Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hliníkový motor Škody 1000 MB zvládne i půl milionu kilometrů

Škoda 1000 MB byla pro mladoboleslavskou automobilku revolučním vozem. Na svou dobu vcelku moderní auto vynikalo například blokem motoru vyrobeným tlakovým litím z hliníku. Shodou náhod jsme objevili kus, který má v současnosti najeto téměř půl milionu kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80i66c48h89a45l 54Z45e63t75e69k 3908272560637

Škoda 1000 MB byla na počátku svého výrobního cyklu považována za moderní vůz, ale bohužel, jak to v socialistickém porostředí bývá, vyráběla se ještě dlouho poté, co její koncepce zastarala. Mnohem markantnější to bylo po nástupu škody 105/120 v roce 1976. Základ byl stále prakticky to samé, na čem byla postavená škoda 100, tedy prakticky faceliftované embéčko, pouze karoserie a interiér byly částečně převzaty z Giugiarova návrhu Š 760.

+1/0
7.1.2015 22:48

M33i37r28o84s23l47a44v 34S84i45n50d38e27l63a54r 2315987464782

Zmeny karoserie byly zrovna mezi S100 a S105/120 docela zasadni, na rozil od agregatu a naprav.

+1/0
8.1.2015 22:00
Foto

M42i32r91o26s27l98a77v 48S42t54e47i14n60e49r 4200882540216

Podle původní dílenské příručky se ložiska motoru musela měnit po pouhých 50 tis. km. Teprve po několika letech se podařilo koupit licenci na lepší pánvičky. Moderní motory nemají také leštěné hřídele na klikovce, nýbrž úmyslně vybroušené jemné drážky, aby lépe držely olejovou vrstvu. Tím se životnost znásobila.

Jinak rozdělení váhy bylo přímo kriminální, předek se všude dral dopředu. Při 50 km/h to ovšem nebylo tak tragické, o moc víc se s tou nepodařenou napodobeninou Renaulta 4 nebo Simcy 1000 jezdit ani nedalo. Škoda byla donucena vstoupit do kategorie, která jí vůbec neseděla. Původní Spartak-Oktávie- Felicie byly docela jiné a elegantní vozy (na svoji dobu).

0/0
7.1.2015 19:58
Foto

M62i16r49o29s55l80a13v 49S16t36e80i19n53e70r 4540482240416

Pardon, Renault 8, později Renault 10 byli zástupci už tehdy vymírající koncepce "lidových" vozítek. Renault 4 L byl naprotitomu velmi pokrokový vůz s pohonem a motorem vpředu- jezdí s ním dodnes papež František.

0/0
7.1.2015 20:01
Foto

P41e20t10r 85P45r97o12c79h47á40z88k88a 3172746982194

Zažil jsem tisícovku v době její slávy,ale rozhodně bych netvrdil,že to byl skvělý vůz a ani moc povedený.Byl to obyčejný lidový vůz,maximum na co se poválečná republika zmohla.Od začátku ne zrovna dobrá koncepce kterou se připravil výrobce o modifikaci modelů.Jízdní vlastnosti dobré snad jen na sněhu kdy díky zatížené zadní poháněné nápravě se jelo lépe než s jiným vozem.Motor rovněž žádný zázrak.V dané době existovalo ve světě spousta lepších a hlavně kvalitně udělaných aut.Motorů,které nežraly spoustu oleje,aut které dobře topily a v kterých bylo daleko víc ticho.Nechci Škodovku hanět.Jezdím v ní řadu let,ale zase je třeba být realista.To,že jsme ze svých vzpomínek vytěsnili to špatné ještě neznamená že vše bylo dobré.Díky absenci lepších aut u nás,díky "zlatým  rukám" majitelům a kutilství které nam v dané době bylo vlastní ta auta jezdila i když často to bylo za cenu velké námahy.Nebyla konkurence,nebyla jiná volba.Kdo možnost měl, tak sáhnul po lepším autě.Spousta lidí raději udržovala staré vozy s předválečné produkce než by čekala v nekonečném pořadníku na MBéčko.Konstruktéři ve Škodovce se snažili udělat maximum s toho co jim umožnilo zadání,za to jim patří pochvala.Povzdech patří spíše těm,co tvrdošijmě trvali na dané koncepci ač jsme byli pomalu jediní ve světě.A hlavně proč trvalo tak dlouho než si to uvědomili a šli do skutečně koncepčně moderních vozů.

