Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mercedes ukazuje, jak F1 pomáhá běžným autům. Často je to naopak

Tým Mercedes AMG Petronas letos dominuje ve Formuli 1 i díky skvělému motoru a celkově propracované technice. Představitelé Mercedesu se teď pochlubili, jak spolu tým F1 a inženýři z automobilky spolupracují. Při vývoji zbrusu nového agregátu hodně pomáhali inženýři Mercedesu, tým F1 teď může své nejnovější poznatky pro změnu přenášet do sériové výroby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42a64r71t39i84n 72V97o22k41o86u43n 9398323783826

skoda ze vsechny tyhle oborvske prostredky nevykladaji automobilky do elektorobilu, tedy predevsim do lepsich baterii. Tesla ukazuje, ze uz nyni je to realizovatelne a prakticke a verim ze kdyby automobilky ty stovky miliard investic pouzili na vylepseni soucasnych baterii, tak uz davno jezdime v dotupnych elektormobilech s dojezdem 800km a vic a neplatime ropnym sejkum a ropnym korporacim

0/−1
25.7.2014 16:04

J49i60ř46í 24S83c57h58w85a62c26h 8278974608276

samozřejmě, že do vývoje baterií se celosvětově vkládá mnohem více peněz, než do F1

+2/0
26.7.2014 0:12

J33i90ř81í 60S25c86h77w24a37c51h 8778174548896

Celkem dobrý článek,  až na tu poslední kapitolu se subjektivními poznámkami. Ty jsou mimo a plné jakýchsi pomýlených dojmů....

+1/0
22.7.2014 12:21

J33i92ř80í 97Š31v33e84c 6513962535716

Bohužel díky ekoteroristům nejen z EU jde vývoj motorů do kopru a vznikají paskvilní hybridy pokud možno s co nejmenším obsahem. F1 jsem měl rád, sledoval ji. Ale teď je to naprosto o ničem, úplně to zničil... ;-(

+3/−1
22.7.2014 11:56

J38i83ř77í 18S23c66h73w47a94c17h 8948604778176

To je nesmysl....prostě nemáš pravdu....

+1/−1
22.7.2014 12:16

M91a15r35e33k 93H45r76u13b67y 6627692451298

Zavodeni ma byt o hledani technickych a fyzickych moznosti, ne o podlezani nesmyslnych reguli ktere s realitou nemaji nic spolecneho :-/Rv

+4/0
22.7.2014 12:19

J75i37ř42í 81S93c37h88w85a13c98h 8158234848146

co to plácáš? Takže F1 coby královna motorsportu by asi měla mít motory bez omezení objemu a jakékoliv jiné techniky, jeden kus by stál třeba miliardu a třeba by už i lítala na Měsíc....;-D

+1/−1
22.7.2014 12:24

Z69d59e82n37ě41k 12W89e39r28n58h28a12r18t 6947355252258

To by alespoň dokázala, že je to "královská" disciplína. Teď je to jen trochu nablýskanější pohár.

+2/0
22.7.2014 12:31

J48i77ř47í 96S19c61h34w11a33c88h 8308884158296

to jako proto, že nevydává řev jako startující raketa?

+1/−1
22.7.2014 12:35
Foto

P19e19t41r 17P52r83o34c37h42á38z46k19a 3832636902294

Ne,to proto,že díky spoustě omezení a nesmyslných nařízení to už s F1 nemá nic společného.To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno.Kdo si pamatuje F1 s dob dávno minulých tak ví o čem je řeč.Omezit obsah ano,omezit váhu ano,omezit spotřebu ano a omezit rozměry.Konec.Zbytek nechat na technicích.Ať to stojí kolik to stojí.F1 není pro firmy,které počítají s každou korunou.Je,nebo spíše to byla královská disciplína kterou FIA dostala tam kde je teď a kde to nestojí za nic

+3/0
22.7.2014 13:58

J92i60ř86í 82S66c44h47w16a59c96h 8578354188226

já si pamatuji F1 z dob minulých a nevím o čem je řeč, třeba ve větě: "To se mohu dívat na Škoda cup s Citigo a vyjde to na stejno...." protože podle mně je naprosto extrémisticky nesmyslná a opravdu nejde o "pochopitelnou nadsázku" ....

A třeba  "nechat techniky dělat ať to stojí co to stojí" povede k omezení konkurence, protože ten co do toho vrazí výrazně více peněz prostě závody ovládne a ostatní postupně "vykrvácí" a odejdou....

