Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vzácné šestnáctiválce. Od počátku automobilismu jich vzniklo jen 5 000

V dnešní době downsizingu, tedy snižování objemu motorů i počtu válců, jsou ohroženým druhem téměř i osmiválce. V automobilové historii se však objevilo i několik zcela bláznivých motorů s dvojnásobným počtem válců. Vzniklo jich však neskutečně málo, za celou automobilovou historii asi jen 5 000 kusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P12e88t10r 28M24i18c23h85a44l 2490284271882

Při čtení článku jsem si vzpomněl na motor Napier Sabre (H24, 36,6 litru, 2800 koní, v bojovém režimu 3000). Ale to by do auta rozhodně nešlo dát . :-)

0/0
25.6.2014 15:38

A22l16e29x93a77n76d27r 87K85o12s59t80k71a 5769286339356

Ohledně toho Cadillacu. PRvní myšlenka byla, že o pár let později byla válka, tak proč osvědčený (výkonný) motor necpali do tanků.  Ale tam asi opravdu o plynulý chod nešlo, zato o robustnost a spolehlivost.

0/0
25.6.2014 6:31

M42a54r59t39i74n 10V34o34k86o37u44n 9448333913446

je to sice nejmensi uplne dynamicky vyvazeny motor, ale presto je to uz moc velke a slozite

0/0
24.6.2014 15:37

L27u82k96á89š 58O49m55á68č15k98a 5391294551476

Jojo. Známému teď kompletně odešel 2 roky starý motor v New Opel Astra 1.4 T. Najeto 50 tisíc. Autorizovaný servis ho poslal do řiti, že je po záruce.

+1/0
24.6.2014 12:45

J88i88ř59í 20S16c72h67w58a47c16h 8938684908496

a tím chceš naznačit co? Že kdyby si pořídil 16V tak by se mu to stát nemohlo?

+1/−1
24.6.2014 13:20

L82u53k61á20š 24O62m87á78č37k73a 5851764731486

Tím chci naznačit, že jsou to sráče.

+2/0
24.6.2014 16:40

J59i98ř54í 53S86c45h96w77a33c37h 8598344848796

hmm, moc se ti to ale nedaří.... co bys v autě velikosti Astry očekával 4.0/V8, nebo by ses spokojil i s 3.0/V6? Přitom mateřský koncern GM by o taková řešení neměl mít nouzi, že....;-)

0/−1
24.6.2014 16:54

L76u13k31á67š 10O72m24á53č88k24a 5661664671606

Běžný 2.0T motor. Tenhle downsizing jde naprosto mimo mě. Takhle to dopadá, když vyhoněná 1.4 odejde po 50 tisících...

0/0
24.6.2014 17:48

J24i73ř42í 42S34c17h59w92a61c17h 8338924718586

2.0T je stejně vyhonena jako 1.4T a např. při průniku kapaliny do válce jí píst může prasknout úplně stejně.

+1/−1
25.6.2014 8:41

L25u11k85á39š 82O21m75á16č16k84a 5141584941706

Takže tvrdíš, že při stejných provozních podmínkách (dálnice 160, okresky svižná jízda) budou oba motory namáhány zcela stejně?

0/0
25.6.2014 9:52

J84i86ř85í 28S83c82h13w90a93c35h 8268354858246

Ne to opravdu ale opravdu netvrdím. 

Zcela jasně jsem napsal, že píst může prasknout ve dvoulitru a třeba i ve třílitru (příčin, proč se tak může stát je požehnaně)

Je především na řidiči, jak motor zatěžuje a pokud mám motor s 50 kW, tak např. po dálnici nepojedu na plný plyn jen proto, že je tam neomezená rychlost. Pokud to někdo dělá, přivolává si na sebe problémy stejné, jako ten co pojede na plný plyn s motorem co má třikrát větší objem a 150 kW.

Pokud chci po dálnici jezdit hodně a rychle, tak si nepořídím malý slabý motor, ale pokud po dálnici jezdím málo tak nač si proboha připlácet za dvoulitr či dokonce něco většího, co ve městě sežere 10-12 litrů?

+1/0
25.6.2014 10:37

L94u96k73á38š 23O97m52á12č84k83a 5551904541186

Je logické, že při 160 bude 1.4T a 2.0T zcela jinak namáhán. Ty to vidíš asi jinak, ale drtivá většina majitelů 1.4T si myslí, že mají závodní pilu, a podle toho také tak jezdí (180 na dálnici při plném naložení). Je pak jasné, že takový motor je zcela jinak namáhán, přitom těch 100 kW mohl mít motor o daleko vyšším objemu, s menším namáháním dílů. Tak jako tomu bylo dříve.