+7/−1
6.1.2015 15:08

M45a39r38i22a76n 20K22a77r92a50b67a 4323101760592

Presne túto MB-čku som vlastnil, bol to moj prvý voz. Ročník 68. Pozrať sa na ňu treba očami doby v ktorej vznikla, v 60-tych rokoch to bol celkom moderný voz. Ako ste písali ľudový - obdoba tak ako v nemecku mali svojho chrobáka. Že motor bol nič moc? No neviem, na západe sa moc litrových motorov nevyrábalo, takže ťažko zrovnávať. Na danú kubaturu a 4-kvalty to jazdilo dobre, ale len do cca 80km/hod, potom to bolo trapenie. Verím že na Československých cestách to bolo viac než dostačujúce. Problemom je, že sa v podstate vývoj zastavil, a všetky tie nasledujúce modely boli len kozmetické úpravy. Som rád že tie autá sú už ďalekou minulosťou, no uznanie si toto autíčko zaslúži. ;-)

+1/0
6.1.2015 19:33
Foto

P22e34t78r 57P44r21o76c70h51á26z74k43a 3712596262294

Plně s vámi souhlasím.Uznání si ani tak nezaslouží auto jako konstruktéři,kteří se prali s tím aby místo toho co umí a co chtějí dělat dělali to,co jim bylo stranou a vládou nařízené.Měli jsme před válkou spoustu skvělých konstruktérů,karosářů a výrobců či úpravců aut.Bylo na co navazovat.Koncepce,která kopírovala brouka se v našem podání opravdu moc nepovedla a ty kosmetické úpravy v pozdějších letech to více méně dorazili.

+1/0
6.1.2015 19:59
Foto

J16a19n 44Č34e24r19m11á63k 4309968315917

ano, ped válkou jsme skutečně měli mnohé odborníky na ledacos... Bohužel, část jich byla nevyhovující národnosti a proto zemřela v Osvětimi a druhá část nevyhovující národnosti vysídlena, část jich byla málo proletářská a proto utýrána v Jáchymově a dalších koncentrácích a část raději utekla na ten západ...

A tak jsme u nás na lidové auto??? (cena a hlavně schopnost nasytit trh moc lidové nebylo) čekali o 20 let déle, než válkou zdecimovaní Němci se svým broukem, než Italové se svým fiatem 500 a další... 

Na druhou stranu 1000 MB bylo asi to nejlepší, co se v normalizačním Československu dalo sehnat... Možná krom licenčního Renaulta-Dacii a možná sovětské Lady... :-)

+1/0
6.1.2015 21:30

M93i39r79o79s70l80a76v 63S37i27n64d97e68l68a85r 2955117764502

Vzhledem k tomu, ze ten motor vydrzel ve vyrobe bez zasadnich koncepcnich zmen cca 40 let (az po prvni fabie), tak zas tak nepovedeny nebyl.

+4/0
7.1.2015 0:00
Foto

P28e75t31r 60P22r65o51c44h12á33z24k36a 3462886832764

To že něco tak dlouho je ve výrobě rozhodně neznamená,že je to dobré.Spíše,že se nechce a nebo nemůže inovovat.

+2/0
7.1.2015 6:22

M21i46r93o71s90l81a62v 90S88i54n45d65e55l32a15r 2615527564132

Po vstupu VW ty motory mohli zahodit, ale misto toho je ale upravili na 1,4 a pouzivali dale... a to nebyla uprava, kdy se tam jenom dala klika se zdvihem 78mm, ale menilo se dost veci i na odlitku bloku, ikdyz beze zmeny celkove koncepce motoru... Tak tu nevykladejte, ze na tom ten motor byl nejak spatne.

+1/0
7.1.2015 21:26

M26i71c78h66a24l 28Z45e73t40e23k 3898272180837

Tak si přečtěte povídání Ing. Petra Hrdličky, kolik nedodělků a problémů musel s tímhle motorem řešit, když se měl začít  montovat do Favorita a přitom plnit tehdy novou emisní normu Euro I. Na vývoj úplně nového motoru neměl socialistický režim peníze...

