Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hliníkový motor Škody 1000 MB zvládne i půl milionu kilometrů

Škoda 1000 MB byla pro mladoboleslavskou automobilku revolučním vozem. Na svou dobu vcelku moderní auto vynikalo například blokem motoru vyrobeným tlakovým litím z hliníku. Shodou náhod jsme objevili kus, který má v současnosti najeto téměř půl milionu kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M65i53c39h20a46l 10Z60e11t74e75k 3498912100517

Škoda 1000 MB byla na počátku svého výrobního cyklu považována za moderní vůz, ale bohužel, jak to v socialistickém porostředí bývá, vyráběla se ještě dlouho poté, co její koncepce zastarala. Mnohem markantnější to bylo po nástupu škody 105/120 v roce 1976. Základ byl stále prakticky to samé, na čem byla postavená škoda 100, tedy prakticky faceliftované embéčko, pouze karoserie a interiér byly částečně převzaty z Giugiarova návrhu Š 760.

+1/0
7.1.2015 22:48

M35i35r46o21s47l80a81v 77S66i59n21d48e25l95a18r 2985147564292

Zmeny karoserie byly zrovna mezi S100 a S105/120 docela zasadni, na rozil od agregatu a naprav.

+1/0
8.1.2015 22:00
Foto

M56i68r24o14s96l75a37v 89S57t72e81i49n92e18r 6448144773155

Podle původní dílenské příručky se ložiska motoru musela měnit po pouhých 50 tis. km. Teprve po několika letech se podařilo koupit licenci na lepší pánvičky. Moderní motory nemají také leštěné hřídele na klikovce, nýbrž úmyslně vybroušené jemné drážky, aby lépe držely olejovou vrstvu. Tím se životnost znásobila.

Jinak rozdělení váhy bylo přímo kriminální, předek se všude dral dopředu. Při 50 km/h to ovšem nebylo tak tragické, o moc víc se s tou nepodařenou napodobeninou Renaulta 4 nebo Simcy 1000 jezdit ani nedalo. Škoda byla donucena vstoupit do kategorie, která jí vůbec neseděla. Původní Spartak-Oktávie- Felicie byly docela jiné a elegantní vozy (na svoji dobu).

0/0
7.1.2015 19:58
Foto

M11i22r68o37s15l41a89v 94S49t91e60i96n28e55r 6918324853475

Pardon, Renault 8, později Renault 10 byli zástupci už tehdy vymírající koncepce "lidových" vozítek. Renault 4 L byl naprotitomu velmi pokrokový vůz s pohonem a motorem vpředu- jezdí s ním dodnes papež František.

0/0
7.1.2015 20:01
Foto

P38e59t18r 30P88r17o98c37h72á51z75k43a 3462906172854

Zažil jsem tisícovku v době její slávy,ale rozhodně bych netvrdil,že to byl skvělý vůz a ani moc povedený.Byl to obyčejný lidový vůz,maximum na co se poválečná republika zmohla.Od začátku ne zrovna dobrá koncepce kterou se připravil výrobce o modifikaci modelů.Jízdní vlastnosti dobré snad jen na sněhu kdy díky zatížené zadní poháněné nápravě se jelo lépe než s jiným vozem.Motor rovněž žádný zázrak.V dané době existovalo ve světě spousta lepších a hlavně kvalitně udělaných aut.Motorů,které nežraly spoustu oleje,aut které dobře topily a v kterých bylo daleko víc ticho.Nechci Škodovku hanět.Jezdím v ní řadu let,ale zase je třeba být realista.To,že jsme ze svých vzpomínek vytěsnili to špatné ještě neznamená že vše bylo dobré.Díky absenci lepších aut u nás,díky "zlatým  rukám" majitelům a kutilství které nam v dané době bylo vlastní ta auta jezdila i když často to bylo za cenu velké námahy.Nebyla konkurence,nebyla jiná volba.Kdo možnost měl, tak sáhnul po lepším autě.Spousta lidí raději udržovala staré vozy s předválečné produkce než by čekala v nekonečném pořadníku na MBéčko.Konstruktéři ve Škodovce se snažili udělat maximum s toho co jim umožnilo zadání,za to jim patří pochvala.Povzdech patří spíše těm,co tvrdošijmě trvali na dané koncepci ač jsme byli pomalu jediní ve světě.A hlavně proč trvalo tak dlouho než si to uvědomili a šli do skutečně koncepčně moderních vozů.