0/0
25.6.2014 10:52

P87e37t83r 39M46i73c16h75a87l 2480204671672

Pravda. Ale pokud ten motor opravdu odešel jak píšeš, pak byla prvotní závada mezi volantem a sedačkou. Lidi netuší, jak mají s daným autem jezdit a myslí si, že když to má maximální výkon "X" kW, tak ho můžou využívat trvale. Většina z nich na ten omyl draze doplatí. Tím neobhajuji downsizing, sám mám dvoulitrovou naftu s turbem, jen vždycky pokrčím rameny nad tím, jak se lidi k autům dnes chovají. ... Mimochodem, spousta lidí naprosto neumí jezdit s turbomotory, zvlášť těmi naftovými, a pak se nestačí divit.

0/0
25.6.2014 15:21

L31u74k69á14š 95O96m79á18č41k56a 5891594511676

Ten známý s tím jezdil normálně, dálnice 150-160, na silnici lehce svižnější jízda. 100 kW 1.4T...

0/0
25.6.2014 15:27

P10e12t40r 36M39i73c24h62a20l 2950784601792

150 - 160 po dálnici není normálně. Zaprvé překračuje povolenou rychlost, zadruhé s tím motorem jede dlouhodobě v režimu téměř maximálního výkonu. Takže ať se pak nediví. ... A jen tak mimochodem dost záleží i na tom, jak s tím jezdí než se motor zahřeje (ne než stoupne ručička na provozní teplotu, ale než se prohřeje rovnoměrně celý motor i s olejem).

0/−1
25.6.2014 15:34

L48u17k58á63š 69O55m76á76č42k79a 5871584211456

100 kW motor při 150 km/h je v režimu maximálního výkonu? 8-o Povolená rychlost s tím nemá absolutně co společného (viz Německo).

+1/0
25.6.2014 15:45

J75i41ř47í 34S86c78h73w13a45c60h 8198454528146

No na rovině se zrovna o max výkon nejedná ale pokud ta dálnice zrovna půjde do táhlého kopce a auto je naložené tak se na max výkon asi dostane. 

Ale o to nejde. Znovu opakuji pokud se například i při krátkodobějším zatížení vyfoukne těsnění a do válce začne vnikat chladící kapalina, může prasknout píst a je úplně jedno o jak velký či malý motor se jedná, pro většinu řidičů není problém na kratší či delší dobu dostat na takové maximum i dvoulitr. 

Nemluvě o tom, že píst mohl mít vnitřní vadu a porucha by časem nastala i při provozu "na volnoběh" ;-)

0/0
25.6.2014 23:09

L21u77k89á52š 25O58m72á59č77k85a 5441814741346

Bohužel, není to jeden konkrétní kus... Osobně vím už o třech Astrách s 1.4T, které mají motor kolem 80 tisíc km pryč... Stejnou zkušenost mají i lidi z autorizáku. Prý je to běžná závada v dnešní době.

0/0
26.6.2014 16:31

J29a24n 81M25o92h97y82l25a 6842199989861

To je nic neříkající informace. Nevíme co odešlo, proč, jak se k němu choval...

+1/−2
24.6.2014 13:46

L76u12k56á48š 27O27m51á65č97k52a 5371714981476

Prasknutý píst. Běžný provoz, pravidelné kontroly a servis v autorizovaném servisu.

0/0
24.6.2014 16:40

M85i97r54o12s51l22a54v 54Š87i62m44k25o 7475683872355

K té předválečné alfě. Byl to typ Bi-motore. Jeden motor byl vpředu, druhý vzadu a každý měl jiný objem, cca 4 a 6 litrů. Výkon to dávalo přes 600k, takže to byl silnější vůz, než Mercedes i Auto-Union. Nicméně díky vysoké hmotnosti měl bídné jízdní vlastnosti a neuspěl. Auto bylo postaveno na příkaz Mussoliniho, který chtěl porazit německá auta. Pro zajímavost, Mussolini byl skvělý řidič, sedl i do závodního monopostu a jeho časy byly jen o chlup horší, než profesionálních závodníků.

0/0
24.6.2014 9:55

L68u89k65á48š 55B26r20a60n68d91e26j75s 2803915521811

Moderní maloobjemy s turby? Proč ne, jen bych rád podotkl, že když jsem teď jel s kolegou do Německa s jeho Octavií 1.2 TSI, tři lidi + plný kufr, tak při rychlosti 150 km/h se spotřeba dostala na 11l/100km. Můj pětiválec 2.5T, 154kw si ve stejném jízdním režimu vezme o cca litr, litr a půl míň. Prostě tyhle motory jsou super, když je člověk nemusí točit a nemá zatížené auto. Ale zrovna Oktávku si lidi pořizují jako rodinné auto, aby využili její velký kufr. Samozřejmě celkově se já pod 10l moc nedostanu, hlavně díky městskému provozu, takže v průměru jsou tyhle motory skutečně o dost úspornější. Jen do opravdu rodinných aut podle mě fakt nepatří.