0/0
7.1.2015 22:55

M91i73r59o16s15l58a45v 23S40i71n67d29e85l88a78r 2275617834882

To, co se muselo hlavne resit byla priprava smesi a eventuelne uprava spalin (coz pred revoluci resilo pro vybrane trhy rizene vstrikovani Bendix ve spojeni s katalyzatorem), to se samotnym motorem moc nesouvisi. Upravy na motoru, ktere z favoritiho motru delaly favoriti byla hlinikova hlava, pisty se zalitou ocelovou vlozkou a jinymi krouzky a mozna nejake drobne upravy mazani, coz bych bral jako dalsi vyvojovy stupen toho motoru. Ostane skutecnost, ze 25 let po jeho predstaveni na nej bylo potreba trochu vic sahnout, je celkem pochopitelna. Dalsi (nijak zasadni) upravy vynuceme jinou zastavbou, bych nepocital... Ostatne VW pak mohl motor shodit ze stolu a neivestovat do jeho dalsich uprav pro fabie.

0/0
8.1.2015 21:48

J85a67n 14D42l78o79u53h55ý 8176310773970

problém byl v tom, že se u nás konstruktéři vzhlédli v německém broukovi. Ovšem než proběhl vývoj, Němci od této koncepce pomalu ustupovali. Nám to bohužel vydrželo dalších 20 let.

0/0
7.1.2015 10:24
Foto

P36e37t81r 62P57r55o54c47h97á66z13k41a 3162986942424

Myslím si to samé.

0/0
7.1.2015 17:50
Foto

M55i94r22o60s16l38a32v 25S86t41e79i36n61e12r 4370902610726

Brouk měl ale vzduchem chlazený boxer, mnohem lehčí a bez trubek a hadiček, které tak ztrpčovaly život majitelům MB. Koncepce brouka byla moderní v tom, že se celý agregát dal vyměnit za hodinu- takže stačilo mít na skladě pár repasovaných motorů a brouka se udrželo v provozu.

0/0
7.1.2015 20:05

M40i90r14o35s30l71a17v 45S90i28n64d71e36l79a84r 2205987224192

"Hadicky" spis ztrpcovaly zivot lidem, kteri jezdili v rannych modelech rady S120.

V 1000MB a cele nasleduji rade byla vymena motoru pochopitelne rovnez otazkou okamziku, eventuelne vcetne prevodovky, bezkonkurencne rychle to pak slo S13X, Grade a Rapid.

0/0
7.1.2015 21:32

J27a91r97o15s65l75a26v 75Š28m85e94j39d21a 8792429689130

Auto je prý v perfektním stavu..........Neprošlo by první technickou prohlídkou. Nefunkční tachometr je vážná závada ( jak dodržuje stanovené rychlosti v obci a pod ?) Je to na odebrání OTP. Tak bych se tím moc nechlubil.

0/−4
6.1.2015 11:40

P37a29v73e50l 53K69r46e13u60z24i14g98e51r 7504120240819

Předpokládám, že mu nefunguje počítadlo kilometrů. Bez toho se jezdit dá. ;-)

+5/0
6.1.2015 12:14

A44l80e41š 85M47a59c14e95k 6875595941885

Pokud má v pánu lanko, který vede z převodovky do tachometru, tak mu nejede nic. Ale rychlost se dá řešit pomocí gps.

+3/0
6.1.2015 12:18

L52u91k92á21š 81O82m79á48č67k72a 5311614121156

Na technické kontrole se kontroluje funkčnost tachometru? :-)

+2/0
6.1.2015 14:03

A60l21e75š 76J45a91v24ů38r44e61k 2362269890690

tachometru ano, ale nikoli pocitadlo kilometru.

0/0
6.1.2015 14:04

J69a53n 64D20l50o23u17h32ý 8216860683670

pokud je toto jediná závada, tak klobouk dolů :-/ Lanko se dá nahradit novým.;-D

0/0
7.1.2015 10:25

A32l75e23š 70M59a79c83e42k 6975915291215

Západ už byl ale někde jinde. Chvíli jsem Š1000 měl, no nebylo s čím moc srovnávat v naší domovině.

