Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P82e95t42r 69H77o10f16m94a78n70n 6509114435830

Od zitrka budou mit vsechny trojkove golfy a Octavie TDI zelene pruziny.

+1/0
7.7.2014 17:05
Foto

P53a23v18e55l 29P80o47d22e51š29v58a 5539167279

Vážená redakce, Plasty a kompozitní materály jsou dvě naprosto rozdílné třídy materiálů. Asi jako beton vs keramika.

+5/0
7.7.2014 15:35

V65á48c89l39a89v 50S42v97o81b66o97d28a 3501989320210

nic proti pokroku, ale zajímala by mě cena. ocelová pružina vyjde na stokoruny a tohle tak o řád víc?

0/0
7.7.2014 14:40

P86e24t10r 97M91i28c58h40a75l 2410504361752

A už dělali dlouhodobé testy? Nebo to otestují na PC a v provozu se pak budou měnit pružiny každých 20 tisíc kilometrů?

+1/0
7.7.2014 1:37

M60i32c64h57a85l 46S35t64r33a45k94a 5921241328667

napadlo mě to samé ...

0/0
7.7.2014 7:51

J23a31n 97M80o24h32y77l59a 6312939399501

Možná by si to chtělo uvědomit, že ten "plast" ze kterého to dělají není ten samý plast, ve kterém si nosíte domu svačinu. Krom toho, všechny nové modely dnes najezdí milion km po celém světě, než se dostane "mezi lidi". Pouště a polární oblasti nevyjímaje.

+1/0
7.7.2014 8:32

P47e90t46r 70M91i11c31h50a25l 2700514891752

Je mi znám rozdíl mezi plastem a kompozitem. Ale já jsem se hlavně ptal na to, jestli už ty dlouhodobé testy dělali.

+1/0
9.7.2014 13:34

V66e62r10o77n74i43k67a 82R62o46t61t18o83v23á 9540615505495

Jen mně napadlo,že do 5 let bude auto na odpis. Jeho životnost bude pak nulová a přestane být bazarovým hitem.

0/−1
6.7.2014 18:37

Z35d17e86n13ě69k 93B93a57l11í76k 3619745212982

Po přečtení sp., životnost, cena?

+1/0
6.7.2014 11:05

M57a64r53t80i87n 82P63o40l38á72k 8719575777870

No například na Renaultu mých rodičů urezl a ulomil se celý jeden závit postupně u předních i zadních pružin. Tak snad ty plastové budou korozi (posypové soli) odolné.

+1/0
6.7.2014 12:23

J38i64n69d42ř41i56c96h 37Š34k26o37p91e89k 4705731730875

proti soli ano, ale plasty obecně moc nemusí zatěžování při mínusových teplotách

+1/−1
6.7.2014 18:43

J15a44r83o56s18l12a54v 14J85a95k53u28b14o49v 8382645315847

nie je plast ako plast... dnes sa rozlicne typy "plastov" pouzivaju skoro vsade... napr kokpit F-22 vyuziva polykarbonatove plasty.. takze odolnost voci nizskym teplotam dnes uz nie je problem..

+3/0
6.7.2014 22:16

J53i97n72d46ř56i39c24h 33Š95k82o60p57e47k 4125451810115

jistě, ale není problém vyrobit plast,který je odolnější než ocel a používá se např. v letectví, kosmonautice. Ale takový materiál na pružiny určitě nebude, protože sice by ušetřili pár kg hmotnosti, ale z hlediska ceny by to draze zaplatili

0/0
7.7.2014 7:06

J83a14n 98M32o29h84y85l32a 6542529339481

Proto použijí něco méně odolného a levnějšího, co stejně vydrží, protože nároky jsou menší.

0/0
7.7.2014 8:33

L30u82d73v85í31k 44G19a66j30d90o85š82í71k 2555253884622

Řekl bych, že zrovna u automobilových pružin jsou nároky docela dost velké. :-)

+1/0
7.7.2014 20:18

T10o70m67á55š 11Z35e28m48a83n 3685938724235

Kdo se někdy staral o laminátovou lod, ví, jaký problém je vzlínání vody po skelných vláknech.

