Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Svařování a šrouby na ústupu, moderní auta se slepují

Moderní auta drží stále častěji pohromadě lepidla, nahrazující svary, nýtované spoje a další typy spojení. Důvodem je především honba za co nejnižší hmotností, zároveň lepidla přicházejí ke slovu ve chvílích, kdy by klasické metody spojování nefungovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81a91r86t11i76n 11V29o96k49o53u77n 9588213543606

dava to smysl, protoze moderni hitech lepidpa jsou az 2x pevnejsi nez tradicni spoje a zaroven nezpusobuji korozi jako svarovani. pokud jde o dily karoserie, ktere se stejne casto nemeni, tak si myslim ze to je dobry krok

+1/0
8.11.2014 23:39

B11e51n 48P83a25v91k51a 1867163607771

Při pohledu na obrázek jsem si vzpomněl na tráboše.

+1/0
8.11.2014 11:18

T70o55m80á57š 40B34í53l62ý 2265370687

Já taky, ale tady:-)

0/0
8.11.2014 20:08

L67u69k40á78š 32V27a17ň53u46r28a 1715904123183

Nejoblíbenější nástroje dnešních řemeslníků - silikon a montážní hmota se dostávají i do automobilového průmyslu. ;-D

+2/0
7.11.2014 14:07

B34e78n 64P28a65v10k45a 1237703507511

jj, nevychází? Narvu tam PUR!

0/0
8.11.2014 11:19

V35i93l72é30m 28K86l10i97k84a 5243785266541

Ten titulek je trochu zavádějící až lživý - svařování při výrobě moderních aut rozhodně na ústupu není. Při výrobě prémiových aut (např. Porsche) kde se skutečně používají slitiny horčíku a hliníku ano (avšak stále se klíčové podskupiny svařenců spojují i mechanicky - např. nýtováním), nicméně většina současných moderních aut je z různých druhů ocelových plechů a ty se svařují převážně bodově. Pár svarů je i tavných (ochr. atmosféra) a něco se dělá laserovým či plazmovým letováním.. Lepidla se používají jako podpora svarů či pro dotěsnění..

+3/−1
7.11.2014 13:59

M52a33r34e36k 19J66a38n26e29č82k60a 1197126673341

Tak by mě zajímalo, jak ten lepený spoj na autě bude vypadat po crash testu, přece jenom šroubový spoj, je šroubový spoj.

0/−2
7.11.2014 13:22

M27a17r81e75k 81J59a73n97e53č13k11a 1207496643851

A ještě dodám, že natož ten kvalitně svařovaný.

+2/0
7.11.2014 13:24

J11a21n 48J72e58l82í96n27e11k 8673635622886

No, jde o napětí v okolí šroubu. Přeci jen šroub spojuje dva díly jen na malé ploše, která musí nést veškeré napětí i deformace a zbytek okolní plochy je jen dosedací. Lepidla lepí celou plochu a dnes už dosahují vyšší pevnosti, než samostatný díl, takže při testech se dříve roztrhne nějáká část dílu, než lepený spoj.

+10/0
7.11.2014 13:56

J69i80ř24í 33D15v75o58ř30á43k 5648813228700

Fajn. A opravy ? Nabodovaný díl se dá odvrtat a vyměnit . Nalepený díl je velký problém.

0/0
8.11.2014 12:29

L73u60k37á64š 62V36a15ň78u28r74a 1185904283603

Problém je v tom, že skoro žádná automobilka nesvařuje plným svarem, ale jen bodově. A díly karoserie se na svařenou kostru šroubují, což je v pohodě, protože tam už žádné namáhání není. A ty šrouby samozřejmě nahrazuje lepidlo. Je sice dražší, hůře se to rozebírá, ale montáž je rychlejší.

0/0
7.11.2014 14:09

J67a34n 83M57o79h91y20l44a 6632439299941

Ta lepidla jsou tak silná, že když budete od sebe trhat takto spojené díly, dříve povolí samotné díly než daný spoj.