+1/0
6.1.2015 11:27

J74i24ř57í 40E84r64b91e19n 1783244186207

V roce 1964 ten Západ zas až tak o moc jinde nebyl. V roce 1969, kdy se začaly dělat Š 100/110, už ano.

+6/0
6.1.2015 20:21

J20i87ř97í 38V10o88l17e77k 6681474253739

Š 1000MB byla už v době zahájení výroby v roce 1964 beznadějně zastaralá, a to jak celkovou koncepcí, provedením a designem karoserie.

0/0
8.1.2015 13:03

J12i56ř42í 57E70r76b34e53n 1953474486927

Anó? Vyjmenujte mi prosím aspoň šest evropských aut v litrové třídě rodinných kompaktů, které byly v roce 1964 designově lepší než embéčko!

Opakuji, co se v této třídě v Evropě tehdy prodávalo: NSU Prinz, FIAT 1100, Saab 96, Renaulty 4 a 8, Simca 1000/1100 (dvojče R8), Citroëny 2CV a Ami, VW brouk. A to je skoro všechno.

+1/0
9.1.2015 15:36

M73a80r12i14a74n 23K95a98r62a48b68a 4953431690912

Skvelé auto, teda na svoju dobu. Rozhodne nebolo dokonalé ale predsa malo to byt ludove vozitko. Jeho koncept bohuzial vydrzal do konca 80tych rokov. Ako bolo pisane, vtedy skodovka nemohla prekrocit svoj tien, musela pracovat so suciastkami z RVHP, komunisti kladli obmedzenia. Rusi svoj Zigulik moc neinovovali a tak ani u nas nebola potreba. Myslim ze Skodovka vzdy mala a ma naviac, ale tak nejak sa nemozem zbavit pocitu ze jej tak ako vtedy aj teraz pristrihuju kridla.

+1/0
6.1.2015 11:23

J40i13ř45í 43E36r97b83e38n 1373324446487

Komunisti ani tak moc nekladli omezení, jako že spíš neměli prachy na pořádnou novou fabriku, ta expanze AZNP Mladá Boleslav v letech 1959 - 1965 stála přes miliardu tehdejších korun a někdo to musel splatit.

A i Bratislavské automobilové závody, kde se původně měla vyrábět Škoda 1250/1500 (typ 720 s karosérií Giugiaro), se stavěly deset let a prvním sériovým autem byla až Škoda Garde v roce 1982, kterou tam stejně vyráběli spíš kusovým než sériovým způsobem...

A když už měli v 70. letech konečně vyvinutou novou řadu 760 (typy 761 až 765 s motorem vpředu, druhý design Giugiaro), tak se na nás zase vykašlali východoněmečtí soudruzi, s nimiž se to původně mělo vyrábět v kooperaci a u nás už na to byly připravené technologie. Š 105/120 (typ 742) tak už byla jen z nouze ctnost, designově povedená (třetí design Giugiaro, původně pro typ 727), kvalitou však pokulhávala.

0/0
6.1.2015 20:31

R11o89m64a23n 72P48o15l63á29č85e13k 5126559505

Já jsem zvědavý kolik vydrží můj 1,2TSI v Yetim ;-D;-D.

Ale vážně. Trochu škoda, že neprošel ten kombík.

+1/0
6.1.2015 10:11

Z26d21e62n87ě46k 23W11e84r93n49h59a13r21t 6937895512748

Řekneme si po čtyřiceti letech provozu, jo :-)

+3/0
6.1.2015 10:19

J81i39ř73í 94N19e96u34m95e56i38s15t72e53r 2102425873851

Ten kombík by byl na sníh a led jako dělaný. Úplně to z něj čiší. :-)

0/0
6.1.2015 12:48

J81i71ř74í 49S85c31h47w25a94c24h 8638684378216

myslím, že každých cca 150 000 km výbrus potřebovat nebude

0/0
6.1.2015 13:26

T72o76m21á31š 72K80u55c16h23a38ř 3907881838941

To je fakt. Už nebude co brousit. ;-)

+3/0
6.1.2015 13:33

R22u49d49o26l25f 35B21a27č76k34á94d17y 3365788233822

Já budu mít ne své škodovce 1/2 milionu km asi koncem ledna jestli se něco nestane, ale není to TSI.

https://www.youtube.com/watch?v=CO9AE96tpbQ&index=4&list=PLEBFCC69C276B9ECC

0/0
6.1.2015 16:21

J70i36ř28í 27Z41ý94k41a 9789693161390

půl milionu kilometrů a už tři výbrusy? Nechci kopat do Škodovky, ale nepřijde mi to jako nějaký zázrak. A to ani na tu dobu.