0/0
22.7.2014 16:10

Z69d49e22n38ě18k 92W76e87r81n41h89a20r45t 6187595102778

Obávám se, že má. Nemyslím si, že to je tlak ekoteroristů, ale zkrátka je fakt, že FIA nejdříve ořeže pravidla a předpisy tak, že F1 je nuda a pak složitě vymýšlí, jak to zase oživit, nejlépe dalšími nesmyslnými předpisy. Pro diváka to zkrátka není zábava, koukat na x kol nudného kroužení. Za celý závod jsou ke koukání tak první dvě kola, kdy jedou v těsném kontaktu a něco se občas semele, pak možná jeden dva předjížděcí manévry - a to je na Velkou Cenu docela bída.

+2/0
22.7.2014 12:23

J70i20ř13í 94S68c11h31w62a73c71h 8348564558366

Tak to na F1 ale chodí cca 30 posledních let co F1 sleduji Až na výjimky dominoval jeden tým po část sezony a jiní vyhrávali jen pokud měl dominující tým nějaký technický problém, či havaroval. A bude to i nadále, Prostě byly, jsou a budou tam rozdíly v technice, které někoho zvýhodní. Jediné řešení by bylo posadit všechny na úplně stejná auta, ale to by v konečném důsledku bylo omezení úplně to největší....

0/0
22.7.2014 12:34

A15l27e10x47a89n75d43r 31K51o40s36t14k90a 5909256499626

Souboje Schumacher/Hackinen nuda nebývaly. Ale pak přišly moudré hlavy s omezováním výkonu motorů, schopnosti pneumatik přenášet výkon na vozovku atd atd.

+1/0
22.7.2014 14:52

J33i25ř22í 59S89c89h55w38a16c74h 8428784968356

No pokud máš na mysli např. sezonu 98, tak ta byla víceméně vyjímkou potvrzující pravidlo. A dobře (zajímavě) se sešla kombinace aut a pilotů. McLareny (Hakkinen, Coulthard) byly lepší, Ferari (Schumi, Irvine) horší. Takže oba McLareny ovládly naprostou většinu tréninků. Schumi byl však bezkonkurenčně nejlepší jezdec, takže v závodě jim dokázal zatopit, což už třeba neplatilo o Irvineovi.

Kdyby Schumi seděl v McLarenu, tak dvojice Schumi - Coulthard nebo Schumi-Hakkinen získala bez problémů double.

No a pak třeba přišla sezóna 2001 kdy Ferrari "dospělo" Shumi získal téměř dvakrát víc bodů (123) než druhý Coulthard (65) a třikrát více než Mika (37)

A ty tvoje průpovídky, že pak přišlo jakési omezování výkonu, které vedlo k nudě jsou nesmysl. Různá omezení tu byla už dávno předtím, například zákaz turbomotorů předcházející turboéry 1.500 ccm v roce 89  atd.

+1/0
22.7.2014 16:55

V49á82c24l12a67v 58M16á77c21h75a 6119739522504

Za pár let se budou stáje F1 na FIA hádat, že ten druhý použil do své elktroformule F1 čínské baterie a ne ty schválené.

0/0
22.7.2014 14:54

J11i64ř83í 88S91c55h95w70a12c54h 8378194918606

přece se v budoucnosti nebudou hádat o počtu oktanů jakéhosi benzínu, jako se dnes nehádají o počtu koní zapřažených před kočárem. ;-)

0/0
22.7.2014 17:02

M68a68r87e72k 43H10r64u17b76y 6227802141968

Jsem zvedav, kdy budou mit formule povinne start/stop ;-) Ta nova nesmyslna pravidla jenom ukazuji, kam az jsou schopni zajit ekologiste utrzeni ze retezu...:-/

+2/0
22.7.2014 10:21

J54i14ř46í 58S25c47h15w37a51c89h 8538854518396

mohl bys mi uvést nějaké obdobně nesmyslné nepoužitelné pravidlo platné v současné F1,  jako je ten tvůj nesmyslný nepoužitelný přiklad?

0/0
22.7.2014 17:06
Foto

K78a79m68i74l 58Ř66e55h19á51k 4869384405519

A k čemu je v dnešní době dobrá taková F1?

+1/−1
22.7.2014 9:35

Z84b92y86n71ě17k 87K58o50ř65í65n94e22k 9714863339262

K čemu je v dnešní době dobrý takový Řehák?

Tohle lze říct o většině činností, které lidstvo vykonává.

+3/0
22.7.2014 9:56

J78i44n85d90ř69i85c37h 17M47i32t47t50e44r 6621580303833

K vydělávání peněz. Zeptejte se pana Ecclestona.