+1/0
7.11.2014 16:44

J25i59ř19í 51K89o14c17u75r69e36k 6535504395978

Každý tesař vám řekne, že šrouby neudrží zdaleka tolik, jako poctivý tesařský poj. Že auto není ze dřeva? Naši předkové spojovali litinové prvky mostů právě pomocí tesařských spojů.

A nejlepší je, když šroub někdo utáhne tak, že spojovaný materál praskne...

0/0
8.11.2014 18:35

M10a62r64t11i95n 58L96ž84i39č69a74ř 9405977632894

Podle mě nejlepší technologie je ta kterou mám na svém sporťáku a to skelet karoserie spojen laserovým svařováním. Díky němu se karoserie tolik nekroutí a v případě nehody také daleko lépe drží

Samozřejmě to není levná věc, takže pro lidová auta to není

0/0
7.11.2014 10:44

Z81d50e92n11e29k 17Z19a62j67í65c65e10k 1231526912637

Na oktávii , je celá střecha vařena laserem, část rámů a myslím i páté dveře.

0/0
7.11.2014 10:52

M57a14r39t61i21n 44L10ž77i27č98a66ř 9625347212304

Já mám ale na autě naprosto vše svařované laserem

0/0
7.11.2014 10:54

Z39d76e77n15e45k 71Z10a45j95í79c55e54k 1471386922407

To je možný , ale to není auto za statisíce , ale spíš miliony.

0/0
7.11.2014 11:00

M83a26r26t82i75n 49L59ž59i29č38a58ř 9105507882204

Ano nové stálo 1.8 milionu :-)

0/−1
7.11.2014 11:02

J95i14ř40í 54Š79v83e74c 6233572215426

fóbie rs? :-D

0/0
7.11.2014 11:46

M39a25r25t63i54n 33L78ž70i73č31a49ř 9945137562114

Taková nesportovní plečka, to určitě ne ;-D

Poctivej němec se závodními geny od prvopočátku ;-)R^

0/0
7.11.2014 11:51

R37o55m85a51n 70B86í94l39ý 5650445515337

To musí být super, pokud s tím něco ťukneš.

0/0
7.11.2014 15:25

M61a85r13t41i50n 68L27ž38i27č30a13ř 9235937542274

Ťuká jen amatér ;-D

0/0
7.11.2014 15:33

M19a49r31t81i89n 58L75ž37i73č84a12ř 9355897672384

A teď moje auto stojí jak nová Fabia ;-)

0/0
7.11.2014 12:27

V29í34t 88N88o36v46á22k 5454455621629

za 1,8, máš něco menšího od bmw nebo mb, takže o sporťáku si nech zdát;-D

0/0
11.11.2014 12:18

M98a38r64t48i57n 91L49ž21i55č93a30ř 9505707362374

1.8 milionu stálo v roce 2000 ;-)

0/0
11.11.2014 12:42

V84í72t 69N50o19v45á78k 5224425931169

lžičař byl pomáhat u montáže, tak to musí vědět

0/0
11.11.2014 12:16

V95i51l18é18m 58K85l14i66k96a 5113135736631

Letována (pájena na tvrdo), nikoliv vařena..

0/0
7.11.2014 14:18

J31i83ř82í 72N91o21v13o26t41n24y 2638841963519

A pak, že jsou dnešní auta ekologištější :-P

+3/0
7.11.2014 9:14

M42a85r51t38i24n 57L32ž43i75č15a66ř 9385457452364

R^

0/0
7.11.2014 10:55

Z45d34e87n71e66k 76Z55a23j93í38c68e12k 1941916342767

Pracuju ve škodovce ve svařovně .Mohu potvrdit ,že podíl lepených spojů , oproti oktávii druhé generace , se zněkolikanásobil .Pro představu mezi zadní a přední podlahou je několik metrů , lepených spojů, Je pravda , že v některých místech se lepený spoj , klasicky převáří bodovým svařováním , a v místech , kde to není  technologicky možné , bodový svár nahrazuje jen lepidlo s označením S30 nebo S500, F01 je těsnící lepidlo , které je v místech kde se potřebuje docílit utěsnění nějakého místa mezi svařenci. Bodové svařování ,je prováděno přes lepené spoje , vysoko pevnostních plechů , kde odporové svařování nemá takovou pevnost ,oproti klasickým hlubokotažným plechům. Občas , když tam je lepidla příliš , vypadne robot na poruchu sváření.