+7/−1
6.1.2015 15:08

M44a28r23i24a78n 29K63a15r24a40b71a 4123801590632

Presne túto MB-čku som vlastnil, bol to moj prvý voz. Ročník 68. Pozrať sa na ňu treba očami doby v ktorej vznikla, v 60-tych rokoch to bol celkom moderný voz. Ako ste písali ľudový - obdoba tak ako v nemecku mali svojho chrobáka. Že motor bol nič moc? No neviem, na západe sa moc litrových motorov nevyrábalo, takže ťažko zrovnávať. Na danú kubaturu a 4-kvalty to jazdilo dobre, ale len do cca 80km/hod, potom to bolo trapenie. Verím že na Československých cestách to bolo viac než dostačujúce. Problemom je, že sa v podstate vývoj zastavil, a všetky tie nasledujúce modely boli len kozmetické úpravy. Som rád že tie autá sú už ďalekou minulosťou, no uznanie si toto autíčko zaslúži. ;-)

+1/0
6.1.2015 19:33
Foto

P54e79t84r 94P56r26o92c22h41á64z63k64a 3552576572844

Plně s vámi souhlasím.Uznání si ani tak nezaslouží auto jako konstruktéři,kteří se prali s tím aby místo toho co umí a co chtějí dělat dělali to,co jim bylo stranou a vládou nařízené.Měli jsme před válkou spoustu skvělých konstruktérů,karosářů a výrobců či úpravců aut.Bylo na co navazovat.Koncepce,která kopírovala brouka se v našem podání opravdu moc nepovedla a ty kosmetické úpravy v pozdějších letech to více méně dorazili.

+1/0
6.1.2015 19:59
Foto

J74a62n 98Č41e76r52m66á82k 4339458775587

ano, ped válkou jsme skutečně měli mnohé odborníky na ledacos... Bohužel, část jich byla nevyhovující národnosti a proto zemřela v Osvětimi a druhá část nevyhovující národnosti vysídlena, část jich byla málo proletářská a proto utýrána v Jáchymově a dalších koncentrácích a část raději utekla na ten západ...

A tak jsme u nás na lidové auto??? (cena a hlavně schopnost nasytit trh moc lidové nebylo) čekali o 20 let déle, než válkou zdecimovaní Němci se svým broukem, než Italové se svým fiatem 500 a další... 

Na druhou stranu 1000 MB bylo asi to nejlepší, co se v normalizačním Československu dalo sehnat... Možná krom licenčního Renaulta-Dacii a možná sovětské Lady... :-)

+1/0
6.1.2015 21:30

M86i36r49o73s28l71a90v 48S89i74n23d72e13l63a59r 2595327714152

Vzhledem k tomu, ze ten motor vydrzel ve vyrobe bez zasadnich koncepcnich zmen cca 40 let (az po prvni fabie), tak zas tak nepovedeny nebyl.

+4/0
7.1.2015 0:00
Foto

P29e48t77r 72P69r13o16c95h70á55z49k26a 3972396662724

To že něco tak dlouho je ve výrobě rozhodně neznamená,že je to dobré.Spíše,že se nechce a nebo nemůže inovovat.

+2/0
7.1.2015 6:22

M67i45r91o73s17l66a82v 71S12i58n44d81e27l29a94r 2765137954102

Po vstupu VW ty motory mohli zahodit, ale misto toho je ale upravili na 1,4 a pouzivali dale... a to nebyla uprava, kdy se tam jenom dala klika se zdvihem 78mm, ale menilo se dost veci i na odlitku bloku, ikdyz beze zmeny celkove koncepce motoru... Tak tu nevykladejte, ze na tom ten motor byl nejak spatne.

+1/0
7.1.2015 21:26

M84i26c33h42a76l 56Z25e51t31e91k 3448562980447

Tak si přečtěte povídání Ing. Petra Hrdličky, kolik nedodělků a problémů musel s tímhle motorem řešit, když se měl začít  montovat do Favorita a přitom plnit tehdy novou emisní normu Euro I. Na vývoj úplně nového motoru neměl socialistický režim peníze...