0/0
22.7.2014 12:52

Š94t29ě43p64á28n 45K97o92p88ř22i24v73a 6626861785318

aby zabavila prosťáčky :-)

0/0
22.7.2014 16:52

J91i72ř52í 51Š49e81j98n65o78h34a 4842493174153

Takový motor, který vydrží 200 hodin provozu (v optimálním případě) , to je  nepochybně sen všech majitelů aut.;-D

Psát o ceně by bylo nekorektní. Jsou to kusovky.

+1/−2
22.7.2014 8:38

J13i16ř74í 38S75c66h88w61a60c97h 8878974808726

motorová pila z marketu vydrží tak 100 hodin provozu a jak jdou na odbyt....;-)

+1/0
22.7.2014 12:38
Foto

J23i43r83i 44J67a29l52u89v16k77a 3438239304767

Už jen čekám na pravidlo, že všechny vozy musí stejně akcelerovat a jezdit stejnou rychlostí. Zákaz předjíždění se mi také zdá logickým krokem.. :-/

+5/0
22.7.2014 8:09

Z84d93e59n57ě84k 82W19e17r98n34h20a21r42t 6397225532638

Je to nuda. Formule jedna by měla mít jen taková pravidla, která by měla smysl. Maximální rozměry vozu, hmotnost a nutnost pohonu koly na povrch vozovky a to by mělo stačit. Ať se konstruktéři ukážou, co umí. Ať kouzlí s motory, ať si tam dávají přídavné ventilátory a třeba šest kol, tak jak to bylo dříve. Tankuj třeba desetkrát, když myslíš, že to bude lepší, to je fuk... Ono by se to stejně ustálilo na nějakém srovnatelném standardu. No a když bude mít někdo geniálního konstruktéra, který o kus předběhne ostatní - tak ať vyhrává.

+18/−1
22.7.2014 7:15

J50a10n 35J52e45ž49e49k 3801875627225

To si to předsavuješ dost jednoduše.

Mimochodem, hmotnost by musela být stanovena jako minimální, OK?

0/0
22.7.2014 7:39

Z10d95e93n61ě46k 21W76e65r48n39h22a97r63t 6157435592338

Ano, čím jednodušeji, tím lépe. Maximální rozměry a minimální hmotnost pochopitelně, když už něco takového vůbec stanovovat.

+1/0
22.7.2014 7:48

V55l86a23s77t62i24m91i22l 94T34e48n54c19e75r 4960290957160

Ano. Tak to bylo v éře 60 a 70 let, kdy Collin Chapman stavěl své revoluční Lotusy a ostatní se nestačili divit. A taky ještě Ken Tyrrel a Gordon Murray.

+1/0
22.7.2014 8:00

P13e39t58r 74U30r61a55m 1142340383127

a taky umiral kazdou sezonu minimalne jeden jezdec. Kdyby byla pravidla aerodynamiky volna, tak by dnes umiral kazdy zavod, protoze rychlost v zatackach by byla takova, ze jakakoli nehoda by se rovnala smrti. Auta by byly tak prisate, ze by to ani clovek v zatacce nevydrzel, pretizeni by bylo vyssi jak ve stihacce.

+2/−3
22.7.2014 8:39

Z71d46e11n88ě25k 35W11e49r44n46h80a11r48t 6517865382218

No a? Každý je svého štěstí strůjce. Pokud by stáj chtěla vyhrát, musela by se maximálně starat, aby vůz dojel do cíle. A pochybuji, že by stáj za takových pekelných podmínek sháněla na každý závod nové piloty. To by zásoby sebevrahů brzo došly a nezbytně by zafungovala zase samoregulace.

+7/−1
22.7.2014 8:46

J38a62n 24M77o66h98y40l29a 6742809659601

Umíralo se kvůli nízké pasivní bezpečnosti vozidel, jezdeckého vybavení i okruhů a traťových maršálů. Dnes je monokok s jezdcem za daných podmínek prakticky nerozbitný, téměř určitě si nezlomí vaz díky HANS systému, kolo jim nezlomí vaz, protože je přivázané, neochrnou při záchraně, protože je mohou vytáhnout za ramena i se sedačkou a neuhoří, protože kombinéza vydrží oheň skoro dvě minuty a maršálové už neběhají po trati v kraťasech, únikové zóny jsou delší, vymýšlí se vhodnější bariéry než staré pneumatiky, na trati se doktor pohybuje v autě co trhá uši i asfalt a lékařské centrum na závodech je slušně vybavená polní nemocnice... Proto se neumírá, ne proto, že všichni mají takřka na chlup stejné motory.