+4/0
7.11.2014 8:47

K92a93r11e16l 24V63a24c60h45u49t 9733602489963

Pracovník jste možná výborný (i když tak trochu možná prozrazujete výrobní tajemství), ale jednu malou poznámku bych měl - k vašemu textu: ... Čárky i tečky se dělají hned za posledním písmenem a mezery se dělají až ZA tečkami a ZA čárkami, nikdy ne před nimi... ;-) ... (a s těmi čárkami trochu šetřete, máte jich v textu AŽ moc, možná jako toho lepidla). ;-)

+2/−5
7.11.2014 9:36

Z85d53e74n79e94k 86Z28a60j18í79c75e19k 1951246292287

Já se posuzuju za normálního pracovníka , že bych prozrazoval výrobní tajemství si nemyslím. Kdo navštíví škodovku , v exkurzi , tak v jedné z prezentačních místností , je celá karoserie v řezu , kde jsou barevně vyznačeny vysoko pevnostní plechy , laserový sváry , lepené plochy .Lepených ploch je na autě přes několik metrů , je mi jedno jestli tomu věříte a zda člověka posuzujete , podle čárek , nebo jak člověk vypadá , nebo co nosí na sobě a pod .pro jednoho přispěvovatele nad vámi .Těsnící hmoty , se tam dávají  určitě , jak již jsem psal , pod označením F1 a lepené spoje , jsou lepeny S 30 , nebo S 500.To nejsou tmely , ale lepidla.

Jsou vodivý , aby v případě potřeby , byly  provařeny bodovým svařováním .Jsou místa , kde není možno z technických důvodů použít ani bodový , ani svařování co2 , tak tam je nanášeno lepidlo.

+4/0
7.11.2014 10:51

M62a41r79t22i41n 60T51e50s35a38ř 2199343563153

Pracovník možná dobrý, ale čárky fakt kazí dojem. Věřte mi, opravdu je to typografický hřích, dost to kazí plynulost čtení. Typografických pravidel je pár a toto je jedno ze základních: "Slovo"+"čárka"+"mezera"+ "další slovo". Totéž platí pro tečky, otazníky, středníky a vykřičníky.

Ať chcete nebo ne, dost lidí (vč. mě) alespoň podvědomě posuzuje lidi mj. podle správného používání i/y. Pozice čárky je menší hřích, na ZŠ se to asi neučí, ale v nějakém kurzu informatiky na SŠ už snad ano. Na rozdíl od vrozeného vzhledu to můžete sám a snadno ovlivnit. Nebo se taky můžete tvářit, že vám čtenáři můžou vlézt na záda a že to píšete vlastně kvůli sobě.

0/0
10.11.2014 16:09

V41l15a48d43a 89S71i25m51o27n54i80k 3169753493965

To tzv. výrobní tajemství můžete vidět na vlastní oči v každé automobilce na exkurzi ve svařovně. Pokud tedy víte, na co se díváte.

+1/0
8.11.2014 14:06

R44a87d15i63m 30P30o55l96á17š27e72k 9216233389539

To si spíš pletete lepení s pouhým těsněním bodových svarů.

Technologie bodování, kdy se mezi plechy nanese nějaký vodivý tmel a potom se plechy sbodují, se používá už desítky let. Ovšem hlavně pro utěsnění tohoto překládaného spoje, protože do štěrbiny mezi dvěma plechy se prakticky žádná povrchová úprava nedostane , zatímco vlhkost po víceletém ježdění v mokru ano.

