě jaderné fúze. Ta žebříčku utracených peněz ve vědě vévodí.

0/0
26.6.2014 13:29

P83a41v82e78l 83O39d18r17a50z55i77l 6494569237900

Zřejmě nevidíte rozdíl mezi stacionárním skladováním a skladováním ve vozidle, že.

0/0
26.6.2014 14:01

J10i31ř91í 44K83o85n49d23r44á89t 4925711808

R^;-D

0/0
26.6.2014 12:12

M76a12r65t22i58n 61P89e62c17i13n49a 4451683

Nebylo by lepší na tohle použít spíš Stirlingův motor? Narozdíl od spalovacího motoru má jednodušší konstrukci, konstantní otáčky a téměř žádné vibrace. A jako bonus se dá pod ním "topit" v podstatě čímkoli:-)

0/0
26.6.2014 11:15

M41a65r26t71i49n 32H75a94v62l23í55k 4650965797973

Takže ještě v autě kamna jako za války se jezdilo na dřevoplyn? Striling má problém s udržením tlaku v systému a taky mizernou účinnost. Proto jeho použítí je spíše jen u nadčenců.

0/0
26.6.2014 11:23

M91a69r43t93i46n 45P36e73c53i21n37a 4961603

To už dávno neplatí, jeho vývoj od té doby hodně pokročil.

0/0
26.6.2014 11:30

S11v47a23t88o93p48l26u18k 56S27i28l52n49ý 4142816489528

Ale hlavní problém zůstává - musí se něčím topit, aby byl v provozu, a teď nastává otázka čím a jak, aby to bylo prostorově nenáročné a přitom účinné ;-)

0/0
26.6.2014 11:45

M65a91r64t19i64n 25P42e15c51i32n94a 4391523

Topit můžete CNG/LPG nebo nouzově třeba i zplynovat benzín/etanol. Tedy všechno to, co se dá běžně natankovat u pumpy. Velikost zařízení předpokládám podobnou jako u klasického spalovacího motoru.

0/0
26.6.2014 12:06

S28v38a94t78o43p61l75u42k 75S12i41l81n83ý 4222266759928

Jistě, ale to CNG nebo LPG se musí někde spalovat že a pak tam musí být výměníky tepla a jiné pitominy. Neboli se to celé dost komplikuje a pak takový stirlingův motor bude větší a těžší než klasický spalovací. A účinnost bude plus mínus stejná. 

"Stirlingovy motory však nemohou konkurovat spalovacím motorům při použití v automobilech pro svoji vysokou cenu na jednotku výkonu, malý výkon na jednotku hmotnosti a vysokou cenu materiálu."

viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Stirling%C5%AFv_motor

0/0
26.6.2014 12:13

S95v31a90t14o68p70l15u95k 90S82i97l56n87ý 4962926229268

A to nemluvě o tom, že tohle řešení Toyoty je právě ještě menší než klasický spalovák a přitom účinnost má vyšší a stirling by ji určitě nepřekonal.

0/0
26.6.2014 12:23

M73a98r24t53i35n 47P85e75c33i25n61a 4761823

Tenhle výzkum dělala NASA před cca 30 lety:

http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19880002196.pdf

Už tenkrát se jim podařilo rozbourat všechny mýty (těžký, málo účinný a drahý stroj). Tenkrát ten Stirling ale použili na přímý pohon kol, na což se Stirling vůbec nehodí.

0/0
26.6.2014 12:55

M41a29r88t74i38n 98P18e61c23i68n33a 4721473

Dnes by v tom autě mohly fungovat například 2 tyto 7,5 kW jednotky:

(každá má 830 x 430 mm, hmotnost 103 kg)

http://www.qnergy.com/bonneville-stirling-engine

0/0
26.6.2014 14:55

T69o92m44á29š 23Z44e87m70a94n 3515758784515

Stirling je vhodný jako doplněk k nějakému kotli či jinému zdroji odpadního tepla. Toho je ale v elektormobilu poskorovnu - ostatně když chcete někam dojet, nesmíte si v zimě topit.