+6/0
22.7.2014 11:23

A32l58e89x63a20n32d86r 46K64o92s50t95k79a 5619696319386

Ostatně, stačí se podívat na to, co se teď stalo Massovi. V nějakých možná 100 km/h jel pořádný kus hlavou dolů, krásně nadskakoval.. A vylezl naštvaný, ale prakticky nezraněný. (Oděrky se nepočítají) Pro pasivní bezpečnost se udělalo ohromně moc.

+2/0
22.7.2014 14:15

J19i33ř42í 33S43c75h70w23a33c15h 8478704688506

ta Massova nehoda v podstatě neznamenala velké nebezpečí, udělal jen kotrmelec, ochranný oblouk nad hlavou splnil svou funkci, do ničeho nenarazil, takže nebyl vůbec žádný důvod, aby se mu něco stalo. 100 km/hod pro F1 je jak pro běžného motoristu asi tak čtyřicítka.

Problémy nastávají při nárazech nad 200 km/hod, kdy ani "nerozbitný" monokok, či ten HANS nemohou ochránit před obrovským přetížením, které trhá vnitřnosti a z mozku udělá beztvarou krvavou hmotu....

Předřečník Uram měl na mysli zcela volné a neregulované aerodynamické přisávání auta, které pokud se neomezuje, umožní projet zatáčkou místo dnešních 200km/hod třeba 300km/hod. Ovšem ten přisávací systém může selhat z mnoha důvodů (třeba drobná nerovnost na vozovce) a pokud se tak stane, tak řidič je ve značném procentu po smrti, nebo těžce zraněn.

0/0
22.7.2014 20:31

P53e44t88r 22U87r90a46m 1382280983907

ano, presne tak. Ale ja uz nemam silu se s mistnimi odborniky na vsechno dohadovat.

0/0
22.7.2014 21:19

J56a44n 21M28o97h14y38l18a 6902649579331

Takové rychlosti zaprvé možné v současné době nejsou, zadruhé to pořád naráží na to samé - zaprvé, pokud to rozhodí každá nerovnost, pak to prostě používat nebudou, neboť by stejně skončili v první zatáčce, pokud to fungovat bude, pak se nebude téměř umírat stejně jako dnes. A zadruhé, i kdyby to uvedli, zase to stáhnou, protože vychovat si 8 jezdců na sezonu jen proto, že 6 jich zemře, to prostě nikdo dělat nebude a nikdo to nedělal ani v těch nebezpečných dobách, nesmyslně taky akorát přeháníte ad absurdum do teorií, které nikdy praxí nebyly.

0/0
23.7.2014 13:24

J36a87n 81M28o50h85y27l48a 6752949529951

Uznávám, v celém světě motorsportu existuje jediná taková výjimka a tou je TT Isle of Man. Nicméně nikde jinde na světě nikdy nic takového neexistovalo.

0/0
23.7.2014 13:26

J61i89ř48í 80S40c90h80w14a42c42h 8868404598936

Hraješ si jen s čísly. Zvednout přítlak všelijakými aktivními prvky o 100 či 200% není nemožné, a tomu odpovídá vysoké zvýšení rychlosti v zatáčce. Ono je jedno jestli to bude nakonec 300 nebo jen 250, podstatné je, že pokud ten přisávací efekt selže, tak auto se na dráze neudrží.  

Samozřejmě, že nikdo nebude používat systém co selže v první zatáčce ale, o systému co přiblíží tým v každém závodě k vítězství a selže (možná) jen jednou za sezónu či dokonce za dvě sezóny tak ten se používat bude. Když to vynásobíme počtem týmů, máme tu tak 5-10 mrtvých, či vážně zraněných za sezónu. A to tak dlouho dokud se systém shora všem nezakáže, protože vzdát se ho znamená nebýt konkurenceschopný....

+1/0
23.7.2014 23:51

T35o10m18á61š 77K84a95p20l61a33n 8153719953513

ta povinná unifikace je na prd. Mají tam dát nějaká omezení typu maximální okamžitá spotřeba, maximální celková spotřeba, maximální emise, maximální rychlost a maximální a minimální hmotnost, plus povinnosti související s bezpečností a nechat je postavit naprosto cokoliv. To by byly konečně závody. Konečně bychom se vrátily ke zrodu tohohle sportu, kde rozhodoval opravdu um automobilek. A mělo by to podstatně větší dopad na vývoj běžných vozů.

+4/0
22.7.2014 3:25

P10e59t24r 60B91a24u66e17r 9650565777989

Já bych vynechal i ty emise. I ty emise jsou dost svazují. Navíc, ta paliva a motory, které se používají ve Formuli 1 jsou špičková a rozhodně není důležité v případě F1 hledět na emise. Npaříklad tatrovky s pochybnou STK a ME jsou mnohem horší a jezdí celý rok. Moc pravidel a požadavků na technické vlastnosti závody jednoduše níčí..