0/0
7.1.2015 22:55

M28i66r84o25s14l32a57v 46S28i38n86d84e85l11a93r 2515527264222

To, co se muselo hlavne resit byla priprava smesi a eventuelne uprava spalin (coz pred revoluci resilo pro vybrane trhy rizene vstrikovani Bendix ve spojeni s katalyzatorem), to se samotnym motorem moc nesouvisi. Upravy na motoru, ktere z favoritiho motru delaly favoriti byla hlinikova hlava, pisty se zalitou ocelovou vlozkou a jinymi krouzky a mozna nejake drobne upravy mazani, coz bych bral jako dalsi vyvojovy stupen toho motoru. Ostane skutecnost, ze 25 let po jeho predstaveni na nej bylo potreba trochu vic sahnout, je celkem pochopitelna. Dalsi (nijak zasadni) upravy vynuceme jinou zastavbou, bych nepocital... Ostatne VW pak mohl motor shodit ze stolu a neivestovat do jeho dalsich uprav pro fabie.

0/0
8.1.2015 21:48

J22a43n 39D89l88o76u31h84ý 8746470243120

problém byl v tom, že se u nás konstruktéři vzhlédli v německém broukovi. Ovšem než proběhl vývoj, Němci od této koncepce pomalu ustupovali. Nám to bohužel vydrželo dalších 20 let.

0/0
7.1.2015 10:24
Foto

P23e26t25r 42P14r89o54c55h59á81z55k38a 3472556742624

Myslím si to samé.

0/0
7.1.2015 17:50
Foto

M72i97r15o78s32l22a69v 54S38t89e63i39n38e83r 6428444143225

Brouk měl ale vzduchem chlazený boxer, mnohem lehčí a bez trubek a hadiček, které tak ztrpčovaly život majitelům MB. Koncepce brouka byla moderní v tom, že se celý agregát dal vyměnit za hodinu- takže stačilo mít na skladě pár repasovaných motorů a brouka se udrželo v provozu.

0/0
7.1.2015 20:05

M71i52r81o20s48l95a92v 43S66i82n94d82e24l36a13r 2335797954252

"Hadicky" spis ztrpcovaly zivot lidem, kteri jezdili v rannych modelech rady S120.

V 1000MB a cele nasleduji rade byla vymena motoru pochopitelne rovnez otazkou okamziku, eventuelne vcetne prevodovky, bezkonkurencne rychle to pak slo S13X, Grade a Rapid.

0/0
7.1.2015 21:32

J11a42r68o86s34l77a73v 60Š70m22e24j77d43a 8662949739640

Auto je prý v perfektním stavu..........Neprošlo by první technickou prohlídkou. Nefunkční tachometr je vážná závada ( jak dodržuje stanovené rychlosti v obci a pod ?) Je to na odebrání OTP. Tak bych se tím moc nechlubil.

0/−4
6.1.2015 11:40

P23a75v15e70l 22K49r27e85u39z11i85g40e59r 7424680400129

Předpokládám, že mu nefunguje počítadlo kilometrů. Bez toho se jezdit dá. ;-)

+5/0
6.1.2015 12:14

A44l34e46š 73M18a58c76e83k 6775655321255

Pokud má v pánu lanko, který vede z převodovky do tachometru, tak mu nejede nic. Ale rychlost se dá řešit pomocí gps.

+3/0
6.1.2015 12:18

L98u19k59á22š 36O27m19á83č74k83a 5551394851486

Na technické kontrole se kontroluje funkčnost tachometru? :-)

+2/0
6.1.2015 14:03

A47l24e28š 12J80a22v42ů19r29e31k 2652159450910

tachometru ano, ale nikoli pocitadlo kilometru.

0/0
6.1.2015 14:04

J36a15n 88D33l28o75u79h87ý 8586220503580

pokud je toto jediná závada, tak klobouk dolů :-/ Lanko se dá nahradit novým.;-D

0/0
7.1.2015 10:25

A92l56e55š 15M48a97c35e93k 6405745121655

Západ už byl ale někde jinde. Chvíli jsem Š1000 měl, no nebylo s čím moc srovnávat v naší domovině.