+10/−1
24.6.2014 8:02

M76i17r98o38s22l43a96v 54J41o88c48h 3212331783578

A já bych doplnil, že na tento režim jízdy je nejlepší nafta (a to říkám jako fanoušek benzínu). Zkušenost z poslední jízdy v DE 1400km s průměrnou spotřebou 6L dálnice tempomat na 150-160 kmh, 3 lidi+kufr v MB E classe.

Nevěřil jsem tomu dokud jsem to nezažil. Můj benzín půjde asi do předčasného důchodu. Po městě bude sice stále řádit benzín, ale jen v malobjemu.

0/0
24.6.2014 9:28

J62i39ř39í 61S70c32h53w31a74c46h 8858204348456

bohužel problém je v o dost vyšší nákupní ceně a i vyšší ceně servisu u nafty. Počáteční investice a průběžné vyšší náklady na servis se ti začnou vracet až po najetí cca 100.000 km. V případě řešení problémů se špatným palivem ještě mnohem později.

+1/0
24.6.2014 13:27

R72a61d44i80m 66D17r47b40o75h90l70a45v 5331586163147

To možná jo, ale životnost toho vytáčeného pidimotůrku je někde úplně jinde. A o to jde. Ne o žádnou ekologii, úspornost apod.

+2/−1
24.6.2014 9:49

M85i81r20o39s86l45a29v 31Š29i37m55k41o 7625513122195

Životnost nemusí být nižší, pokud by byl vyrobený odpovídající technologií. Kované komponenty a odpovídající materiály. Nicméně takový motor by stál majlant, takže... Proč asi amíci pořád dělají ty jejich V8 small block. Počítají, aby vydržely půl milionu km bez toho, aby se na ně šmátlo. Jenom měnit svíčky, olej a lít palivo. Navíc tam nemají STK :-)

0/−1
24.6.2014 10:04

J60i81ř79í 54S67c54h25w40a27c86h 8478674268466

Ona ta situace není v ani v Americe pro V8 až tak růžová. O tom evidentně svědčí odbytové problémy amerických výrobců a úspěchy japonské konkurence se 4 a 6 válci za posledních cca 20 let....

+1/0
24.6.2014 10:45

M73i47r27o87s64l74a80v 47Š10i53m40k24o 7535213752845

To ano, neznám konkrétní čísla kolik kterých se prodalo. Nicméně oni na to jdou ekonomicky. Ty jejich V8 vyrábějí po milionech a montují to do kde čeho. To neuvěřitelně snižuje nároky na servis. USA nejsou jen města, ale i venkov. A tam pořád jezdí v těch jejich pick-upech a různých letitých vozech. A jaká je to pak výhoda, když se něco pokazí na 20 let a více starém autě a dá se to bez problémů nahradit současnými díly. Tady v Evropě se pořád mění modely, hlavně aby zákazník platil...

+2/0
24.6.2014 11:08

J87i72ř81í 20S63c53h14w48a59c70h 8508914518486

To musel jet opravdu jak "hovado" brzda-plyn, nebo to mohlo být trochu do kopce. No a jestli měl jen tu slabší verzi (63kW),  tak to je 150km/hod pro tento motor méně vhodný režim. Motor je pro tuto rychlost poddimenzován. 

Kolegovi v Octě 1,4 TSI při  140 (tacho) se při klidné jízdě Praha-Brno pohybuje spotřeba okolo 6l/100. Má tedy navíc 7stupňovou dvouspojkkový automat, který tomu asi trochu pomůže.

0/0
24.6.2014 9:58

M77i12r83o55s89l38a52v 96Š75i31m71k60o 7375483392235

1,2 TSI je český, 1,4 TSI německý motor. Možná to bude v tom.

0/0
24.6.2014 10:06

J42i49ř54í 38S23c65h57w62a91c68h 8988664278236

ty jsi na to přišel....;-D

+2/0
24.6.2014 10:18

M81i38r97o31s50l55a67v 63Š81i32m87k21o 7515203582355

Jo, přišel. Ten náš 1,2 byl sice vyvíjen u nás, ale pod dohledem německých techniků, jinak by to dopadlo jak? Němci jsou jinde, to snad akceptuje každý. Bylo to tak od počátků automobilismu a bude...