0/0
26.6.2014 12:48

S94v53a27t91o47p88l43u24k 98S65i36l97n31ý 4642226189228

"U Toyoty zkoušeli i konstrukci se spalovacím prostorem na obou stranách, ovšem aktuálně zvolené řešení vzešlo ze simulací jako výhodnější."

Tak klasický lineární spalovací motor se spalovacími komorami na obou stranách je stará záležitost. Jedinou inovaci vidím v tom, že se tam používá ta hydraulická "pružina". 

Ale jinak zajímavý krok od Toyoty vzhledem k tomu, že nedávno prohlašovali, že elektromobilům nevěří, že jdou do vodíku.

0/0
26.6.2014 10:00

P85a54v30e61l 98K26r82o87n94i47k42a 7932695341

Někde se tam používá nějaká hydraulická pružina ?????

Píše se tam o plynové.

0/0
26.6.2014 10:25

S47v98a59t57o22p17l94u76k 85S82i13l55n92ý 4772926259238

Ano, omlouvám se, plynová.

0/0
26.6.2014 10:30

J33i57ř85í 38S88c33h31w42a53c11h 8198584928946

plyn je taky tekutina ;-)

0/0
26.6.2014 12:59

V80i15k95t12o60r 31J15o64h95á15n90e77k 4444784958700

Tekutina ano, kapalina nikoliv.

0/0
26.6.2014 16:30

D89a20v12i32d 28R70y22c47h19e19t35s36k78ý 9636921660360

Při současné technologii baterií (a zřejmě i pěkně dlouho do budoucna) je elektromobil se spalovacím generátorem jediná rozumná varianta, jak dostat elektřinu do aut. Zbytek je zčásti experiment, zčásti dotační podvod a zčásti egobooster 0,001% bohatých ekologických aktivistů.

+3/−4
26.6.2014 9:33

L88u17d73v87í80k 90G64a91j28d91o89š32í97k 2555853634572

Je ovšem otázka, jak velké výhody přináší drbání se pravou rukou za levým uchem.

Místo toho aby se palivo použilo rovnou k pohonu vozu tak z něj nejdříve udelat elektiku a teprve tu použít? Ok - rekuperace. Co dál? Jednodušší a menší motor?

0/0
26.6.2014 11:13

J40a29k47u90b 72Š62a43f83a64n50d21a 7785387271511

Není potřeba převodů (ztráty), motor vždy běží v optimálních podmínkách (účinnost), motor nemusí běžet když popojíždíte, není zde mechanická vazba na kola takže motor můžete umístit kamkoli, Motor může být optimálně zatížen bez ohledu na potřeby řidiče (s normálním autem nejedete stále na plný plyn přesto tam máte výkonný motor).....

+4/0
26.6.2014 12:58

M96a20r17t88i87n 95P11e38c21i67n36a 4521293

Přesně. Tohle řešení už léta využívají například diesel lokomotivy a nikoho to nepřekvapuje.

+2/0
26.6.2014 13:07

D56a85v21i78d 49R24y15c62h47e87t97s44k21ý 9536961360230

Budoucnost vidím v lehkém autě s elektrickým pohonem, spalovacím generátorem a malou, levnou baterií na vyrovnání špiček. Větší baterie je neekonomická, ale šla by jako doplňková výbava pro jezdiče do práce.

+1/0
26.6.2014 13:33

D79a48v63i72d 80R11y44c78h74e69t43s27k18ý 9796141350890

Elektrický motor je plně flexibilní mezi 0-100% výkonu, všechna energie je využita k pohonu. Spalovací generátor za tím účelem vyrobený a vždy operující v optimálních otáčkách má vyšší účinnost než motor normální - zde 42%, opět je vyráběno s maximální účinností. Dobití baterek ze zásuvky nic nebrání, ale nevadí pokud nejsou.

+1/−1
26.6.2014 13:07

Z64b17y63n98ě98k 88Š12a45f43a71r29č89í52k 5847578415834

To je blábol.

0/−4
26.6.2014 13:29

S53v56a14t65o83p15l20u43k 69S49i45l29n30ý 4782276399858

V čem konkrétně? ;-)

0/0
26.6.2014 13:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.