0/0
6.1.2015 10:06

T74o58m46á57š 95K46u51c13h54a74ř 3467531128981

Berte v potaz, že motor byl vyroben prakticky poválečnými technologiemi skoro 70 let zpět. Na tu dobu a litrový motor nebyl nájezd do výbrusu 150 tisíc nic neobvyklého. Mimo jiné písty neměly ocelovou vložku, více se teplotně roztahovaly, takže motor hodně trpěl studenými starty. A jezdilo se spíše na kratší vzdálenosti, takže studených startů bylo hodně. Ono je to taky tak, že se výbrus často nezbytně dělat nemysel, auto jelo, jen bralo více oleje, bylo slabší, hlučnější a kouřivější. Jenže GO motoru nebyla tak drahá, bylo možné ji dokonce zvládnout i doma na koleně, takže se často nechala udělat je pro dobrý pocit (či do konce pro zábavu - kutění). Dnes se GO motoru většinou vůbec nevyplatí, dříve byla GO motoru téměř tak běžná, jako když dnes necháte na TDI udělat rozvody.

+7/0
6.1.2015 14:04

M55a98r86e35k 65S53l75a92b39i66h63o70u66d62e26k 7188691562183

Mně se s tisícovkou do určité míry jezdilo líp než s předmodernizační stodvacítkou. Byla lehčí a měla lepší odpich, i když maximálka byla o dost nižší. Řízení bylo lehčí (měla větší volant) a taky se rychleji ohřívala. Měl jsem tu s bombírovanou střechou a obdélníkovými nasávacími otvory. Ach, šťastné dny našeho mládí...

+2/0
6.1.2015 7:51

M94a45r68t40i75n 98T69e84s74a67ř 2189343823263

Jeden známý říkal, že tomu chyběl pátý kvalt, i do kopce byla čtyřka někdy málo :-).

0/0
6.1.2015 8:28

T27o85m94á54š 53K14u61c62h81a28ř 3787921358791

Samozřejmě že chyběla, hlavně v okamžiku, kdy se postavila D1 a zlepšily silnice, takže se dalo jezdit rychleji. Já jezdil hodně po dálnici a ploužit jem se nechtěl, takže životnost motoru při honění ve vysokých otáčkách byla v mém případě jen cca 50..70 000 km. Nic neupadlo, nic neprasklo, jen se motor prostě vždy opotřeboval na neúnosné vůle. Takto, "rychlou" jízdou po dálnici na čtverku jsem ohobloval dva motory Š110 a následně dva motory Š120. Co dva..tři roky jeden motor. To i přes pravidelnou výměnu oleje a neustálé štelování ventilů.

0/0
6.1.2015 9:12

J88i85ř46í 14E88r44b17e62n 1853684206357

Přesně tak, první Š120 jsme měli v roce 1980 a táta si taky stýskal, že by to měl být pětikvalt, protože nad 110 km/h už motor dost řval, natož když se s kopce na R10 kolem Benátek přetáčelo ke 150 km/h.

Druhá Š120 v roce 1988 už pětikvalt měla, čtyřka měla trochu kratší převod, a ideální cestovní rychlost byla 90 - 100 km/h na pětku, to si motor jenom předl. Maximální provozní otáčky 5500/min měla trojka při necelých 110 km/h, čtyřka při 140 km/h, na pětku jsme se přes 165 ale nedostali nikdy (teoreticky by měla jít přes 180 km/h, ale to už těch 37 kW neutáhlo) :-)

0/0
6.1.2015 20:39

T94o68m10á34š 31K42u80c54h48a75ř 3307631268521

Měl jsem v mládí Š110. Ten naturelní pocit nízkého posezu, zvuku motoru vzadu i chování auta třeba i na sněhu a pod. byl velmi příjemný a už v žádném následném autě takový nebyl. Jen objem motoru byl zoufale malý.