+1/0
6.1.2015 11:27

J32i22ř95í 76E53r53b76e44n 1903134936517

V roce 1964 ten Západ zas až tak o moc jinde nebyl. V roce 1969, kdy se začaly dělat Š 100/110, už ano.

+6/0
6.1.2015 20:21

J65i79ř59í 96V88o35l72e68k 6191344663379

Š 1000MB byla už v době zahájení výroby v roce 1964 beznadějně zastaralá, a to jak celkovou koncepcí, provedením a designem karoserie.

0/0
8.1.2015 13:03

J70i30ř95í 71E74r70b89e70n 1813754366507

Anó? Vyjmenujte mi prosím aspoň šest evropských aut v litrové třídě rodinných kompaktů, které byly v roce 1964 designově lepší než embéčko!

Opakuji, co se v této třídě v Evropě tehdy prodávalo: NSU Prinz, FIAT 1100, Saab 96, Renaulty 4 a 8, Simca 1000/1100 (dvojče R8), Citroëny 2CV a Ami, VW brouk. A to je skoro všechno.

+1/0
9.1.2015 15:36

M32a35r21i24a31n 46K64a50r90a75b55a 4503191980302

Skvelé auto, teda na svoju dobu. Rozhodne nebolo dokonalé ale predsa malo to byt ludove vozitko. Jeho koncept bohuzial vydrzal do konca 80tych rokov. Ako bolo pisane, vtedy skodovka nemohla prekrocit svoj tien, musela pracovat so suciastkami z RVHP, komunisti kladli obmedzenia. Rusi svoj Zigulik moc neinovovali a tak ani u nas nebola potreba. Myslim ze Skodovka vzdy mala a ma naviac, ale tak nejak sa nemozem zbavit pocitu ze jej tak ako vtedy aj teraz pristrihuju kridla.

+1/0
6.1.2015 11:23

J70i65ř76í 98E93r51b74e80n 1813784156547

Komunisti ani tak moc nekladli omezení, jako že spíš neměli prachy na pořádnou novou fabriku, ta expanze AZNP Mladá Boleslav v letech 1959 - 1965 stála přes miliardu tehdejších korun a někdo to musel splatit.

A i Bratislavské automobilové závody, kde se původně měla vyrábět Škoda 1250/1500 (typ 720 s karosérií Giugiaro), se stavěly deset let a prvním sériovým autem byla až Škoda Garde v roce 1982, kterou tam stejně vyráběli spíš kusovým než sériovým způsobem...

A když už měli v 70. letech konečně vyvinutou novou řadu 760 (typy 761 až 765 s motorem vpředu, druhý design Giugiaro), tak se na nás zase vykašlali východoněmečtí soudruzi, s nimiž se to původně mělo vyrábět v kooperaci a u nás už na to byly připravené technologie. Š 105/120 (typ 742) tak už byla jen z nouze ctnost, designově povedená (třetí design Giugiaro, původně pro typ 727), kvalitou však pokulhávala.

0/0
6.1.2015 20:31

R29o30m27a24n 24P56o33l84á73č14e36k 5146679435

Já jsem zvědavý kolik vydrží můj 1,2TSI v Yetim ;-D;-D.

Ale vážně. Trochu škoda, že neprošel ten kombík.

+1/0
6.1.2015 10:11

Z89d81e29n20ě95k 50W13e15r22n71h87a34r60t 6687505562168

Řekneme si po čtyřiceti letech provozu, jo :-)

+3/0
6.1.2015 10:19

J69i11ř25í 46N36e75u28m31e65i44s94t92e65r 2962435183211

Ten kombík by byl na sníh a led jako dělaný. Úplně to z něj čiší. :-)

0/0
6.1.2015 12:48

J32i63ř84í 40S74c10h41w57a42c92h 8628554158766

myslím, že každých cca 150 000 km výbrus potřebovat nebude

0/0
6.1.2015 13:26

T78o14m12á21š 67K40u66c71h60a62ř 3757111578461

To je fakt. Už nebude co brousit. ;-)

+3/0
6.1.2015 13:33

R17u77d63o75l11f 95B83a20č80k15á37d53y 3815528733292

Já budu mít ne své škodovce 1/2 milionu km asi koncem ledna jestli se něco nestane, ale není to TSI.

https://www.youtube.com/watch?v=CO9AE96tpbQ&index=4&list=PLEBFCC69C276B9ECC

0/0
6.1.2015 16:21

J22i54ř86í 39Z92ý81k97a 9669753451600

půl milionu kilometrů a už tři výbrusy? Nechci kopat do Škodovky, ale nepřijde mi to jako nějaký zázrak. A to ani na tu dobu.

