Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektronika popírá motorkářské instinkty, můžete brzdit i v zatáčce

Moderní technologie, které zajišťují bezpečnou a stabilní jízdu, dnes v podstatě najdete v každém automobilu. U motorek to zatím tak slavné není, tedy kromě systému ABS, který je ale standardem jen u dražších strojů. Letos přišla opravdová revoluce, rakouská KTM nasadila asistent, který motorkáře protáhne zatáčkou..

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V82l25a27d54i85m63í49r 84H64o54u37z59a36r 6440106784790

a právě ve zdokonalování výbavy/různá elektronika/vidím problém-řidič je odtržen od reality motocyklu a je mu podsunut názor,že může jet jako šílenec a elektronika za něho všechno vyřeší

+1/0
23.11.2014 6:51

J58a53n 65P61e56k14a 5583673743

Super, jen lidi naučte spoléhat se na elektronický nesmysly, potom přesednou na jinej stroj a jsou rázem ve špitále...

+3/0
18.11.2014 13:12

V43l38a65d70i73s13l23a96v 42N15o13h25e84j78l 7508577918961

to je stejny jako pouzivat kozenou kombinezu s chranicema, nebo jet jen v tricku a kratasech.

0/−2
18.11.2014 19:34

J95i21ř46í 54K74o97v69a15ř58í15k 8742365209670

To nemyslite vazne !

0/0
19.11.2014 6:33

A86l21e30x21a29n93d80r 33C46h39y12t94i75l 2644722745251

No to tedy neni....ani clovek v kuzi sebou nechce seknout na zem a nepokousi osud. Naopak vidam casto motorkare v tricku a pantoflich, kteri pomerne hodne riskuji.

0/0
19.11.2014 9:12

R14a63d17e61k 55S38v88o63b66o10d67a 5546170311167

Motorka se narovnává jen při brzdění přední brzdou. Zadní brzda naopak pokládá. Proto, když už je nutné brzdit v zatáčce, je lepší pro stabilizaci průjezdu zatáčkou použít s citem obě brzdy, což dělá i tento systém.

+7/0
18.11.2014 9:03
Foto

L93u44k37a73s 58P38l38a96c26h72y 2747168521787

Jo, to už jsem taky zjistil - ale nikdo mi to nevěří :-) Proto si vštěpuju kudy jezdím, že když se v zatáčce leknu, tak mám jako první pustit plyn (abych hned i zaměstnal pravou ruku a neměla blbé tendence hrabat po brzdách) a když je nejhůř aspoň zkusit najít zadní brzdu - ono dost často je průšvih takového charakteru, že je stejně potřeba tu zatáčku přiostřit (například abych se vyhnul tomu nešťastníkovi předemnou, co hned za zatáčkou zabrzdil).

Ale - pro úplnost - to už je v 99% případů všechno řešení vyeskalovaných chybových situací, které vznikly tím, že nebyla správně zvolena rychlost vjezdu do zatáčky (+ vzdálenost od předchozího vozidla, rychlost vs. viditelnost "za roh" atp.)

+2/0
18.11.2014 9:16

P32a15v41e83l 89Z70a71j13í16č40e81k 8404570616920

stejne tak malo lidi vi ze na brzdy se jde tvrde na zacatku a do zatacky se odbrzduje... ne naopak tesne pred zatackou kousat brzdu abych si srovnal najezdovou rychlost... navic se u toho pracuje s vahou a tezistem ;-)

0/0
18.11.2014 9:36
Foto

L22u78k38a17s 94P11l40a36c97h26y 2857748651897

Jo tak k tomu jsem se este nepropracoval - zrychlovat tak, aby k tomuhle pred zatackou dochazelo jsem si netroufnul :-)

0/0
18.11.2014 10:16

J88a79n 31Č46e83r43n94ý 3350697268

Hmmm asi dobrý, kdyz fakt dojde k pruseru. Snad to mlade "drave" jezdce neukoleba v pocitu, ze nemusi u jizdy pouzivat mozek. 8-o

+1/0
18.11.2014 8:25

V60l43a90d38i96m91í27r 79F75i14b13i93g45e98r 5564771901774

No sice se najde hodně kritiků ale rozhodně to je krok kupředu. Jestli to dokáže zvýšit bezpečnost jízdy tak super. V autě jsem před pár lety vyzkoušel ESP a je to bomba. Auto chytne smyk a samo se srovná. To je super. V takové situaci se většinou jedná instinktivně tak je fajn že tlektronika to udělá správně za člověka.

Mám starší moto bez ABS a počítám s tím ale nejsem proti.

+2/0
18.11.2014 8:04

V42l67a13d94i16s22l26a59v 59N93o72h28e96j85l 7188217558611

asi tak R^

0/0
18.11.2014 19:33

J19a12n 39K16r98p15e98c 5616863944442

elektronika zatím mozek nahradit neumí.