0/−1
6.7.2014 22:37
Foto

I37v53o 38C10h50u40d36o18b27a 9280716941784

ty jo tak to v Prostějově po OP padnou i Železárny?i když tamní výrobky jdou spíš do Turecka co tam dělají za auta nevím8-o

0/−3
6.7.2014 8:14

O49n93d42ř12e37j 98L13o60š98o36t44h 1855295225151

V Turecku vyrábí auta třeba Renault.

+1/0
6.7.2014 9:03

J40a29r18o89s27l46a32v 90D19r57o27b71n60ý 6626588397407

třeba Toyota tam má továrnu na Verso

0/0
6.7.2014 9:23

M47a83r16t56i52n 14P29o98l40á21k 8989535357480

Mj. tam i Hyundai dělá i10 a i20

+1/0
6.7.2014 12:19

J51i13ř91í 32K96o16c66u64r59e40k 6145254655158

Asi záleží kde. Je možné že v Německu, při jejich ceně elektrické energie a výhledové nestabilitě se nevyplatí provozovat indukční pec pro výrobu ocele. A tak se u Audi možná snaží připravit na eventuální výpadek výrobce poté, co mu skončí smlouva a on ukončí výrobu.

0/0
6.7.2014 17:21

J18a92n 12K80ř64í82ž 6335703825738

Chodoba,jste se netrefil,co?8-o;-D

0/0
6.7.2014 22:51

D92a44v11i43d 73K41r12á90l 1789466289278

např. mercedes, ford, toyota

0/0
7.7.2014 9:21

P35e23t16r 35U48r24a86m 1102880863547

a uz to testovali na D1?

+31/0
6.7.2014 8:00

P88a94v24e55l 93F45o41l46t69á48n 4180972354

Váhová úspora obrovská, řádově v tisícinách váhy vozu.

"méně závitů" si představuji o "několik" závitů – dle připojeného obrázku se jedná o půl závitu.

+12/−5
6.7.2014 3:42

J33a91n 71K24r38p69e50c 5336123264242

nedopruzena vaha, do ktere patri i pruzici a tlumici prvky, predstavuje v provozu zatez desetinasobku vahy odpruzene. tudiz v tomto pripade ekvivalent 45 kg. proto se vyrabi kola z lehkych slitin a lehci konstrukci, stejne jako pneumatiky, ramena z kompozitu nebo alespon hliniku...

+32/0
6.7.2014 8:57

K64a62m46i57l 20S64t56r35n77a57d 1118530864862

...tak to pochvala, konecne po dlouhe dobe ctu prispevek od cloveka ktery tomu evidentne rozumi.

+11/0
6.7.2014 10:02

J23a94r63d90a 33S81o92k76o45l 1866398261601

Nelze to také nahradit manším průmněrem kol?

0/0
6.7.2014 15:18

J76i96r25i 39R59o34u73b31a90l 1288278806175

Menší průměr kol zase snižuje jízdní komfort, hůře se vyrovnává s nerovnostmi na silnicích...

+2/−1
6.7.2014 17:23

J11a60n 87K70r75p66e93c 5656373264632

spíše materiál je důležitý, takové válcované OZ jsou skoro 2x lehčí než normální lité kola. je to všechno spíše o penězích.

0/0
6.7.2014 20:16

P45ř88e30m59y73s38l 64Č63u42l28í68k 8950613952330

Pružina je nahoře připevněna k neodpružené části vozu, dole k odpružené. Takže zhruba vydělit dvěma:-).

0/−2
6.7.2014 17:38

R56a70d56e62k 70B89ě68h42a63v75ý 4948385843774

Nerozumim tomu jako vy, ale pokud ma auto 2 tuny, je 4,5 kg opravdu zlomek. Pokud to prepocivate na provoz a desetinasobek, pak je to 45 kg nikoli ze 2 tun, ale z 20 tun (protoze i zbylye 2 tuny auta se toho provozu ucastni), coz je proste znovu jen zlomek...