+5/0
6.1.2015 8:58

V55í41t 63H49o60l82l73e89r 8947882312136

já měl 110 LS a v létě jsem se v kratasech vždy spálil o sedačku z černé koženky ;-D ale v zimě projela i neprotaženou silnicí ze zimnima barumkama

+1/0
6.1.2015 9:26

T48o18m64á98š 36K43u27c19h92a61ř 3567951458221

Já měl zimní protektory - kostku. Nechápal jsem proč ostatní auta ve sněhu nejedou. Dokud byla pod záběrem zadní kola, tak auto jelo přesně kam mělo na čemkoli. Brždění bylo horší ale šlo do doladit ručkou.

Až jsem pak koupil předokolku, tak jsem pochopil že jízda na sněhu není vždy potěšení..:-/

+3/0
6.1.2015 13:47

V80l40a22d65i81m86í46r 87F74i98b46i17g37e61r 5144721211134

Naštěstí 989 zůstalo jen u prototypu. To by bylo opravdu ošklivé auto 1000MB se povedla

+8/0
6.1.2015 7:34

Z28d96e42n45ě83k 75W93e29r97n43h62a78r16t 6527255692928

Zajímavé čtení. Ono se vůbec často nadává, že naše výroba za socialismu upadala a zaostávala za světem, to je sice pravda, ale o to víc je třeba smeknout před pár konstruktéry a lidmi, kteří přece jen vydupali nějaký pokrok a inovace. Četl jsem dlouhý článek o Jawě, ale předpokládám, že jinde to bylo podobné... Ano, vedení strany a státu sice občas povolilo nový model, ale pouze za podmínky, že to nebude skoro nic stát a neohrozí to roční plány výroby a exportu... To je pak nekonečně těžké, něco inovovat a vylepšovat a většinou to skončí u nového tvaru plechů a pár detailů... Takže o to víc klobouk dolů, když se povedlo něco takto radikálního.

+10/0
6.1.2015 7:31

J59o82h33a48n 25Z97i59n42g65e62l 2281165656141

Máte samozřejmě pravdu. Ovšem nesměl by vývoj a uvedení na trh trvat patnáct let. Koncept motoru vzadu vyzkoušely hlavně francouzský automobilky, ale i třeba Volkswagen právě v polovině padesátých let. Koncem šedesátých let ale už věděly, že tudy cesta nevede, takže začaly vyrábět znovu motor vpředu. A teprve v tý době uvedla Škodovka svůj 15 let vyvíjený model 1000MB. Následně se týhle koncepce drželi 20 let. Totéž tlakově litý motor z hliníku. Na jednu stranu dobře, že přešli na hliník. Na druhou stranu koncepce 3x uložený klikovky a celkové provedení motoru vycházelo ještě ze Spartaka.

Chápu, že v lidech bolševik ubíjel jakoukoliv aktivitu, takže následná léta normalizace se už nikdo nesnažil o nic, jen se chodilo do zaměstnání, ale nevím, proč to iDnes podává jako něco úžasnýho. Ve srovnání se světem byla Škodovka už v tý době minimálně 15 let pozadu.

+6/−1
6.1.2015 7:57

Z29d50e53n77ě48k 79W45e56r45n70h62a88r12t 6347955912928

Jenže ono se to nesrovnávalo se světem (myšleno západním), to je zjevné, že jsme zaostávali. Ono se to musí srovnávat s tím, co vznikalo za srovnatelných podmínek, s čím mohli naši lidé pracovat a co měli k dispozici. A za těchto příšerných podmínek dělali zázraky.

+5/0
6.1.2015 8:53

L91a66d67i53s89l87a63v 12K97v81a12s27n23i75č22k41a 1383437383625

Jedna vlaštovka z tlakového lití hliníku jaro nedělá, stačí napsat.

0/0
6.1.2015 9:59
Foto

K73a75m88i57l 13Ř47e61h85á36k 4959344465729

Je vidět, že jste mladý a tu dobu nepamatujete. To by mohlo omluvit nějaké vaše výroky. Horší ale je, že vědomně lžete. To vás doma nenaučili, že se to nemá?

+2/−1
6.1.2015 9:55







Najdete na iDNES.cz