0/0
6.1.2015 10:06

T68o87m83á81š 37K91u63c92h66a91ř 3657701948941

Berte v potaz, že motor byl vyroben prakticky poválečnými technologiemi skoro 70 let zpět. Na tu dobu a litrový motor nebyl nájezd do výbrusu 150 tisíc nic neobvyklého. Mimo jiné písty neměly ocelovou vložku, více se teplotně roztahovaly, takže motor hodně trpěl studenými starty. A jezdilo se spíše na kratší vzdálenosti, takže studených startů bylo hodně. Ono je to taky tak, že se výbrus často nezbytně dělat nemysel, auto jelo, jen bralo více oleje, bylo slabší, hlučnější a kouřivější. Jenže GO motoru nebyla tak drahá, bylo možné ji dokonce zvládnout i doma na koleně, takže se často nechala udělat je pro dobrý pocit (či do konce pro zábavu - kutění). Dnes se GO motoru většinou vůbec nevyplatí, dříve byla GO motoru téměř tak běžná, jako když dnes necháte na TDI udělat rozvody.

+7/0
6.1.2015 14:04

M72a76r57e38k 24S66l47a58b15i75h45o17u74d48e50k 7128271242413

Mně se s tisícovkou do určité míry jezdilo líp než s předmodernizační stodvacítkou. Byla lehčí a měla lepší odpich, i když maximálka byla o dost nižší. Řízení bylo lehčí (měla větší volant) a taky se rychleji ohřívala. Měl jsem tu s bombírovanou střechou a obdélníkovými nasávacími otvory. Ach, šťastné dny našeho mládí...

+2/0
6.1.2015 7:51

M18a10r37t53i22n 73T59e25s60a17ř 2589273583243

Jeden známý říkal, že tomu chyběl pátý kvalt, i do kopce byla čtyřka někdy málo :-).

0/0
6.1.2015 8:28

T61o44m52á82š 98K38u86c54h92a51ř 3757171888511

Samozřejmě že chyběla, hlavně v okamžiku, kdy se postavila D1 a zlepšily silnice, takže se dalo jezdit rychleji. Já jezdil hodně po dálnici a ploužit jem se nechtěl, takže životnost motoru při honění ve vysokých otáčkách byla v mém případě jen cca 50..70 000 km. Nic neupadlo, nic neprasklo, jen se motor prostě vždy opotřeboval na neúnosné vůle. Takto, "rychlou" jízdou po dálnici na čtverku jsem ohobloval dva motory Š110 a následně dva motory Š120. Co dva..tři roky jeden motor. To i přes pravidelnou výměnu oleje a neustálé štelování ventilů.

0/0
6.1.2015 9:12

J60i75ř51í 59E57r70b66e51n 1593134976227

Přesně tak, první Š120 jsme měli v roce 1980 a táta si taky stýskal, že by to měl být pětikvalt, protože nad 110 km/h už motor dost řval, natož když se s kopce na R10 kolem Benátek přetáčelo ke 150 km/h.

Druhá Š120 v roce 1988 už pětikvalt měla, čtyřka měla trochu kratší převod, a ideální cestovní rychlost byla 90 - 100 km/h na pětku, to si motor jenom předl. Maximální provozní otáčky 5500/min měla trojka při necelých 110 km/h, čtyřka při 140 km/h, na pětku jsme se přes 165 ale nedostali nikdy (teoreticky by měla jít přes 180 km/h, ale to už těch 37 kW neutáhlo) :-)

0/0
6.1.2015 20:39

T63o58m87á40š 56K60u82c72h31a64ř 3507721398681

Měl jsem v mládí Š110. Ten naturelní pocit nízkého posezu, zvuku motoru vzadu i chování auta třeba i na sněhu a pod. byl velmi příjemný a už v žádném následném autě takový nebyl. Jen objem motoru byl zoufale malý.