0/−2
7.7.2014 9:06

J37a89n 10K39r30p73e32c 5186203844112

neodpruzena vaha jsou pneumatiky, kola, napravy (ramena, polosy), tlumice a pruziny, brzdove kotouce (bubny), naboje kol aj. vse co je pred pdpruzenim,  samotna karoserie je za odpruzenim (vinutyma pruzinama, svazkem pruznic, mechy aj.)

+3/0
7.7.2014 10:17

J96o66s16e77f 46B95r54o52ž16k70a 6424692148697

Jsem nevěřící Tomáš. Proto jsem si zvážil rezervu s ocelovým diskem 6,5J x 16" s pneu GY 205/55 x 16 a originální dodané lité kolo na autě téhož rozměru s toutéž pneu. Ta ocelová rezerva je o necelé 1/2 kg lehčí. K mému překvapení.

0/0
7.7.2014 18:51

J91a88n 36K59r69p14e95c 5116873474882

a ted si zvazte kolo OZ superleggera stejneho rozmeru se standartnim litym, dosahnete uspory - podle velikost - klidne i 4 kilogramy na rafku. standartni lite kolo a plechove se nijak zlvast nelisi, to je spise o designu. ty lepsi se bud kovaji nebo valcuje, nektere ocelove zavodni pak svaruji a valcuji. jde zejmena o pouzity material a technologii, kdy pri mensi hmotnosti se dosahne mnohem kvalitnejsiho kola.

0/0
7.7.2014 19:16

O83n27d33ř16e32j 26L50o82š40o62t79h 1835405655181

Takhle se na to nemůžete dívat. Váha se ubírá díky vývoji na všem, takže ve finále se ušetří těch kg několik. Mezigeneračně je to kolikrát 50-100 kg, to už je váha jedné osoby, cca, to není málo.

+8/0
6.7.2014 9:06

J88i59ř48í 80K81o47c92u68r87e14k 6285474275958

Mno potom co auta vnitřní velikosti Golfu 1. generace narostla váhově i o 50% se není čemu divit, že se vylehčuje. Jakpak to tehdy dělali že ten golf měl 890 kg?

+1/0
6.7.2014 17:08

P74e46t96r 11S81v44o18b17o62d32a 9533183637804

no, nebyla tam ta hromada elektroniky, spousta bezpečnostních prvků v karoserii, pevnost celková karoserie, celková velikost auta atd... ale pravdou je, že tak jako tloustou lidi, tloustnou i auta

+3/0
6.7.2014 19:23

J52a51r16o95s96l88a30v 65Z44a78h57r39a44d45n51í67č38e57k 7615780224241

Kovy zrušíme a uděláme vše z plastu.

0/0
6.7.2014 0:28

A61l86e64š 28Z20e86l77i13n72k73a 1844702256

co liqidace ?

0/0
6.7.2014 4:32

M78a49r46e94k 75O89p 9789493170803

A proc to chcete zkapalnovat?

+12/0
6.7.2014 7:43

J25a10r39o58m32í86r 17K66r94á51l 4940889364839

;-D

+1/0
6.7.2014 8:38

J81a36n 42J10e25ž67e70k 3601415717765

Aby to šlo vypít! Co děláš se zbytečným ovocem?

0/0
6.7.2014 10:26

P82e67t41r 81S38v74o29b85o96d85a 8784128154610

Ne zpeněžit.

+1/0
6.7.2014 10:30

J13i43n24d61ř82i17c22h 54Š93k98o85p62e93k 4665801470245

sundáš SPZ, vyjedeš PHM a nacpeš to do prvního žlutýho kontejneru;-D

+5/0
6.7.2014 18:45

V83l70a87s70t55i44m88i22l 83T62e16n97c18e62r 4500440237460

;-DR^

0/0
7.7.2014 13:34

J64i65ř97í 37K38o61c31u83r34e69k 6835794295108

Znáte Trabanta? :D

+3/0
6.7.2014 17:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.