+4/0
22.7.2014 8:12

J82a52n 89M93o11h51y68l55a 6602279399241

Zaprvé, proč šetření v F1? Motorposrt vždycky byl o penězích a Formule 1 byla vždycky královnou tohoto principu. Ani dnes stejně neuspěje nikdo z ekonomicky slabších týmů. Zadruhé, i při šetření prostě není potřeba omezovat technologii na jeden typ. Mohou se třeba inspirovat Le Mans - nelze to sice přenést přímo, nicméně stejný koncept zpracovaný do podoby vhodné pro krátké závody F1 prostě podle mne sestavit lze. Možná i s vynaložením menší námahy než co teď vynakládají a až absurdní omezování všech technických předpisů.

+6/0
22.7.2014 0:40

L26a66d10a 50N38o24v75a68k 4942393147

naše děti ať si jezdí na koni, žejo...:-P

0/−4
22.7.2014 1:27

A81l27e35x48a44n37d27r 44K61o83s78t12k53a 5309676329636

Proč? Vždyť má pravdu, F1 (tedy konkrétně Bernie) vymýšlí desítky divných pravidel, jak udělat závody atraktivnější, jak auta zpomalit, jak.. Nádherným příkladem je třeba omezení okamžité spotřeby.. Proboha proč? Auto má jednotnou velikost nádrže.. Limit 100 litrů na závod. Není sebemenší důvod proč by nemohla jít okamžitá spotřeba klidně na 300l/h.. Stejně by to pilot mohl pustit tak na 2 kola, jinak by na konci závodu musel tlačit. Nemluvě o tom, že ty senzory měřící okamžitou spotřebu jsou mírně řečeno trochu poruchové. A degradace pneumatik.. Dotažená do extrému v minulé generaci, kde se rovnou trhal plášť. Neříkám, divácky to bylo atraktivní, ale mají plná ústa bezpečí jezdců a tady šlo v okamžiku o krk. Podle mě by to chtělo méně pravidel a více závodění. (A preventivně nechat Bernieho vyšetřit na syfilis, to co předvádí se nápadně podobá syfilitické mánii a je holkař, takže by tam ta možnost byla!)

+4/0
22.7.2014 5:01

Z12d50e89n82ě29k 10W43e34r24n25h78a50r80t 6187145532488

Přesně tak, co nejjednodušší pravidla, ať se výrobci snaží. Je v jejich vlastním zájmu, aby formule byly úsporné a všechno vydrželo, ušetří si zastávku v boxech. A nebo ať si sami spočítají, jestli se jim vyplatí vyšší rychlost za cenu vyšší spotřeby a víc zastávek, to je už jejich boj. Není žádný důvod, jim do toho kecat.

+1/0
22.7.2014 7:20

P17e75t75r 13U33r27a42m 1812770403477

je videt, ze o motorsportu toho moc nevite. Pravidla vymysli FIA, Bernie byl naopak proti novym motorum. Bernie rozhoduje, na jakych okruzich se jezdi.

0/0
22.7.2014 8:36

V64á55c30l69a91v 21M65á53c48h30a 6619279902234

Proč, protože Bernímu si stěžovali druhořadé stáje, že odejdou protože hrají pouze tzv. stafáž..Tak FIA začala vymýšlet jak lepší tým zabrzdit a popostrčit ty ze zadních řad.Pokud FIA by na toto nepřistoupila, tak na okruhu vidíme tak 4 stáje a to by Bernýho neuživilo ;-D

0/0
22.7.2014 14:52

J30a22n 48M93o79h74y74l58a 6152229909561

Oni tam ale ty druhé housle stejně hrají a vždycky hrály.

0/0
22.7.2014 19:59

J60i78ř33í 57S10c51h69w95a69c68h 8948184578686

Ale vo tom to přece je. Hráčů na druhé housle za 100 milionů se najde asi více než za 500 milionů (čísla ber jako příklad).

Pokud náklady nekontrolovatelně porostou tak konkurence na druhých houslích (která ale doufá, že se jednou dostane výše) bude jen ubývat nikoliv naopak ;-)

0/0
22.7.2014 20:36

L52u59k14a27s 55N58o83v88a13k 4159939873978

Ty fotky motoru patri civilnim vozum??

Ja jen, ze vidim 4valce( teoreticky osm) a v F1 jsou sestivalce...

0/0
22.7.2014 0:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.