+4/−1
18.11.2014 7:55

V32l88a16d52i26s91l12a23v 65N37o77h21e46j41l 7328177578161

zalezi jak to myslite. zda tak, ze kdyz nekdo jede bez mozku pres limit, na coz pak nestaci ani ABS, ani tento pomocnik, tak to samozrejme souhlasim. ale je mnoho situaci, kde mozek nestaci a tito pomocnici jej nahrazuji velice dobre.

+1/0
18.11.2014 19:32

S26t85a33n52i93s67l88a48v 36P68a97v95l53u 5358315258376

Teť už je jen otázkou času,kdy z toho eu udělá povinost.Jezdím 20 let a nepocítil jsem potřebu nějakého asistentu,mám totiž v hlavě mozek a ne nas...o.Nejsem příznivce těchto věcí na motorkách.

+3/−2
18.11.2014 5:35

J14i66n74d79ř93i15c97h 89M34i41t89t92e73r 6751970503543

Pokud máte v hlavě mozek, víte, že teď se nepíše teť.

0/0
18.11.2014 17:11

A69l18e20x78a93n47d63r 77C65h43y24t68i82l 2524892305141

Dobry ridic nemusi umet dobre cesky

0/0
19.11.2014 9:14

J27i49n81d35ř32i79c35h 62M69i36t97t55e61r 6911980543973

Byla řeč o tom, že pán má v hlavě mozek. Možná ano, ale neví k čemu.

0/0
19.11.2014 14:04

A64l22e15x58a20n29d21r 12C38h71y82t31i50l 2874102715691

Kazdy holt nema talent na cestinu, ale urazet ho kvuli tomu neni treba. Neznalost cestiny jeste nikoho nezabila.

0/0
19.11.2014 15:46

J58i58n67d29ř47i38c84h 26M34i21t64t32e13r 6501250233843

Nechal bych to zcela bez povšimnutí, kdyby pán neupozorňoval na svoji inteligenci . Ale slova mám v hlavě mozek si vysloveně o popíchnutí říkala.

0/0
19.11.2014 16:12

V87l76a25d55i17s29l69a33v 93N18o51h40e29j47l 7968827918421

razil jsem podobne myslenky, ale ABS je na mokru proste nenahraditelne a treba zamasteny asfalt od nafty v mokru v noci proste nevidite, at mate mozek jakykoliv.

+1/0
18.11.2014 19:31

V49l86a78d26i83s29l41a84v 18N55o78h34e30j67l 7178657108331

a v podstate kdybych mel tuto elektroniku na motorce, tak bych byl usetren minimalne 2 nehod, kdy jedna byl ciste instinkt (vjelo mi auto do pruhu a ja zabrzdil a zatocil - bocni podklouznuti a letel sem po zemi) a druha bylo spatne odhadnuti zatacky a obava pustit brzdu a zatocit (poklopit), kdy samozrejme slo o urcitou nezkusenost, nicmene tato zkusenost lze ziskat pouze podobnou praxi, jinak jde opet spise o instinktivni jednani ('zamrznuti na brzde'), stalo se mi to po 11 letech jezdeni. cili opet tezko o 'zacatecnikovi', jen urcite situace nelze zazit/naucit dokud se nestanou a v ten moment je zminena elektronika urcite na miste a muze zachranit spoustu zivotu (ja mel jen vzdy stesti zatim).

+6/0
18.11.2014 1:43

P55a24v51e38l 97Z95a53j30í43č84e14k 8724670486200

prave proto jsou motoskoly.... kde se vas snazi podobne blbych instinktu zbavit. bohuzel i v autech jsou podobne blbe instinkty u kazdeho druheho, tohle totiz plati i u aut... guma zjednodusene receno bud brzdi nebo zataci kdo ma blbej zlozvyk ze ne a dostane se do nejake mezni situace tak to zjisti prilis pozde.... a podle me tyhle asistenty vytvareji falesny pocit bezpeci pro ty kteri maji spatne navyky

+1/0
18.11.2014 7:24

L36u15k70a91s 94H23e31r21o23u53t 3689864824335

motoškola je taková sranda, kde si to v klídečku a pod dozorem vyzkouším. Nic mi nehrozí, nic se tam v podstatě tak moc neděje a když se uděje, tak na letišti je místa hafo. 

Jenže když se to stane v provozu, tak ani naučené (odnaučené) věci z motoškoly nepomohou, jelikož reflex je reflex a během zlomku vteřiny není moc času na cokoliv jiného. Potom by se ta elektronika mohla hodit. Věřím, že pokud při jízdě není potřeba, nijak do řízení nezasahuje.