0/−1
7.11.2014 9:57

E60d89a 50D83r32á69b77e90k 7759852383907

To , jsou ale , zajímavé informace škloda , že je podává , negramot nedá se , to číst.

0/−4
7.11.2014 10:27

Z25d38e94n86e79k 45Z74a84j40í73c45e51k 1511206842927

Myslím , že mi zdárně konkuruješ v gramotnosti , nebo jsi pospíchal tak , že se tvé chyby dají omluvit a moje ne ????Píšu to pro lidi , co je chtějí o lepených spojů něco vědět , ne pro pedagogy ,co vědí všechno o gramatice, ale nic o daném tématu.

+5/−1
7.11.2014 10:59

S45a81m 53S51e39l13d26r37i54c85k 8981227222275

Zdenku, správně řečeno i napsáno R^  a trapně ubohým komentářem chudáčka Karla Vachuta bych se nevzrušoval - jen povrchní blbeček bude klást důležitost čárek nebo teček nad obsah sdělovaného ;-D  podobně jako většina ženských :-)

0/0
8.11.2014 21:02

M37a72r53e43k 26V16o90k88á76l 1336434915779

objevujete Ameriku, já lepil v mládí Kanagomem auta komplet, byla tedy pravda trochu menší a z papíru, ale vypadala skvěle ... kde ty doby modelů ABC jsou ...  :-)

+5/0
7.11.2014 8:37

P75a58v76e48l 80Š28e66b15e81s49t55a 4472728975918

Kde jsou? O hodně dál, vypadaji teď o hodně profesionálněji a lepit je, to je radost :-)

0/0
7.11.2014 10:06

M70a51r90e88k 85V28o61k27á23l 1776654505759

lepší nez od Vyškovského ?? nevěřím ... :-)

+1/0
7.11.2014 12:37

O39n90d64ř74e15j 68Č33a58p78k36a 6311731403984

Papíráky se lepily Herkulesem, ne ? ;-)

+1/0
7.11.2014 11:08

M70a66r71t93i69n 67L27ž89i84č62a91ř 9115887882404

Přesně tak, ABC u mě jelo ve velkém, měl jsem kolem 400 slepených modelů :-)

0/0
7.11.2014 12:29

M24a30r66e49k 10V64o15k20á64l 1816974915339

jj, chvíli mi trvalo, než jsem na to přišel, skutečně jsem nejprve používal Kanagom (a všichni jsme říkalali KanagoN) - zdálo se mi, že ten bílý Herkules neschne ... a taky nebylo co loupat z rukou, když se skončilo ...

+2/0
7.11.2014 12:39

D47a92n21i61e63l 53K30r28o52n20e93r 7564154706727

Pockat, pockat...kanagon neni kanagon? To snad ne, ja jsem cely zivot veril, ze je to kanagon...jeste mi reknete, ze jsem adoptovanej a jdu si to hodit...

+4/0
7.11.2014 13:01

M73a88r52e76k 31V69o88k95á17l 1536724595709

mnojo, no a tak je to se vším .. Říjnová revoluce v listopadu a ted tohle http://www.modelarina.cz/lepidlo-kanagom-p-983.html ;-D

0/0
7.11.2014 13:48

V12í66t 82O15ž85a28n97a 1608258975884

viz Olympic, skladba Kanagom

+1/0
7.11.2014 14:35

S37a34m 85S93e12l24d38r15i17c98k 8491917182185

to jako že můj tata není můj tata?  ;-D

0/0
8.11.2014 21:09

M49i55l25a32n 31V64o56t10a56v67a 5804186371722

No proc ne. Jen jsem zvedav na zatizeni posadky chemii v prostoru vozidla, pokud to takto bude pokracovat. Uz dnes to dle testů a mereni neni zadna hitparada u nekterych znacek.

+1/−2
7.11.2014 8:30

J10a84k53u75b 38V36í77z41e42k 5648192228507

Můžete dát nějaký odkaz na podporu svého tvrzení?

+1/−1
7.11.2014 8:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.