0/0
24.6.2014 10:29

J14i74ř34í 26S31c95h63w37a82c29h 8498904868896

hmmm ;-), ale skutečný důvod vyšší spotřeby slabšího motoru při 150 km/hod, bude někde úplně jinde. Ten důvod bude hlavně v tom, že 1,2/63kW je už mnohem blíže max. zatížení než 1.4/90kW

0/0
24.6.2014 10:58

R70a35d83i92m 92D72r38b86o91h70l59a59v 5261666273717

Spotřeba je úplně vedlejší. Důležitější je, jak dlouho vydrží něco, co jezdí blízko max. zatížení.

0/0
24.6.2014 11:19

J55i97ř36í 87S93c73h49w95a27c28h 8108254128106

pokud je tématem diskuze spotřeba, tak je spotřeba opravdu to "nejdůležitější". 

Pokud odbočíme k výdrži motoru, tak je ještě důležitější zahrnout oblast používání auta. Pokud je to převážně městský a příměstský provoz je nesmysl si pořízovat 2 litrový a větší motor, pokud bude převažovat jízda po německých dálnicích bez limitu je naopak nesmysl si pořizovat cokoliv menšího. 

Při devadesátce na okreskách bude mít i ta 1.2 výdrž dostatečnou a za ušetřený peníz za benzín, pneu, olej atd. (oproti V8) si po 250 tisíscích klidně mohu koupit druhou novou. ;-)

+2/0
24.6.2014 13:13

M64i80r72o21s96l13a27v 58Š46i30m47k21o 7135743652145

Mně by se líbila škodovka Citygo s tím 1,2 TSI...Dalo by se s ní ve městě i venku.

0/0
25.6.2014 16:31

M38a45r65t37i31n 22K13a92d25l31e38c 4658743917579

Přesně tak, jezdím Octavií 3 1.4 TSI a při 150 km (měřeno navigací, Tachometr ukazuje 160) spotřeba mezi 7 -8 L. Tři dospělí a zavazadla.

+1/0
24.6.2014 13:26

L36u85k37á89š 85O48m29á62č98k23a 5181764881756

Kriste pane, mít v autě takový šicí stroj.

0/0
25.6.2014 9:53

J89a98k82u91b 87M81e44l86í79š87e60k 6866565892686

Myslíte auto s naftovým motorem? ;-)

0/0
25.6.2014 16:17

L46u52k65á87š 92O60m82á22č87k26a 5841754461516

Ne, mikromotor 1.4 TSI.

0/0
25.6.2014 16:51

B28o53h33u36m12i26l 47M46á77c91a 5571692566973

Dobře se to čte, ale

"šestnáctiválce jsou větší, mají vyšší spotřebu a konstrukčně jsou pochopitelně složitější, dražší a více choulostivé z hlediska údržby" než osmiválce.

A kam se hrabe osmiválec na jednoválecRv

0/0
24.6.2014 8:00

J75i12ř39í 58K60o25c55u56r30e83k 6375914775218

Nejjednodušší je dvoutaktní diesel. ;-O

0/0
25.6.2014 18:57

V35i63k34y84r 40B51o31h68u60m18i27l 46S62t16r19a58n67s34k59y 9897938966699

Kdysi jsem viděl na nějaké výstavě v zahraničí klikový hřídel z řadového16ti válce. To není kus železa, to je "socha"! Nádherné dílo a bylo to z motoru ze 40. let 20. století!

+5/0
24.6.2014 7:25

V95i43k34y14r 80B39o65h55u64m10i30l 44S51t27r97a16n38s56k94y 9487128466749

Jen pro připomenutí, již vzducholoď Hundenburg poháněly dieslové 16ti válce od konstruktéra Maybacha.

+1/0
24.6.2014 7:24

L84u67k62á97š 81O61m55á96č70k64a 5671894591366

Hindenburg

0/0
25.6.2014 11:05

J70a91n 13J15e52ž26e26k 3281645917595

Rámeček: "... BMW mělo jen jeden exemplář šestnáctiválce v sedmičce Goldfinger..."

;-)

0/0
24.6.2014 6:43

M60a94r13t94i55n 94C33e31r58v66e50n81y 2563138106668

BMW 007 ;-D

+1/0
24.6.2014 8:33

R39o64m75a61n 67V71o44c46e53t88k94a 9843291566308

Pekny clanek, diky  :-)

+3/0
24.6.2014 6:39

L74u12b47o86m58i59r 51K75u41b46a41t 4927843881440

Jestli se nepletu, tak Veyronu titul nejrychlejšího produkčního vozu sebrali, protože nesplnil podmínky pro udělení titulu. No a i když to teď zkusili znovu, tak nastačil na Hennessey Venom GT...

0/0
24.6.2014 0:11

V98l14a85d86i61s51l12a34v 87N25o58h58e15j59l 7198137748371

je to opacne, podminky nesplnil Venom, aspon podle Wiki

0/0
24.6.2014 1:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.