+3/0
18.11.2014 8:28

P59a38v40e60l 10Z29a27j83í52č83e42k 8594600506350

ja se ucastnil jedne na motodromu v brne a klidecek to teda nebyl... od spatneho posezu, spatne danych nohou po spatnou polohu hlavy v zatacce... do toho trenovani brzdeni vyhybani... proste ty reakce musi vejit pod kuzi a to torva par let... takze kdyz ti nekdo kdo umi rekne co mas spatne na cem mas pracovat tak mas na cem stavet... nez myslet si ze kdyz jsem nespadl za 10 let tak to umim

+1/0
18.11.2014 9:08
Foto

L93u21k42a26s 63P47l32a96c38h19y 2657508761357

To bych s dovolením popřel. Podstatné totiž na motoškolách je, že Vám prudce rozšíří "mikrocestu", tedy množství trajektorií, které máte pro řešení dané situace k dispozici - například že víte, že můžete ještě do většího náklonu (a to, že si škrtne hlásička na stupačce nemusí být žádný průůů****), že na tu brzdu můžete ještě vehementněji (a při tom se třeba vyhnout), jaké máte k dispozici polohy těla vůči motocyklu abyste třeba zmenšíl svoji šířku (např. když jedete levou zatáčku s hlavou skoro u dělící  čáry a protijedoucí auto vyjede za ni, naopak se naučíte jezdit tak, abyste s taou hlavou u čáry nejezdil), a - abych neprozrazoval moc z jejich kuchyně - abyste si vymlátil ty "leknutí", tj. trochu uchlácholil svůj pud sebezáchovy, který Vám v 90% případů poradí pitomosti (viz. přední brzda v zatáčce, při jemném podklouznutí snaha to nějak vyrovnat, což Vás ještě víc destabilizuje a vyhodí z trasy atp.).

+2/0
18.11.2014 9:21

M22a54r74t90i52n 13D18o42k75t76o70r 5939148397886

Nemyslím že máte pravdu, dnes kdy je provoz několikanásobně hustší a kvalita silnic tragédie. několikrát se mi stalo s autem na mokru kdy mi esp pomohlo, jednalo se např. o část vozovky kde byl vyleštěný asfalt od kamionu na pár metrech v zatáčce, a to jsme jel krokem. Nebo když nějaký idiot jede v zatáčkách jako na TT a přejíždí do protisměru.

0/0
18.11.2014 8:29

V30l36a94d39i18s92l28a80v 95N37o41h36e40j11l 7518447788491

nepopiram prinos motoskol a pokud je to jak pisete, ze se snazi tyto instinkty narusovat (coz podle me ale nelze napodobit prekvapeni z provozu), tak jen dobre. nicmene prave proto,ze guma pouze nebrzdi ani pouze nezataci, ale je tam vzdy neco mezi, tak je to podobne jako ABS, kterouzto elektroniku cit co clovek ma ( ci ziskava), nemuze nikdy zastoupit. proto maji tyto el.pomocnici rozhodne smysl.

0/0
18.11.2014 19:29

V57l39a38d67i67s18l47a27v 60N45o64h54e69j43l 7928187178811

je to urcite nejzajimavejsi pokrok v oblasti bezpecnosti jizdy na motocyklu, protoze tato oblast je mnohem komplexnejsi nez u aut a zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne. a vubec to neni o tom zda umim nebo neumim jezdit na motorce, nepredvidatelnym situacim se nevyhne nikdo.

+3/0
18.11.2014 1:37

T69o20m67á41š 93B72a77r62á20k 1753762410346

"zrovna bocni podklouznuti predniho kola je fatalni a nejde nijak resit manualne" - tohle není úplně pravda, přední kolo mi v zatáčce uklouzlo 2x, poprvé jsem lehnul a po druhé (o necelý rok a 10.000km později) jsem to ustál. Já to připisuju právě zkušenostem. Vypadalo to nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=FC95BySWciA

0/0
18.11.2014 11:01

V42l91a53d55i10s59l62a67v 86N91o90h42e82j26l 7518667978431

no, takhle bych to neklasifikoval, predek mi uklouznul i v Brne na dromu a pak se chytil a taky sem to ustal. presto to nepripisuju zkusenostem, ale jen souhre nahod.

0/0
18.11.2014 19:23
Foto

P31e92t68r 73P67o81k26o45r65n88ý 2141964706495

Hm...takže víc začátečníků si začne myslet, že umí jezdit a kolem a kolem na nehodovosti se nic nezmění

+1/−2
18.11.2014 1:21

D29a20v31i61d 26J86a92v58o54r24s81k28ý 3755987204564

Buďte v klidu. Málo začátečníků začíná na takto drahých strojích. A určitě se nadá očekávat, že se tento systém nějak rychle masově rozšíří. V každém případě je to obrovský pokrok v bezpečnosti.

+1/0
18.11.2014 7:16
Foto

D36a95v22i42d 54J47a65n68i34k 5706396645934

Tak maloktery zacatecnik si koupi stroj za pul milionu. Kazdopadne system asi dokaze zlepsit sanci neupadnuti pri krizove situaci.

+1/0
18.11.2014 7:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.