+5/0
6.1.2015 8:58

V48í65t 34H30o63l70l22e82r 8737112592866

já měl 110 LS a v létě jsem se v kratasech vždy spálil o sedačku z černé koženky ;-D ale v zimě projela i neprotaženou silnicí ze zimnima barumkama

+1/0
6.1.2015 9:26

T59o17m63á58š 45K40u29c49h49a56ř 3977411688121

Já měl zimní protektory - kostku. Nechápal jsem proč ostatní auta ve sněhu nejedou. Dokud byla pod záběrem zadní kola, tak auto jelo přesně kam mělo na čemkoli. Brždění bylo horší ale šlo do doladit ručkou.

Až jsem pak koupil předokolku, tak jsem pochopil že jízda na sněhu není vždy potěšení..:-/

+3/0
6.1.2015 13:47

V84l33a10d87i46m81í21r 90F46i46b86i88g90e24r 5484611971114

Naštěstí 989 zůstalo jen u prototypu. To by bylo opravdu ošklivé auto 1000MB se povedla

+8/0
6.1.2015 7:34

Z79d48e96n34ě36k 90W44e11r33n82h70a16r96t 6327455392698

Zajímavé čtení. Ono se vůbec často nadává, že naše výroba za socialismu upadala a zaostávala za světem, to je sice pravda, ale o to víc je třeba smeknout před pár konstruktéry a lidmi, kteří přece jen vydupali nějaký pokrok a inovace. Četl jsem dlouhý článek o Jawě, ale předpokládám, že jinde to bylo podobné... Ano, vedení strany a státu sice občas povolilo nový model, ale pouze za podmínky, že to nebude skoro nic stát a neohrozí to roční plány výroby a exportu... To je pak nekonečně těžké, něco inovovat a vylepšovat a většinou to skončí u nového tvaru plechů a pár detailů... Takže o to víc klobouk dolů, když se povedlo něco takto radikálního.

+10/0
6.1.2015 7:31

J34o46h91a89n 68Z50i23n30g74e66l 2311905676501

Máte samozřejmě pravdu. Ovšem nesměl by vývoj a uvedení na trh trvat patnáct let. Koncept motoru vzadu vyzkoušely hlavně francouzský automobilky, ale i třeba Volkswagen právě v polovině padesátých let. Koncem šedesátých let ale už věděly, že tudy cesta nevede, takže začaly vyrábět znovu motor vpředu. A teprve v tý době uvedla Škodovka svůj 15 let vyvíjený model 1000MB. Následně se týhle koncepce drželi 20 let. Totéž tlakově litý motor z hliníku. Na jednu stranu dobře, že přešli na hliník. Na druhou stranu koncepce 3x uložený klikovky a celkové provedení motoru vycházelo ještě ze Spartaka.

Chápu, že v lidech bolševik ubíjel jakoukoliv aktivitu, takže následná léta normalizace se už nikdo nesnažil o nic, jen se chodilo do zaměstnání, ale nevím, proč to iDnes podává jako něco úžasnýho. Ve srovnání se světem byla Škodovka už v tý době minimálně 15 let pozadu.

+6/−1
6.1.2015 7:57

Z75d59e44n43ě74k 92W88e98r64n62h21a14r93t 6237115562288

Jenže ono se to nesrovnávalo se světem (myšleno západním), to je zjevné, že jsme zaostávali. Ono se to musí srovnávat s tím, co vznikalo za srovnatelných podmínek, s čím mohli naši lidé pracovat a co měli k dispozici. A za těchto příšerných podmínek dělali zázraky.

+5/0
6.1.2015 8:53

L66a76d56i71s39l59a66v 28K31v66a15s10n76i59č83k16a 1213707623565

Jedna vlaštovka z tlakového lití hliníku jaro nedělá, stačí napsat.

0/0
6.1.2015 9:59
Foto

K52a50m70i69l 82Ř79e84h73á36k 4219724565109

Je vidět, že jste mladý a tu dobu nepamatujete. To by mohlo omluvit nějaké vaše výroky. Horší ale je, že vědomně lžete. To vás doma nenaučili, že se to nemá?

+2/−1
6.1.2015 9:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.